Gazpacho - Night (2007)

Noorwegen
Label: Just for Kicks

1. Dream of Stone (17:00)
  2. Chequered Light Buildings (6:34)
  3. Upside Down (9:41)
  4. Valerie's Friend (6:29)
  5. Massive Illusion (13:37)
nicoot
Tick Tock is meer rock-gericht en ik prefereer de plaat zelfs boven Night (zie m'n Top 10). Night is zweveriger, Tick Tock meer in your face. Zeker de moeite - en indrukwekkend dat beide cd's van eenzelfde band zijn. Ter 'waarschuwing': het eerste lied 'Desert Flight' kan hard overkomen, maar is een dijk van een lied dat direct aanslaat (en harder dan dat komt het niet meer terug op de plaat). Afsluiter 'Winter is Never' zou evengoed op Night kunnen gestaan hebben, dromerig en zweverig. Maar waar het allemaal om gaat, zijn 'The Walk' en 'Tick Tock': twee meesterwerkjes, prachtig uitgewerkt. Beide nemen je mee naar alle mogelijke horizonten. In Tick Tock (lied) komt ergens zelfs een koor voor dat oude Russische gedichten brengt (voor zover ik de zanger heb begrepen, toen-ie me dat na een concert aan de bar uitlegde ) - zeer beangstigend en fascinerend tegelijk.

avatar van legian
Leeds schreef:

Zo moeilijk te verkrijgen?

blijkbaar wel, mischien dat je hem via amazon ofzo nog kan krijgen maar daar heb ik eigenlijk niet naar gekeken.

avatar van chevy93
Weinig toe te voegen aan nicoot. Beiden uitstekend. Tick Tock is wat minder dromerig en abstract, maar heeft nog steeds prachtige composities.

avatar van uffing
nicoot schreef:
Leeds, dat laatste nummer moet je dan eens luisteren vanaf 8:30. Het orchestraal vioolstuk dat in Dream of Stone al voorkomt, komt hier terug maar veel langer en imo veel emotioneler en meeslepender. Hartverscheurend bijna, zo mooi.

Ha fijn, een medestander.

Dat stuk sluit het album echt op een magische manier af. Hemels mooi.

avatar van chevy93
Je doet net alsof je amper medestanders tegenkomt. Zie het gemiddelde maar eens.

nicoot
Misschien bedoelde uffing dat er eindelijk iemand was die specifiek een bericht over deze passage schreef? Ik veronderstel dat er inderdaad heel veel zijn die die passage prachtig vinden, maar om al het moois van deze plaat beschrijven, dan geraakt de server hier overbelast denk ik

avatar van uffing
nicoot schreef:

Precies! De waardering voor deze plaat is hier prima. Maar inderdaad vind ik het mooi eens te lezen dat iemand dat speciefieke stukje muziek ook zo mooi vind. Ik was dat in eerdere posts nog niet tegengekomen.

avatar van Gele Stift
chevy93 schreef:

Zelfs een wat laag gemiddelde voor zo'n ontzettend goed album.
De ultieme droom

ForzaRob
wat een heerlijke plaat is dit zeg, ik droom altijd helemaal weg wanneer ik voor het slapen gaan massive illussion draai, superrr

Whooo.. gewoon whoo..

Wat een sfeer ademt dit album uit zeg. Een combinatie tussen Marillion en Porcupine Tree.. Ik hoor allerlei invloeden van die bands hierin terug maar wat is dit mooi zeg. Dream of Stone Die hele vibe in dat nummer, prachtig...

4,5* (maar dit gaan er waarschijnlijk 5* worden)

avatar van kobe bryant fan
Heerljke plaat, met een boeiend concept. En de sfeer is heerlijk.
Voor nu 4* sterren en ik denk dat dat nog naar een 4.5* gaat gaan.

avatar van jellecomicgek72
5* album dit, perfectie is dit gewoon. Vanmiddag in de stad maar kijken of ik deze ergens kan vinden.

avatar van jellecomicgek72
Helaas, heb ik deze niet in de PLATO kunnen vinden vorige week.. Maar heb deze muziek vanavond aan m'n pa laten horen, (Is net zo'n grote Marillion fan als ik, daar lijkt deze muziek toch wel veel op) en toen ie 2 nummers gehoord had heeft ie gelijk deze en Tick Tock besteld. Zo goed vond ie het dus.

avatar van Ayreonfreak
Plato kan hem gewoon bestellen hoor. Kan een paar weekjes duren maar hij is nog gewoon verkrijgbaar.

avatar van legian
je moet gewoon veel geduld hebben, heb zelf zo'n 6 weken moeten wachten maar hij is nog te krijgen.

Net binnengekregen

jellecomicgek72 schreef:
Net binnengekregen

Enjoy!!!

Magische plaat

avatar van Leeds
Ik had vandaag het album Lift Yr. Skinny Fists Like Antenna's to Heaven van GY!BE beluisterd. Tot in het kleinste detail. Rustig, alleen en met hoofdtelefoon ontdekte ik het volgende. Op het nummer Sleep van GY!BE hoor je voor enkele seconden een geluidsfragment dat overeen komt met het begin van Dream of Stone, maar ook doorheen dit nummer komt het fragment nog terug.

Vergelijken? Geen probleem. Te vinden op het nummer Sleep vanaf 16 minuten en 22 seconden. Het fragment duurt maar 9 seconden lang.

Toeval? Geen flauw idee. Mij kan het maar weinig deren. Night is een meesterwerk, anyway

Maar het is een leuk iets om te ontdekken.

avatar van Leeds

Maar het is een leuk iets om te ontdekken.

avatar van ad6922
Lang niet meer gehoord, maar je wordt na al die tijd meteen weer gepakt. Wat een heerlijk album blijft dit.

avatar van AOVV
'Night' is één van de drie platen die ik van Gazpacho ken. De zang lijkt soms erg op die van Thom Yorke, maar de muziek is heel anders. Lange nummers, progressieve kantjes en zacht en hard verweven zich mooi tot één geheel. Toch de beste van de drie albums die ik van deze Noren ken, naar mijn immer bescheiden mening.

avatar van The Eraser
Night blijft voor mij toch wel het onbetwiste meesterwerk van Gazpacho (al ken ik de albums voor Night nog niet). Tick Tock, Misa Antropos & March of Ghosts zijn ook ijzersterk, maar kunnen niet tippen aan deze. Waarom? De melodiën zijn net even wat sterker, de plaat is een beter geheel-het is 1 lange droom-, en de onderhuidse spanning is hier om te snijden. Vooral dat laatste vind ik een prachtige prestatie omdat deze plaat tegelijkertijd zeer dromerig is.

avatar van chevy93
De kans dat je de platen voor Night beter dan Night vindt, acht ik heel klein.

avatar van strebge
The Eraser schreef:

Helemaal mee eens. Niets aan toe te voegen..

chevy93 schreef:
De kans dat je de platen voor Night beter dan Night vindt, acht ik heel klein.

Niet beter dan Night en Tick Tock maar wel dan de laatste 2 werken..

avatar van Leander1991
vocaal veel bij Matthew Bellamy gehaald precies tochwel

avatar van The Eraser
Leander1991 schreef:
vocaal veel bij Matthew Bellamy gehaald precies tochwel

Tjah, vind ik maar flauw argument. Elke vogel zingt zoals hij gebekt is, je kan de zanger toch moeilijk verwijten dat zijn stemgeluid wat op dat van Bellamy lijkt.

avatar van Ayreonfreak
Als goede kenner van beide zangers durf ik te zeggen dat er zeker overeenkomsten zijn, maar laten we het niet overdrijven. Bellamy heeft sowieso meer mogelijkheden met zijn stem dan dat Ohme die heeft. De laatste blijft vaak (toch ook door de muziek) wat meer aan de veilige kant van het spectrum. Bellamy durft ook veel meer karakter mee te geven aan zijn geluid. Daardoor al kan je beide zangers niet echt vergelijken...

avatar van Leander1991
ik heb het niet over zijn klankkleur, daar kan hij inderdaad niet veel aan doen, wel de manier hoe hij zijn noten neerlegt, zo dat licht jammerende - die opkomende dramatiek.

avatar van Eveningguard
Die stem, die stem... Zo hartverscheurend mooi, onbeschrijfelijk. Ik ken weinig of geen zangers die zo mooi kunnen zingen als deze man. Als hij ooit meedoet met een of andere waardeloze talentenjacht dan veegt hij iedereen van de kaart.

avatar van Broem
Ook mijn favo album van Gazpacho. Eerste kennismaking met deze Noorse band die mooie, soms zweverige progrock maakt. Sublieme composities waarin veel gebeurd. Dit maakt de muziek avontuurlijk en aantrekkelijk. Album al vaak gehoord en toch word ik vaak weer verrast met nieuwe geluidjes. Heerlijk. Moet de band toch echt eens live gaan zien. Hun live cd is ook top.