Liam Gallagher - As You Were (2017)

Label: Warner Bros.

1. Wall of Glass (3:43)
  2. Bold (3:59)
  3. Greedy Soul (3:34)
  4. Paper Crown (3:28)
  5. For What It's Worth (4:11)
  6. When I'm in Need (4:18)
  7. You Better Run (3:24)
  8. I Get By (3:09)
  9. Chinatown (3:20)
  10. Come Back to Me (3:21)
  11. Universal Gleam (4:07)
  12. I've All I Need (4:09)
  13. Doesn't Have to Be That Way * (3:58)
  14. All My People / All Mankind * (3:55)
  15. I Never Wanna Be Like You * (3:51)
  16. For What It's Worth [Live at Air Studios] * (4:13)
  17. Greedy Soul [Live at Air Studios] * (3:33)
  18. Paper Crown [Live at Air Studios] * (3:35)
Oasis fans en liefhebbers: draai dit plaatje van onze vriendelijke Liam hard! Het is echt goed, het is de nieuwe Oasis van 2017! Wie had dat gedacht? Ik verhoog 'm inmiddels naar 4,5*

avatar van Rudi S
lennon schreef:

Universal Gleam doet me overigens heel erg denken aan ..Blur.

avatar van zaaf
Rudi S schreef:

Gaan we weer
Universal Gleam doet mij, naast aan Blur, denken aan The Avett Brothers.

Rudi S schreef:

Gaan we weer

Moet je wel de hele zin quoten. Nu lijkt t al anders dan ik bedoelde.

avatar van Rudi S
lennon schreef:

Moet je wel de hele zin quoten. Nu lijkt t al anders dan ik bedoelde.

Ach ik vond het wel grappig die Oasis -Blur referentie

avatar van lennon
Oh die link had ik zelf nog niet eens gelegd. Altijd zo'n onzin gevonden. Al maakte beide er gretig gebruik van om goede marketing te maken.

avatar van Teunnis
Off-topic berichten en slowchat verwijderd.

avatar van jellecomicgek72
For What It's Worth is echt geweldig. Classic oasis sound.

Bonustrack Doesn't have to be that way heeft een lekkere Tame Impala vibe. I like it.

avatar van BenZet
Wat ik niet had gedacht: het valt me alles mee. Lekker tempo, lekker stevig en scherp. Erg hoogdravend vind ik het niet meer, het is voor mij geen Oasis. Maar goed, je kan niet alles hebben.

avatar van The_CrY
Na Beady Eye had ik geen zin meer in de gefrustreerde Liam Gallagher, maar dit album klinkt vanaf het begin eigenlijk erg lekker. Zo hoor ik hem graag. Beter dan Chasing Yesterdays van Noel.

avatar van louistje
Lichtelijk bevooroordeeld heb ik het album dan toch maar eens opgezet. Na twee erg goede albums van z'n broer, had ik niet verwacht dat Liam, na al die jaren, nog met een album zou komen waarvan ik onder de indruk zou zijn. Nu het er dan eindelijk is moet ik toegeven dat ik erg onder de indruk ben. Z'n stem, de productie, de muzikaliteit. Kortom, het is bèst een heel mooi geheel geworden. Het album blijft mij continu boeien. Er zijn, zoals op bijna elke album, een paar uitblinkers en ook wat mindere nummers, maar dan alsnog... ze vallen op een of andere manier toch allemaal in de smaak en vervelen niet.

Oasis heeft voor mij een aantal prachtige platen gemaakt, maar ook een partij wat mij totaal niet interesseert. Zoals al een aantal keer gezegd is vinden een aantal dit album klinken als een soort aaneensluiting van het Oasis repertoire . Ik ben het daar niet mee eens. Liam heeft een een totaal nieuwe sound gecreëerd die waarschijnlijk ook veel niet-Oasis liefhebbers kunnen waarden.

avatar van frolunda
Tja over het algemeen een goed album,Liam is prima in vorm en ook het songmateriaal is vrij sterk.Tegen het einde zakt As You Were wat in maar verder is hier niet veel mis mee.Had niet gedacht dat Liam Gallagher hier nog tot toe in staat was,al weet ik niet wie hem hiermee allemaal geholpen hebben.

avatar van Hega
Ben echt zeer blij verrast met dit album.
Had nooit durven verwachten dat Liam Gallagher met zo'n sterkte plaat zou komen.
Favorieten zijn toch wel; For what it's worth, When I'm in need, I've all I need and bonustrack Doesn't have to be that way.

avatar van devel-hunt
De monotone neus stem van Liam Gallagher waarmee hij al vanaf het debuut van Oasis John Lennon probeert te imiteren heb ik nooit getrokken, ik heb As you were even geprobeerd, maar weer die stem brrrr. Niet aan mij besteed blijkbaar. Veel plezier iedereen met deze plaat.

avatar van SiriusBart
It Doesn't Have To Be That Way heeft een heerlijk Tame Impala-sfeertje. Lekkere verrassing zo aan het eind van het album.

Chinatown = champagne supernova part 2
Mooi nummer hoor, maar dat Oasis nummer spookt steeds door mijn hoofd bij dat nummer.

Verder wel een verrassend leuk album zeg. Had dit niet verwacht.

avatar van The_CrY
For What It's Worth = Don't Look Back in Anger part 2

kennie
Zeer toffe plaat dit. Had eigenlijk meer verwacht van zijn broer. Maar Noel's plaat valt tegen en deze plaat is echt goed.
Goeie melodieën. Strak uitgevoerde rock, pop nummers in de trent van Oasis maar
Liam gaat net ff verder. Hij is erg goed bij stem ook.
Waar ik in het verleden koos voor de solo platen van Noel ga ik deze keer vol voor Liam.
Hij had bij vlagen al erg goeie nummers de laatste jaren maar de leerling streeft hier de meester voorbij in alles maar vooral het schrijven van goede songs.

avatar van WoNa
Broer Liam komt met een zeer aardige plaat, na toch matige Beady Eye platen. Wat hij slim heeft gedaan, is een aantal getalenteerde mensen om zich heen verzamelen, die prima bijdragen aan het geheel. Dat levert een aantal heel erg lekkere Oasis achtige nummers op. Toch heb ik een flink bezwaar tegen As You Were. Het blijft allemaal wel heel erg in het midden segment hangen en dreigt zelfs saai te worden, tot dat in de tweede helft van de plaat Liam eindelijk een schop onder zijn kont krijgt en de vaart er terug in wordt gebracht.

Op As You Were blijft Liam Gallagher heel dicht bij het geluid van zijn eerste bandje. Dat levert heel prettige en vooral herkenbare momenten op, met de nodige The Beatles referenties. Dat is nog niet hetzelfde als een goede plaat. Vrijwel geen van de nummers op dit album zou mogen staan op de eerste twee Oasis albums en dat is uiteindelijk de maat der dingen. Simpelweg omdat de opwinding ontbreekt. (En als er iets staat op 'Who Built The Moon?' van broer Noel...) Dat tekort aan opwinding moet dan gecompenseerd worden met de kwaliteit van de songs en dat is geen onverdeeld feest. Het is niet slecht, maar ook niet uitzonderlijk wat hier gebeurt.

Wel een compliment voor de schrijverskwaliteiten van Liam zelf. 'I Got By' is de song die het album redt van de saaiheid en dat is helemaal van hem alleen. Daarin laat hij horen, dat hij inmiddels zelf ook een prima songwriter is geworden.

As You Were is een prima album voor iemand die "gewoon" de zanger van Oasis was. Wat Noel inmiddels al weer drie albums op zijn eentje doet, heeft inmiddels weinig meer met Oasis te maken. Dus in die zin ben ik het eens met een aantal bovenstaande opmerkingen dat dit het beste "Oasis" album van 2017 is. Toch kan ik mij niet onttrekken aan de vraag hoe goed beide heren nu zouden zijn als ze de kinderlijke nonchalance respectievelijk jaloezie eens opzij konden zetten.

Het hele verhaal staat hier op WoNoBlog.

blx
Was heel, heel erg bang voor een teleurstelling, maar Liam stelt godzijdank niet teleur. Ik vond altijd dat Noel de hart en de ziel van Oasis was, maar Liam was de 'attitude' en dat is niet het enige wat Liam naar deze plaat brengt. Liam is scherp, venijnig en laat zien dat hij zich heeft ontwikkeld op meerdere vlakken. Hij kan niet meer de falsetto's van zijn vroege Oasis tijden halen, maar door goede songwriting en opbouw heeft hij het ook niet nodig.

'As You Were' is een zeer positieve verassing en ik ben erg verheugd met de richting die Liam is ingegaan.