LCD Soundsystem - American Dream (2017)

Rock / Dance
Label: DFA

1. Oh Baby (5:49)
  2. Other Voices (6:43)
  3. I Used To (5:32)
  4. Change Yr Mind (4:57)
  5. How Do You Sleep? (9:12)
  6. Tonite (5:47)
  7. Call the Police (6:58)
  8. American Dream (6:06)
  9. Emotional Haircut (5:29)
  10. Black Screen (12:05)
  11. Pulse (V.1) * (13:42)
totale tijdsduur: 1:08:38 (1:22:20)
avatar van tristan da cunha
WaanInnig mooie plaat. Ook een vergaarbak van deccenia popmuziek, niet schaamteloos gejat maar eigenzinnig verwerkt in eigen nummers. Wat hoor ik: Talking heads, Bowie (al genoemd), maar ook New order, Pulp en zelfs The knife. Waarschijnlijk zijn er wel meer referenties hoorbaar. Dat ga ik de komende tijd dan wel ontdekken. Deze blijf ik voorlopig nog wel even draaien.

avatar van spoon
Een paar keer moeten horen en dan blijkt het een geweldig album te zijn wat goed onder de huid weet te kruipen. Geen missers geen echte uitschieters. Weet me goed te raken.
Het stijlvolle jatwerk heb ik geen moeite mee. Ik vind het toch vooral als LCD Soundsystem klinken.

avatar van Frenz
Volkskrant deelt de volle mep ook uit, ik begin met 4, maar neig eigenlijk naar 4,5. Wel vind ik het nu al de mooiste worp van James Murphy. De coming of age met bijbehorende (ver)twijfel(eling) en past heel erg goed bij de band, mss is wel precies datgene wat tot nu toe ontbrak.

avatar van Jessensei
Ik denk dat ik net van een generatie te laat ben om het geniale hiervan in te zien.

Of indie is dead.

Dat zal het zijn.

avatar van Tony-J
Herkenbare LCD 'sound'. Zitten weer paar pareltjes op deze plaat, vooral het eerste nummer 'Oh Baby' en 'Call the Police'.

Jessensei schreef:

Ik ben van een generatie daarvoor. En toch...

Erwin72
Wat een meesterlijk album. Ik ben het album met voorrang gaan beluisteren door de vele lovende recensies in de media nationaal en internationaal. Deze plaat gaat nog wel een aantal keer uit de speakers knallen. Zelden een comeback meegemaakt die zoveel indruk op mij maakte. 68 minuten puur genieten.

avatar van Mausie
Mausie (crew)
Wat een heerlijk album! Sound of Silver is het enige eerdere werk wat ik ken en dat album is een beetje hit and miss voor mij. Maar op American Dream lijkt alles samen te komen. Prachtige lang uitgesponnen tracks en veel variatie tussen de nummers. Een goede kanshebber om mijn top 10 van 2017 te halen.

EDIT: net Sound of Silver weer eens opgezet, die vind ik toch eigenlijk ook wel heel erg goed

avatar van Minneapolis
Na de 3e keer weet ik het: Fashion! Daar doet het gitaartje in Change Yr Mind my aan denken. Bowie werd al ergens genoemd zie ik nu, maar niet specifiek het nummer.
"I have a penny tot your thoughts.. if you could keep the for yourself".

avatar van Tony
Frenz schreef:
De coming of age met bijbehorende (ver)twijfel(ing)

Is dat dan wat me van een hogere score afhoudt? Ik hoor het zorgvuldig in de sound geïntegreerde jatwerk, de mooie synths, de klasse melodielijnen, maar.... Het door mij zo gewaardeerde speelse, frivole, sympathieke, niks aan de hand, tongue in cheek geluid met dito teksten is grotendeels verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor zware, serious shit. En van die zwaarmoedige jongens, daar hadden we er al zoveel van, toch? (naast eerder genoemde referenties denk ik aan Sparklehorse, Grandaddy, Malcolm Middleton en zo). Vooral het eerste deel van het album is zo serieus. Pas bij Tonite en Call the Police hoor ik de LCD lichtvoetigheid weer even en ook Emotional Haircut heeft wel een andere vibe. Ik moet dit album duidelijk anders gaan benaderen dan de vorige albums, ik ben dus nog even aan het omschakelen.

avatar van Frenz
Hij blijft toch nog groeien en er komt een halfje bij.

Vooral als ik die Remain In Light-vibe zo duidelijk hoor, dus melancholie doet ook nog een duit in het zakje, Tony. Op een goede manier welteverstaan.

It could be over if you change mind,
You can change your mind

avatar van Minneapolis
Na 4 a 5 keer draaien weet ik ineens niet meer welke nummers ik nou minder vond, en al helemaal niet waarom. De plaat was in elk geval al aantrekkelijk genoeg om de "moeite" te doen en blijkt nu voorlopig mijn favoriet en grootste verassing te zijn van 2017. Al moet wel zeggen dat ik niet zo heel veel van dit bouwjaar heb geluisterd (maar voornamelijk ouder materiaal). Zojuist besteld.

Superbitch, ik dacht dat dit juist ook wel een plaatje voor jou was? En wat velen hier al geschreven hebben: hij wordt alleen maar beter en beter.

avatar van Superbitch
Dan heb je verkeerd gedacht.

avatar van Dance Lover
Wat een pracht en praal en een verscheidenheid, How Do You Sleep? dingt alvast mee naar het nummer van het jaar. Als ik zoiets op de dancevloer zou horen zouden ze mij moeten afvoeren, echt Wow!

avatar van gherdt
Alweer verhoogd naar 4,5* en denk dat ie de maximale score ook wel gaat halen.

Na This Is Happening was ik eigenlijk wel klaar met LCD. Ik herinner me die plaat als flauw, meer van hetzelfde en oninteressant. Dat ze er mee stopten vond ik dan ook prima en deed me weinig. Dit ondanks alle legendarische singles, 2 (hele) goede albums en prima live herinneringen. De liefde voor deze band kwam snel en was bij mij ook snel weer verdwenen.

Vandaar ook dat ik alle voorafgaande hype makkelijk langs me heen liet gaan. Ze treden weer op! Er komt een plaat! Lekker boeien! Maar bij de eerste luisterbeurt was ik na een minuutje al om. Oh Baby! En de daaropvolgende 70 minuten werd ik steeds enthousiaster en bijkans hysterisch. Wat een geluid! American Dream knalt werkelijk uit de boxen, al waren we dit natuurlijk wel gewend van LCD.....

Maar dan! De emotionele zeggiingskracht! De urgentie! De scherpte! De emotie! Vooral dat laatste! In het verleden begon de ironische, overzelfbewuste praatzang van James Murphy me enigszins te irriteren. Nu voel ik de melancholie, eerlijkheid en kwetsbaarheid diep door m'n botten heen. Dit zat er altijd al wel in natuurlijk (All My Friends!) maar voor mijn gevoel gaat de band hier een stap verder en houden ze het een hele plaat vol. Ook is er minder sprake van effectbejag; de rag- en beukmomenten zijn er minder dan voorheen maar dat maakt de muzikale uitbarstingen en epische groovemomenten des te indrukwekkender.

Kandidaat plaat van het jaar, nooit verwacht en daarom des te heerlijker. Arcade Fire luister alsjeblieft naar deze en schaam je voor die vlakke supermartkmuziek op Everything Now!

coldwarkids schreef:

Inderdaad samen met Call The Police de zwakke schakels.

Koptelefoon opzetten, op nog net te verdragen volume zetten en ondergaan, Call The Police is zo verschrikkelijk LCD, kan niet zijn dat je dit een zwakke schakel vindt. Uh uh uh, nee dat maak je niet zelf uit, gewoon nog een keer draaien.

En gherdt, wil je niet AF en LCD in één post noemen? (los van het feit dat je helemaal gelijk hebt).

Is Frenz (eindelijk) weer 's lyrisch over een plaatje? Ruim, ik las ergens dat het album bijna 70 minuten duurde. Egnie, dacht ik, je zet 'm op en hij is voorbij. Gelukkig kan ik afwisselen met de nieuwe Fink.

avatar van Tony
Vandeweek 2x in de auto afgespeeld, via m'n iPod dus geen topgeluid, maar desalniettemin kwam 'ie keihard binnen. Niet alleen vanwege het volume. Gelukkig heb ik de speakers in mijn auto geupgrade en de deuren laten verzwaren / neutraliseren, anders waren de ramen eruit en de buitenspiegels eraf getrild. Maar ook qua muziek. Na de omschakeling (de humor is ver te zoeken, zoek dan ook niet meer, Tony) blijkt een klasbak van een album zich te ontvouwen. Heeft Sound of Silver vele briljante momenten, American Dream is één briljant moment van ruim 1 uur en 8 minuten. Niks minder. Verhoging met 0,5.

Tony schreef:

Hoor m net voor het eerst.
Opvallend is het lichtvoetige wat de laatste Arcade Fire ook heeft, die gaat over de top "dig" ik niet,
de groove "dfa" is wel weg, klinkt wel lekker, nog goed gaan luisteren

avatar van frolunda
Blijft toch een erg leuk en ook goed project dat LCD Soundsystem.Ook na een stilte van een kleine zeven jaar pikt James Murphy weer moeiteloos de draad op en komt op de proppen met een heerlijk album.
Echt veel veranderd is er niet of het zou moeten zijn dat de sound nog inventiever klinkt en het allemaal wat meer opgeschoven is richting swingende luister pop/rock,echte dansvloer killers als Tribulations hoor ik hier niet meer op terug.
Maakt niks uit want de luisterervaring met invloeden uit New wave,dance,70's rock,disco en weet ik wat al niet meer wordt er alleen maar boeiender op en waarschijnlijk heeft American Dream daardoor alleen maar een langere adem.
Hoogtepunten zijn er dan ook genoeg maar ook die zullen bij mij regelmatig van plaats verschuiven.Voorlopig houdt ik het even op Other Voices,Change Yr Mind en Call the Police maar eigenlijk hebben alle songs wel een bepaalde kwaliteit.
Klasse album en (erg) goed dat ie weer terug is.

avatar van brandos
Erwin72
Ja ik ook geef ik toe, al krijg ik dan ook wel een beetje een "zou het echt?-reflex". Maar de vele Bowie-referenties trokken mij over de streep. Bowie gaf zijn zegen; over de grenzen van de dood fungeert ie nog steeds als baken voor de goede smaak. Het album weet dan ook zelfs mijn (de nieuwe) Bowie (komt niet meer) heimwee te verzachten. Temeer daar James Murphy allerminst een Bowie-epigoon is maar in de geest van de meester meerdere interessante invloeden tot een zeer eigen en kwalitatief hoogstaand geheel weet om te smeden. De Dance-invloed is daarbij tot een voor mij aanvaardbaar/genietbaar minimum terug gebracht. Met zijn uur en nog wat die dit album klokt voor slechts 10 songs zou je een proggy album verwachten. Maar LCD soundsystem neemt gewoon de tijd om haar songs in laagjes uit te bouwen en dat leidt nergens tot langdradigheid. Er blijft i.t.t. veel progrock veel ruimte zitten in de songs. Vanwege de (overtreffende trap in) melodische rijkdom laat ik evenwel de laatste van Wire (Silver/lead) nog net voorgaan als kandidaat voor 'album van het jaar'.

avatar van Cor
Cor
Hè, hè, daar is 'ie dan. Mijn eerste 4,5****-plaat van dit jaar. LCD Soundsystem is back, en hoe. Opzwepend, indringend en uiterst catchy was James Murphy altijd al en nu komt daar ook nog eens een lading melancholie en emotie bij. Gevalletje alle 10 goed en geen moment van verveling. Vanaf de eerste toon is de toon gezet en luister je naar een album dat je doorlopend bij de lurven pakt.
Het leek erop dat LCD Soundsystem na de derde worp 'This Is Happening' uitgeraasd was, maar dat is toch maar schijn gebleken. Plaat van het jaar 2017?

Dim
Een album waarbij elke afzonderlijke track tot in de puntjes verzorgd is en je keer op keer positief verrast wordt. Goed, ik ga niet van élk nummer uit m'n plaat - de openingstrack vind ik wel mooi maar is toch niet meer dan een rustige opwarmer en Change Yr MInd vind ik duidelijk minder dan de rest, maar gezien de genialiteit krijgt dit wel de volle mep.

avatar van Arno
tristan da cunha schreef:

The Knife, ja! Die passage halverwege 'How Do You Sleep?'. Geweldige beat.

avatar van Frenz
My Life In The Bush Of Ghosts heeft tie ook wel vaker opgezet, da's wel duidelijk.

Voor mij zonder twijfel de plaat van 2017, kan me niet voorstellen dat hier nog iets overheen gaat. Daar waar ik American Dream muzikaal de wat mindere afsluiter vind, krijg ik toch regelmatig kippenvel als ik me concentreer op de tekst.

avatar van E-Clect-Eddy
Emily Haines & The Soft Skeleton heeft zojuist een cover uitgebracht van het nummer American Dream... minimal versie = Emily + piano + wat beats

bertito
Ik ben van de generatie Talking Heads en The Cure, bands die ik toen al vreselijk vond, en als ik hier naar luister, en echt ik doe m'n best, maar ik hoor niks anders dan de Talking Heads, The Cure, Bowie, dan vind ik dit onwijs gedateerd klinken. Als de zanger nou zn mond had gehouden, als instrumentaal album, had ik het misschien OK gevonden, ondanks dat het nu niet bepaald pure audio is vanwege het vervuilde spectrum, maar zoals hij zingt, getormenteerd jaren 80, is niet mijn ding en een gepasseerd station.

bertito
Jessensei schreef:

Of indie is dead.

Dat zal het zijn.
Nou ik ben van die generatie en die muziek kan mij nu gestolen worden.

avatar van andnino
bertito schreef:

Ik denk dat veel mensen dat laatste toch niet met je eens zijn. Sterker nog, ik heb het idee dat dit een heel levendig kenmerk is van veel nieuwe en ook populaire indie/rock. Persoonlijk ben ik door deze plaat wel verrast, want ik ben zeker ook niet de grootste fan van de genoemde referenties voor American Dream. Het enige bezwaar op deze plaat zou voor mij zijn dat hij net iets te lang duurt. Verder gebeuren er gewoon veel leuke dingen, en dat ook nog eens met voldoende afwisseling.