Threshold - Legends of the Shires (2017)

Rock / Metal
Label: Nuclear Blast

1. The Shire (Part 1) (2:03)
  2. Small Dark Lines (5:24)
  3. The Man Who Saw Through Time (11:51)
  4. Trust the Process (8:44)
  5. Stars and Satellites (7:20)
  6. On the Edge (5:20)
  7. The Shire (Part 2) (5:24)
  8. Snowblind (7:03)
  9. Subliminal Freeways (4:51)
  10. State of Independence (3:37)
  11. Superior Machine (5:01)
  12. The Shire (Part 3) (1:22)
  13. Lost in Translation (10:20)
  14. Swallowed (3:54)
avatar van buso
benieuwd wat het gaat geven zonder Damian ...

De track Lost in Translation al vrijgegeven op YouTube. Goed nummer Zang beter dan ik verwacht had. Geluid van deze song doet me een beetje aan Hypothetical denken. Kijk er wel naar uit.

avatar van buso
Zang valt me idd beter mee dan eerst gedacht.

avatar van Rick53
Psychedelicatessen is mijn favoriete plaat van de band, die zanger is daarom ook zeker welkom!
Eerste single(?) klinkt vertrouwt.

avatar van rushanne
Rick53 schreef:
Eerste single(?) klinkt vertrouwt.

Ben het helemaal met je eens, kijk erg uit naar deze release

avatar van The_CrY
De eerder vrijgegeven nummers bevielen me erg goed voor Threshold-maatstaven, maar een dubbelalbum? Pfff... ik weet niet of ik daar zin in heb. Ik wacht even de reacties af. Hij is nu uit begrijp ik.

avatar van glenn53
Goede recensies. Ik heb geluisterd. Een van de betere Threshold albums. Het is weer een beetje proggy. Goed gezongen door de 'oude nieuwe' zanger. Glynn Morgan. Threshold herkanst zich prima na For the Journey. Een aanrader.

avatar van pos
pos
Toch wel een ander geluid zo met een "andere" zanger. Het is net even meer de progrock kant op zo nu en dan. Ik wordt er weer heel erg blij van en ben benieuwd hoe ze het live in Zoetermeer gaan doen met Glynn op zang en gitaar.

Prima nu met de herkenbare zanger van destijds (zong o.m. het album Psychedelicatessen), als vervanger voor Damian Wilson. Instrumentaal ook weer T O P !!

Zanger zingt eigenlijk prima het past allemaal perfect. Vind het een geweldige plaat die iets anders maar toch vertrouwd klinkt. Staan eigenlijk geen mindere nummers op , uitschieters ben ik nog niet uit hoewel ik "lost in translation " wel erg goed vind refrein krijg ik niet uit mijn kop. Ga psychedelicatessen de komende tijd een nieuwe kans geven.

Ook ik ben sinds afgelopen vrijdag iedere dag aan het luisteren. Fantastische plaat wat mij betreft. Ik vind het zo knap hoe Threshold prog, metal en toegankelijke melodieën (pop?) samen weet te smelten tot een heerlijke mix.
Mijn cijfer komt nog als ik de cd (boekje, teksten) thuis heb, ik luister nu nog via Spotify. Bij Threshold vind ik de teksten vaak ook erg goed, wat het dan ook weer iets extra's geeft.
The Man Who Saw Through Time is alvast een hoogtepunt, maar de andere nummers zijn allemaal ook van hoog niveau.

avatar van Pedro666
Het was even afwachten hoe dit zou klinken zonder Damian Wilson op zang.
Ik moet zeggen na 5 luisterbeurten dat de zanger mijn niet tegenvalt.
Hij heeft lang niet het bereik van Damian en raakt (bij mij) niet de emotionele snaar bij de meer gevoelige stukken. Desalniettemin werkt het wel goed bij dit songmateriaal. Alleen denk ik bij elke luisterbeurt van Trust the Process hoe fantastisch dit nummer wel niet had geklonken met Wilson op zang...
Instrumentaal is het allemaal fantastisch. Meerdere nummers zijn groei briljantjes en de refreinen zoals in Over the Edge en Superior Machine zijn ronduit geniaal!
Allemaal net wat meer prog en minder recht toe recht aan als For the Journey. Deze voorlaatste schijf vond en vind ik overigens ook heel sterk. Ik lees in meerdere reviews opeens dat men dit een soort van misstap vond. Bedenkelijk, want toen deze plaat uitkwam kreeg hij toch ook merendeel lovende recensies.

avatar van The_CrY
Damn, volgens mij ben ik nog nooit zo weggeblazen door Threshold voor de gehele speelduur. Damian Wilson vind ik een uitstekende zanger, maar Glynn Morgan heeft iets ruwers, waardoor deze het voor mij gewoon beter doet bij deze band. Lekker avontuurlijk album. Heel erg Threshold, maar dan heel erg goed.

avatar van namsaap
Mijn review op Zware Metalen

In aanloop naar de release van het elfde studioalbum van Threshold vonden er twee personele veranderingen in de band plaats. Gitarist Pete Morton vertrok om zich te richten op zijn andere band My Soliloquy. Meer ingrijpend was het ontslag van Damien Wilson. Hij was het immers die met zijn glasheldere stem de vorige twee platen van Threshold naar een hoger plan trok. Als vervanger voor Damien Wilson is Glynn Morgan weer terug, die eerder te horen was op Psychedelicatessen (1994). Hij zal live waarschijnlijk ook slaggitaar spelen tijdens de komende optredens.

Dit keer pakt de band uit met een dubbelalbum, met maar liefst 83 minuten aan muziek. Ondanks de wijzigingen binnen de band klinkt Legends Of The Shires vanouds vertrouwd. Na het inleidende The Shire (part 1) start Small Dark Lines met het typische, vette gitaargeluid van Karl Groom, gedragen door de kamerbrede toetspartijen van Richard West. En na de eerste zanglijnen van Glynn Morgan kan de luisteraar gerust zijn: hij zong zeker niet onverdienstelijk op Psychedelicatessen, maar wat hij hier laten horen, klinkt absoluut beter.

Legends Of The Shires is een uitstekend en afwisselend album geworden, met lekkere up-tempo nummers, zoals het al eerder genoemde Small Dark Lines en Superior Machine, afgewisseld door prachtig gedragen nummers (The Shire 1-3, Lost In Translation), waarin Glenn laat horen een uitstekende zanger te zijn.

De heren van Threshold hebben in het verleden vaak laten horen met fantastische refreinen op de proppen te kunnen komen. Zo ook weer met het fantastische Trust The Process, dat samen met Lost In Translation het hoogtepunt vormt van dit album.

Liefhebbers van Threshold die sceptisch waren na het vertrek van Damien Wilson, kunnen gerust zijn. Met Legends Of The Shires levert de band een van de betere albums uit de discografie af.

9 december in de Boerderij!!

avatar van buso
Twee keer geluisterd nu en de eerste indruk is dat er wel wat veranderd is, maar nu ook weer niet zoveel. Wilson is weg en dat vind ik wel heel jammer. Zijn stem gaf wat extra aan de muziek van deze band. Maar Glynn is ook geen slechte zanger en ik vind zijn prestatie op dit album stukken beter dan op Psychedelicatessen. Het afhaken / lossnijden van Wilson is in alle geval geen reden om het album links te laten liggen.
Qua muziek is het allemaal wat 'progressiever' dan op de voorbije albums. Ik vond 'For the journey' en 'March of progress' heel goede platen. Metal, maar dan toch wel met heel veel melodie. En eigenlijk is hun nieuwste worp uit dezelfde grondstoffen gebrouwen. Wat meer rustige passages en iets minder metal misschien, maar toch nog voldoende om de nekwervels af en toe te testen.
Op dit moment plaats ik het net onder de twee vorige albums, voornamelijk omdat ik over die twee onmiddellijk razend enthousiast was. Deze zou dan weer een groeialbum kunnen worden.

avatar van Dukebox
Threshold laat met deze dubbelaar weer de hoge kwaliteit horen die we al veel platen van hen gewend zijn. Okee, Glynn heeft een ander stemgeluid dan Wilson, maar beide heren heb ik hoog zitten, en eigenlijk alleen maar interessant dat Threshold wat dat betreft misschien mede door de wisseling net even iets milder, proggy klinkt. Ik betrapte me op de gedachte dat de enkele zachtere passsages in de buurt komen van de wat hardere nummers van Pendragon of Arena. Op een of andere manier vind ik deze plaat toch iets uitsteken boven de laatste albums van Threshold door de ijzersterke composities en melodieën, die nergens vervelen. Wat mij betreft mocht het nog net even wat rauwer of harder zijn, maar een kniesoor die daar op let met deze sterke songs. Yes, hoe vaak per dag kun je Lost in Translation draaien...

avatar van dreamtheater22
Wat een fantastische plaat sowieso een van de beste cd's van threshold.
Het album is voorzien van een prachtige hoes die ontworpen is door de Russische kunstenaar Elena. Het schreeuwt prog.

Een eindconclusie opmaken is eigenlijk vrij eenvoudig. Threshold heeft met Legends of the Shires een kwalitatief hoogwaardig album uitgebracht dat ook nog eens veel afwisseling bevat. De speelduur is enorm en geeft ontzettend veel luisterplezier waardoor je de plaat op blijft zetten. De heldere productie en mooie hoes maken dit album helemaal af. Een aanrader!

avatar van frolunda
Een soort van progressieve metal waarin ik ook wel wat invloeden (mede door de zanger) uit de A.O.R. in terug hoor.Normaal niet iets waar ik warm voor loop maar muzikaal gezien weet het Britse Threshold me best te boeien.De nummers zitten goed in elkaar,de productie is inderdaad prima en helder en ook tekstueel klinkt de best interessant.Ik neem aan dat dit een concept album is?
Vooral Small Dark Lines,Trust the Process en The Shire (Part 2) kunnen me bekoren,al zijn de meeste songs op Legends of the Shires qua kwaliteit vrij gelijkwaardig.
Het is allemaal wel een lange zit en na zo'n tien nummers wordt het voor mij muzikaal gezien allemaal meer van hetzelfde en begon me wat te vervelen maar een dikke voldoende wil ik hier nog wel aan kwijt.
Al zal ik het ook weer niet al te veel draaien.

avatar van dreamtheater22
Ik snap de boodschap achter het nummer swallowed niet helemaal

avatar van Sake
Deze plaat zorgt bij mij echt voor stemmingswisselingen. Het ene moment krijg ik een kick van de progressieve muzikale partijen en krachtige zang, terwijl ik een halve minuut later me enorm moet bedwingen om die Bon Jovi-esque ballads weg te klikken en de plaat ver weg te stoppen. Misschien dat ik gewoon heel erg moet wennen aan de sound/stijl, dit is ten slotte mijn eerste kennismaking met Threshold. Ik weerhoud me dus nog even van een oordeel, want ik kan hier voor mezelf nog geen goede balans in vinden tussen de zoetsappige melodieën en fijne experimentele instrumentale passages.

Zou het kunnen dat ik bij het verkeerde album van deze mannen ben begonnen? Ik hoor namelijk veel moois en het zou zonde zijn om een band volledig aan de kant te schuiven op basis van een paar nummers.

avatar van uffing
Sake schreef:

Ik vind dit één van de beste albums van de band (zelfs één van de beste releases dit jaar), maar ik kan je ook vinden in je kritiek. Wellicht dat de overdaad aan nummers hier ook een rol in speelt. Maar die kick die je omschrijft ga je ook wel krijgen in eerdere albums van de band. Ik zou het eens met Subsurface proberen. Lekker stevig met wederom een uitstekende zanger.

avatar van Sake
Dankjewel voor de tip, uffing ! Ik zal beide albums wat luisterbeurten gunnen, wie weet valt het kwartje bij mij dan wel.

avatar van buso
Anders moet je de twee live-albums eens beluisteren. 'Critical energy' is nog met Mac als zanger en geeft een goed beeld van het materiaal van de eerste vijf-zes albums. 'European Journey' is dan met Damian Wilson op zang en is voornamelijk met materiaal van de laatste drie albums (voor Legends of the shires dan).

avatar van SirPsychoSexy
Moet zeggen dat ik, anderszins nochtans aanzienlijk vertrouwd met de metalwereld zijnde, nog nooit van deze band gehoord had. Het stemgemiddelde stemt alvast behoorlijk hoopvol voorlopig. Aan de liefhebbers: is deze plaat werkelijk zo goed als de score doet vermoeden? Of is het een gevalletje van opwinding om een nieuwe plaat waardoor het gemiddelde de hoogte in wordt gehesen, om vervolgens terug te vallen eenmaal het vroege enthousiasme wat geluwd is? Is dit een goeie instapper voor iemand die nog nooit iets van de band gehoord heeft?

avatar van The_CrY
Laat ik het zo zeggen, dit is het eerste album van de band die mij van begin tot eind weet te pakken en weet bezig te houden. Ik ben absoluut geen grote fan van Threshold, maar zo zonder Damian Wilson zijn ze wel een stuk sterker, denk ik. Maar ja, het blijft natuurlijk een kwestie van smaak. Voor een instapper is het misschien wat overweldigend zo'n dubbelalbum.

avatar van pos
pos
SirPsychoSexy schreef:

Deze plaat is werkelijk waar gewoon heel sterk. Zelfs in de niet misselijke discografie van deze toch niet hele onbekende band in de metalwereld. Ik ben fan vanaf hun eerste cd en ze staan toch met iedere cd hoog in de soundcheck van bijvoorbeeld een blad als Aardschok. Heb je de plaat inmiddels al gehoord ?

hé pos waarom niet 5.0??

avatar van namsaap
Een paar maanden en vele luisterbeurten verder verveelt dit album nog geen moment. Een halfje erbij derhalve.

avatar van SirPsychoSexy
pos schreef:
Bedankt voor je antwoord! Inspiratie voor nieuwe artiesten om te beluisteren haal ik eigenlijk grotendeels hier op MuMe; voor de rest ben ik niet echt "plugged in" (radio luister ik ook al niet, en muziekbladen lezen heb ik geen tijd voor). Maar deze band draait al bijna 30 jaar mee, dus dat ik ze niet ken heb ik enkel aan mezelf te danken.

Ik heb deze nog niet beluisterd, maar zal er dit weekend zeker eens werk van maken en mijn eerste indrukken delen!