Miley Cyrus slaat andermaal een andere muzikale koers in.
Ze heeft een heerlijke herkenbare stem met een accent dat goed voor haar werkt. Ben geen fan van haar eerste Country Pop albums maar het feestalbum
Bangerz (2013) beviel me zo goed dat het in mijn album Top 10 terecht kwam. De Psychedelische Pop opvolger
Miley Cyrus & Her Dead Petz (2015) met die afzichtelijke hoes, heb ik een half jaar genegeerd, toen 1x beluisterd en toen weer een half jaar links laten liggen. Pas toen dit album eraan kwam heb ik die weer eens op gezet. Ondertussen is
Ariel Pink geen onbekende meer voor mij en kan ik de 'waanzin' van Dead Petz beter waarderen.
Na de eerst twee beluisteringen kan ik stellen dat dit album veel toegankelijker is dan de voorganger en het meest kalme album is van haar en dat is toch wennen. Want daar waar vorige albums duidelijk (Pop) plezier brachten voor de luisteraar, klinkt dat hier verder weg. Het is meer dromerige Pop geworden maar dan zonder 'zuchtmeisje'. Ook zijn daar de Country invloeden (waar ik nooit echt een fan van ben) die doorsijpelen in diverse nummers en met name in het duet
Rainbowland met Dolly Parton, die ook neuzelt in de intro en outro afkomstig van de demo.
Terwijl de iele iets wat jengelende elektrische gitaar, die in elk nummer zit, doet dan weer denken aan Indie Rock.
Younger Now heeft een ingetogen Pop Rock gevoel. Dat komt ook terug in
Thinkin' wat een nakomertje kan zijn van Bangerz, en doet mij denken aan
Thinking 'bout My Baby van
Donna Summer.
Ik vermoed dat dit album beter zou werken als het geheel was uitgekleed en opgenomen was met alleen Miley en een akoestische gitaar. Alhoewel dat misschien voor haar Pop / mainstream achterban nog een te grote sprong zou zijn geweest. Dit is een beetje halverwege twee werelden. Het klinkt niet als een
post break-up rouwend album terwijl dat waarschijnlijk wel de situatie is. Er zit weinig emotie in, nauwelijks woede, plezier, verdriet, ontgoocheling of teleurstelling. Aan de andere kant is er ook weinig reden om te skippen. Minder effecten op de stem dan op menig ander album van haar tijdgenoten, kan ook geen auto-tune waarnemen. De nummers zitten aardig in elkaar zowel tekst als muzikaal maar het is niet
catchy... op
Malibu na.
Het is nog te vroeg om te zeggen waar dit album op mijn album jaarlijst zal eindigen maar een Top 10 plek zit er ditmaal niet in, waarschijnlijk wel een Top 100 plek (van circa 400 - 450 albums uit 2017). Voorzichtig openen met 3,5* met ruimte om te groeien.