LCD Soundsystem - American Dream (2017)

Rock / Dance
Label: DFA

1. Oh Baby (5:49)
  2. Other Voices (6:43)
  3. I Used To (5:32)
  4. Change Yr Mind (4:57)
  5. How Do You Sleep? (9:12)
  6. Tonite (5:47)
  7. Call the Police (6:58)
  8. American Dream (6:06)
  9. Emotional Haircut (5:29)
  10. Black Screen (12:05)
  11. Pulse (V.1) * (13:42)
totale tijdsduur: 1:08:38 (1:22:20)
avatar van Boris1
Erg benieuwd. Afgaande op de singles lijkt het een iets meer mellow plaatje te worden. American dream is alvast fantastisch!

thrm
Tony schreef:
Dacht dat de band ermee opgehouden was eerlijk gezegd.

Aangename verrassing voor jou!

avatar van Tony
Dat moet nog blijken he... vond hun laatste album niet zo overtuigend. We'll see. Ga m in ieder geval beluisteren.

Vind hem wel tof juist. Jammer genoeg zijn de singles niet echt overtuigend. En na een zwakke derde plaat hadden ze van mij überhaupt niet meer terug hoeven komen.

avatar van Voorprogramma!
American Dream is prachtig.. sounds lijkt zeer op die van Bowie in z'n Berlijnse periode.
Call the Police beukt tegen het einde lekker door de speakers... Niks mis mee...

Kaarten kunnen regelen voor Paradiso erg veel zin in..

avatar van Don Cappuccino
Tonite

Ik word weer erg blij van de drie vrijgegeven tracks. Call the Police en Tonite zijn lekker stuwend en de titeltrack is een prachtige melancholische Bowie-achtige track. Bij LCD Soundsystem kun je altijd zeer duidelijk horen wat de inspiraties zijn, maar Murphy weet er toch altijd weer een eigen draai aan te geven. Knap blijft dat.

avatar van Booyo
Boris1 schreef:
Afgaande op de singles lijkt het een iets meer mellow plaatje te worden.

Tonite is daarentegen een ouderwetse klapper. Heerlijk!

avatar van mkrake
Eerste recensies zijn veelbelovend. Aardig benieuwd geworden....

avatar van Lontanovicolo
Begin van de avond geluisterd naar Tonite, Call the Police & American Dream en ben hardstikke om, alleen voor deze drie nummers al ga ik vrijdagochtend rennend naar de platenzaak

avatar van Voorprogramma!
Ongelofelijk wat een plaat.... Meesterlijk!

Dit is 'gewoon' zijn beste plaat. Nou moe!

avatar van jellecomicgek72
Ik voel 'm eerlijk gezegd nog niet zo... Tot nu toe vind ik alleen Call the Police en American Dream écht goed.

jellecomicgek72 schreef:

Die vind ik juist tot de wat 'mindere' nummers behoren. Geef mij maar nummers als Other Voices, Change Yr. Mind, How Do You Sleep? & Emotional Haircut.

avatar van Benos
''Everybody's singing the same song''
''But shit, it feels like forever''
''While still making mistakes that you thought you had learned from''

Lyrics afkomstig uit het nummer Tonite, waarin Murphy het album even kort voor ons samengevat.

Jezus, wat een saaie monotone bagger. Er zijn een aantal delen die niet hetzelfde klinken als de overige lange 68 minuten van dit album, maar dat zijn ook niet geheel unieke dingen voor Murphy, maar eerder een throwback naar Sound of Silver en This Is Happening. Ik zal er later nog een keer naar luisteren en misschien ben ik dan in een betere bui en krijgt het een 2.5* of 3.0* van mij, maar nu neig ik naar een 2.0*

avatar van repelstefan
Een dag voor de release komt het bijna 14 minuten durende 'pulse (v.1)' uit als single op Spotify. Mét de American Dream album cover. Toch vreemd aangezien hij niet op deze tracklist staat.

De 3 singles zijn tot nu toe erg fijn, met name American Dream en Call the Police.

Benos schreef:
Jezus, wat een saaie monotone bagger...

Hoe kom je daar nou bij? Soms kiest Murphy bewust voor een monotone beat / song, zoals opener Oh Baby of slotsong Black Screen. Maar vaker kiest hij juist voor gevarieerder ritmes zoals op Other Voices & Change Yr Mind. Om er maar eens 2 te noemen.

De verschillende fijne gevarieerde ritmes vliegen ons om de oren. Een heerlijke bas hier, een geweldige gitaar daar. Elk nummer is tot in details uitgewerkt en uitgedacht door James Murphy. Er gebeurt van alles. En zijn productie, dit keer weer van zijn eigen album, is natuurlijk weer top.

De plaat opent met het vrij monotone maar wel mooie nummer Oh Baby. Other Voices kent een heerlijk ritme en een fantastische gitaar. Hier zijn voor het eerst invloeden van The Talking Heads terug te horen, die je verderop de plaat ook tegen komt.
New Wave / 80's invloeden horen we ook terug op dit album, zoals bijvoorbeeld op I Used To en op het oh zo fraaie How Do You Sleep. Een nummer met een lang fraai drum intro, wat overgaat in heavy synthesizers. Maar onmiskenbaar bevat dit album natuurlijk bovenal het eigen geluid van LCD Soundsystem. En dan ook nog op hun best.

Change Yr Mind kent weer zo'n supergitaartje. Deze keer lijkt het te praten met James Murphy. Het eindigt met een fijne instrumentale break. Wat een geweldige song is dit! Ook sterk zijn de lekkere singles Tonite & Call the Police en het maffe en tegelijk intense Emotional Haircut (mooie titel).
LCD Soundsystem is terug en hoe!

Tony schreef:
Dacht dat de band ermee opgehouden was eerlijk gezegd.

Dat was een commerciële stunt. Hij heeft nooit de intentie gehad te stoppen. Hij dacht dat het de kaartverkoop wel goed zo doen. Althans, dit is op basis van een interview dat ik heb gelezen van hem. Daar mag je van alles van vinden maar als je zo'n plaat als deze aflevert, interesseert het mij eerlijk gezegd geen zier. Dit is een absoluut meesterwerk. James Murphy stoot hier misschien Father John Misty zelfs van de troon af als het gaat om album van het jaar.

avatar van Don Cappuccino
repelstefan schreef:

Het album zou met pulse (v.1) 82 minuten duren, waarmee de duur van een enkele CD is overschreden. Misschien wilden ze er geen dubbel-cd van maken. Ook past de track niet bij de rest van het album wat mij betreft. Een goede keuze dus om hem apart weg te geven.

Don Cappuccino schreef:

Zou heel goed kunnen kloppen! Had ook echt misstaan op dit album.

avatar van Rvdz
Ik ren morgen na school meteen naar de platenzaak, maar ik grasduin voordat ik naar bed ga nog even door deze plaat op Spotify en voorlopig wordt ik enorm gelukkig van wat ik hoor. 11-9 in Paradiso gaat zó mooi worden.

avatar van Aladdin
Uitleggen wat je hier precies gaat horen hoeft niet. Je weet wat je gaat horen en toch is het weer allemaal net even anders, origineel, creatief, godsgruwelijk lekker, geniaal, dwars en humoristisch....topplaat!

avatar van daftpunk
Die opbouw van 'How Do You Sleep?'. Wat een geweldig nummer. Sowieso staat er genoeg zaligs op deze plaat.

repelstefan schreef:
Dat was een commerciële stunt.

Okee, bedankt voor de toelichting. Heb damals niet verder opgelet en het voor waarheid aangenomen. Was dan ook niet heel erg ondersteboven...

repelstefan schreef:
Dit is een absoluut meesterwerk.

Ik heb 'n paar nummers gehoord en dat klinkt inderdaad verrassend goed allemaal. Zo onder de indruk als ik was van Sound of Silver ben ik echter nog niet. Ik ga het album maar eens goed en in z'n geheel beluisteren. Door de goede berichten hier is mijn interesse wel toegenomen.

UnknownPleasure
mensen, dit klinkt erg erg goed.

avatar van Minneapolis
west schreef:
Other Voices kent een heerlijk ritme en een fantastische gitaar. Hier zijn voor het eerst invloeden van The Talking Heads terug te horen!

Nogal inderdaad. Ik zat steeds te wachten op "Letting the days go by.." (Once in a lifetime)
Maar dat is positief in dit geval.

Had zeer lage verwachtingen (This Is Happening deed me nauwelijks wat en van zijn eerste twee onthoud ik vooral de singles) maar het lijkt alsof James Murphy het op rijpere leeftijd zowaar geflikt heeft om een plaat ineen te steken die van begin tot einde een hoog constant niveau weet te behouden. How Do You Sleep? moet bovendien één van de betere dingen zijn die ik dit jaar al gehoord heb. Wat mij betreft de positieve verrassing op muzikaal vlak van 2017 tot nu toe.

UnknownPleasure
staat op repeat hoor,
in lange tijd niet meer zon ambitieus album gehoord waaraan alles lijkt te kloppen, dat je echt steeds verrast wordt en tegelijkertijd steeds voelt dat die toon, dat geluid precies op haar plek is.
heel indrukwekkend.