Fish - Vigil in a Wilderness of Mirrors (1990)

Label: EMI

1. Vigil (8:43)
  2. Big Wedge (5:19)
  3. State of Mind (4:42)
  4. The Company (4:04)
  5. A Gentleman's Excuse Me (4:15)
  6. The Voyeur (I Like to Watch) (4:42)
  7. Family Business (5:14)
  8. View from the Hill (6:38)
  9. Cliche (7:01)
  10. Jack and Jill * (4:28)
  11. Internal Exile * (4:51)
  12. The Company [Demo] * (4:30)
  13. A Gentleman's Excuse Me [Demo] * (3:54)
  14. Whiplash * (4:25)
avatar van fish
5 sterren is nog te weinig. Geen woorden hier verder, luister als je de kans hebt.....een nieuwe horizon.....

"A Gentleman's excuse me" behoort tot één van de mooiste songs die ik ken. Voor dat nummer zijn 5 sterren inderdaad te weinig.

Een waar meesterwerk van de voormalige hoofdman van Marillion.

aERodynamIC schreef:

Vind ik dan nog behoren tot de mindere nummer. Het 2e gedeelte van de cd (vanaf the voyeur) is allemaal briljant. Samen met het openingsnummer, dat ik beschouw als het beste nummer van hem solo.
4 sterren.

avatar van ChrisX
Eigenlijk staat er op dit album maar 1 nummer dat me nog steeds niet zo kan bekoren en dat is Big Wedge. De combi Fish / Mickey Simmonds was voor heel eventjes echt magisch maar die magie was na een tijdje toch aan het verbleken. Fish lijkt me ook niet de makkelijkste man om mee te werken. Heeft wat mij betreft zich zelf solo nooit meer overtroffen.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Zoals nogal wat Marillionfans van het eerste uur bij Marillion-zonder-Fish wat blijven missen, zo heb ik dat bij Fish-zonder-Marillion. Dit vind ik voorlopig wel het beste uit zijn solowerk, met het titelnummer op kop. 4*

Zeer sterke plaat. In tegenstelling tot Casartelli heb ik Marillion nooit gemist bij Fish's solowerk. Fish solo is Fish solo, geen logisch vervolg op - of kopie van - Marillion.

Van de nummers op de ze plaat ben ik het minst gecharmeerd van Big Wedge. Het klinkt wat rommeliger dan de rest. Maar - zoals ik gisteren weer eens zag in 013 - het is een nummer dat live wel goed tot zijn recht komt. De rest is in één woord 'briljant' te noemen en in mijn ogen heeft Fish dit nivo op geen enkel album meer gehaald. Wel veel goede nummers, maar niet meer als totaalplaatje van een cd.
De nummers van Fish gaan ook echt ergens over. In dat opzicht word ik nog altijd het meeste geraakt door 'Family Business', dat gaat over huislijk geweld. En het dromerige "A Gentleman's Excuse Me" is een pareltje van de bovenste orde.

Fish zingt gedreven op deze cd en tilt met zijn enigszins pompeuze stemgeluid de nummers naar een hoger nivo.

avatar van animalkrullie
Vind dit een zeer mooi album, vooral Cliche vind ik krachtig.

avatar van Flipper
Het debuut wat Fish nooit heeft overtroffen. Heel goed, maar meesterwerk ?? **** voor deze sympatieke schot. Na 'Internal Exile' ben ik ook een beetje het contact met hem verloren.

Flipper schreef:
Het debuut wat Fish nooit heeft overtroffen. Heel goed, Na 'Internal Exile' ben ik ook een beetje het contact met hem verloren.

is wel vreemd om dat te constanteren als je maar 2 soloplaten van hem kent

maar goed dat deze plaat niet te overtreffen valt lijk mij duidelijk, al hoop ik nog altijd dat het een keer gaat gebeuren

maar zoals je aan mijn nickname zal zien heb ik deze plaat een dikke 5 gegeven!

In de jaren '80 waren veel vrienden van mij nogal into Marillion (wie niet dacht ik soms wel eens).
Voor mij was dat een band in de categorie best leuk, maar meer ook niet. Logisch ook wel, want ik was nogal into Prince-funk en daar behoorde deze band zeker niet toe

Er was een solo-album van Fish voor nodig om met andere ogen naar Marillion te gaan kijken, en dat album was Vigil in a Wilderness of Mirrors. Eén van die vrienden had dit album en ik werd er gelijk verliefd op (op die cd dan he ).
Het begon al met de opener Vigil. Het is vooral het moment waarop dit nummer in de draaikolk terecht komt (zoals ik dat altijd zie). Laten we zeggen vanaf 4 en een halve minuut. Ik kan me daar heerlijk in laten meeslepen.
Big Wedge is dan weer een nummer dat er voor zorgt dat dit geen 4,5* of 5* is voor mij. Ik vind het iets te zeurderige 80's rock.
Geen nood State of Mind trekt me al weer wat meer, om er bij The Company voor te zorgen dat ik weer helemaal opveer. Wat zeg ik? Wat er voor zorgt dat ik de neiging krijg willekeurig wie bij de armen te grijpen en er eens flink een zwierige rondedans mee te maken, kan me niet bommen waar. Bombastisch? Jazeker! En wat voor bombast. Bravo Fish!!!
En dan het nummer waar ik verliefd op werd (Martijn: bedankt jongen dat je me aan deze cd hebt geholpen ): A Gentleman's Excuse Me. Ik heb een hoop favoriete nummers. Een top 10 is ondoenlijk voor me, maar als die top 10 een beetje uitgerekt mag worden (een beetje veel graag) dan staat deze erbij. Heel erg mooi. Nog steeds.
Helaas volgt het wat lelijke rocknummer The Voyeur (I Like To Watch) dit juweeltje op. Een beetje een skip-moment.
Family Business daarentegen kan mijn goekeuring zeker dragen. Dit is gewoon een mooi symfonisch nummer.
Dit gaat ook op voor View From The Hill. Niet opzienbarend, maar gewoon degelijk vakwerk.
Cliche is dan weer zo'n wat dubieuzer nummer. Vind ik dit nu goed, of vind ik dit eigenlijk een draak van een nummer. Daar ben ik na 16 jaar nog steeds niet achter geloof ik.
Enorme hoogtepunten en een paar minpunten zorgen ervoor dat dit album op een degelijke 4* komt te staan.

avatar van Snowblood
een woord: Ma-gi-straal

avatar van Snowblood
En gewoon mijn top-10 in, huppakee.

Overigens staan er bij mij extra nummers op zoals o.a. Internal Exile...

Snowblood schreef:
En gewoon mijn top-10 in, huppakee.

Overigens staan er bij mij extra nummers op zoals o.a. Internal Exile...

Dat is de re-release met bonustracks en extra veel info in het boekje. Daar staat inderdaad een demo versie van Internal Exile op. Dat was toen een b kant.

avatar van Ben Post
Zeer sterke eerste plaat van Fish, en hij doorstaat bij mij ook de toets der tijd: ik vind hem nog steeds goed.

Wat mij betreft is het na Vigil wel sterk afgenomen met de kwaliteit van de albums van Fish. Je merkt ook dat hij op deze plaat al afscheid begint te nemen van de symfo-rock, daarom vind ik de plaat ook wat minder passende songs bevatten (wellicht ook om tegelijk met Sea Son's End van Marillion uit te kunnen komen). Maar goed Vigil, The company, View en natuurlijk Cliche: met die ruggegraat maak je natuurlijk altijd een pracht plaat.

avatar van citizen
Deze plaat bewees dat Fish ook zonder Marillion verder kon. De opvolgers leverden dat bewijs helaas minder. Vreemd genoeg kan je hetzelfde zeggen over Marillion. Seasons End was veelbelovend, maar het kakte daarna al snel in, m.u.v. Brave (volgens velen).
Conclusie: Het wordt tijd voor een 'echte' Marillionplaat...met Fish op zang en als tekstschrijver. Maar: tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren (Elsschot). Droom maar verder, citizen!

avatar van Bulldozer
De beste Fish-solo plaat volgens mij. Het lijkt alsof hij met het openingsnummer "Vigil" alle frustaties van zich af wil gooien en DE ultieme song wil produceren. Je hoort dat er zeer veel aandacht aan is besteed. Ge-wel-dig.
Verder vind ik "Family Business" zeker qua tekst erg sterk, "A View From The Hill is mooi bombastisch en natuurlijk het slepende "Cliche" en het tere "A Gentleman's Excuse Me".

Joy
goeie plaat

alleen, ik ben der nog nie uit of ik die teksten van heer fish nu moet zien als zeer creatief en uitermate origineel of dat het gewoon klinklaar gelul is om zo omslachtig mogelijk je gedachtengangen duidelijk te maken

avatar van Rinus
Erg goede Fish plaat, nog vol met Marillion invloeden. Hoewel het album hierna ook een hoog niveau had, zakte het daarna in met Fish.
A gentlemen's excuse me is een prachtige ballade. Op vinyl.

avatar van Running On Empty
Fantastische CD van Fish en niet meer geëvenaard al zijn de berichten over 13th Star erg positief.

Niet alles van Fish solo vind ik geweldig, al doet het me veel meer dan Marillion met Steve Homaar. Als fan van het allereerste uur kan ik gewoon niet wennen aan Marillion zonder Fish al vind ik Brave best aardig. Deze plaat van Fish is echter fantastisch. Moet zeer luid gedraaid worden.

avatar van ForgottenSon
Kan iemand me de titel van dit album uitleggen?

Recentelijk deze cd ontdekt en niet veel later ook aangeschaft, voornamelijk vanwege de eerste vijf tracks. Zonde dat hij als ik dat hier zo lees na dit album geen gelijkwaardig vervolg heeft afgeleverd, maar voorlopig vermaak ik me uitstekend met Vigil.

Voorlopig 4 stralende sterren voor Fish, wat een held.

avatar van ChrisX
Vigil betekent zoiets als avondwake.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
ForgottenSon schreef:
Zonde dat hij als ik dat hier zo lees na dit album geen gelijkwaardig vervolg heeft afgeleverd.

Dat is gelukkig ook onzin. De muziek van Fish werd anders, op sommige platen minder, maar beslist niet overal. De stemgemiddelden zijn redelijk representatief in dezen...

Maar met Vigil is het natuurlijk ook prima toeven, ForgottenSon

Ter zake: 13th Star, Sunsets On Empire, Raingods with Zippos Ten Internal Exile zijn bovengemiddeld kan ik u melden. Suits, Fellini Days en Songs From The Mirror kan je (voorlopig) nog wel even laten liggen.

avatar van Ayreonfreak
Het eerste "Fish" album na de break met Marillion is ook gelijk zijn beste. Wat een ongelooflijk briljant album is dit. Eigenlijk hoort dit in mijn top tien, maar ja, daar is het ook dringen geblazen door andere goede albums:-) Alle nummers zijn goed op dit album, maar absolute hoogtepunten zijn voor mij toch wel Family business, The compagny, Cliche, View from the hill, vigil in a wilderness..... Ach laat ik ook maar stoppen, zinloos om alle tracks op te noemen, niet?
Niet alleen is alles goed gecomponeerd, ook de teksten zijn geniaal, al moet ik zeggen dat ondanks ik niet al zijn albums goed vindt, de teksten zijn bij Fish altijd een parade paardje. Maar wat wil je ook; die man trekt zichzelf altijd weer "shit" aan. Is het geen alcohol dan is weer gezins problemen. Heeft die een lekker wijf te pakken, loopt ze vlak voor het aangekondigde huwelijk weer weg.
Ik gun het die grote knuffel beer eigenlijk niet, maar goed, hij zal er zelf debet aan zijn, denk ik.
Na dit juweeltje is het muzikaal wat minder gegaan vindt ik, al zijn Internal Exile en Raingods.w.Z. ook goed, alleen iets minder dan dit.
Ach, What the f...... Ik zet hem alsnog in mijn top tien....

cambal
A Gentleman's Excuse Me om te janken zulke mooie herinneringen

5 sterren met een gouden randje

bikkel
Fraai debuutalbum van Fish.Hij begint helemaal opnieuw en eigenlijk pakt het heel goed uit.Zijn visie op de wereld is een sombere en ook privezaken(zoals Ayreonfreak al aan geeft) zijn voer genoeg om een album vol pareltjes te maken.
Tekstueel is het weer diepgaand,al is het wat minder ''over the top'' dan in zijn Marillionperiode.Het zit nog diep,zijn vertrek uit diezelfde band.Hij memoreert het hier en daar.Afgezien van het nogal gladde en duidelijk op de hitlijsten gemikte,Big Wedge,zijn de songs zonder uitzondering van aparte klasse.Uigekiende vaak gedubbelde gitaarpartijen en de toetsen hebben duidelijk een meer begeleidende functie gekregen.De prachtige opener en tevens titeltrack,is meteen het meest prog op dit album.Verder zijn het folkyachtige The Company,de tranentrekker,A Gentleman's excuse me,Family Business(over incest)View from the hill en de geweldige afsluiter Cliche,pareltjes van nummers.Deze behoren tot het beste wat de reus maakte.
Gek genoeg begon Fish na dit voorbeeldige debuut te zwalken.Pas op Sunsets on empire hervond hij zich.Een plaat waar Porpucine Tree voorman Steven Wilson zich mee bemoeide en Fish wist te motiveren tot grootse dingen.Het is het enige album wat mij betreft, dat zich kan meten met Vigil.
Met de juiste mensen en in ieder geval een goede sidekick, moet Fish toch in staat worden geacht nog wat mooie dingen te maken.
13th Star moet ik overigens nog beluisteren.

avatar van snarf349
na zowat 18 jaar draaien moet ik concluderen dat - cliche - het beste nummer is van deze meer dan voortreffelijke plaat.

Joy
enige minpunt is dat het zeikmuziek is

ik vond dit ten tijd evan uitkomen ook ok, nu denk ik, sneu allemaal

zit wel goed in elkaar maar is niet mijn ding momenteel

ik wil herrie gvd

avatar van ForgottenSon
snarf349 schreef:

Breng dan even je stem uit!

Mijn stem verhoogd naar 4,5.