Pearl Jam - Binaural (2000)

Label: Epic

1. Breakerfall (2:19)
  2. Gods' Dice (2:26)
  3. Evacuation (2:56)
  4. Light Years (5:06)
  5. Nothing as It Seems (5:22)
  6. Thin Air (3:32)
  7. Insignificance (4:28)
  8. Of the Girl (5:07)
  9. Grievance (3:14)
  10. Rival (3:38)
  11. Sleight of Hand (4:47)
  12. Soon Forget (1:46)
  13. Parting Ways (7:17)
  14. Footsteps [Live] * (5:24)
  15. Better Man [Live] * (4:37)
avatar van Nicholas123
Valt wel mee hoor. Gewoon wat vaker luisteren. Ik had aanvankelijk hetzelfde gevoel en vind het nu één van hun beste platen.

Antagoon
Dat heb ik gedaan. Ik plaats zo'n negatieve mening alleen als ik een plaat goed beluisterd heb. Snap hoe irritant het is als je een plaat fantastisch vindt en iemand hem vervolgens kraakt op basis van een of twee luisterbeurten.
Dit is vooralsnog de laatste plaat geweest die ik van Pearl Jam heb aangeschaft. Ik bedoel dit niet als stelling voor de toekomst (nooit meer PJ), maar als constatering. De laatste (Pearl Jam) vond ik wel weer redelijk, maar ik mis het heilige vuur en heb hem dan ook niet gekocht. Ik vind hem wel 'ok'.
Maar er komt een nieuwe aan, ga het gewoon weer proberen

avatar van barrett
Ja deze plaat heeft niet echt hoogtepunten, het is gewoon een constant niet echt interessante brok...

avatar van Nicholas123
Onzin, Light Years t/m Sleight of Hand is één groot hoogtepunt.

avatar van barrett
Ik vind het nogal een doelloos geheel deze plaat... Andere albums ans Vs en Ten kunnen mij boeien maar deze niet echt...

avatar van TheFunkyM
Eerst was ik erg lovend over dit album. Heb hem nu weer met een punt verlaagd, luister dit album eigenlijk het minst van PJ.
De nummers zijn een beetje zoutloos, misschien verandert mijn mening over een aantal weken weer.

avatar van kaztor
Ik vind dit juist een zeer interessante plaat van PJ. Die gelaagdheid van bv. Sleight Of Hand, dat hoor je niet op alle albums terug.

avatar van TheFunkyM
Dat had ik eigenlijk ook, maar nu sla ik het album altijd over, als ik PJ luister. Daarom zei ik er ook bij, stem kan veranderen. Ik heb deze cd een 3 gegeven maar ook een 4,5 in een jaar tijd.

Zal dus vast wel weer veranderen haha

avatar van Stickman10
op een een of andere manier word deze plaat voor mij steeds mooier.de productie met tchad blak moest ik eerder nog erg aan wenen maar ook die vind ik steeds beter worden.
mijn favorieten nummers zijn:Breakerfall(vanwegen de tekst),light years,nothing as it seems,thin air,grievance en parting ways.

avatar van Simon Smith
Na 3 nummers gaat dit album voor mij pas echt beginnen. Die eerste nummers zijn een beetje te schreeuwerig, vind ik. Daarna wordt het melodieus en erg mooi!

avatar van Marco1994
Vandaag eindelijk gekocht.

En weer een geweldig PJ album.

Dat het wat rustiger is dan de andere albums stoor ik me eigenlijk niet aan.

Fav.Light Years
Nothing as It Seems
Thin Air

avatar van Gajarigon
Binaural is het eerste en voorlopig ook laatste Pearl Jam album met een mooie hoes (al was Yield nu ook niet zo slecht). Muzikaal klinkt het allemaal wel aardig, met een eigenzinnige productie en rustigere, melodieuzere nummers. De kwaliteit van de songs is echter wisselvallig. Light Years is een uitschieter (één van mijn favoriete Pearl Jam nummers) maar Evacuation of Rival mogen me gerust gestolen te worden. Het is geen slecht album, maar Pearl Jam kan zeker beter. Nipt voldoende.

avatar van muismat
Vandaag vanwege de prijs (10 euro), de hoes (geweldig) en natuurlijk de band Pearl Jam gekocht, heb hem nu voor het eerst opstaan en het klinkt zeker niet slecht.

Rizz
Mooie hoes, kwam hem tegen op nummer 2 in een of ander 'best of' lijstje dus ging hem eens beluisteren.
Geen enkel nummer bleef de eerste keer hangen dus ik dacht; ja verdorie, nu moet ik hem nog een keer luisteren.
Dus dat deed ik en ik werd toen niet teleurgesteld, het klinkt gewoon lekker.
Persoonlijk vind ik er geen 'echte' hoogtepunten opstaan.

avatar van Darkzone
Zet voor de gein "Nothing As It Seems" eens een paar keer achter elkaar op en je bent denk ik verkocht. Een van hun mooiste nummers in mijn ogen.

avatar van Kommer-Jan
Darkzone schreef:

Helemaal mee eens.

avatar van Madjack71
De wat 'ruwere' rocknummers van Pearl Jam spreken mij niet meer zo aan als destijds met Ten. Daar klonk elk nummer alsof het een noodzaak had om gehoord te worden en dat is bij de latere Pearl Jam...wat ik ervan heb meegekregen toch wat minder. Dit i.t.t. de wat meer uitgewerkte nummers, waar iets meer rust in zit, tijd voor opbouw wordt genomen en dat Vedder laat horen wat een beer van een zanger het is. Dat is puur genieten. Daardoor is dit Binaural een voor mij wat onevenwichtig album geworden.

avatar van freakey
Kommer-Jan schreef:

Helemaal mee eens.

Nou en of. kippenvel....

avatar van Rarara
bijzonder nummer toch Light years. ik kan het niet onder woorden brengen.maar muzikaal zit het geraffineerd in elkaar. ik hou me aanbevolen voor de expert die de woorden wel kent

avatar van The Cat woman
Nadat ik Eddie Vedder ontdekte heb ik Pearl jam ontdekt, wat een band. Deze CD vind ik hun best die ik tot nu toe heb gehoord. De plaat klink wat doffer en daardoor meer donker en duister wat voor mij de sfeer alleen maar groter maakt. Waanzinnige plaat die ik minstens één keer per week draai en dat al 6 maanden lang.

avatar van Rogyros
Ik zie dat je alleen nog maar op dit album van PJ hebt gestemd. Ik ga er dus vanuit dat jij de overige albums van PJ nog niet kent. Jij gaat dus een hele mooie tijd tegemoet!

Ten, Vitalogy, Backspacer, Vs., Pearl Jam en No Code vind ik persoonlijk nog beter dan deze. Veel plezier met je ontdekkingstocht!

avatar van Ronald5150
Dit is gewoon niet mijn Pearl Jam plaat. Iedere keer als ik de plaat een volgende kans geef kom ik toch weer tot dezelfde conclusie. Ik geloof best dat het tesktueel dik in orde is, maar ook al schrijf je nog zulke goede teksten, als de muziek me niet weet te raken dan houdt het voor mij helaas op. Het artwork is trouwens wel fantastisch, maar dat kan de muziek voor mij niet redden.

Na het fantastische Ten & Vs. en in mindere mate Vitalogy (te afwisselend) is Binaural eindelijk weer een constitente plaat met een bijzondere PJ sound. Voor mij ontbrak er toch het een en ander op No Code & Yield.

Binaural heeft echt behoorlijk wat hoogtepunten, meer als ik hier lees. Light Years is 1 van de beste nummers van PJ in mijn ogen. Thin air is werkelijk prachtig, Of the girl vind ik heel donker klinken met een fantastische basslijn. Rival is echt heel gaaf maar de plaat sluit fantastisch af met Parting ways en Sleight of hand. Twee parels. Minpunt zijn de 3 openingsnummers. Met name het 3e nummer vind ik minder en laat de rest van de plaat te laat beginnen.

De sound van deze plaat is echter nooit meer teruggekomen en dat is zonde. Beste plaat na Ten & Vs.

avatar van sakkediemus
Het op 1 na beste PJ album. Enige jammere zijn de eerste 3 nummers. Vooral Evacuation, één van Pearl Jam's tot hier toe geringe missers. Breakerfall en God's Dice zijn niet eens zo'n slechte nummers maar ze passen niet in het geheel.

Verder valt hier helemaal niks op aan te merken want vanaf Light Years tot het einde is het ongelooflijk genieten. Ik kan er nog steeds m'n favorieten uitpikken maar het is echt bewonderenswaardig hoe sterk de nummers stuk voor stuk zijn. Eén immens hoogtepunt, maar zelden gehoord.

Machtig album, eentje om te blijven koesteren.

4,5*, dik.

Wat een schitterend donker, soms beklemmend geluid heeft dit Binaural toch. De wat doffe productie en het zeer fraaie artwork benadrukken dat nog meer. Veel nummers klinken haast dreigend. De plaat staat op ontploffen, maar blijft onderhuids kruipen.
Er staan veel (hele) fraaie nummers op. Thin Air is echt zo mooi. Daarvoor staat het briljante Nothing As It Seems, toch één van de beste Pearl Jam nummers. En dat zegt veel. Light Years daarvoor mag er ook wezen en Insignificance is (ook live) een juweel. Vanaf Of the Girl, via Grievance & Rival naar Sleight of Hand blijft het niveau hoog. Ook slotnummer Parting Ways met mooie strijkers is bijzonder fraai. Dit is duidelijk een hier op Musicmeter onderschatte, te laag gewaardeerde, superplaat van Pearl Jam.

Ik draai Binaural trouwens weer, omdat ik een limited heruitgave op Vinyl te pakken heb, zondag in Concerto Amsterdam. In fraaie uitvouwbare hoes 2LP in mooi Oranje (!) vinyl: hoe toepasselijk.

avatar van Funky Bookie
Het beste PJ album sinds Vs. De eerste nummers zijn standaard PJ uptempo rocknummers, maar vanaf het ijzersterke Nothing As It Seems is de band op haar allerbest. Ik snap dat het donker en beklemmend wordt genoemd. Het album grijpt mij echt bij de strot.
TIjdens de laatste tour is dit album integraal gespeeld en dat versterkt de kracht van dit album. Superplaat!

Funky Bookie schreef:

Bedoel je de Amerikaanse tour van dit jaar? Opvallend zeg.

avatar van Rogyros
Inderdaad opvallend. Pearl Jam speelt normaal gesproken nooit een album integraal tijdens een concert. Interessant! Ook de rest van deze setlist mag er overigens wezen. Had er best bij willen zijn!