Protomartyr - Relatives in Descent (2017)

Label: Domino

1. A Private Understanding (5:18)
  2. Here Is the Thing (2:50)
  3. My Children (3:42)
  4. Caitriona (1:44)
  5. The Chuckler (3:43)
  6. Windsor Hum (4:40)
  7. Don't Go to Anacita (3:12)
  8. Up the Tower (3:38)
  9. Night-Blooming Cereus (3:25)
  10. Male Plague (3:22)
  11. Corpses in Regalia (2:43)
  12. Half Sister (5:04)

Vind het vooralsnog best een harde noot. Aparte videoclip wel.....

avatar van sj0n88
Wat een geweldig nummer: A Private Understanding. Ook een gave cover voor dit album. Ik heb er niks op tegen als ze een nieuw nummer zouden vrijgeven, want ik begin erg nieuwsgierig naar dit album te raken.

avatar van sj0n88

Jep. Het kan bijna niet meer fout gaan, zou je zeggen.

avatar van Rvdz
Hij moest even landen, maar wat een plaat weer. Allesverzengend werk als Up The Tower ("KNOCK IT DOWN KNOCK IT DOWN KNOCK IT DOWN") wisselt zich heerlijk af met (relatief) rustiger en statigere nummers als de opener en The Chuckler. Het niveau van Why Does It Shake? wordt niet gehaald, maar over de gehele linie trek ik deze beter dan The Agent Intellect.

avatar van Barend G
Voorlopig mijn plaat van het jaar. Al verwacht ik uiteraard ook nog heel veel van de nieuwe albums van Miley Cyrus en Taylor Swift

avatar van VladTheImpaler
Enorm onder de indruk na pas de eerste luisterbeurt! Elk nummer is gewoon raak.

avatar van mkrake
Vind de zang altijd k*t klinken maar daardoor is het weer erg lekker .. Wat een topplaat dit!!

avatar van Linius
Ja Protomartyr is bezig aan een indrukwekkende streak. Weer een fantastische plaat geworden.

avatar van Alicia
Als de kopjes en schotels op een gegeven moment mee gaan trillen weet ik dat het goed is. Stééngoede plaat van Protomartyr met een geluid dat mij af en toe even aan Wire doet denken. Derhalve een halfje erbij!

mkrake schreef:

Inderdaad....
Deze muziek is toch moeilijk in een hokje in te stoppen. Het voelt ongemakkelijk bij tijd en wijle maar boeit enorm. Als een paar schoenen die knelt maar er wel geweldig uit ziet.
A Private Understanding en met name Windsor Hum zijn fenomenaal maar weet zeker dat er nog meer pareltjes komen bovendrijven naarmate ik verder blijf luisteren.

Wist niet dat Nick Cave een zijproject had. Jammer dat je aan niks anders kan denken als je dit hoort.

Verhoogd naar de volle 5*! Wat een geniaal album!

coldwarkids schreef:

Vreeeemde associatie. Alleen in Here Is The Thing hoor je met de nodige fantasie iets terug van Cave's (vroegere) dictie, verder nergens. Als je nou Mark E. Smith had genoemd...

Barend G schreef:

Dan ben je een van de weinige die dat niet hoort. Zeker niet Mark E. Smith .. daar moet je veel fantasie voor hebben om dat er in te horen.

coldwarkids schreef:

Hmmmm. Ik luister toch al zo'n 30 jaar vrij intensief naar zowel Cave als ME Smith, dus ik weet een béétje waarover ik praat. Maar goed, 'veel fantasie' - wat jij wil

avatar van rafke pafke
Barend G schreef:

Ken deze band niet, maar net A Private Understanding beluisterd. Dan is de eerste naam die in me opkomt toch echt wel Nick Cave. Knap nummer wel.

avatar van dix
dix
Barend G schreef:

30 jaar, daar kan ik wel mee concurreren Luister nog eens naar The Devil In His Youth van de vorige ... Dat heeft wel iets van The Birthday Party, en niet in de laatste plaat door de zang.

dix schreef:

Ja, zo hier en daar klinkt ie een beetje als Cave, maar nog veel vaker klinkt ie als Mark E. Smith. En gelukkig ook heel vaak gewoon als zichzelf. Ach, nevermind, 't is gewoon een geweldige plaat en daar gaat 't om

avatar van Chameleon Day
Nick Cave, zal wel. Ik hoor toch vooral (ook) veel Wire ten tijde van Chairs Missing. Aangename plaat!

avatar van Premonition
Idd veel Wire-invloeden. Laat Chairs Missing nou net mijn favoriete album zijn van de Britten, maar zo enthousiast wordt ik niet van deze plaat. Misschien nog even wat vaker horen...

avatar van Chameleon Day
En zit hem dat wellicht in de vlakke, licht declamerende zang?

Chameleon Day schreef:
En zit hem dat wellicht in de vlakke, licht declamerende zang?

Yep

avatar van Premonition
Hoewel Colin Newman ook niet een geweldige zanger is, maar ik hou wel van dat typische Britse, wat deze Amerikaanse band (uiteraard) mist

avatar van Chameleon Day
Zang van Colin Newman is wel wat melodieuzer dan op dit album. Je gereserveerde houding tov de zang volg ik dan ook wel. Is ook iets wat mij er niet toe zal brengen dit album met regelmaat te draaien. Maar toch is het een fraaie plaat.

avatar van SébastienY
Erg gelijkaardig aan Ought, hoewel ik die band nog net iets hoger inschat.

starsailor schreef:

Half Sister dus

Blijft jammer van nummers als Male Plague, Don't go to Anacita en Corpses in Regalia waardoor ik op 4* blijf steken. Deze tracks vind ik vrij matig.

avatar van mkrake
En ja hoor, de volle mep.. Sinds dit weekend de plaat ook op vinyl.. Klinkt nog beter, mooie volle, diepe bas! Vaak vind ik het verschil tussen spotify en vinyl niet heel groot ( ) maar hier wel..

Heerlijke plaat!!!!!