Clan of Xymox - Days of Black (2017)

Label: Trisol

1. Days of Black (3:04)
  2. Loneliness (5:02)
  3. Vixen in Disguise (4:27)
  4. Leave Me Be (5:06)
  5. The Rain Will Wash Away (3:38)
  6. Set You Free (4:10)
  7. I Couldn't Save You (4:22)
  8. What Goes Around (5:15)
  9. I Need to Be Alone (4:23)
  10. Loud and Clear (3:38)
  11. Your Kiss (5:09)
  12. La La Land (3:09)
DjFrankie (moderator)
Gisteren live gezien, en ik moet zeggen dat de nummers mij live zeer goed bevielen.

avatar van Alicia
Een nieuwe Clan of Xymox. Ik ben de groep na de eerste paar albums een beetje uit het oog verloren! Ga deze zo even beluisteren!

Alicia schreef:

Ik heb de eerste 4 en de verzamel, maar was gisteravond fantastisch in Sittard. alle toeschouwers boven de 45 jaar (-:
Voorprogramma The Arch ook erg goed

avatar van Alicia
Gut ja, het is een band uit de eerste lichting en natuurlijk het bekendst bij de al wat oudere post-punkies & vleermuizen enzovoorts. Maar dat zegt uiteraard helemaal niets over de kwaliteit van de band en die is uitstekend!

avatar van E40
E40

alle toeschouwers boven de 45 jaar (-:

Is helaas zo bij de meeste jaren 80 bands .

avatar van Man of Sorrows
Tsja teneinde mijn top 10 hoef ik weinig commentaar te geven bij de eerste twee COX albums. Uniek, wat betreft sfeer alles tot dan toe overtreffend en nadien nooit meer geëvenaard. Wat erna van de band is geworden vind ik meer dan bedroevend. Een stereotype Goth éénmansproject van Ronny Moorings, bah!

Moorings,Wolbert en Nooten in hun studententijd, dat was magie. Helaas bleek het ego van eerstgenoemde te groot om het langer dan enkele jaren uit te zingen.

DjFrankie (moderator)
Gisteren iig A Day, Stranger, Cry in the wind, Louise en Backdoor van de eerste 2. Toch vond ik deze plaat sterker naar voren komen dan tal van andere 90's nummers die gespeeld werden. Jasmin & Rose vind ik ook een sterk nummer.

avatar van E-Clect-Eddy
Muzikaal wordt er vaak geleend van bekende 'Gothic' en Synthpop bands uit het verleden en dus nergens vernieuwd. Het is wat aan de lange kant.

Ik krijg vooral zin om Project Pitchfork - Eon:Eon (1998) te gaan luisteren.

E-Clect-Eddy schreef:

De stem van Ronnie in Your Kiss ben ik niet happy mee, dat trekt hij toch niet echt (meer) terwijl het muzikaal juist één van de leukste nummers is. Loud and Clear klinkt als een cover van The Sisters of Mercy.... [i]Black Planet[/i.

Dat vond viel me vorige week in Sittard ook al op.

avatar van frolunda
Toch wel genietbaar album van deze vleermuizen op leeftijd (of is het er nog maar één) al wordt het niveau van hun eerste twee albums bijkans niet meer gehaald.Ook lijkt de zang aan wat slijtage onderhevig maar in zijn geheel bereikt Days of Black,mede door de goede productie zeker een acceptabel niveau.
De algehele sound is fijn en met Loneliness en Loud and Clear staan er weer twee composities die kunnen uitgroeien tot live favorieten.Ook de rest van de songs ligt weer lekker in het gehoor al kan ik me inderdaad ook niet aan de indruk onttrekken dat er hier en daar leentjebuur is gespeeld.
Ach het zij ze vergeven want dit is gewoon een prima plaat om zo af en toe nog eens in het verleden te duiken.
Om nostalgische redenen dan ook 3,5 sterren.

avatar van WesleyX16
Ik vond het vorige album iets minder sterk. Maar hier laten ze toch weer zien dat ze lekker in het gehoor liggende nummers kunnen maken. Wat mij betreft gewoon de beste Nederlandse band aller tijden.

Dim
Hallo dan. Ze bestaan al sinds 1983 (!) en ze komen uit de plaats waar ik mijn jeugd heb doorgebracht. Toch had ik tot voor kort nooit van deze band gehoord. De losse track Loneliness maakte dat ik meer ging luisteren van het album en de plaat gaat vaak op repeat de laatste maanden; wat een prettige melancholische muziek maakt deze band. Naast dat ik erg veel zin heb darkwave in het algemeen en oude albums van The Cure weer uit de kast te pakken, moet ik me ook maar eens in het blijkens deze site niet onaanzienlijke oeuvre van Clan of Xymox gaan verdiepen. Iemand een aanrader waar te beginnen?

Ja bij het debuut Dim,daarna Medusa is hun meesterwerk

avatar van Mjuman
Ja bij het debuut Dim, Medusa is hun meesterwerk

Het debuut is het gelijknamige Clan of Xymox, eveneens op 4AD. De eerste twee zijn imo hun beste; daarna wordt het nogal snel mechanistische, donkere sjabloon-rock.

Oorspronkelijk lid Pieter Nooten is zeker zo interessant om eens te 'tsjekken'- niet alleen zijn werk (op 4AD) met Michael Brook, ook zijn laatste 2 eigen albums.

Dim
DjFrankie Mjuman Dank. Debuutalbum klinkt hier nu door de speakers - en wát een openingstrack zeg.

avatar van Mjuman
Stranger is ook ontzettend vet Dim

Ja, de releases van Pieter Nooten zijn wat schoner en minder voor de Gothen onder ons

Al kan menig waver hiermee wel leven Pieter Nooten & Michael Brook - Sleeps with the Fishes (1987)

Stranger is ook ontzettend vet Dim

Dat is wel exact wat ik dacht toen ik dit nummer net hoorde.

Jean-Maurice
Ik ken deze nog niet. De voorganger vond ik wat tegenvallen dus ik ben niet meer zo snel geneigd om nieuw werk van ze te kopen (vroeger kocht ik blind alles van ze). Wat ik dan wel weer kan waarderen is dat ze gewoon doorgaan en met nieuw materiaal blijven komen.

Dim schreef:
. Iemand een aanrader waar te beginnen?

Hun latere 'Creatures' uit 1999 kan ik ook aanbevelen. Inmiddels ook alweer bijna 20 jaar oud!

Jean-Maurice
Ben het album nu aan het luisteren op YouTube. Klinkt goed. 'Set You Free'.

Binnenkort weer live in Helmond

avatar van steve harris
Het nieuwe alumvan c.o.x.: spider on the wall staat op spotify !

avatar van Castle
steve harris schreef:
Het nieuwe alumvan c.o.x.: spider on the wall staat op spotify !

En bij de appelige muziek

Ik vind deze Days of Black beter. Gaat meer terug naar hun 'oude' sound. Ook meer gitaarwerk hier.