Marianne Sveen - All Ye Faithful (2017)

1 stem

Noorwegen
Uitgebracht in eigen beheer

1. Let It Snow (3:27)
  2. Silver Bells (3:43)
  3. Auld Lang Syne (3:13)
  4. Frostrøyk (0:55)
  5. Come All Ye Faithful (3:29)
  6. O Holy Night (3:49)
avatar van E-Clect-Eddy
Ha! Ook een kerst-release voor het voormalige lid van Katzenjammer, haar bandmaatje Sol Heilo had 4 weken geleden al haar debuut uitgebracht, dat was goed genieten.

Marianne Sveen was de meest getalenteerde zangeres van Katzenjammer maar of zij nog iets aparts kan doen met deze kerst-klassiekers?

avatar van E-Clect-Eddy
Het klinkt eerder Folk dan Pop en ook de arrangementen doen sterk denken aan Katzenjammer, maar meer ingetogen. Bovendien klinken ze op deze manier ook een stuk origineler zoals Come All Ye Faithful waarin ze een eigen draai aan geeft door er deels te improviseren.

Past meer bij een traditionele kerst, en sluit goed aan bij het nog mooiere albums als Katie Melua - In Winter (2016) en Low - Christmas (1999)

Marianne Sveen was wat mij betreft al de beste van de zangeres van Katzenjammer, ook als haar stem meer uitblinkt in Bluesy en Rock nummers. Hier blijkt ze ook behoorlijk goed uit de voeten met ingetogen Pop en Folk.

avatar van E-Clect-Eddy
Kan niet aan de indruk ontsnappen dat Let It Snow eigenlijk een eigen tekst is, of anders wel een heel vrije interpretatie van het nummer dat vooral bekend is van Dean Martin (en ook wel Frank. Niet alleen dit nummer maar ook Silver Bells is geheel anders gearrangeerd, wat de aantrekkelijkheid alleen maar vergroot.

Helaas voor Marianne zie ik op Last.fm nog weinig fans/scrobbles voor haar winterse EP.