Novo Amor - Bathing Beach (2017)

Folk
Label: All Points

1. Carry You (4:33)
  2. Colourway (3:48)
  3. Anchor (4:17)
  4. Embody Me (3:10)
avatar van WoNa
Zit de wereld te wachten op nog een neo-folk album van een man met een opvallend hoge stem? Deze vraag stel ik mijzelf steeds regelmatiger, merk ik. Enter Bathing Dreams van de Welshman die onder de naam Novo Amor een EP de wereld inslingert. Mijn eerste indruk was, nee, dit is er (weer) een teveel, maar ben daar op terug gekomen. Ik geef het een tweede kans, omdat Bathing Dreams toch een aantal dingen laat horen, die mij bevallen.

De indruk die het album uiteindelijk op mij achterliet is dat van een sprookje. Als volwassene kijk ik terug op veel van die verhalen met een verbazing over de wreedheid van karakters in die sprookjes, als kind voelde ik vooral de spanning van het verhaal (en waarschijnlijk de gevoelde zekerheid dat mij dat nooit zou overkomen). De sfeer in de muziek is gewoon te mooi om waar te zijn. De lichtheid van het bestaan is te draaglijk. Die lichtheid zit al in de cover art. Het is alsof ik het aura van het bos in de achtergrond nevel zie hangen voordat de lucht blauw wordt.

De stem van Ali John Meredith-Lacey, hij is Novo Amor, gaat op een volledig album wellicht tegen staan, maar voor nu krijgt zowel hij als Bathing Beach het volledige voordeel van de twijfel. De muziek op de EP is gewoon mooi en regelmatig zeer fraai ingevuld op het randvlak van neo-folk, dreampop en singer-songwriter. De toekomst gaat uitkomst brengen, want het debuut album van Novo Amor staat gepland voor komende jaar.

Het hele verhaal staat hier op WoNo Magazine

avatar van blur8
Ken hem van MoMo dit jaar en dat helpt wel in de waardering. Los van dat fijne concert zou dit nooit voorbij komen in een playlist. Maar met de herinnering van het live optreden met volledige band is dit hele prettige rustgevende folk.
Kan me nog herinneren dat ik zn stem de eerste nummers vervelend saai vond, maar dat ik gaande weg het concert er steeds meer aan kon wennen en beter waarderen. dus een heel album moet ook kunnen.

avatar van Chameleon Day
Maar eerst komt nog dit album uit: Novo Amor & Ed Tullett - Heiress (2017) - MusicMeter.nl. Twee nummers daarvan zijn op Spotify als 'singles' te vinden. Overigens gewoon onder de noemer Novo Amor. Niks met Ed.

Of is dit het eerder aangekondigde Novo Amor album? Is Ed inmiddels niet gewoon bandlid?

avatar van Chameleon Day
Op deze EP is Anchor toch wel erg fraai. Stem kan inderdaad een heel album lang gaan tegenstaan. Muziek is mss ook "te mooi", te bedacht. Te weinig spanning wellicht ook. Toch zijn de melodieën vrij sterk. Voor mij vooralsnog wat meer dan voordeel van de twijfel.

Dit is wel heel erg wannabe Bon Iver

avatar van sj0n88
Inderdaad beetje Bon Iver en een vleugje James Vincent McMorrow. Maar dan wel een stuk minder pakkend. De nummers blijven me vooralsnog amper bij.