Panda Bear - Person Pitch (2007)

Label: Paw Tracks

1. Comfy in Nautica (4:04)
  2. Take Pills (5:23)
  3. Bros (12:30)
  4. I'm Not (3:59)
  5. Good Girl / Carrots (12:42)
  6. Search for Delicious (4:53)
  7. Ponytail (2:05)
avatar van bonothecat
Ik sluit me aan bij Kos. Het is zeker een erg aparte cd, maar ik mis toch iets van passie ofzo. 3,0*

avatar van levenvergeten
@ Kos: Ook het schoolvoorbeeld dat origineel erg goed kan zijn.

Kos schreef:
Wat mij betreft het schoolvoorbeeld van dat origineel zeker niet per definitie goed is.

Blijf dan ver weg van Animal Collective

avatar van mkrake
Naar Animal Collective kan ik goed luisteren maar deze plaat kan ik echt niet uitzitten.. Werkt echt op m'n zenuwen!!

avatar van OldRottenhat
Deze plaat heeft nu dan ook een plaatsje in mijn top 10 weten te veroveren! Olé!

avatar van KampF
Wat mij betreft het schoolvoorbeeld dat creativiteit geen grenzen kent.

Ook naar de 5,0*

avatar van Yeahz
Ik vind dit helaas niet echt een goede plaat; 'Bros' is heerlijk, maar daarmee is wat mij betreft de kous af. De meeste andere nummers blijven niet echt lekker hangen en echt een speciale luisterervaring vind ik dit ook niet te noemen. Nee, volgens mij is dit niet bepaald aan mij besteed.

avatar van sander.
Prachtig album, mooie vage melodieën... Search For Delicious is zo'n tranen trekkend mooi stukje ambient... Stel hij zou een album vol met dat soort nummers maken. Dat zou echt Top 10 werk worden dan!

avatar van Paalhaas
Voor iedereen die dit album goed vindt heb ik een mooie tip. Ook van die creatieve-Beach-boys-retro-shizzle-met-veel-toeters-en-bellen. Persoonlijk vind ik 'm zelfs nog net een ietsiepietsie beter dan deze.

avatar van luc011190
Paalhaas schreef:
een mooie tip.

avatar van we tigers
zo Paalhaas, dat is een inmiddels een gouwe ouwe... Crayons is toen zelfs nog gebruikt in een commercial. Ook zijn latere spul als caribou is prettig.

Sietse
ik ben dus helemaal niet zo kapot van Manitoba...

ik dus wel...

Bedankt voor de tip!!

we tigers schreef:
Ook zijn latere spul als caribou is prettig.

Zeer zeker, die 2e van Manitoba krijgt een 4,5/5 maar voor zijn beide Caribou-albums heb ik ook een hele mooie 4/5 staan (Andorra is waarschijnlijk zelfs een betere instapper), ik ben zogezegd een beetje fan van meneer Snaith. Tel je de cijfers bij elkaar op dan zijn Manitoba & Caribou (één en hetzelfde project, Caribou is een naamswijziging die noodzakelijk werd na een rechtzaak aangespannen door dhr. Dick Manitoba van de Dictators) zelfs #1 op mijn last.fm volgens mij.

Afijn, over Person pitch nu weer.

avatar van sander.
Ja, even over Person Pitch. Telkens als ik een nummer van dit album even tussendoor luister denk ik: ja, dit is eigenlijk wel een Top 10 plek waard. Take Pills in zijn eentje klinkt ook gewoon geniaal. Maar als ik dan de drie kwartier van het album uitzit, moet ik toch zeggen dat hij het nét niet haalt. Het is een echt nét niet album. Er zitten prachtige, echt ontroerende fragmenten in. Zoals ik al zei, Search For Delicious kan ik echt om huilen zo mooi.

Maar toch, ik denk dat de lange nummers een beetje de genialiteit afstompen... De prachtige stukjes vallen zo minder op. Ik weet het niet, maar ik denk dat het beter zou zijn als Panda Bear nog zo'n album maakt, maar dan met wat meer, en vooral kortere nummers.

avatar van Lepel
Het dreunt, draalt en draait. Pretentieus gewauwel wat mij betreft. Dat eerste nummer, met formule1wagens-geluid vind ik nog wel te behappen, maar gaandeweg wiegt de muziek je in een diepe slaap. Voor hen die wel wakker blijven bij dit geneuzel: heeft het jullie verheven? Want dat is wat deze muziek mij wil vertellen: luister ons eens intellectuele flauwekul rondbazuinen! Wie trapt er in? Pitchfork in ieder geval... (Plaat van het jaar 2007, tss.)

avatar van we tigers
De eerste keer dat ik deze plaat hoorde vond ik het niet echt wat, maar wel intrigerend op de één of ander manier. Na nog een paar keer draaien viel het kwartje.

Maar even over het "luister ons eens intellectuele flauwekul rondbazuinen":
Dat associeer ik meer met het overdreven bewierrookte Radiohead. Deze plaat is gewoon een knutselwerkje van iemand met hart voor muziek dat ik erg waardeer. Het echt niet met de pretentie gemaakt die jij voorstelt (laat staan dat je die er in kan horen).

avatar van KampF
Juist. En ik denk dat de aandacht voor dit album vanuit de media er voor heeft gezorgd dat Lepel dit soort conclusies trekt. Uiteindelijk is het gewoon communicatie tussen jou en de artiest.

avatar van sander.
Erg leuk, iemand heeft de moeite genomen om alle samples die gebruikt zijn voor dit album in één filmpje te zetten:

YouTube - Samples used by Panda Bear on "Person Pitch"

Tja, ik vind het weer een bewijs van wat voor geniale plaat is eigenlijk is. De samples zijn zo slim en mooi verwerkt in de liedjes dat ze eigenlijk mooier zijn in hun 'nieuwe' context.

avatar van SilverGun
Interessant inderdaad, had eigenlijk geen idee dat er zulke grote delen van de muziek integraal geleend zijn van andere nummers.

avatar van midnight boom
ik kan hem nergens in de winkel vinden?
Weten jullie een adderes waar ik hem kan scoren?

Sietse
Het label waarschijnlijk.

En boomkat heeft zowel de cd als vinyl nog staan.

elrayo
Fantastisch album!

Veel vreemde geluiden, leuke melodieen en vage effecten. Met een nummer als Bros kan je album natuurlijk nooit stuk. Een van de beste nummers die ik ken, duurt eigenlijk gewoon nog veel te kort

Voor iedereen die dit album kan waarderen, geef de bands El Guincho en Coconut ook een kans. De muziek die zij maken lijkt veel op dit album (alleen dan in het Spaans!)

4,5 sterren

sander. schreef:

YouTube - Samples used by Panda Bear on "Person Pitch"

Bedankt voor de link .

avatar van Koston
mkrake schreef:

Vreemd, ik vind deze plaat een stuk gemakkelijker en aangenamer om te beluisteren dan de gemiddelde Animal Collective plaat. Deze plaat is zeer relax en ideaal met een jointje bij hande

Nihilisme
Bros, zo'n schoolvoorbeeld van een fantastisch nummer.

Panda Bear.

avatar van dj maus
Animal Collective is niet aan mij besteed, dus dit liet ik ook maar links liggen. Maar... toen kreeg ik 'm onlangs cadeau voor mijn verjaardag, dus dan ga ik er ook maar eens mijn best voor doen.

avatar van dj maus
Inderdaad een fijn plaatje. Doet me zoal denken aan Lemon Jelly, The Field, Four Tet, Jim O'Rourke, en zoals al eerder genoemd Beach Boys (m.n. de vocalen met typische galm) en Fennesz.

Qua procédé is het nou ook weer niet bijzonder origineel of briljant, dus we starten op 3,5. Een goede middenmoter in mijn collectie.

Het vreemde is dat ik eerst AC ook compleet niet mocht maar langzaam doordat ik deze plaat geweldig vondt meer ben gaan draaien en toen viel het kwartje.