Protomartyr - Relatives in Descent (2017)

Label: Domino

1. A Private Understanding (5:18)
  2. Here Is the Thing (2:50)
  3. My Children (3:42)
  4. Caitriona (1:44)
  5. The Chuckler (3:43)
  6. Windsor Hum (4:40)
  7. Don't Go to Anacita (3:12)
  8. Up the Tower (3:38)
  9. Night-Blooming Cereus (3:25)
  10. Male Plague (3:22)
  11. Corpses in Regalia (2:43)
  12. Half Sister (5:04)
avatar van coldwarkids
mkrake schreef:
En ja hoor, de volle mep.. Sinds dit weekend de plaat ook op vinyl.. Klinkt nog beter, mooie volle, diepe bas! Vaak vind ik het verschil tussen spotify en vinyl niet heel groot ( ) maar hier wel..

Heerlijke plaat!!!!!

Blauw vinyl ? super plaat!!!

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Heerlijk album! Geweldige sfeer wordt er neergezet en stuk voor stuk puike songs. Alleen Caitriona is een niemendalletje wat mij betreft, maar verder een gevarieerd en mooi geheel.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Cave, Smith. Die ltste zeker maar toch een band met een eigen smoel. Erg prettige plaat, een van de betere van 2017. Goeie sound een fijne verteller.

avatar van nachtschade
Geweldige plaat op het nummer male plague na, wat ik ronduit irritant vind. Snap de vergelijkingen met Cave/ME Smith en Joy division die hier diverse malen geuit worden. Muzikaal en qua sfeer doet het me meer denken aan : The Twilight Sad - Forget the Night Ahead (2009) maar wie ben ik?

avatar van Bartjeking
Bij de meeste platen begint de vermoeidheid na een luisterbeurt of 5 in korte tijd wel toe te slaan; maar niet bij deze 'Relatives in Descent'. Deze band altijd links laten liggen; maar toen ik het clipje van 'Private understanding' zag was ik meteen verkocht. Erg Cave-iaans, maar toch uniek. Deze gaat meedingen in de eindejaarslijstjes!

avatar van sj0n88
nachtschade schreef:

Jij bent nachtschade. Male Plague is juist een van mijn favorieten op dit album. Maar wie ben ik?

Forget The Night Ahead van The Twilight Sad incorporeert toch net iets meer shoegaze invloeden al schuurt een (geweldig) nummer als Windsor Hum er wel wat tegenaan.

Alleszins een behoorlijk geweldige plaat dit van een band waarvan ik tot voor een aantal maanden geleden nog nooit wat van gehoord had (inmiddels ook al voorganger Agent Intellect beluisterd die weinig moet onderdoen voor deze Relatives). Misschien niet de meest vooruitstrevende post-punk maar wel een zeer competent album binnen het genre. Positieve verrassing van het jaar voor mij en misschien wel gewoon plaat van het jaar.

avatar van whitecoat
Op de valreep van het jaar nog een goede plaat gekregen dank Sint!
2e nummer had zo van de Blue Aeroplanes kunnen zijn

avatar van BurnSlow
Whaaaa, te gekke plaat! Album van het jaar voor mij!!

avatar van Manuel
nachtschade schreef:
Geweldige plaat op het nummer male plague na, wat ik ronduit irritant vind.

Precies, en past er naar mijn gevoel niet helemaal lekker tussen, breekt een beetje de spannende sfeer van de rest van het album..

Ik overweeg naar 4,5* te gaan, dit is echt een heel vette plaat. Op Male Plague na dus.

avatar van dix
dix
Lekkere plaat weer, maar wat mij betreft echt niet beter dan de twee voorgangers.

avatar van Molenwater
Kende de band niet, leuke verrassing. Muziek waarvoor je moet gaan zitten, die je op het verkeerde been zet met ritmes en zang en als het kwartje eenmaal valt.... een dikke grijns op mijn gezicht in ieder geval. Zoals de pracht van Sonic Youth 25 jaar geleden mij 'overviel'. Ik ga de vorige albums ook beluisteren, mooie vulling van de vakantie.

avatar van platenzaak Wil'm
Boeiende plaat, groei briljant

avatar van Mjuman
platenzaak Wil'm schreef:
Boeiende plaat, groei briljant

Boei en de plaat,
groei bril, jant!

Live gezien @LGW en ik vond er geen zak an. In dat genre is betere en meer relevante muziek gemaakt.

avatar van platenzaak Wil'm
Dat is ook het mooie van muziek, het raakt de ene wel en de ander niet, zo moet het ook zijn

avatar van Juveniles
platenzaak Wil'm schreef:

Helemaal mee eens, het gaat om het gevoel, hoe tenenkrommend dat ook klinkt, i.p.v. rele of vant (kom an zeg, dat is zo anno 2000...).
Prachtplaat.

avatar van DikkeDarm
Zeg ik iets raars als hier ook wat van Interpol in hoor ? Hoe dan ook het klinkt erg lekker allemaal.

avatar van Chameleon Day
Je kan hier zo'n beetje de hele oud-wave en nu-wave in terughoren..

avatar van dix
dix
coldwarkids schreef:

Zeker niet Mark E. Smith .. daar moet je veel fantasie voor hebben om dat er in te horen.

In Male Plague hoor ik zonder enige fantasie Mark E, maar ook Brix nogal nadrukkelijk. Die track kan zó op The Wonderful & Frightening World, in plaats van één van de vullers die daar nu op kant 2 staan.

Al met al valt Relatives in Descent mij toch een beetje tegen. Aan energie en vitriool geen tekort, maar de beste liedjes van Protomartyr vind je op Under Color en Agent intellect. Alleen de opener Private Understanding haalt het niveau van -ik noem er een paar- What the Wall Said, Violent, Cowards Starve en Pontiac. Maar ik ben er desalnietteplus gewoon bij in de Melkweg.

avatar van itchy
Ik hoop dat dat concert je mening over deze plaat doet omslaan
Dit is duidelijk de beste plaat tot nu toe. Beste liedjes, mooiste hoes, alles...

avatar van Premonition
Net als bij shame, verbaas ik mij dit album over de superlatieven. Ik word er niet warm of koud van. Dit album van eigen bodem is imo veel spannender en gelaagder en heeft, niet geheel onbelangrijk, een betere zanger...

avatar van Chameleon Day
Aan superlatieven bij dit album zou ik me ook niet wagen. Maar wel heel veel beter dan Shame.

avatar van Linius
Premonition schreef:

"Een betere zanger" is natuurlijk wel heel erg een smaken kwestie. Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de manier van zingen van Joe Casey. Het sluit wat mij betreft heel erg mooi aan op de sfeer die de band instrumentaal neerzet. Zijn soort van desinteresse intrigeert.

En wat mij betreft zijn de superlatieven voor deze band inmiddels wel op z'n plaats. Sinds het debuut zet Protomartyr een alsmaar stijgende lijn in per album. Vooral ook dankzij de vocalen van Casey hebben ze heel erg een eigen smoel gecreëerd bij een genre dat verder niet drastisch te vernieuwen valt.

avatar van Snoeperd
Premonition schreef:

Beetje rare vergelijking, heb dat album geluisterd en dat is een volledig ander geluid. Klinkt goed verder en inderdaad gelaagd (doe mij zelf maar gewoon Nick Cave) , maar Protomartyr en Shame is gewoon lekker raggen in een ongepolijste productie.

Terzijde, de hoes van dit album is echt fantastisch, die moet ik eens aan de muur gaan hangen.

avatar van folkie-joey
Chameleon Day schreef:
Je kan hier zo'n beetje de hele oud-wave en nu-wave in terughoren..

Inderdaad. Ik hoor de "indianentrommel" van de Comsat Angels, flarden Chameleons en Echo's ( ) van de Bunnymen. Voorlopig niet van mijn media te rammen.

avatar van peterjames777
Langzaam, en dan ook echt langzaam groeit het album bij mij. Maar echt geweldig vind ik het nog steeds niet. Wel oerdegelijk en een paar zeer goede nummers (My Children, Male Plague, Don't Go to Anacita, A Private Understanding) maar niet magisch.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Vandaag het album weer eens opgezet en het heeft nog niks aan kracht ingeboet. Wat een wereldplaat! Zo dreigend en onheilspellend. Boordevol lekkere riffjes. Onzettend veel zin in het concert vanavond

Veel beter dan de voorganger.
Vond live in de Melkweg ook deze nummers het beste
Meer spanning, onheilspellend

Killing Joke
Chameleons

avatar van roefs9297
sj0n88 schreef:

Ook een van mijn favoriete nummers?