CocoRosie - The Adventures of Ghosthorse & Stillborn (2007)

Pop / Avant-Garde

7. Werewolf (4:52)
  8. Animals (6:04)
  9. Houses (2:58)
  10. Raphael (2:50)
  11. Girl and the Geese (0:48)
  12. Miracle (3:35)

met Antony Hegarty

Sietse
alweer een nieuwe...nou ben benieuwd of er nog iets te beleven valt aan deze release. Ik vrees dat het allemaal niet zo heel bijzonder meer zal zijn, maar goed we zullen zien.

Joy
waarom niet sietse?

Sietse
ik ben bang dat het weer hetzelfde trucje uit de doos halen wordt.

avatar van levenvergeten
Donkere hoes, maar CocoRosie is wel een erg leuke band, die ik nooit donker zou durven noemen.

Ik ben benieuwd.

Joy
er zijn wel meer muzikanten die truukjes zeer succesvol herhalen

dus ik zie geen reden om het bij voorbaat neer te sabelen

avatar van Woody
Prachtige hoes! Ik ben benieuwd...

avatar van Martin Visser
ik ben hier juist heel benieuwd naar. CocoRosie weet mij al twee platen lang zeer te boeien en ze lijken me te creatief om met ouwe meuk te komen. maar we zullen zien.

avatar van Dielie
mooie hoes!

Prachtige hoes en voorlopig dezelfde beoordeling als de 2 voorgangers: niet heel veel nieuws meer behalve dat het hier en daar een soort van 'toegankelijker' lijkt (flirten met R&B op zijn CocoRosies), maar dat is in het geval van dit duo dan wel weer heel erg relatief.
Uitgebreidere bespreking volgt spoedig.

avatar van The Scientist
Vind hem toch wel wat anders, de eerdere albums vond ik iets makkelijker en iets catchier. Hier worden toch af en toe wat apartere dingen gedaan.

Neemt neit weg dat hij wel aardig in de lijn van de eerste twee ligt, en ik zou liegen als ik zei dat ik er niet weer aardig gecharmeerd van ben.
De opener en Raphael vind ik prachtnummers.

4* weer voor deze, omdat hij het niveau van La Maison de Mon Reve tot nu toe nog niet haalt.

Antony doet trouwens mee op het laatste nummer.

De twee vorige albums behoren bij tot de categorie: apart, aardig, maar vooral niet te veel draaien. Mijn nieuwsgierigheid naar dit album was dus of het die categorie zou blijven of dat ik er anders over zou gaan denken. Leest u mee?

Opener Rainbowarriors vind ik een catchy tune, uiteraard is dat natuurlijk erg betwistbaar als het gaat om deze dames, maar toch pakt het me wel, of laat ik het anders zeggen: het boeit en ze proberen wat nieuws uit. Opeens kunnen de dames wel degelijk hemels zingen en zit er een lekkere beat doorheen. Een beetje vreemd, maar wel lekker dus.
Promise heeft ook een 'urban feel'. Ik had het al over CocoRosie op de r&b toer, zoiets........ Het is bijna meer rap dan zang en ook qua begeleiding is er een mix gevonden. Hierdoor hebben we een spannende mix van stijlen die elkaar nergens in de weg blijkt te zitten. Funky CocoRosie: hell yeah!
Bloody Twins is een wat korter nummer en hierop keert het speeldoosje terug met een rinkelende bel en een windvlaag krijgt het een spooky trekje en daar doet de zang dan nog een schepje bovenop. Het zijn dit soort nummers die ik altijd wat minder trek.
Japan is een ongelooflijk heerlijk gek nummer. Hoezo minder catchy dan de voorganger? Ik vind dit juist toegankelijker en veel swingender dan de vorige twee. Dit is gewoon erg leuk. Yak noemt het hi-la-risch. Ietwat sterk uitgedrukt misschien, maar ik begrijp wel wat hij er mee wil zeggen. Vooral het tussenstuk wat dan weer gevolgd wordt door dat geinige gezang (waar ik tot nu toe nog eens niet door geërgerd ben geraakt). Leuk leuk leuk.
Sunshine doet me dan iets minder: dit vind ik ook wel passen op de twee voorgangers. Toch een iets lager knor-piep-boem gehalte, en dat is dan wel weer een pluspuntje.
Knor-piep-boem zei je? Welja, Black Poppies vind ik dan weer erg representatief voor die kant van CocoRosie. Hier benaderen de dames mijn irritatiegrens en zo ken ik ze.
Werewolf heeft een hoog Björk-gehalte. Nu zullen er straks weer hele hordes zijn die me hier op gaan tegenspreken en dat mogen ze ook. Het ademt in mijn oren een zelfde vibe. Een vibe overigens waar ik voor in de stemming moet zijn. Het kan vriezen en het kan dooien met dit soort nummers. Ook een Patrick Wolf weet dit soort sfeertjes op te roepen, alleen daar kan ik het dan weer beter van hebben. Toch geef ik eerlijk toe dat ze me hier ook niet echt irriteren.
Animals valt in de categorie minder catchy, je moet jezelf er beter voor inzetten en concentreren. Aardig, maar meer ook niet voor mij.
Dat de toegankelijkheid wat afneemt toont Houses aan want ook dit nummer is niet zo pakkend als de eerste songs van dit album. Gecentreerd rondom piano en hoge, opera-achtige zang: tja, dat is niet echt toegankelijk te noemen. Maar het blijft binnen de perken vind ik.
Raphael...............het lijkt Joanna Newsom wel. Folky harp en ook de zang heeft iets soortgelijks. Apart en wat duister nummer dat door de harp toch een bepaalde lichtheid weet uit te stralen.
Girl and the Geese is een tussendoortje en verzorgt daarmee de opmaat voor Miracle. Antony laat ook hier weer van zich horen, maar heeft toch een minder grote rol dan op de vorige plaat. Een prima, sprookjesachtige afsluiter.
Al met al kom ik dan toch op dezelfde score terecht als de voorgangers. Het is een spannende band, maar ik moet er niet te veel naar luisteren. Voor zo op zijn tijd heb je een prima luisteravontuur binnen handbereik, en liefhebbers van het oudere werk zullen dit zeker ook wel waarderen.
Voor mij is het vooral de eerste helft die het hem doet.

handsome_devil
Haaaaaaa, wat word ik hier vrolijk van. Heb 'm nu op 4 staan, maar begin steeds meer naar 4,5 te neigen. Dit wordt zeker één van mijn favoriete releases van 2007. Dat de melancholie er af en toe vanaf druipt deert niet, want van originele, mooie liedjes word ik eigenlijk altijd vrolijk. Combineer dit album met het mooie weer en een wiskundelerares die je naar buiten stuurt om daar te werken en de 12e maart van het jaar 2007 kan niet meer stuk.

avatar van aslan
aslan (crew)
handsome_devil schreef:

combineer dit album met een mooie wiskundelerares en het jaar 2007 kan niet meer stuk

avatar van Koenr
Sietse schreef:

Dit soort berichten waren wel te verwachten. Ergens wel terecht ook. Het verrassende en unieke van La Maison heeft het natuurlijk niet meer, en de pure pracht hoor ik er ook niet echt meer in terug. Maar wat mij betreft is CocoRosie een van die bands waarvan je gewoon wil dat ze verder bouwen aan hun eigen, unieke universum, waarop elke uitbreiding (voorlopig) welkom is.

Verder verschilt de plaat meer van de vorige 2 dan ik had verwacht. Minder gekloot met stemmen en nog meer geflirt met R&B en Hip-Hop vooral. En een supergezellig uitstapje naar Japan is ook een erg leuke nieuwe kant van de meiden.

Verder is het gewoon weer een erg lief plaatje, en een fijne uitbreiding op hun oeuvre. Makkelijk 3,5*, en kan misschien ook nog wel omhoog.

Een recent interview + audio tijdens de promotour in Amsterdam.

Een verse review van The Adventures of Ghosthorse and Stillborn

Enjoy!

Mia

Nog iets; volgens Sierra en Bianca zit Antony er deze keer niet bij. Het kan zijn dat het Nomi is die te horen is. Een zeer aparte soul-r&b verschijning die met Antony samen heeft gewerkt en getourd. Maar we weten het niet zeker.

Live de moeite? Ik sta wel open voor experiment dus heeft dit wel mijn intresse. Al ken ik voorlopig enkel hun 2e album.
Ze staan live op domino in de ab (de1ste dag).

*Laura*
Staat nu op de Luisterpaal!

avatar van luc011190
Pfff klinkt wel heel erg lekker zeg, opvallend veel hiphop deze keer. Scratchen, breakbeats, rappen...
Ik zeg sowieso niet snel wat negatiefs over CocoRosie, ik heb echt symphatie voor die eigenzinnigheid etc.

Toch ook wel apart dat iets als Cansei de Ser Sexy vaak als blije, niets-aan-de-hand dansmuziek wordt gezien en dit als experimentele en moeilijke triphop, terwijl ik het hiet af en toe behoorlijk op elkaar vind lijken, vooral bij Promise, door die synths. Vind ik ook gelijk een fantastisch nummer!

avatar van Yak
Yak
Voorzichtige 3* om mee te beginnen... het duurt echt een poos voordat het album me begint te pakken. 'Japan' is een feestnummer op z'n CocoRosie's (kende ik van Motel Mozaique vorig jaar, echt grandioos!), maar daarna lijkt het meteen weer een beetje weg te zakken. Pas zo rond 'Black Poppies' wordt het echt mooi, maar dan zijn we al flink gevorderd in het album.

Maargoed: nog flink luisteren lijkt me een goed idee.

handsome_devil
Ik vind dit misschien wel het tofste wat CocoRosie heeft gemaakt. Voor de eerste twee albums moet ik in de stemming zijn, maar deze kan ik echt luisteren wanneer ik wil en verveelt nog steeds niet. Zit er zelfs over te denken 'm in m'n top10 te gaan zetten...

Ik begin dit echt te waarderen. Avontuurlijke fragiele muziek waar ruimte is voor ontdekken.

wat is promise een geweldig chillnummer!

avatar van HiLL
1,5
Wat een plaat weer..ongelooflijk. Goed voor de plaatselijke activiteitenbegeleiding of met de Josti's rond het kampvuur of als martel muziek in Abu Ghraib maar niet voor mij. Och och CocoRosietje toch.

Met Japan als dieptepunt.

Nou heb ik toevallig SPH gedaan, dus mocht ik nou gaan werken in die hulpverlening dan vraag ik dit zeer zeker als werkmateriaal aan!

avatar van willemjasper
Dit weekend gekocht...twinkelend...sprankelend...schitterend...een lust voor het oor de zusjes CocoRosie hebben een prachtig product afgeleverd een heerlijk verrassend klinkende CD...voor een heerlijk zomers gevoel...luisteren!!!!!!!!

avatar van GraveyardJunkie
tjah als ik dit allemaal zo lees denk ik :KOPEN!!. Maar misschien wacht ik nog heel even af tot Lowlands dit jaar, waarvoor ze geboekt zijn. Of als jullie me kunnen overtuigen???

avatar van Woody
laat je dan maar overtuigen door even naar www.3voor12.nl te gaan, dan klikken op kijk en luister - luisterpaal - Coco rosie. luisteren, niet miepen maar kopen.

Mojo Pin
Zwaar overschat duo.

avatar van The Scientist
Erg goed album, maar de eerste 2 zijn beter.