Grizzly Bear - Painted Ruins (2017)

Rock / Pop
Label: RCA

1. Wasted Acres (2:52)
  2. Mourning Sound (4:22)
  3. Four Cypresses (4:48)
  4. Three Rings (4:48)
  5. Losing All Sense (5:05)
  6. Aquarian (4:17)
  7. Cut-out (3:45)
  8. Glass Hillside (4:53)
  9. Neighbors (4:44)
  10. Systole (3:16)
  11. Sky Took Hold (5:32)
avatar van robbizzel
Zo, dit klinkt veel beter dan ik eigenlijk had verwacht. Was er echt even stil van na het luisteren van de plaat. Zal de komende dagen nog zeker op repeat staan!!

avatar van De-noir
Koptelefoon plaat! Wat klinkt deze fantastisch op mijn nieuwe Beyerdynamic dopjes. Ontzettend rijke productie. Spotify geluidskwaliteit op 'extreem' zetten en genieten maar. Eerste indrukken van de songs die ik nog niet kende zijn ook goed.

avatar van Mathough
Painted Ruins is betrekkelijk gemakkelijk te verteren en alleen in dat opzicht al een interessante toevoeging aan het oeuvre van Grizzly Bear. Op basis van de (imo ijzersterke) eerste drie singles koesterde ik de hoop dat dit album het fantastische Shields zou kunnen evenaren (of overtreffen), maar dat zit er geloof ik niet in. De nummers die ik nog niet kende vind ik namelijk een stuk minder goed dan de singles; ik mis in die nummers pakkende melodieën en beklijvende zanglijnen (deze zijn bijvoorbeeld wel aanwezig in het nummer Three Rings). Neemt echter niet weg dat ik dit een geslaagd album vind met over de gehele lengte voldoende spanning en mooie composities.

avatar van coldwarkids
Gelukkig veel beter dan hun matige voorgangers!

avatar van ohmusica
.... Het is ook een kwestie van smaak. Voor mij had het hier en daar iets minder 'ingewikkeld' gemogen en had men voor mij enkele noten mogen weglaten. Mogelijk moet ik nog vaker luisteren, maar ik denk ook 'in der Beschränkung zeigt sich erst der Meister'.

avatar van Abram Olsen
Hopelijk een groeier. Blijft jammer dat Yellow House, hun tweede plaat, zo ondergewaardeerd blijft.

avatar van IMPULS
Nee, geen Yellow House. Die lat is dan ook erg hoog.
Weet het soms niet met Grizzly Bear. Of toch weer wel...Elke keerheeft een album moeite met 'binnenkomen' en pakt je niet direct in.
Heb hem nu 6 keer beluisterd en het overkomt me weer... De schoonheid, de melodie, de sfeer, de mystiek overwint me.
Ze flikken het weer. Wordt weer vaak luisteren . Rossen's gitaar(spel) blijft intigreren.

Geweldige band met geweldige muziek. Voorlopig een 4.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Grizzly Bear - Painted Ruins - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

De uit Brooklyn, New York, afkomstige band Grizzly Bear verruilde met het in 2009 verschenen Veckatimest de status van cultband voor die van één van de smaakmakers in de indie-scene en wist deze status met het in 2012 verschenen Shields moeiteloos vast te houden.

De band deed dit zonder al teveel concessies te doen, waardoor ook Shields weer klonk als een omgevallen platenkast van een muziekliefhebber met een opvallend brede smaak.

De band heeft vervolgens de tijd genomen voor de opvolger van Shields en komt pas vijf jaar later met Painted Ruins.

Het is een plaat die net wat anders klinkt dan zijn voorgangers, al is de veelheid aan invloeden gelukkig gebleven. Painted Ruins opent met pastorale klanken waarvoor Elbow zich niet zou schamen, maar slaat vervolgens al snel om in zwoele 70s pop vol mooie details, waaronder hele mooie gitaarlijnen.

In de tweede tracks zwellen de synths aan en lijkt Grizzly Bear te citeren uit de 80s synthpop, maar het is wel synthpop die wordt gecombineerd met de wonderschone zang, waarmee de band al sinds haar debuut indruk maakt.

In de derde track kiest Grizzly Bear voor een net wat experimenteler geluid, waarin flarden Elbow en beetje progrock en psychedelica worden gecombineerd met prachtige harmonieën en zo laat iedere track iets nieuws en verrassends horen.

De muziek van Grizzly Bear is nog altijd een vat vol invloeden of zelfs een vat vol tegenstrijdigheden, maar Painted Ruins strijkt geen moment tegen de haren in. De band heeft de tijd genomen om de prachtige vocalen op de plaat te combineren met een al even mooie instrumentatie. Het is een instrumentatie vol betoverend mooie gitaarlijnen en benevelende synths, maar het is ook een instrumentatie vol subtiele details en verrassende wendingen.

Waar de keuze voor een wat toegankelijker geluid op de laatste plaat van The Arcade Fire zorgt voor betrekkelijk kleurloze pop, is Painted Ruins een plaat die sprankelt en betovert. Het is prachtig hoe Grizzly Bear er op haar nieuwe plaat in slaagt om gitaren en synths in harmonie te brengen en het is indrukwekkend hoe de band experimenteerdrift combineert met het vermogen om songs te schrijven die zich als een warme deken om je heen slaan.

Het levert songs op die citeren uit het werk van Crosby, Stills & Nash of The Beach Boys, maar vervolgens worden voorzien van een klankentapijt dat qua avontuur en schoonheid zeker niet onder doet voor dat van Radiohead of dat van Talk Talk in haar latere jaren.

Zeker wanneer het volume wat wordt opgeschroefd of de plaat met de koptelefoon wordt beluisterd, wordt duidelijk wat een knap geluid Grizzly Bear in elkaar heeft gesleuteld op haar nieuwe plaat. Een aantal decennia popmuziek worden door de band aan elkaar gesmeed en vervolgens getransformeerd in een geluid dat alleen maar uit het heden kan komen.

Iedere keer dat ik de plaat hoor, hoor ik weer nieuwe dingen op Painted Ruins. Een vleugje Beatles, een beetje postpunk, hier en daar wat synthpop, een paar bevliegingen uit de progrock, een flinke wolk psychedelica, pure chamber pop of toch weer onnavolgbare indie-pop.

Painted Ruins van Grizzly Bear is een plaat die direct vermaakt en verbaast, maar de ware schoonheid komt pas aan de oppervlakte wanneer je de plaat voor de zoveelste keer hoort. Nog een beetje doorgroeien en het predicaat meesterwerk komt binnen bereik. Erwin Zijleman

avatar van jellecomicgek72
Jeetje wat een plaat weer... Even laten bezinken..

avatar van IMPULS
Bijna pastorale recensie hieronder, maar om Elbow tweemaal te noemen... Die band mag de mosterd gaan halen bij Grizzly Bear.

avatar van Don Cappuccino
Gisteren voor het eerst beluisterd en ik was behoorlijk onder de indruk. De vorige twee Grizzly Bear-platen heb ik ook wel eens beluisterd, maar daar is weinig van blijven hangen. Deze had me daarentegen vanaf de eerste tonen in zijn greep. Grizzly Bear levert een ijzersterke progressieve folkplaat af die retro en modern tegelijk klinkt. Ik hoor namelijk ontzettend veel gitaartokkeltjes en arrangementen die je op platen van Genesis en King Crimson zou kunnen horen, maar de elektronische touch en de jazzy ritmiek heeft weer een behoorlijke zweem Radiohead met zich mee. De band levert prachtige liedjes, maar brengt meesterlijke zijwegen waardoor ik ontzettend geboeid bleef luisteren. Dit is een plaat waar ik nog veel plezier mee ga hebben, want ik hoor dat er nog veel lagen te ontdekken zijn.

Alweer een knappe plaat!
--> Mourning Sound doet me enorm aan Midlake denken...

avatar van peterjames777
Moeilijk om drie favorieten te kiezen, zeg! Er zit geen enkele zwakke broeder tussen.
Ik vond hun muziek altijd wel top, maar dit is de eerste keer dat ik het hele album even sterk vind en dus aan één stuk door luister (i.p.v. losse nummers).

avatar van wibro
Na 6 nummers te hebben beluisterd leek het met dit album dezelfde kant op te gaan als met de vorige 3 albums van deze beren. Goed, maar nu niet bepaald meesterlijk. Maar, vanaf track 7 veranderde dit toch maar dan wel in zeer positieve zin. Cut-out, Glass Hillside en Neighbours zijn gewoon uitstekende nummers zoals ik dat graag wil horen. Painted House beschouw ik nu toch als het beste album van deze Grizzly beren die van mij nu eens niet de standaard 3.5* waardering (zie hun vorige 3 albums) krijgt.

4.0*

avatar van Venceremos
Een dikke 7, deze plaat van hit-and-miss band Grizzly Bear. Met name de wat meer improv-achtige composities (opener, Four Cypresses en Aquarian) kunnen mij zeker wel bekoren. Alleen wordt de euforische bombast (nr. 2, brrr) me soms wat te veel. Wel hun meest consistente plaat tot nog toe die nog flink kan groeien.

avatar van frolunda
Popmuziek voor gevorderden die heel knap in elkaar steekt maar me na een draaibeurten eerlijk gezegd niet zoveel doet.Daar is hoofdzakelijk de zoete,saaie en soms zelf zeurderige zang voor verantwoordelijk.Tja dat kost Painted Ruins toch een vol punt in mijn optiek.
Sommige nummers zoals Mourning Sound en Aquarian zijn best goed maar een heel album lang van deze muziek bezorgt me een beetje een kriegelig gevoel.
Ik denk dat Grizzly bear gewoonweg niet de band voor mij is.

Grizzly Bear wordt wel eens vaker verweten te klinisch te zijn, muziek voor gevorderden. Ik kan daar inkomen, hoewel ik het persoonlijk ontzettend warme muziek vind. En ingenieus. Dat kan samen.

Benieuwd! Want buiten de 4 singles moet ik nog aan de nieuwe beginnen.

Vond het na de eerste luisterbeurt wel een aardig album, maar na een paar keer luisteren gaat het me op de zenuwen werken.

avatar van joko16
Dit is een lekker album zeg!
Nummers zitten goed in mekaar.
Zeer prettige zangstem (Neighbors).
Ik kende Grizzly bear nog niet.
Echter Talk Talk, Elbow en CSN&Y hoor ik er niet in terug.
Sowieso moeilijk om dit ergens mee te gaan vergelijken wat ik graag doe.
Na een keer beluisteren "komt dit album al lekker binnen".
Pareltje. Dat is zeker.

avatar van IMPULS
Pfff....20 keer beluisterd. Nog steeds pakkend en verdiepend.

avatar van Cor
Cor
Weelderige arrangementen, spannende melodielijnen, afwijkende drumritmes en hemelse samenzang. De cocktail blijft elke keer hetzelfde, maar het resultaat mag er steeds weer zijn. Grizzly Bear heeft opnieuw een prachtig album in elkaar geboetseerd. Mooi, mooi, mooi!

avatar van Chew
Ik ben zo stoned als een garnaal. Wat een prachtige plaat.

Ook nuchter overigens. Genieten.

avatar van sj0n88
Chew schreef:
Ik ben zo stoned als een garnaal. Wat een prachtige plaat.

Ook nuchter overigens. Genieten.

Er is inderdaad geen drugs voor nodig om dat te horen Ben wel benieuwd: geeft het nog een extra dimensie aan dit album? Zo ja, dan race ik zo even langs de shop.

avatar van Melodic Fool
Haha, ja dat doet het zeker kan ik bevestigen.
Een minuut of 50 wegdromen met deze prachtige muziek, nuchter of high.

Onlangs toch maar de LP versie gekocht, met ook nog eens net zulk mooi artwork.
Geen spijt van. Hij klinkt erg goed en de verschillende lagen in de muziek komen voor mij nog beter naar voren. Een halfje omhoog!

Binnenkort de albums voor Shields maar eens luisteren

avatar van kennie
Voor mij de beste plaat van 2017 momenteel al is Fink met een inhaalslag bezig . Na tegenvallende platen van Arcade Fire en The National gaat Grizzly Bear er met het been vandoor.
Na het voor mij tegenvallende Shields is deze een verademing. Heerlijke toetsenlagen en prachtige melodieën afgewisseld met onverwachte wendingen.
Een dubbel en dwars verdiende 4,5

avatar van Chew
sj0n88 schreef:

Voor mij kan een beetje spacen op muziek de band met het album wat versterken. Zo is deze meer gaan leven/voelen. Gaat ook omhoog met .5 punt. Heb hem inmiddels ook op Vinyl liggen en in goed gezelschap 45 min bijna stilzwijgend doorgenomen. Vind ook de lichte Beck invloeden op Mourning Sound en Losing all sense echt fantastisch.

Ik wil trouwens geen reclame maken, maar een bol gozertje heeft de dubbelaar voor 18 euro staan.

avatar van harencoor
Eindigt erg hoog in mijn jaarlijstje. Echt een prachtig stukje werk, en ook nog eens zeer toegankelijk. Ik hoor 10 CC terug uit hun beste periode.

avatar van Grizzly Bear
inderdaad prachtig! GB is bezig aan een indrukwekkende reeks, nu al vier albums op rij die top zijn.

avatar van vincentcorjanus
Deze moest ik even laten bezinken. Ik hoor telkens weer nieuwe dingetjes en dat bevalt mij wel.
Hoogtepunt: Neighbors. Wat een meesterwerk!

avatar van blur8
Ik hoor de volledige catalogus van jaren 70tig indi-pop=rovk lang komen. 10CC, maar ook Gino Vannelli, Robert Palmer. wat eigenlijk niet. vraag is of het toch eigen genoeg is en voldoende nieuw avontuur heeft. En dan zijn ze voor mij slechts gedeeltelijk geslaagd. Veel songs waar dat hergebruik irriteert. Maar de 4 songs die er met kop en schouder bovenuit steken, zijn zo fijn dat we toch op een ruimte voldoende zitten. Die 4 zijn:
Mourning Sound
Cut-out
Glass Hillside
Neighbors

avatar van Sjaakspeare
Ik ben altijd wat huiverig om nieuw werk van groepen die fantastische platen hebben uitgebracht, te checken. Bang dat het tegenvalt en er wat magie van de eerdere parel vervaagt. Nu had Grizzly Bear al bewezen bijzonder consistent te zijn, dus de drempel was hier goed te doen. En verrek: ze flikken het weer! Met hetzelfde recept, wat totaal niet erg is, gezien hoe geraffineerd en verfijnd de standaard-Grizzly-Bear-ingrediënten zijn. Ze houden vast aan hun wonderlijk-organische geluid en wederom vullen ze een plaat met warme, volle harmonieën, een rijkdom aan ingenieuze composities en pakkende zanglijnen en rifjes. En opnieuw heeft het geheel een heerlijk bezwerende uitwerking op me. Grizzly Bear is geen band van singletjes, maar van drie kwartier durende trips vol diepgaand verzadigende bedwelming. Fantastisch.

avatar van sj0n88
Mooi gesproken, Sjaakspeare. Toch vind ik veel van de singles ook los zeer de moeite waard. Wat is Mourning Sound een prachtnummer. Deze plaat gaat een belangrijke plek krijgen in mijn muziekcollectie.