Gazpacho - Night (2007)

Noorwegen
Label: Just for Kicks

1. Dream of Stone (17:00)
  2. Chequered Light Buildings (6:34)
  3. Upside Down (9:41)
  4. Valerie's Friend (6:29)
  5. Massive Illusion (13:37)
Een nieuwe Gazpacho, en de eerste echte conceptplaat van deze talentvolle Noren. Chequered Light Buildings is al te horen op hun Myspace en dat klinkt alvast weer fijn.

Hoi,

Gazpacho vorige week (1 februari) zien spelen in De Boerderij in Zoetermeer en gelijk deze CD opgepikt. De eerste paar keren vond ik de eerste drie nummers van het album rustig voortkabbelen. Na delen van de nieuwe nummers nogmaals live gehoord te hebben op de Marillion Conventie begint het album echt te groeien. Mooiste nummers blijft Valerie's Friend.

Goed album van een paar leuke gasten!

Herb

avatar van vigil
Het is inderdaad redelijk rustig maar wel erg mooi! Je moet deze keer zelfs de viool kunnen waarderen om echt dit album tot een topper gerekend kunnen zien. al met al een mooi plaat met een spanningsboog om u tegen te zeggen!

avatar van Flipper
Het is een tijd geleden dat een album me gelijk zo heeft gepakt. Dat moet 'Moongarden - Round midnight' zijn geweest.

Was ik al onder de indruk van albums zoals 'Bravo', wat de Noren nu klaarspelen is gewoon te mooi voor woorden. 'Night' is een concept album geworden. Het concept is dromen. s'Nachts is ook het ideale tijdstip om dit album te beluisteren. Invloeden van Marillion (Marbles) en Talk Talk (Spirit of Eden) zijn te horen, maar het is vooral Gazpacho.

Het album begint met een hypnotiserend ritme, die als een rode draad door het hele album loopt. Van rustige passages tot muzikale erupties, het ritme blijft, ook al kun je deze even niet horen.

Teksten zijn niet afgebeeld in het boekje om je meer te verleiden om weg te dromen tijdens het beluisteren.

Album moet in zijn geheel beluisterd worden en telkens weer hoor je nieuwe facetten.

Ik ben niet de enige die zeer onder de indruk is:
Maarten Goossensen heeft het op http://www.progwereld.org/ heel goed verwoord.

Het jaar is nog maar net begonnen, maar ik vraag me af of er nog een album uit zal komen die dit album kan verdringen van beste album 2007.

Wow. Wat een plaat is dit. Meer kan ik voorlopig even niet uitbrengen..

avatar van Ayreonfreak
Geweldig album. Dit kan bijna niet anders dan dé cd van 2007 worden. Ongekende schoonheid. Heel anders dan hun vorige albums, bijna niet te vergelijken.

avatar van Soul Dreamer
Wat een album! Een combinatie van post rock, symphonische neo prog en invloeden van folk met een prachtige, broeierige donkere klankkleur. Luistermuziek op z'n best.

Ik word dit jaar 50 en ben al ruim 35 jaar een liefhebber van progrock in al haar varianten. Dit album, Night, van Gazpacho staat bij mij met een dikke stip in mijn persoonlijke top 5. De beste beschrijving van dit meesterwerk wordt gegeven door Maarten Goossensen op
Progwereld.
De muziek grijpt je naar de strot en als de laatste klanken weggestorven zijn blijf ik minutenlang in het donker voor me uitstaren. Wat is dit bloedstollend mooi!

avatar van Lukas
Ik ben erg benieuwd, hij druppelt nu langzaam binnnen hier

avatar van Lukas
Heel leuk dit. Niet echt hele heftige zware progkost, dat hoeft van mij meestal ook niet zo. Wel een - zeker in het begin - aangenaam voortkabbelend, maar toch wel ge- en beladen, lang uitgesponnen muzikale tocht. Toch zijn de laatste twee tracks, als het allemaal iets meer loskomt, voorlopig het mooist. 4* met kans op meer.

avatar van snarf349
- gazpacho - klinkt als een gerecht gemaakt van rauw vlees. niets is minder waar, deze plaat is een waar pareltje. top 10 materiaal. 4,5*

Eigenlijk wist ik een tijdlang niet goed hoe ik dit album onder woorden moest gaan brengen. Ik begin steeds beter te begrijpen waarom niet......

Het sluimert langzaam in je hoofd, het kruipt tergend langzaam je muzikale aderen in, het hypnotiseert.
En dat alles gaat langzaam, zeer langzaam, zo langzaam als de pulserende beat op dit magistrale album.
Na verloop van tijd wordt je week, ben je bedwelmd en voel je je als een verslaafde die niet meer weet hoe er aan te ontsnappen.
Droomwereld of waarheid: het is een balans die moeilijk te vinden is. Alles is mistig rondom dit album, maar het geeft je een dusdanig goed gevoel dat niets er meer toe doet.
Bij dit soort bezwerende klanken kun je gerust alles laten voor wat het is. Laat je meevoeren op de stem van Jan Ohme, laat je meenemen naar oorden die voorheen niet leken te bestaan, laat je bloed volpompen met de klanken van Thomas Andersen, Robert Johansen, Mikael Krømer, Jon-Arne Vilbo en Kristian Olav Torp. En geniet. Genieten van muziek die weet te betoveren en tegelijkertijds zo aards is.
Nog steeds weet ik dus niet goed hoe je deze muziek onder woorden moet brengen, maar soms zijn woorden ook gewoonweg te veel en is het beter te zwijgen. Bij deze.............

Maar dan zet ik wel nog even Night op en geniet nog een keer opnieuw.

avatar van snarf349
nummer 5 - massive illusion- supermooi !
top 15 in de rotatie lijst

avatar van Comrade

Comrade schreef:
Met wat kan je dit vergelijken?

Het is door anderen ook al gezegd: het ademt wat Marillion-Marbles sfeer hier en daar. Maar zoals ik al zeg: het ademt een beetje dezelfde sfeer, helemaal er op lijken vind ik te ver gaan.

avatar van Jochempie
Ik heb dit album ook maar eventjes opgezet want ik was wel beniewd met die hoge score, en eigenlijk gaat het nu al echt 10 minuten volledig langs me heen. Ik had eigenlijk nauwelijks door waar ik naar luisterde totdat ik opeens wakker schoot en realiseerde dat dit eigenlijk heel erg boeiend klinkt. Het sluert je wel mee ja, dit ga ik vaker luisteren dat zeker.

avatar van siepie
Is dit album al te koop in de reguliere platentoko? In Arnhem kan ik m niet vinden!

avatar van Flipper
siepie schreef:

Niet bij Kroese ??

Waar ik dit soort albums bestel is bij:

Normale prijs en binnen 2 dagen thuis.

avatar van Soul Dreamer
Comrade schreef:
Met wat kan je dit vergelijken?

Ken je Spirit of Eden van Talk Talk? Als je dat nu eens kruist met Marbles van Marillion en er dan nog een snufje folk/world music in gooit, dan kom je in de buurt...

Soul Dreamer schreef:

Helemaal niet zo'n gekke inderdaad. Het trage, slepende maakt dit net even niet echt een standaard (neo)progplaatje, namelijk.

inderdaad....sprakeloos...wat een plaat....hoe vaker je hem luistert..hoe mooier hij wordt...schitterend gewoon

avatar van Lukas
Betoverend. Dat lijkt me een korte, maar o zo rake omschrijving voor Night van Gazpacho. Wat een enorm rake plaat is dit zeg... Obsessed verstaat blijkbaar de kunst van het MuMe-hypenm want het is niet de eerste keer dat er een hele goede plaat op mijn pad komt na een van zijn berichten. Maar goed, hype of niet (een hype doet nochtans eerder afbreuk aan de reputatie van een plaat: ‘ach ja, het is toch maar een hype, waait wel weer over. Belachelijk hoog gemiddelde trouwens’), ik heb zelden zo’n sterk album gehoord. Daar ben ik na flink wat luisterbeurten inmiddels wel achter.

Bij de eerste luisterbeurt was dit wat mij betreft meteen een prima plaat, maar had het nog lang niet de lading die ik er nu wel in hoor. Het was allemaal bijzonder aardig, maar bleef wat mij betreft een beetje hangen in een net iets te traag en slepend tempo. Het kwam voor mijn gevoel pas in de laatste twee nummers een beetje los. Inmiddels zie ik dat juist als de grote kracht van Night. Want dit zit allemaal zo enorm goed in elkaar. Bij veel progressieve rockalbums met een aantal lange nummers erop heb ik nogal eens de neiging in slaap te vallen. Dit zakt helemaal nergens in. Waarom weet ik eigenlijk niet: het is traag, slepend, veel terugkerende thema’s... alle ingrediënten eigenlijk om mij niet van begint tot eind te kunnen boeien. Toch had ik mij voorgenomen tijdens het beluisteren van Night een uitermate veelomvattende en lange recensie te gaan schrijven, maar ben ik tijdens het laatste nummer pas hier aanbeland.

Het begin van Dream of Stone is even wennen. De zang valt zo vreemd en hoog in, dat je eerder met een vrij gelikt jaren 80 nummer te maken denkt te hebben. Dan wordt duidelijk dat het hier om veel meer dan dat gaat. Langzaam ontvouwt zich een prachtig klankentapijt en blijkt de zanger over heel veel nuance te beschikken. Bijzonder knap is hoe hij in het eerste nummer varieert van hoog en ingetogen (begin) tot lage uithalen (‘Will someone bring me back again’). Doorgaans zie je dat andersom. De hele plaat lang vind ik de zanger toch al bijzonder spannend om naar te luisteren. Ook leuk is het vioolspel in de intermezzotjes die vaak bij het eind van de tracks inbegrepen. Dat haalt net even de sleur uit de plaat, maar doet nergens afbreuk aan de sfeer en eenheid die Gazpacho weet te scheppen.

De drie wat minder lange tracks in het midden van de nummers lijken een soort verlengde van het openingsnummer en van elkaar te zijn. Thema’s keren terug en zeker de eerste twee zijn moeilijk uit de context voor de geest te halen. Valerie’s Friends staat wat meer op zichzelf en is wat mij betreft ook het absolute hoogtepunt van de plaat, voor zover die nog aan te wijzen zijn. In elk geval mijn favoriete 2007-nummer. Het slotnummer verschilt net even van de rest, doordat het minder gebruik maakt van thematiek uit het eerste nummer. Wat mij betreft geen bezwaar, het is een zeer verdienstelijke afsluiter, wat heet. Mij rest niets anders dan deze plaat met gezwinde plaat de laatste halve ster te doen toekomen en een positie te gunnen tussen de beste tien platen die ik ooit gehoord meen te hebben.

Meer van zulks (Frans? Jeroen?) is altijd welkom. Ik hou me aanbevolen voor tips

avatar van LittleBox
snarf349 schreef:

Dat klopt. Het is namelijk een (Spaanse?) ijskoude soep van tomaten en kruiden. Geen idee of dat aanleiding geeft om deze plaat te beluisteren

geen rauw vlees maar kouwe soep, maak niet uit deze plaat gaat naar 5*

Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat de reden voor stevenvk
is om dit zo laag te beoordelen. Ik zie sowieso in zijn stemmenlijst dat er kwistig met 0,5 en 1 rondgestrooid is dus een toelichting daarvoor kan geen kwaad.

voltazy
de nummers die ik tot nu toe gehoord heb zijn schitterend

nr. 7 in de rock toplijst, dat doet me deugd. op naar de nr. 1

avatar van Nakur
Ik ga hem blkind aanschaffen. Puur vanwege alle recensies en reacties. Vervolgens op de bank zitten en me laten verassen

voltazy
Nakur schreef:

naar jou muzieksmaak kijkend kun je dat wel doen denk ik (van wat ik gehoord heb, wil nu ook gewoon de cd zo kopen)

je laten verassen is vaak wel het mooist natuurlijk

Omayyad
voltazy schreef:
je laten verassen is vaak wel het mooist natuurlijk

Maar dan wel enkel na je dood...