Grizzly Bear - Painted Ruins (2017)

Rock / Pop
Label: RCA

1. Wasted Acres (2:52)
  2. Mourning Sound (4:22)
  3. Four Cypresses (4:48)
  4. Three Rings (4:48)
  5. Losing All Sense (5:05)
  6. Aquarian (4:17)
  7. Cut-out (3:45)
  8. Glass Hillside (4:53)
  9. Neighbors (4:44)
  10. Systole (3:16)
  11. Sky Took Hold (5:32)
avatar van Sjaakspeare
Ik ben altijd wat huiverig om nieuw werk van groepen die fantastische platen hebben uitgebracht, te checken. Bang dat het tegenvalt en er wat magie van de eerdere parel vervaagt. Nu had Grizzly Bear al bewezen bijzonder consistent te zijn, dus de drempel was hier goed te doen. En verrek: ze flikken het weer! Met hetzelfde recept, wat totaal niet erg is, gezien hoe geraffineerd en verfijnd de standaard-Grizzly-Bear-ingrediënten zijn. Ze houden vast aan hun wonderlijk-organische geluid en wederom vullen ze een plaat met warme, volle harmonieën, een rijkdom aan ingenieuze composities en pakkende zanglijnen en rifjes. En opnieuw heeft het geheel een heerlijk bezwerende uitwerking op me. Grizzly Bear is geen band van singletjes, maar van drie kwartier durende trips vol diepgaand verzadigende bedwelming. Fantastisch.

avatar van sj0n88
Mooi gesproken, Sjaakspeare. Toch vind ik veel van de singles ook los zeer de moeite waard. Wat is Mourning Sound een prachtnummer. Deze plaat gaat een belangrijke plek krijgen in mijn muziekcollectie.

avatar van Niek
Voor mij samen met Fleet Foxes de reden dat 2017 zo'n geweldig muzikaal jaar was . Denk dat Shields nog net een tandje beter is, maar hoewel de herkenbare sound van Grizzly Bear behouden blijft, is deze plaat ook wel weer zo eigen dat je niet kunt zeggen: 'ach, Shields heb ik al, dus deze hoeft van mij niet meer'. Een van bands die ik nog heel graag eens live zou willen zien.

Heb deze een goed half jaar laten liggen en wat een geweldig gevoel als de plaat zich nu pas in al zijn schoonheid openbaart. Geniale band.

avatar van Niek
Four Cypresses is echt zo geweldig mooi! It's chaos, but it works
Album gaat nog lang niet vervelen; echt steengoed .