LCD Soundsystem - American Dream (2017)

Rock / Dance
Label: DFA

1. Oh Baby (5:49)
  2. Other Voices (6:43)
  3. I Used To (5:32)
  4. Change Yr Mind (4:57)
  5. How Do You Sleep? (9:12)
  6. Tonite (5:47)
  7. Call the Police (6:58)
  8. American Dream (6:06)
  9. Emotional Haircut (5:29)
  10. Black Screen (12:05)
  11. Pulse (V.1) * (13:42)
totale tijdsduur: 1:08:38 (1:22:20)
De verschillende fijne gevarieerde ritmes vliegen ons om de oren. Een heerlijke bas hier, een geweldige gitaar daar. Elk nummer is tot in details uitgewerkt en uitgedacht door James Murphy. Er gebeurt van alles. En zijn productie, dit keer weer van zijn eigen album, is natuurlijk weer top.

De plaat opent met het vrij monotone maar wel mooie nummer Oh Baby. Other Voices kent een heerlijk ritme en een fantastische gitaar. Hier zijn voor het eerst invloeden van The Talking Heads terug te horen, die je verderop de plaat ook tegen komt.
New Wave / 80's invloeden horen we ook terug op dit album, zoals bijvoorbeeld op I Used To en op het oh zo fraaie How Do You Sleep. Een nummer met een lang fraai drum intro, wat overgaat in heavy synthesizers. Maar onmiskenbaar bevat dit album natuurlijk bovenal het eigen geluid van LCD Soundsystem. En dan ook nog op hun best.

Change Yr Mind kent weer zo'n supergitaartje. Deze keer lijkt het te praten met James Murphy. Het eindigt met een fijne instrumentale break. Wat een geweldige song is dit! Ook sterk zijn de lekkere singles Tonite & Call the Police en het maffe en tegelijk intense Emotional Haircut (mooie titel).
LCD Soundsystem is terug en hoe!

avatar van Tony-J
Herkenbare LCD 'sound'. Zitten weer paar pareltjes op deze plaat, vooral het eerste nummer 'Oh Baby' en 'Call the Police'.

avatar van frolunda
Blijft toch een erg leuk en ook goed project dat LCD Soundsystem.Ook na een stilte van een kleine zeven jaar pikt James Murphy weer moeiteloos de draad op en komt op de proppen met een heerlijk album.
Echt veel veranderd is er niet of het zou moeten zijn dat de sound nog inventiever klinkt en het allemaal wat meer opgeschoven is richting swingende luister pop/rock,echte dansvloer killers als Tribulations hoor ik hier niet meer op terug.
Maakt niks uit want de luisterervaring met invloeden uit New wave,dance,70's rock,disco en weet ik wat al niet meer wordt er alleen maar boeiender op en waarschijnlijk heeft American Dream daardoor alleen maar een langere adem.
Hoogtepunten zijn er dan ook genoeg maar ook die zullen bij mij regelmatig van plaats verschuiven.Voorlopig houdt ik het even op Other Voices,Change Yr Mind en Call the Police maar eigenlijk hebben alle songs wel een bepaalde kwaliteit.
Klasse album en (erg) goed dat ie weer terug is.

Oh Baby geeft mij het The Silence Of The Lamb gevoel; ik moet aan de seriemoordenaar Buffalo Bill denken, die zich aan het opmaken is.
Geeft American Dream het hedendaagse verknipte Verenigde Staten weer?
Misschien wel.
Daardoor is het jaren 80 gevoel weer terug.
Een dreigende koude oorlog, terwijl we al intrigerend kijken naar Miami Vice.
Kleurrijke likeurtjes, kleurrijke kleding, met een kleurloze achtergrond.
Probeert James Murphy ons een boodschap mee te geven?
Het is een beetje Jerooms Dierenbos met zijn onschuldig ogende knuffelbeesten; die zich al dansend door de meest gruwelijke grappen heen werken.
Murphy heeft nog steeds dat maniakale in zijn zang, in combinatie met zijn muziek geeft dit een fascinerend effect.
Een duidelijk voorbeeld is Change Yr Mind; alsof Talking Heads een eigen versie van Bowies Fashion opgenomen hebben.
How Do You Sleep heeft een hypnotiserend Such A Shame (Talk Talk) achtige beat als basis.
Minder manisch dan zijn sterke debuut, maar de gekte in zijn voordracht is gelukkig nog steeds aanwezig.