Ministry - AmeriKKKant (2018)

Label: Nuclear Blast

1. I Know Words (3:15)
  2. Twilight Zone (8:03)
  3. Victims of a Clown (8:18)
  4. TV5 / 4Chan (0:49)
  5. We're Tired of It (2:48)
  6. Wargasm (6:19)
  7. Antifa (4:56)
  8. Game Over (5:01)
  9. AmeriKKKa (8:30)
avatar van frolunda
Antifa klinkt niet onaardig maar of het echt wat wordt is afwachten.Klinkt wel heel bekend.
Relapse vond ik nog best sterk maar aan From Beer to Eternity ben ik niet eens meer begonnen

avatar van E-Clect-Eddy
Uncle Al weer terug als Ministry na z'n 'solo' uitstapje Surgical Meth Machine (2016) bijna 2 jaar geleden.

Die andere single Dancing Madly Backwards met Peter Hook staat er niet op!

Ah, tot stand gekomen via Pledge Music.. en de eerste zonder Mike Scaccia

avatar van The_CrY
Antifa speelden ze afgelopen zomer op Graspop ook al, maar eerlijk gezegd vliegt het nummer een beetje langs me heen. Wel grappig hoe het enorm controversieel is in Amerika, kijkende naar de hoeveelheid dislikes die het nummer ontvangt en de enorme war of words in de comments-secties op youtube.

avatar van MDV
MDV
Bill O'Riley vond 4chan extreemlinks en nu gaan deze antifascisten een paar stoere protestliedjes zingen over het extreemrechtse 4chan. Kennelijk weet dat Peruaanse touwslagersforum aan beide zijden de gevoelige snaar te raken.
The_CrY schreef:

De mensen die daar herrie schoppen komen echt niet allemaal uit Amerika hoor. En zover het wel Amerikanen zijn hebben ze het moddergooien tussen linksradicalen en rechtsradicalen toch echt uit dit deel van de wereld geïmporteerd.

avatar van The_CrY
Laten we in ieder geval proberen om het hier vooral over de muziek te hebben

avatar van MDV
MDV
Laten we dat maar doen ja. Commentaar op de onderwerpen van de titels/songteksten kan een beetje een grijs gebied zijn, al helemaal als het over controversiële onderwerpen gaat. Toch maar proberen om de verleiding te weerstaan dan.

avatar van E-Clect-Eddy
Volgens een interview met een bandlid krijgen we dingen (instrumenten) te horen die niet eerder op een Ministry album zijn verschenen. Het zou ook met veel inbrengen van de bandleden tot stand zijn gekomen en dus minder gedomineerd worden door Uncle Al.

Iemand enig idee waar 'Hurricane Cheeto' voor staat? Het is een uitdrukking die Al gebruikt in relatie tot de Verenigde Staten maar met Google kom ik niet verder dan een vaag plaatje.

avatar van Kos
Kos
lol @ cover

E-Clect-Eddy schreef:

Donald Trump. Een verwijzing naar de licht-oranje zonnebank teint op de man zijn wangen. Heb hem ook weleens 'The Tangerine Tyrant' genoemd zien worden.

avatar van Korreltje Zout
Laat maar komen dit album! Een gezonde tegenreactie op een heel zorgwekkende ontwikkeling.

[modknip]politiek gescheld verwijderd[/modknip]

avatar van E-Clect-Eddy
Wargasm klinkt doet bij de eerste beluistering erg denken aan Killing Joke, dit bevalt wel.

avatar van CWTAB
De sound van AmeriKKKant doet me soms terug denken aan Filth Pig (vooral in Twilight Zone & Game Over), waar ik vroeger al fan was van de TV-songs (I & III als b-kantjes, II op Psalm 69, IV op From Beer To Eternity) mocht deze 50 durende versie gerust eraf gelaten worden.

Ministry neemt voor het grotendeels gas terug, maar wel volop gas in We're Tired Of It maar daar doen de scratches het nummer voor mij teniet...

Zeer leuke openingstrack ook, voor mij het beste Ministry album sinds The Last Sucker, ik had eerlijk gezegd de hoop opgegeven na het zeer zwakke From Beer To Eternity...

avatar van E-Clect-Eddy
Stemt hoopvol... want ook ik had de indruk dat na Houses of the Molè (2004) het langzaam bergafwaarts ging met Uncle Al & co, met een kleine opleving op Relapse (2012)

Misterfool
Tsja, heftige politieke tijden willen nog wel eens het beste uit muzikanten halen. Het is net de jaren 80(Reagan/Thatcher) in dat opzicht. Al zul je dan vaak zien dat de kritiek inhoudelijk vaak wat ongenuanceerd is, maar zolang dat grandioze muziek oplevert, wil ik niet te veel klagen.

avatar van E-Clect-Eddy
De eerste kennismaking valt goed, maar ik plaats wel een paar kanttekeningen.

Zo lijkt I Know Words meer een lange intro maar niet echt een nummer, en zijn TV5 / 4Chan en We're Tired of It een soort interludes. Beschouw ik meer als vulling of sfeerverhogers dan echte nummers.

Wargasm is nog steeds het beste nummer op het album, maar er zit zeker een Filth Pig (1995) feel bij een deel van het album.

avatar van E-Clect-Eddy
Volgens mij hoor ik ook een sample (?) van Primal Scream - Loaded terug in een ander nummer, ik meen Victims of a Clown.

Eigenlijk klinken de nummers beter als je die met flink wat volume luistert,

Het vormt een geheel maar met 3 nummers van ruim 8 minuten die desondanks hun lengte niet echt blijven hangen en vooral herinnering aan ouder werk oproepen.

Uncle Al had er goed aan gedaan om nog twee extra nummers op te nemen met de energie van Wargasm, ook al is die deels 'geleend' van Killing Joke. Meer variatie is hier nodig, want eigenlijk staan er maar 6 echte nummers op de de overige zijn er meer voor de sfeer.

Wargasm is het beste nummer van Ministry wat mij betreft sinds Dubble Tap uit 2012. Toen Relapse (2012) uitkwam werd ik ook niet hyper-enthousiast maar bleek die wel verder te groeien met elke beluistering. Wie weet gebeurd dit ook ditmaal.

avatar van DKs
DKs
Filth Pig vind ik een erg te gekke Ministry plaat, dus ben zeer benieuwd naar AmeriKKKant. Sowieso wel mooi dat Trump Ministry weer actief heeft gekregen. Er zitten dus toch ook goede kanten aan Trump als president.

Icon E
Wel geinig allemaal maar ik dacht waarempel even dat ik naar Killing Joke zat te luisteren.

avatar van E-Clect-Eddy
Als ik moet kiezen tussen Filth Pig (1995) en dit album zal ik waarschijnlijk altijd wel eerstgenoemde kiezen. Maar... ben blij dat Uncle Al de weg omhoog weer heeft gevonden en dit album, vol nummers die een goed geheel vormen, er is gekomen.

Gelukkig groeit deze nog steeds, en pakt de bijdrage van Al's gasten blijkbaar goed uit: Burton C. Bell van Fear Factory (vocalen), voormalig N.W.A lid Arabian Prince (vocalen), DJ Swamp en Lord of the Cello.

avatar van E-Clect-Eddy
Behalve dat Game Over stukje heeft die doet denken aan Filth Pig zo zit er ook stukjes in die weer doen denken aan The Mind Is a Terrible Thing to Taste (1989)

Ondertussen 10x beluisterd en de waardering is nog wat gestegen... misschien juist door zoveel verwijzingen heeft naar hun eigen verleden als door de overeenkomsten met Killing Joke. Halfje erbij.

avatar van notsub
Op Graspop 2017 was al duidelijk dat Donald Trump een flinke bron van inspiratie is voor Ministry. Zijn hoofd kwam op de schermen in de eerste minuten al meerdere malen voorbij, al dan niet in de fik of transformerend in een varken.... Deze inspiratie haalt dan toch weer het beste naar boven in Al Jourgensen. Ook al voegt dit weinig tot niets toe aan het repertoire van Ministry, AmeriKKKant is wel het beste van ik me anno 2018 van Ministry kan voorstellen.

avatar van james_cameron
Ministry is al een paar jaar over de houdbaarheidsdatum heen, dat blijkt ook nu weer. Eindeloos durende, saaie songs vol politiek beladen samples en ondermaats zangwerk. Hier en daar een lichtpuntje, vooral in de snellere tracks, maar het kan allemaal niet in de schaduw staan van het vroegere werk van de band. Nog net niet beschamend, maar dat punt nadert angstvallig.

avatar van The_CrY
Het album vormt een coherent geheel, heeft een dikke boodschap, en luistert nog prima weg ook. Heb wel eens slechtere albums van Uncle Al gehoord.

avatar van Metalhead88
Dit album begint langzaamaan stukje bij beetje te groeien voor mij. Victims of a clown heeft echt een heerlijke Filth Pig vibe.

avatar van WesleyX16
Dit is heel prima album. De songs zijn weer een stuk sterker dan we de laatste jaren van ze gewend zijn. Want ze begonnen mij een klein beetje te vervelen. Maar dat doet dit album mij absoluut niet. Inderdaad ik hoor hier en daar wel weer Filth Pig in terug. Maar dat was toch ook een goed album?!

Metalhead88 Volgens mij bedoel je meer Twilight Zone en Wargasm.

Jammer dat ik niet naar Dour ga. Want dan had ik daar zeker bij het podium gestaan...

avatar van E-Clect-Eddy
WesleyX16 Uncle Al en co. staan ook nog op Dynamo Metalfest Eindhoven half juli, naast een hele trits andere optreden in VK, Duitsland en Frankrijk.

avatar van WesleyX16
Ik heb mijn festivals al gekozen. Misschien nog een concert hier en daar. Maar in ieder geval bedankt. Als ik half juli had gekund, dan was het toch Dour geworden. Die komt gelijktijdig met Dynamo. Mooi dat ie nog bestaat.

avatar van E-Clect-Eddy
De dag na zijn meest recente optreden op Nederlandse bodem kwam de aankondiging (waarop ik hoopte). Uncle Al komt half augustus het nieuwe album ook promoten in Amsterdam.

In ieder geval beter dan FBtE, maar dit album leunt veel te zwaar op samples en doodsaaie songwriting. Die dan ook nog eens amateuristisch worden voorzien van delays.
Her en der hoor je het oude Ministry terug, maar dat is niet positief bedoelt daar er gewoon as usual 'geleend' wordt uit de back catalogue aan riffjes.
De teksten zijn eenvoudig en haast puberaal te noemen...
Het gitaargeluid is gewoon storend door alle post processing die Al toepast. Net even té mechanisch.
SOms lijkt het of Al de vocalen maar gewoon 'over' het nummer heen heeft geplakt. Totaal niet passend.
Het is allemaal niet bereslecht, maar gewoon erg matig. Een 2 voor mij.

avatar van frolunda
Het niveau van bijvoorbeeld Psalm 69 of Houses of the mole mag dan door Ministry niet meer gehaald worden (hoeft ook niet) maar AmeriKKKant valt me zeker niet tegen.
Een aantal erg sterke nummers (het titelnummer,Victims of a clown en We're tired of it),een fijne totaalsound (toch iets meer afwisseling dan ik van de band gewend ben) en het hoogtepunt Wargasm, inclusief een mooi Killing joke -achtig refrein.
Wel een overdosis aan samples maar ach dat maakt het wel wat gevarieerder en actueler.
Zeker geen meesterwerk maar het predikaat goed durf ik hier nog wel op te drukken.