Ash Ra Tempel - Ash Ra Tempel (1971)

West-Duitsland
Label: Ohr

1. Amboss (19:54)
  2. Traummaschine (25:32)
Misterfool
"Traummaschine" moet wel een van de allermooiste nummers zijn die ik ken. Een prachtige mysterieuze sfeer die de aandacht niet alleen vastgrijpt, maar deze ook ruim 25 minuten lang weet vast te houden. "Amboss" begint ook op mysterieuze wijze, maar introduceert al snel bluesy gitaarwerk. Heel erg mooi, maar het breekt qua sfeer met de rest van dit album, wat een 0.5 puntje kost.

avatar van kobe bryant fan
Erg sterke plaat, vooral de opener is fantastisch. Hoe de song zich opbouwt is heerlijk, de gitarist speelt erg goed en het is alsof we in Egypte zitten. Erg filmisch ook. De tweede track vind minder dan de eerste, maar toch nog zeker een 3,5* waard. Voor de 2 samen een ruime 4*.

CannabisFristi
Wat is dit ijzingwekkend goed.

avatar van niels94
Ja, daar kom ik zo langzamerhand ook steeds meer achter. Met name Amboss is toch wel een bazennummer van jewelste.

Misterfool
Amboss ja Met name de rol van de drums is heel sterk in dat nummer. Het ambientstukje van het begin gaat zo, welhaast vloeiend, over in het gitaarwerk.

avatar van niels94
Toch blijf ik steken op een 3,5* omdat naar mijn mening Traummaschine te langzaam op gang komt. Als dat eenmaal gebeurd is, is het echter absoluut genieten.

Liefhebbers van deze mogen overigens het album Join Inn van deze groep, dat twee jaar later uitkwam, absoluut niet missen. Dat album heeft eenzelfde idee: een gitaargerichte rockjam op kant A en een spacy, ambientachtig nummer op kant B, maar is nog net wat beter uitgevoerd (vooral kant B), naar mijn mening.

ik realiseer me nu pas dat Manuel pas 18 was toen hij deze plaat maakte