Alice Cooper - Greatest Hits (1974)

Label: Warner Bros.

1. I'm Eighteen (2:55)
  2. Is It My Body (2:40)
  3. Desperado (3:26)
  4. Under My Wheels (2:44)
  5. Be My Lover (3:18)
  6. School's Out (3:28)
  7. Hello Hooray (4:16)
  8. Elected (4:06)
  9. No More Mr. Nice Guy (3:05)
  10. Billion Dollar Babies (3:36)
  11. Teenage Lament '74 (3:54)
  12. Muscle of Love (3:46)
JonnieBrasco
Zeer sterk album. In tegenstelling tot latere Alice Cooper albums vind ik dit een 'fris' en 'zuiver' album, overtuigend, onbedorven, met een heldere, rustige sfeer.

avatar van c-moon
Inderdaad een zeer goede verzamelaar!

avatar van Tekh
i'm eighteen,under my wheels en no more mr niceguy zijn 3 nummers die ik eerder kon van covers van anthrax.manic street preachers en megadeth en zodoende eens wat alice cooper cd's aangeschafd enne daarna ook wat dvd's en die man rockt zeg!!!

avatar van Hans Brouwer
Z'n beste nummer ontbreekt helaas op deze cd

avatar van the viking
Halo of Flies,Hans !

avatar van Hans Brouwer
the viking schreef:
Halo of Flies,Hans !
Inderdaad, daarom "slechts" 3* voor dit album

Ik heb deze cd gisteren aangeschaft en ik moet zeggen het is best goed. Toch ben ik niet helemaal tevreden, er mist gewoon een boel. Achteraf gezien had ik beter nog even verder kunnen zoeken want in 1991 is er blijkbaar ook een verzamelaar van Alice Cooper uitgebracht: genaamd "Saints and Sinners" die is veel meer up to date, daar zal ik dus nog een keer achter aangaan,...en inderdaad wat Hans ook al bevestigde 'Halo of flies' staat er niet eens op, een grote misser dus.
Gelukkig ontbreekt 'School's out' niet, maar dat kan natuurlijk ook bijna niet ontbreken. Voor mij nog steeds de absolute topper op deze verzamelaar van Alice Cooper.

avatar van musicboy
'The Definitive Alice Cooper' ontbreekt ook op de site. Die is vollediger dan deze (met 'Halo of flies'), maar uiteindelijk ook te beperkt. In combinatie met de verzamelaar 'Hell is', die op zijn albums uit de jaren '90 gebaseerd is, krijg je wel een deftige collectie. Geen enkele verzamelaar schenkt aandacht aan zijn werk uit de jaren '80. Jammer eigenlijk.

Pieter Paal
Een goede samenvatting van het beste werk uit de beginjaren van Alice Cooper. Van de albums die op Frank Zappa's label verschenen zijn helaas geen tracks aanwezig.
'Halo of flies' en 'How you gonna see me now' moet je er zelf maar bij branden.
In mijn collectie heb ik ook nog een andere cd die de titel 'Pick up the bones - His latter recordings' heet, maar ik zie dat het gewoon het album 'Brutal planet' uit 2000 en dus geen compilatie is.

Net in het bezit van ´The Definitive Alice Cooper´ wat ik toch net nog een goede aanvulling vind op deze Alice-verzamelaar.
Hier staat bijvoorbeeld ´Poison´ op, en dat is natuurlijk sowieso een knijter van een nummer, en ook ´Hey Stoopid´.
Maar het is natuurlijk vanzelf sprekend dat rondom de release van deze verzamelaar die nummers nog zelfs lang niet in zicht waren.

avatar van Gert P
Waar Halo of flies?

Zie ik op geen 1 verzamelaar staan en de staat nog wel in de top 100 all tijden dat nummer!

avatar van freitzen
Op deze staat hij toch echt hoor...

avatar van Carebo
Mooie verzamelaar van Alice Cooper's beste werk tussen 1971 en 1973. Ja, Halo of Flies moest hier zeker opgestaan hebben.
Verder niets dan leuke songs en hits uit mijn jeugdjaren!
Fantastisch toch dat de oude garde (Cooper, Reed, Bowie, Cale...) nog altijd meedraait, zij het met wisselend succes.
3.5* voor deze Greatist Hits!

avatar van Madjack71
Die Alice toch. Prima nummers gemaakt in de jaren zeventig, ook goede muzikanten om zich heen destijds. Zoals altijd, immer, always, zekers en vast, ook op deze greatest hits, met een leuke hoes, zijn een aantal grote afwezigen. Maar aan de andere kant, deze verzamelaar is dan ook al uit 1974. Dus dat is een goed excuus.

avatar van wizard
Zo uit mijn hoofd was Nederland een van de weinige landen waar Halo of Flies een grote hit was. Dus dat zou een goede reden zijn waarom dit nummer mist.

Ik ken bijna geen albums van Alice Cooper, maar de nummers die hier op staan vind ik in meerderheid erg goed. De karakteristieke zang van Alice Cooper kan ik wel waarderen, de muziek vind ik ook prima. De eerste keer dat ik deze plaat beluisterde, een paar jaar terug, klonk het allemaal wat braver dan ik had verwacht op basis van de verhalen die ik over Alice Cooper had gelezen. Maar dat was toen.
Met name de eerste nummers op de cd zijn erg goed. Kort maar krachtig. School's Out (ach, gruwel), Teenage Lament '74, Muscle of Love, en in mindere mate Elected doen me dan weer niet zoveel, maar al met al scoort deze plaat een dikke voldoende.

Erg leuk om zo nu en dan eens op te zetten.

Uit die periode zijn Killers en Billion Dollar Babies topalbums wizard .

Zou ik zeker eens proberen als ik jou was .

avatar van wizard
Dank, ik zal erachteraan gaan.
Volgens mij heb ik Killer wel ergens op mijn computer staan, zal er eens goed naar gaan luisteren. En Billion Dollar Babies ook, als Killer me bevalt tenminste.

avatar van musician
Wizard heeft gelijk: geen Halo of flies op dit album omdat Nederland maar één van de weinige landen is geweest waar dit onvolprezen nummer sowieso is uitgebracht.

Het komt van zijn cd Killer, twee jaar eerder uitgebracht (1971) dan uiteindelijk Halo of flies. De laatste werd uitgebracht in Nederland omdat het de top 100 Aller tijden in 1973 van Veronica wist te halen; een unieke prestatie daar niet van, maar eigenlijk vond men dat maar niets: een LP-track die nooit was uitgebracht op single.

En net als wat er gebeurde met Sympathy for the devil van de Rolling stones in datzelfde jaar: het nummer werd alsnog op een 7" vinyl-schijfje uitgebracht. Toen had een single nog betekenis.....

Volgens mijn anglicaanse naslagwerken werden van Killer alleen Under my wheels en Be my lover als single uitgebracht.

Het oudste hitsucces van deze Greatest hits betreft overigens I'm eighteen, een hitje in de VS uit april 1971.

Deze verzamelaar komt uit 1974 en dat is, alles bij elkaar, net toevallig de meest interessante periode uit de carriére van Alice Cooper, muzikaal klinkt het als een bus, geweldige singles en ook uitstekende verkoopcijfers.

Misschien vergis ik mij volledig in de genialiteit van Alice Cooper maar volgens mij was hij in de periode 1971-1974 ook op zijn best en zijn daarna de verkopen gekelderd, om over de algemene muzikale beoordelingen van zijn volgende cd's nog maar te zwijgen. Hoewel opvallend genoeg de critici op musicmeter bijzonder mild blijven over al zijn muziek tussen 1975 en nu.

Dat neemt niet weg, dat bij compilaties toch altijd naar bovenstaande nummers wordt teruggegrepen, het zijn, op een uitzondering na, nu eenmaal de enige grote hits die hij heeft gehad.

Welcome To My Nightmare (1975) en ook From The Inside(1978) zijn nog prima platen , maar ik vind uiteindelijk ook wel dat Alice zijn piek in de periode 1971 / 1974 had .
De shows waren natuurlijk volslagen uniek en shockerend en eerlijk is eerlijk , Alice had gewoon sterke singles . Altijd boeiend in de melodie en vrij makkelijk verteerbaar .
Natuurlijk is Halo Of Flies een verhaal apart , maar die heeft uiteindelijk wel een herwaardering gekregen .
Leuk verhaal eigenlijk. Er werd nog wel eens neerbuigend gedaan over de glamrock door de serieuze muziekpers . Alice en zijn band besloten toen maar eens een ingewikkelder stuk muziek in elkaar te breien met in het achterhoofd een beetje King Crimsonachtig .
Ze slaagden met vlag en wimpel . Geweldig stuk .

avatar van kaztor
bikkel2 schreef:

Wat mij betreft is dat 1969/1974.
De eerste twee albums zijn uniek, onvolprezen en passen helemaal in het plaatje.

De albums van Alice Cooper tot 1973 zijn m.i. veel beter dan het latere werk omdat AC toen als band opereerde en vanaf circa 1975 veel minder omdat Alice dan 'n solo act wordt.

avatar van musician
Schrijf hem toch niet te snel af. Zie ook alle recensies hier van Alice Cooper bij zijn latere werk.
Mag ik in dat kader Welcome to my nightmare 2 (2011) van harte aanbevelen?

avatar van kareltjemusic
Om terug te komen op Halo of flies
Nederland is één van de weinige landen geweest waar Halo of flies op single op single is uitgebracht, en in de hitpatade heeft gestaan.
Alice vertelde jaren later, dat hij het onbegrijpelijk vond dat mensen die single kochten.
Zelf blijf ik het toch 1 van zijn allerbeste nummers vinden.
Er komt trouwens één dezer dagen een boxje uit met zijn werk tot 1974
Schijnen veel out-takes enzo op te staan

Ik vind tekst bij muziek altijd belangrijk, maar na al die jaren dat ik Halo Of Flies ken, heb ik nooit goed kunnen doorgronden waar dit nummer nu precies over gaat.
Het lijkt dat Alice zich verplaatst in een criminele wereld. Maffia, drugs ?

Iemand hier die weet waar Halo Of Flies exact over gaat ? en misschien ook de inspiratie tot het schrijven van deze tekst ?

avatar van teus
Destijds getwijfeld over aanschaf Billion Dollar Babies of deze Compilatie uit '74
Aangezien de beste tracks van eerstgenoemde toch hierop al aanwezig waren ,werd het toch deze
Er zijn natuurlijk later completere verschenen maar het latere Alice Cooper gebeuren boeit me niet echt ,vind zelf ,sorry det is mijn smaak of mening,de periode die je hierop kunt vinden,is nooit meer geëvenaard
Vind nrs als Poison , Hey Stoopid het in de verste verte niet halen bij School's Out ,Hello Hurray, Elected, en ook zo'n knaller No More Mr. Nice Guy!!!!