Gridlock - Trace (2001)

8. Back (8:04)
  9. 364:277 (9:53)
  10. Untitled (6:29)
  11. Done (2:55)
  12. Voiceless [Vcam Rmx] (7:08)
  13. Bu'yaam *
  18. UH.4.17 (Rebashed by Somatic Responses) *
  19. UH.56 *
  20. Kcab *
avatar van orbit
Nouja, ik vind deze ook wat simpeler in elkaar steken dan Formless, er is aan Formless veel meer te ontdekken. Maar ook Trace vind ik een beestachtig goede plaat, vooral 364:277, het beste nummer van Gridlock, bezorgd me nog geregeld kippenvel. Geef hem nog de kans MJ_DA_MAN.

RobertJ
Wat een mooi album. Mooier nog dan Formless, wat mij betreft.

Al heb ik die al op 4.5 staan... Ik begin hier ook met een 4.5, maar dit zou best wel eens een 5* album kunnen worden.

Echt prachtig!

avatar van MJ_DA_MAN
Gister voor de 3e keer aandachtig beluistert maar nee, nog steeds vind ik hem duidelijk minder dan Formless. Ik mis gewoon de energie en kippenvel die ik wél kreeg bij die plaat. Baal er echt van maar ja, niks aan te doen. Een mooie 3,5* dan maar.

avatar van Kos
Kos
UH4.17 .

De rest blijft iets teveel achtergrondmuziek. Misschien verandert het na vaak draaien.

avatar van Carolaah
In eerste instantie vond ik de voorgaande plaat iets beter dan deze, maar ik ga ze nog vaak luisteren. Aangezien ik ze vandaag voor het eerst heb gehoord

avatar van orbit
Mooizo.. deze is beslist beter dan de vorige. Maar het is een stijl waar je wel moet inkomen. Zodra het je pakt kun je het eigenlijk niet anders dan geniaal vinden

avatar van HaanHoen
Ik heb er sinds gister avond een paar luisterbeurten opzitten, en ik moet zeggen dat ik het een ontzettend sterke plaat vind. Op sommige momenten lig ik echt weg te dromen op de prachtige melodieën, terwijl de muziek toch zijn scherpe rand behoudt. Hier ga ik zeker meer van luisteren.

Lukk0
Kan het kloppen dat hier twee interludes in zitten. Bij mij (digitaal) zitten er tussen track 5 en 6 en track 8 en 9 interludes. Ik vind het zelf erg vreemd, aangezien ze er hier niet tussen staan.

avatar van HaanHoen
Verhoogd naar 5 sterren, en tevens een plaats in mijn top 10. Wat een schitterende muziek!

avatar van Animosh
Lukk0 schreef:
Kan het kloppen dat hier twee interludes in zitten.

Discogs is het in ieder geval met je eens.

Verder wil ik even opmerken dat de tracks met een sterretje achter hun titel afkomstig zijn van de LP-versie van Trace (die ik niet apart mocht toevoegen), moesten jullie je afvragen waar die nieuwe tracks vandaan komen.

avatar van bas
bas
Zo staat het er wel verwarrend. Het verschilt inderdaad tussen LP en CD, maar zo kun je beter achter elke track een sterretje zetten.

avatar van Animosh
Wellicht heb je gelijk, maar ten eerste zou dat zorgen voor nog meer onoverzichtelijkheid (door het ontbreken van een duidelijke tweescheiding tussen de tracks op de albumversie en de nummers op de LP) en ten tweede is het album de hoofdtoevoeging, waardoor tracks die aanwezig zijn op het album onder de categorie 'op elke versie van het album aanwezig' vallen. Persoonlijk ben ik meer een voorstander van aparte toevoeging (zowel om de verwarring tegen te gaan als doordat de LP-versie op mij overkomt als een geheel nieuw album (ander label, nieuwe tracks, een aparte weergave op de site van Gridlock)), maar de mods hebben anders besloten, en daar leg ik me bij neer.

Razor Disk
Ken je dat, dat je zo maar eens een nieuw muziekje opzoekt en compleet uit je sokken geblazen wordt? Dat had ik dus bij 364:277. Jammer dat Gridlock zo weinig aandacht heeft gekregen. Ze verdiende het.

Ik vind trouwens de prijs van deze cd belachelijk hoog.

avatar van orbit
364:277 is wellicht wel de beste electronic track die ik ken ja Helaas zijn de schijven van Gridlock steeds zeldzamer aan het worden, worden ook niet meer bijgedrukt had ik begrepen (aangezien dit duo al sinds 2003 uit elkaar is).

Milestones
Vervelend dat deze nergens meer te krijgen is. Formless smaakt namelijk naar meer.

avatar van J0ttem
Erg jammer idd, ik heb voor mijn exemplaar tot 4:30 op moeten blijven om de Ebay veiling te kunnen winnen

avatar van orbit
Tsja, het label bestaan allang niet meer en is ook door niemand overgenomen verder meen ik..

avatar van Eveningguard
J0ttem schreef:

Was het wel waard denk ik?

avatar van Ataloona
Dit vind ik echt een super album, is Formless van het zelfde hoge niveau?

avatar van Eveningguard
Zijn de meningen over verdeeld, maar ik geloof dat ie ongeveer even goed is.

Lukk0
Beter, nog beter.. Ik ben in elk geval meer verknocht aan Formless dan aan Trace.

Trace is wat steviger, in de loop der tijd ging Gridlock steeds meer richting een soort dark ambient / IDM crossover. Formless leunt daar dus nog sterker naar en daarom zijn de wat hardere stukken spaarzamer geworden. Maakt ze in mijn ogen effectiever, maar ook voor Trace valt wel wat te zeggen. Die loopt misschien nog net iets lekkerder over van het ene nummer in het andere. Formless is meer in twee stukken te verdelen, met Displacement als splitsing na het midden.

avatar van Ataloona
Klinkt goed, ik zal Formless eens opzoeken!

avatar van Maiky
Het mag gezegd worden: de eerste twee nummers van Trace behoren absoluut tot een van de beste stukken muziek die ik tot nu toe heb mogen horen. Mooie wave op de achtergrond en de relatief kalme beats en bijbehorende geluidjes zorgen voor een alleraardigst intro. Front is hierop meesterlijk - een klasse apart. De plagerige eerste veertig seconden, en vervolgens vloeit het heerlijk door in een soepele melodie waar een hele hoop in te vinden valt. Dit is niet minder dan geniaal - niet zozeer qua emoties maar vooral qua opbouw en structuren. Ik hoor hier een enorme zelfverzekerdheid in, zo trefzeker valt alles hier op zijn plaats.

Toch twijfel ik gigantisch over deze Trace. Formless is ontzettend goed en kent twee gigantische uitschieters; Trace vormt meer een geheel. Enkele weken geleden was deze plaat een vaste waarde op mijn mp3-speler, en na 'm een tijdje links te hebben laten liggen viel het kwartje vannacht gedeeltelijk toen ik 'm weer in zijn geheel luisterde. Op momenten waarin die rustgevende waves klinken zakt het in, zoals in Voiceless. Bij Uh4.17 veer ik dan weer op. Niet alleen omdat alles uit de kast wordt getrokken, maar ook de urgentie die zich halverwege aandient zet mijn gehoor weer op scherp, om vervolgens in de laatste minuut mijn aandacht weer kwijt te raken.

En zo heb ik dat een beetje met de rest van de cd. Prachtige geluidslandschappen zoals op 397:ALD worden afgewisseld met lange treuzelende passages waarin ik weer terug verlang naar die meesterlijke eerste acht minuten en de sporadische oplevingen. Om vervolgens te eindigen met de merkwaardige vcam remix van Voiceless die me zelfs een beetje irriteert door de droge, kille sound. Het lost mijn verwachtingen dus niet helemaal in.

Coys
Goh, dit had ik echt al weet ik het hoe lang niet meer geluisterd, mede doordat ik eigenlijk altijd teruggreep naar Formless als ik wat van deze mannen wilde luisteren. Maar na vanavond het weer eens beluisterd te hebben wist ik het al vanaf de eerste tonen: was helemaal vergeten hoe sfeervol deze plaat was. Iets abstracter dan bijv. de opvolger, maar daardoor ook mysterieuzer, intrigerender. Alvast een halfje omhoog gaan en komende tijd vaker beluisteren. Ik gok zo dat ik deze toch wel beter vind van dit gezelschap.

Mr.Bungle
Geweldig album,stukje beter dan Formless,superplaatje! 5

avatar van schizodeclown
Een sublieme album van tegenstellingen: stimulerende ritmes met dromerige waves. Het is alsof je
zweeft en tegelijkertijd alle kanten opgaat. De waves glanzen, en de beats steken.
Het is als alleen op een planeet mediteren, terwijl je gedachtes fysieke vormen aannemen en die zich overal verspreiden. Het geeft ook een kick als de geluiden langs me heen vliegen, ik laat me overweldigen wanneer ik deze muziek probeer te volgen.

Elke luisterbeurt voelt het fris en herboren aan. Het geeft een combinatie van een organisch en futuristische feel.
De sfeer is diep en hoopvol met toch een donkere rand.
Dit is het eindpunt na een zoektocht naar het ultieme, wat dus vanaf de eerste noten van
dit album is gevonden, maar daarmee stopt het dus juist niet, maar
neemt als het ware verschillende vormen van geluk en extase aan.

De productie is subliem, getuigt van ruimtelijk inzicht en de sounds komen van alle kanten op wat de ervaring uniek maakt.
Een majestueuze plaat, voor mij (momenteel) het kroonjuweel van moderne electronic.
Dikke 5*

avatar van jurado
Absoluut briljante plaat die al weken lang hier door de speakers dan wel koptelefoon knalt. Alles wat hier over verteld kan worden, hebben mijn voorgangers al gedaan. Tijdloos document.

Waar kan ik deze cd kopen?

avatar van jurado
Buck Mulligan schreef:
Waar kan ik deze cd kopen?

Discogs

dank dank dank

avatar van Aurum
Erg jammer dat Bu'yaam niet op de cd versie staat (in ieder geval niet op mijn versie). Heb ik altijd een van de betere nummers gevonden.

Album staat ook niet op Spotify overigens, dus een goede reden om de goeie ouwe cd's in ere te houden.

avatar van aerobag
Industrial meets ambient, een duivelse vlucht boven het wolkendek. Knarsende beats worden weerspiegeld in uitgestrekte soundscapes gecreëerd door zwevende synthesizers. De beoogde stijl pakt sterk uit op dit album, een fijn meeslepend geheel.