The Isley Brothers & Santana - Power of Peace (2017)

R&B / Rock
Label: Legacy

1. Are You Ready People (3:26)
  2. Total Destruction to Your Mind (4:23)
  3. Higher Ground (5:13)
  4. God Bless the Child (7:09)
  5. I Remember (5:34)
  6. Body Talk (5:22)
  7. Gypsy Woman (7:03)
  8. I Just Want to Make Love to You (4:04)
  9. Love, Peace, Happiness (3:12)
  10. What the World Needs Now Is Love Sweet Love (5:29)
  11. Mercy Mercy Me (The Ecology) (4:02)
  12. Let the Rain Fall on Me (6:27)
  13. Let There Be Peace on Earth (4:37)
avatar van E-Clect-Eddy
The Isley Brothers en Santana hebben na de vruchtbare samenwerking op Santana - Santana IV (2016) nu een compleet album samen gedaan.

Allen covers van:
The Chambers Brothers ("Are You Ready," "Love, Peace, Happiness")
Swamp Dogg ("Total Destruction to Your Mind")
Stevie Wonder ("Higher Ground")
Billie Holiday ("God Bless the Child")
Eddie Kendricks ("Body Talk")
Curtis Mayfield ("Gypsy Woman")
Muddy Waters / Willie Dixon ("I Just Want to Make Love to You")
Dionne Warwick / Jackie DeShannon ("What the World Needs Now is Love Sweet Love")
Marvin Gaye ("Mercy Mercy Me - The Ecology")
Leon Thomas ("Let the Rain Fall on Me")
Sy Miller and Jill Jackson ("Let There Be Peace on Earth").

avatar van musician
Ik zou mij buitengewoon kunnen verheugen op gitaargeweld, een duet tussen Santana en Ernie Isley maar dat zal er wel niet van komen.

Ernie is verantwoordelijk voor de op Santana en Jimi Hendrix geïnspireerde gitaarsolo's als wereldberoemd geworden op That Lady (1973).

Goed genoeg om later nog eens gecoverd te worden door Santana als Who's that lady

Maar we moeten maar eerst de berichten maar eens afwachten.

avatar van E-Clect-Eddy
Jammer dat er nog geen single is vrijgegeven, hopelijk komt dat dan vrijdag want meestal doen ze zo'n aankondiging voor een album tegelijk met een smaakmakertje

avatar van E-Clect-Eddy
Ondertussen zijn er dus wel 4 singles uitgebracht: Are You Ready People, Total Destruction to Your Mind, I Remember en What the World Needs Now Is Love Sweet Love

Hiervan vin ik What the World Needs Now Is Love Sweet Love de minst interessante (cover) en is het eigenlijk alleen Are You Ready People (met name de laatste minuut) en I Remember die bevallen. Dit laatste nummer is nieuw en geschreven door Carlos' vrouw en drummer in de band Cindy Blackman die ook nog een deel van de zang op zich neemt. Doet wat 60s Braziliaans aan.

avatar van E-Clect-Eddy
De eerste beluistering bevalt maar toch had ik gehoopt op iets meer vuurwerk. Ook zijn sommige covers iets teleurstellend want A) het origineel is veel beter, of B) er is al een geweldige cover van gemaakt. Ik heb het dan vooral over Higher Ground en nog wel een nummer of twee.

I Remember is (nog steeds) met kop en schouders het beste nummer (na de eerste beluistering).

Waar op Santana 4 de nummers met de Isleys volgens mijn oren de zwakke broertjes waren, kunnen ze me op dit album wél bekoren. Lekkere mix van soul, blues en jazz. Ik denk dat als dit album in de jaren 70 of 80 uitgebracht werd het een hoogvlieger zou zijn geweest. En ik denk daarnaast dat je de uitvoering op zichzelf moet beoordelen en even los moet zien van het origineel. Neem bv 'Gypsy woman', na research, is deze totaal anders dan andere covers en het origineel. Het nasale zingen bij vlagen vind ik storend. Mss was meneer Isley strontverkouden? .

Overigens gaan mij behoorlijk de haren overeind staan als er in de teksten de woorden God en Bless voor komen.

Tenslotte dunkt me dat meneer Carlos behoorlijk geïnspireerd gitaart.

* E-Clect-Eddy? Is dat mevrouw Santana die op I Remember zingt? Niet slecht hoor.

avatar van E-Clect-Eddy
The Isley Brothers waren als ruim 10 jaar bezig toen Santana's band zo rond 1966 uit de startblokken kwam. Ondertussen zijn Ronald (76) en Ernie (65) de enige Isley's die nog onderdeel uitmaken van de band. Beide acts zijn legendes geworden maar pas in 2012 kwamen ze op het idee om samen iets te gaan doen. Toch duurde het tot Santana IV (2016) voordat Ronald voor het eerste op twee nummers te horen is samen met Carlos Santana (70).

Iets meer dan een jaar hierna volgt dan eindelijk het album waarop de twee 'groepen' samenwerken. Op de hoes staan maar 4 gezichten, Carlos, Cindy, Ronald en Ernie. Het is me onduidelijk wie de rest van de musici zijn op het album, Discogs en Wiki bieden geen uitkomst maar kan me niet voorstellen dat alleen zij vieren spelen en zingen op het album. Zoals de zangeres die op Body Talk te horen is, is dat nu wel of niet Cindy? Zijn het de 'classic' bandleden die ook op IV te horen zijn of toch Carlos live-bandleden?

Helaas is het een covers album geworden en staat er maar één nieuw geschreven nummer op I Remember van de drummer en vrouw van Carlos, Cindy Blackman. Meteen ook het beste nummer wat mij betreft waar zijzelf de lead-vocal op neemt. Het geluid en de mix is uitstekend en er valt heel veel te genieten op dit album. Toch kan ik me voorstellen dat als deze acts zo in de 70s of 80s bij elkaar waren gekomen er meer vuurwerk was geweest en meer eigen compositie's waren geschreven.

De heren en dame(s?) hebben er zin in en dat kan je terughoren in het resultaat, dit is Funkier en meer Soulvol dan op Santana's eigen albums, maar staat ook weer niet heel erg ver weg van de Latin Blues Rock waarmee Carlos en zijn band bekend werden. Geen enkele cover overstijgt het origineel of andere bestaande covers die al succesvol waren, maar ze worden ook nergens 'verkracht'. Het zijn hun versies geworden die meer vehikels zijn om te laten horen wat de heren nog in huis hebben zo op hun oude dag.

Beter goed gecoverd dan slecht verzonnen zullen dan maar denken. Deze zal mijn album Top 50 van 2017 wel halen en misschien nog net een Top 25, maar er is al te veel moois verschenen om het tot een Top 10 plek te maken. Er zit een lekker positieve sfeer op het album, en genoeg variatie die zeer genietbaar is. Hierdoor raak ik ondanks de lengte van 66 minuten niet snel uitgeluisterd.

avatar van Marco van Lochem
Ruim een jaar na het verschijnen van “SANTANA IV” is er een opmerkelijke samenwerking tussen Santana en de Isley Brothers. Ronald Ilsey is als zanger op 2 nummers te horen van dat in april 2016 verschenen schijfje en dat zal de start zijn geweest tussen een samenwerking dat resulteert in een volledig album, getiteld “POWER OF PEACE”. De Isley Brothers werden midden jaren ’50 opgericht en bestaat tegenwoordig uit Ronald en Ernie Ilsey. Onder anderen Rudolph en de overleden O’Kelly en Vernon maakten deel uit van deze uit Cincinnati Ohio afkomstige muzikale broers. Carlos Santana en sinds de tweede helft van de jaren ’60 de kapitein van Santana en maakte talloze albums, waarop telkens weer zijn karakteristieke gitaargeluid geroemd werd, al was de kwaliteit van de songs en platen niet altijd constant. Op “POWER OF PEACE” staan 13 tracks, waaronder 1 nieuwe, geschreven en gezongen door de drummer én vrouw van Carlos Santana, Cindy Blackman. Tussen de rest van de songs staan bekende songs, zoals het van Stevie Wonder bekende “HIGHER GROUND”, “GOD BLESS THE CHILD” geschreven door Billie Holiday en Arthur Herzog Jr. en bekend in de uitvoering van Blood, Sweat & Tears, “I JUST WANT TO MAKE LOVE TO YOU”, “MERCY MERCY ME” van Marvin Gaye en het bekende “WHAT THE WORLD NEEDS NOW IS LOVE SWEET LOVE”. Het ruim 65 minuten durende album kent verschillende tempo’s en stijlen. De stem van Ronald Isley is prominent aanwezig en kan gaan irriteren, je moet ervan houden. Het gitaarspel van meester Carlos is weer een genot om naar te luisteren, maar hij kan niet voorkomen dat ik niet geheel enthousiast ben over “POWER OF PEACE”. Het is absoluut niet slecht, daarvoor is er veel te veel kwaliteit te horen, maar als het enige nieuwe nummer, “I REMEMBER” één van de toppers is, heb ik het gevoel dat er meer in had gezeten.

avatar van DeWP
We zullen het er maar mee moeten doen, het zoveelste album van Santana. Met moeite drie sterren, het is echt al lang niet meer wat het geweest is met deze oude latin-rocker....Ik heb het album nu drie keer beluisterd, en het valt me op dat ik de tijdsduur (ruim een uur) echt een belemmering vind om heel het album af te luisteren. Dat is al een veeg teken...
De nummers blijven ook niet hangen, wat ook al niet in het voordeel spreekt. Nee, ik zou de Power of Peace niet aanbevelen als je Santana wilt leren kennen. Voor de die-hards.