Gazpacho - Night (2007)

Noorwegen
Label: Just for Kicks

1. Dream of Stone (17:00)
  2. Chequered Light Buildings (6:34)
  3. Upside Down (9:41)
  4. Valerie's Friend (6:29)
  5. Massive Illusion (13:37)
cddrive schreef:
aardige cd...wel ietwat achterhaald...

Hoezo achterhaald???

avatar van otherfool
Is deze plaat ergens (gedeeltelijk) online te beluisteren? Ben wel benieuwd geworden eigenlijk...

Je kunt het volledige album streamen op hun website.

avatar van otherfool
OK dank, als ik thuis ben ga ik deze plaat eens even checken...

vondeich
DE plaat van 2007 voor mij!

avatar van meyer
Verhoogt van 4,0* naar 5,0*, de schoonheid van dit album wordt maar traag vrijgegeven, maar het gevoel dat deze muziek mij geeft is dan ook niet te vergelijken, vooral Dream Of Stones dringt diep tot mij door.

avatar van vigil
vondeich schreef:
DE plaat van 2007 voor mij!

Het jaar is natuurlijk nog niet voorbij

avatar van Cygnus
Ik heb deze na een extra luisterbeurt toch maar naar 4,5 verhoogd, waarmee de koppositie in mijn jaarlijst voor 2007 serieus in zicht is... Ik sluit me bij meyer aan, de schoonheid van deze plaat wordt maar langzaam vrijgegeven.

vigil schreef:
Het jaar is natuurlijk nog niet voorbij

Nee inderdaad, maar er zal toch wel een vreselijk goede plaat moeten komen wil die deze overtreffen. Jammer gewoon dat ik geen 6* kan geven

avatar van Matthijs72
Off-topic voor keukenprins(es)jes in de dop:
- Gazpacho is Spaanse koude tomatensoep
- Carpaccio is Italiaanse dun gesneden ossenhaas (maar tegenwoordig mag je alles wat dun gesneden is carpaccio noemen)

On topic:
Ik kwam via de toplijst 2007 (nummer 1?? 80+ stemmen??) bij deze band terecht, nooit van gehoord. Aversie voor nummers langer dan 5 minuten overboord gezet en heey, 80 voters can't be wrong, dus maar eens wat beluisterd. En inderdaad....schot in de roos...
En dat is nou precies waarom MuMe helemaal goed is: je komt op bandjes waar je anders nooit terecht gekomen zou zijn.
Wel lastig dat in alle reacties maar een paar referenties staan: Talk Talk en Marillion, die volgens mij toch een flink end uit mekaar staan aan het muzikale spectrum. Is het raar als ik hier Jeff Buckley bijzet? Tuurlijk is deze band bijzonder en klopt vast elke vergelijking voor geen meter. Maar als je net als ik op zoek bent naar "waar lijkt dit op" dan kan dit misschien een hintje zijn.

4.5*, met als opmerking dat mijn gemiddelde flink opgekrikt is door het meesterlijke Dream Of Stone

Dream of Stone is wat mij betreft HET nummer van 2007

Nooit van gehoord maar de 1e luisterbeurt heeft me helemaal op de kop gezet, wat een plaat!

avatar van Joz
Joz
wat een prachtplaat!
Nooit gedacht dat het me zo zou kunnen bekoren,

ergens doen bepaalde stukjes en opbouw van de nummers me aan Pink Floyd denken. Is dat raar gedacht?

Misschien geeft de muziek me hetzelfde gevoel, zonder dat het er op lijkt (vind ik moeilijk te zeggen)

Gish
[Te] mooie muziek van een band waarvan ik nog nooit gehoord had.
Heb ook geen spijt van de aanschaf.
Wel mist de plaat een scherp randje waardoor soms de verveling toeslaat.
Toch....bij vlagen....klinkt het hemels.

avatar van Tha)Sven
Hij is net verslagen door Porcupine Tree voor album van het jaar in mijn Top 10. Nummer 2 dus

Wat een prachtige muziek! Het doet mij denken aan Noorwegen, waar Gazpacho vandaan komt: Fjorden, bergen, mist, ruimte, rust.

Zelf heb ik veel rondgetrokken in het westen van Canada en the USA. Je rijdt daar soms op lange, lange wegen, komt bijna niemand tegen en om je heen zie je ruimte: woestijnen, bergen, bossen, rivieren. Je rijdt en je rijdt en komt het allemaal tegen. Overal is het rauw en ruig en echt prachtig.
Daar moet ik aan denken bij deze muziek.

Aap
Kan iemand mij vertellen hoe dit album zich verhoudt tot de vroegere albums van deze band?
Even downen en bij positief resultaat kopen is er bij deze obscure band niet bij (het downen bedoel ik). Heb 'Night' bij NLstore gekocht, duurde wel een week of 3, maar ze hadden 'm ten minste.
Blind aanschaffen van de andere titels zonder een idee te hebben van hoe het klinkt heb ik geen zin in.

avatar van Ayreonfreak
Moeilijk uit te leggen. Uiteraard heeft dit album overeenkomsten met bijv Firebird of de andere albums. Alleen is dit een conceptalbum die een bepaalde sfeer uitademt, die voor mij uniek is. Over de hele lijn is het minder "rockend", maar op een andere manier weer meer progressief. Ik vind dit album veruit het beste van de band. Vernieuwend in zekere zin, en zeker verslavend. Wat betreft een vergelijking; de andere albums zijn een beetje te vergelijken met die van Marillion, Sylvan, Pure RR...

Aap
Bedankt voor de toelichting. Zoiets valt natuurlijk nooit erg nauwkeurig te omschrijven maar dit werkt verhelderend genoeg. De vermelding dat 'Night' een conceptalbum is en de andere niet is voor mij al afdoende want dat is exact wat 'Night' m.i. zo spectaculair maakt. Ik zal m'n ogen openhouden voor de andere albums maar er niet naarstig naar op zoek gaan.

Mag ik de liefhebbers van dit album overigens attent maken op dit meesterwerk?
De band komt uit Århus, DK.

Nou vooruit dan maar.

Ik ken dit album niet, maar je aanrader ziet er interessant uit! (ook afgaande op de berichten aldaar).

Ik zoek hem nu op...

Wordt mooier en mooier, deze plaat! Inderdaad verslavend. Van 4.5 naar 5!

Aap schreef:
Mag ik de liefhebbers van dit album overigens attent maken op dit meesterwerk?
De band komt uit Århus, DK.

Ik ben even op de myspace geweest, maar dit klinkt eruuuuuug goed idd! Goede tip!

Nou moet ik het alleen nog ergens vandaan halen als je begrijpt wat ik bedoel...
Ik hou me aanbevolen!

Aap
Ik heb 'm zelf hier gekocht, maar de CD is al niet meer leverbaar. Apathobvious wel, maar persoonlijk vind ik die een stuk minder boeien. Stuur maar even een pm ...

avatar van hogweed
Het was in het vroege voorjaar van 2007: Na het lezen van veel lovende recensies, was ik benieuwd of 'Night' een hype of aanwinst was in het 'symfowereldje'. Gelukkig kon ik het hele album via streaming beluisteren. De muziek was zo overweldigend en verslavend, dat ik in maart 2007 tot aanschaf ben overgegaan, want dit past precies in mijn muzikale straatje. Verwacht geen gefreak of krachtpatserij, maar erg mooie, sfeervolle muziek met invloeden van o.a. Marillion/Steve Hogarth en Talk Talk.

Een jaar later is 'Night' nog steeds vaak in mijn huiskamer te horen. Had ik aanvankelijk nog wat twijfels over de houdbaarheid van de muziek, nu weet ik dat dit album een blijvertje is. Gewoon onweerstaanbaar, en hij krijgt dan ook vanaf nu de ***** status.

avatar van king_pin
Dit is een prachtig album met muziek waar je helemaal in wegdroomt.
Er was een tijd dat ik deze plaat minstens 1 keer per dag op zette, altijd had ik er zin in.

Nu vind ik het nog steeds een prachtige plaat en hoewel ik m niet meer zo vaak luister als eerst blijft ie perfect! 5sterren

De verassing van 2007! Helaas ben ik hem nog niet in de winkel tegen gekomen, is is mn gesmurfte versie niet van optimale kwaliteit...

vondeich
Gewoon net als mij binnenkort kopen bij het optreden in de W2! Dit album is voor mij een van de mooiste ooit gemaakt!!

Daarbij is Gazpacho dichtbij een release van een nieuwe plaat, en voor de liefhebbers van dit: ze willen in deze lijn doorgaan, dus nu maar hopen op nog zoon parel

avatar van itbites
Blind aangeschaft! Ben benieuwd.

avatar van itbites
Heb hem nu opstaan, wat een sfeer zeg. Deze gaat hoog eindigen, dat voel ik.

vondeich
Afgelopen zondag live nieuw werk van de beste mannen gehoord genaamd Tick Tock. Heb al helemaal zin in het nieuwe album!! Gaat zeker op dezelfde voet verder als dit album. Verwacht dat er weer een parel aankomt..