Panda Bear - Person Pitch (2007)

Label: Paw Tracks

1. Comfy in Nautica (4:04)
  2. Take Pills (5:23)
  3. Bros (12:30)
  4. I'm Not (3:59)
  5. Good Girl / Carrots (12:42)
  6. Search for Delicious (4:53)
  7. Ponytail (2:05)
avatar van kirchart.
wauw, ik dacht dat ik iets super unieks had ontdekt, maar het blijkt dat ik niet de enige ben in nederland die dit luistert. Hetgeen helemaal niet verkeerd is!
Moet het album nog een beetje verkennen, voorlopig 3,5*

Wellicht interessant: http://www.youtube.com/watch?v=kMLF6qzfJxs
wat vinden jullie van deze versie? Doet afbraak aan het eigenlijke nummer vind ik... desondanks een goede artiest, die voor een beetje "frisse lucht" zorgt, vind ik, als ik het zo mag stellen

Nu zijn de Beach Boys (die bij dit album her en der genoemd worden) al niet bepaald mijn favoriete band dus ik was eigenlijk wat huiverig vooraf, maar gezien de positieve reacties hier was er toch interesse van mijn kant.
En daar kwam het dan....................kippenvel!
Jawel, spontaan kwamen de bultjes opzetten. Maar wat is dat? Het jeukte, het kriebelde en het voelde vervelend. Het irriteerde en de jeuk werd alleen maar groter en groter.
Mensen wat een vreselijk geneuzel op dit album. Dit is dus inderdaad niet aan mij besteed. Het dreint maar door, het jengelt en weet maar niet te stoppen.
Geen bewondering of bewieroking van mijn kant dus. I'm Not impressed en Take Pills tegen mijn allergie hiervoor is nu een goed plan

avatar van SilverGun
Het is in ieder geval wel Pitchfork's plaat van het jaar Toevallig gister nog in z'n geheel beluisterd.

avatar van KampF
Ja en het blijft een geniale plaat! Ben er alleen nog niet over uit of deze nou op 3 moet blijven, of naar 2 moet in mijn 2007 lijstje

Ik heb hem ook maar in mijn jaar top 10 gezet. Uiteindelijk is dit toch wel een fantastische plaat. Kan hem ook niet meer uit mijn hoofd krijgen nadat ik hem tijdens een nachtje doorhalen om een deadline te halen op repeat heb gehad.

avatar van grovonion
Na al die noteringen in eindejaars lijstjes ook nog eens naar boven gehaald en... terstond weer diep begraven. Is dus niks voor mij.

Flum
Ja, hij doet het goed in de lijstjes, deze Panda Bear. Mijn inziens wel terecht. Wat zeg ik? Misschien wel de plaat van het jaar, ook al ben ik daar nog niet helemaal uit. De langere nummers zijn zeer fraai. De rest doet daar niet veel voor onder.
Creatief, vrolijk, warm en hypnotiserend.

avatar van Paalhaas
Flum schreef:
Creatief, vrolijk, warm en hypnotiserend.

Een welhaast wiskundige formulering van deze plaat.

Te rationalistisch?
Het is de bedoeling om hiermee een beeld te schetsen voor de niet-kenners van deze plaat.

avatar van Paalhaas
Flum schreef:
Te rationalistisch?

Haha, nee, ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat dit de inhoud van dit plaatje zeer exact dekt.

Larsch
Jezus, haast nog vreemder dan Strawberry Jam. Met name Bros en Good Girl/Carrots zijn geweldig. 4,0* voor nu, ik vind Strawberry Jam toch net wat beter.

avatar van Pinsnider
1,5
Goed, klaar, ook weer wijzer geworden:
Nadat ik al een tijdje jeuk onder mijn nagels krijg van NME ga ik nu ook niet meer vol verwachting platen luisteren waar Pitchfork lyrisch over is... Het valt telkens tegen of het valt allemaal wel mee met de beloofde schoonheid...
Plaat van het jaar... Het zal wel... Ik schik me wel weer in de rol van simpele ziel die de schoonheid niet ziet en/of snapt....

Onder de Panda Bear-adepten zie ik vooral woorden als "vrolijk" en "gelukzalig" voorbij komen. Ben ik dan de enige die dit eigenlijk een depressieve plaat vind?

Sietse
Herman, de muziek is heel vrolijk, maar zoals op Pet Sounds schuilt er een zware depressie...

avatar van Koenr
Ik hoor 'em in ieder geval niet. Gelukkig maar.

Op Pet Sounds overigens wel, maar die plaat vind ik ook een stuk minder.

avatar van OldRottenhat
herman schreef:

Misschien alleen in het nummer Search For Delicious inderdaad, maar verder hoor ik het ook niet echt! Vindt je een nummer als Bros, met al die dierengeluidjes erin, ook zo depri dan? Dat moet je me toch eens uitleggen...:P

Flum
Lennox has said that he wanted to capture in sound the feeling of sunlight in Lisbon

Dat is voor een groot deel ook wel mijn associatie bij dit album. Ik hoor het dus ook niet, dat depressieve.

tuktak
Best een leuk plaatje en een aparte sound, af en toe wil ik dit album wel eens opzetten, en op de helft ben ik er dan ook wel weer zat van.
Ik vind dit een typische plaat van het jaar voor zelfbenoemde muziekintellectuelen.

avatar van HiLL
1,5
haha van dat laatste daar zitten er genoeg van.

tuktak schreef:

Dus....

tuktak schreef:

Ik vind dit eerder het tegenovergestelde. Typisch een plaat voor iedereen die dingen niet te serieus neemt en een beetje positief in het leven staat.

Ik zie inderdaad niet wat dit album met muziekintellectuelen te maken zou moeten hebben. Het is toch juist de ultieme feel-good plaat. En daar is de gemiddelde "muziekintellectueel" toch niet naar op zoek.

Typisch Nederlands ook trouwens, om intellectueel als iets negatiefs te zien en haast als scheldwoord te gebruiken.

Wat betreft de discussie over of dit een depressieve plaat zou zijn. Dat is misschien een beetje overdreven, maar er schuilt inderdaad wel degelijk een gevoel van onzekerheid in dit album. Met name ook in de teksten. Ik vind het absoluut een feel-good plaat, maar dan (gelukkig) niet op een Shiny Happy People manier, maar op een wat meer pessimistische, introverte manier. Inderdaad zoals op Pet Sounds maar ook zoals bijvoorbeeld The Magnetic Fields dat al jaren doen.

tuktak
nou, politiek correcter geformuleerd: het is een typische plaat van het jaar voor zelfbenoemde muziekintellectuelen, wat niet betekent dat iedereen die dit een plaat van het jaar vind ook binnen dat stereotype valt. zucht.
no offence naar iemand persoonlijk dus, het is juist bedoeld als omschrijving wat voor type album het is naar mijn idee. en dit vond ik een passende formulering ervan.

avatar van Koenr
En ik snap niet hoe je erbij komt. Precies wat bubbachups zegt eigenlijk: de gemiddelde '(zelfbenoemde) muziekintellectueel' is toch niet op zoek naar een ultieme feel-good plaat?

Sietse
bubba weet het altijd zo fijn te bewoorden. Ik sluit me dan ook bij hem aan.

_2M
Hij staat hier momenteel voor de zoveelste keer op, en nu weet ik het zeker: dit gaat naar 5* en komt in mijn top10. Alweer de tweede plaat uit 2007 dus. Ik vind het zelf ook redelijk vreemd, maar ik kan er gewoon niet omheen. Dit is steengoed.

avatar van OldRottenhat
Zo ver ben ik inmiddels ook bijna! Dit album weet me tot op de dag van vandaag niet te vervelen! Dikke kans dat dit na verloop van tijd ook mijn top 10 binnen sneakt!

avatar van we tigers
deze zelfbenoemde muziekintellectueel vind het in ieder geval een heerlijk album! Typisch een album dat bij elke draaibeurt weer wat meer van zich laat zien om vervolgens zich niet meer uit je dakpan te laten duwen. En zelfs mijn meisje begint het leuk te vinden... woohoo.

animal collective is bij mij vaak wat teveel stuiteren maar dit is wel een onzettend mooie plaat zeg.

avatar van Kos
Kos
Wat mij betreft het schoolvoorbeeld van dat origineel zeker niet per definitie goed is.