Soup - Remedies (2017)

Noorwegen
Label: Crispin Glover

1. Going Somewhere (8:13)
  2. The Boy and the Snow (11:32)
  3. Audion (2:07)
  4. Sleepers (13:35)
  5. Nothing Like Home (6:43)
avatar van hydex
Soup afgelopen jaar ontdekt. Progrock kan mij steeds meer bekoren. Bij soup droom je weg, schrik je soms wakker om vervolgens met een glimlach verder te luisteren. Leuk voor de liefhebbers. Soup komt naar nederland. Ik ben erbij @boerderij 10 mei.

avatar van Teunnis
Berichten over concerten verplaatst naar Soup (II)

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Aangeschaft op grond van blikvanger Sleepers en dat blijkt toch ook wel gewoon het prijsnummer te zijn op een verder goede, maar niet onmiddellijk overdonderende plaat. Misschien maken verdere luisterbeurten meer los. De keuze tussen 3,5* met redelijke kans op verhoging en 4,0* met redelijke kans op verlaging valt voorlopig even op de eerste optie.

Overigens wel opmerkelijk dat er in 32 berichten nog niemand iets over Gazpacho geschreven heeft (en nee, niet alleen omdat die ook uit Noorwegen komen).

Hoedijk
Echt een prachtig post-rock album dat ik nu eens helemaal uit kan luisteren. Iets wat ik met Sigur Ros of Godspeed You! Black Emperor niet hebt (en datzelfde geldt vaak ook voor post-metal). Misschien ook, omdat Soup wat meer "behapbare" songs schrijft, wat concreter. Mooiste nummer vind ik "The Boy and the Snow". En verder een dikke pluim voor het artwork van Lasse Hoile (o.a. Porcupine Tree en Steven Wilson).

avatar van Broem
Wat een ontzettend gaaf en origineel album is dit toch. Een tijdje niet geluisterd en zojuist weer eens ‘n (draai) beurt gegeven. Ik verhoog mijn waardering met een 0,5* Dit is een heerlijke trip (tja) die je helemaal moet/wil uitzitten.

avatar van THEMARSVOLTA
Wie dit mooi vind zou zeker EF moeten luisteren, Bijvoorbeeld Give Me Beauty....Or Give Me Death... vind ik persoonlijk veel mooier.

avatar van vigil
Casartelli schreef:

Want daar vind je het op lijken?

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Op lijken is misschien iets te sterk geformuleerd (al worden er hier te MuMe-huize wel krassere parallellen getrokken), maar vooral qua sfeer zijn er best wat stukken die mij als een geüpgradede versie van Night in de oren klinken.

avatar van vigil
Casartelli schreef:

Nu is Gazpacho natuurlijk geen Soup die heet gegeten wordt maar ik mis die pit ook wel een beetje bij eerst genoemde. Verder uiteraard niets mis met Gazpacho

avatar van Leptop
Eerder Motorpsycho, hier en daar.

avatar van Leptop
En overigens is dit album in tegenstelling tot Visions wel te vinden op Tidal.

avatar van 4addcd
Aandacht getrokken door de hoge waardering voor Visions. Even wat meningen gelezen et voila! Het nut van MuMe weer bewezen!
Ik hoor 70’s, shoegaze, Sigur Ros en flarden van de betere Snow Patrol. Om van te smullen. Geweldig hoe de rustige stukken (die best lang worden uitgesponnen) worden afgewisseld met euforische uitbarstingen. Echt muziek om heppie de peppie van te worden. Nét wat je nodig hebt tijdens de huidige lockdown en de donkere dagen. Minpuntje heb ik ook; lang uitgesponnen betekent dat er best weinig wisselingen zijn. En dan is iets meer dan 42 minuten veel te kort. We want more!

4addcd schreef:

Hoi, Heb deze band ook net ontdekt via Visions. Ik ben aardig onder de indruk...... en ja deze Remedies staat ook op mijn lijstje .......

avatar van ProGNerD
TONYLUNA schreef:

Ben benieuwd wat je van deze vindt. Voor mij persoonlijk wint deze het van Visions, maar dat was voor mij dan ook DE grote ontdekking; voor jou is het andersom natuurlijk...

avatar van Leptop
Wat is dit toch een fantastisch album. Net verhoogd naar 4,5*, op de bank met een biertje na een 50 km MBT-e tocht in Lemonsjo (Jotunheimen) Noorwegen. Daar hoort Noorse muziek bij dacht ik.

avatar van BoyOnHeavenHill
Dit heb ik leren kennen via The boy and the snow in de Progladder 2022 (hoewel het nummer daar al in eerdere edities was verschenen). Toen ik daarna de hoes zag moest ik eigenlijk denken aan subversieve grunge à la Alice In Chains, maar niets bleek minder waar, want dit is eerder een soort mix van prog (de lang uitgespronnen composities), psychedelica (de mellotron) en folk (de warme melodieën, de innemende zang en de algemene, soms pastorale uitstraling). De zangstem doet me denken aan de Band Of Horses, Midlake en The Horse Company, alledrie bands die eveneens af en toe tegen het arcadische aan zitten, en de combinatie van die zang met de soms trance-achtige arrangementen en de dynamiek van de rustige zangpassages versus de instrumentale uitbarstingen (waarbij ik soms niet eens kan horen of het enorme geluid veroorzaakt wordt door gitaren, keyboards of een mengelmoes daarvan) levert een fraai en steeds spannend geluidsbeeld op. Het is bovendien een plaat die meerdere luisterbeurten goed kan verdragen, want hoewel individuele nummers vaak leunen op lang uitgesponnen melodieën heeft het album als geheel zóveel kleur en zóveel variatie dat hij van a tot z blijft boeien.

avatar van ProGNerD
BoyOnHeavenHill schreef:

Ik heb het hier al eerder gebruikt, maar: waar die Progladder toch al niet goed voor is (Hulde Casartelli)...