Tom Petty - Full Moon Fever (1989)

Label: MCA

1. Free Fallin' (4:17)
  2. I Won't Back Down (2:58)
  3. Love Is a Long Road (4:08)
  4. A Face in the Crowd (3:59)
  5. Runnin' Down a Dream (4:52)
  6. Feel a Whole Lot Better (2:50)
  7. Yer So Bad (3:06)
  8. Depending on You (2:48)
  9. The Apartment Song (2:32)
  10. Alright for Now (2:01)
  11. A Mind with a Heart of Its Own (3:31)
  12. Zombie Zoo (2:55)
DutchViking
Leuk, afwisselend plaatje. Aan de totstandkoming van dit album hebben, naast Tom Petty himself, Roy Orbison, George Harrison en Jeff Lynne van ELO meegewerkt. Aan de verscheidenheid aan songs hoor je dat wel af. Free Fallin' is een juweeltje, net als het up-tempo Runnin' Down A Dream. Eigenlijk is het album één groot hoogtepunt. Niet zo zeer vernieuwend, maar wel erg goed in het gehoor liggend. Wat mij betreft het beste werk van Petty.

DutchViking
Ik heb Full Moon Fever laatst weer onder het stof vandaan gehaald en nog eens beluisterd en kom tot de conclusie dat het nog steeds tijdloos klinkt. Een uitstekend en veelzijdig plaatje. Persoonlijke favorieten zijn het akoestische I Won't Back Down, de hit Free Fallin' (commercieel deuntje, maar wel een steengoed nummer), het opzwepende Runnin' Down a Dream, het wat meer ingetogen Face in the Crowd en de overtuigende cover Feel a Whole Lot Better (oorspronkelijk van The Byrds). Dit is typisch zo'n album dat nooit gaat vervelen.

Broer Konijn
Nadeel is alleen de korte speelduur, maar verder is het inderdaad een uitstekend album.

jdb
Dit is vol 2. van de Traveling Wilburys

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Top album, lekkere wilburys sound. Als hoogtepunten Free Fallin', I won't Back Down en Runnin' Down A Dream. Je hoort de jaren '60 sounds echt terug op deze plaat.

avatar van Janz
jdb schreef:
Dit is vol 2. van de Traveling Wilburys

Welnee, dit is een produktie van TP, Jeff Lynne en Mike Campbell. De andere Wilburys zijn niet of nauwelijks te bekennen.

jdb
Janz schreef:

Janz,
Ik ben het eens met wat je stelt. Maar tot op zekere hoogte. Full moon Fever wordt namelijk gezien als de vol.2 van de wilburys. Hierover is ook een dicussie geweest op het forum van Vol.3.
Moet je ook maar eens kijken op deze site: http://www.wilburys.info/disc.html
Daar staat namelijk het volgende:
Tom Petty's 'Full Moon Fever' album (often referred to as Volume 2 due to the various collaborations with other Wilbury members)

Hey beste Jeroen,

je snapt het niet helemaal, dit is Vol 2 van onze geliefde Traveling Wilburys! Wist je dat niet?

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Poel schreef:
Hey beste Jeroen,

Gaan we nu weer verder met deze heerlijke eindeloze discussie

jdb schreef:

Janz,

Niet door de Wilbury's zelf.....

EVANSHEWSON
DutchViking schreef:

Beslist zijn beste plaat, toch ? Héél lekker plaatje puur speelplezier, dat hoor je zo!

****

DutchViking schreef:

Helemaal mee eens, heb er daardoor ook verder niets meer aan toe te voegen.

Ik heb helemaal geen cd's van de Travellin' Wilburies en begrijp daarom helemaal niets van de discussie.

Ja, er spelen blijkbaar leden mee van de TW op deze cd van Petty. Maar, alles bij elkaar opgeteld, klinkt Full moon fever gewoon als een goede Petty cd. Waarom worden dan die TW uit de kast gehaald? Of klonken de TW precies als Tom Petty (wat volgens mij ook heel bijzonder zou zijn).

musician schreef:

Je moet altijd zien te voorkomen, dat je zaken opschrijft die later door de tijd worden achterhaald.

Recentelijk The Traveling Wilburys volume 1 gekocht en gelukkig: het heeft niets te maken met het geluid van Tom Petty and the heartbreakers.

Ja, Kid Wilbury mag 1 a 2 nummers zingen, maar de (overigens niet onaardige) pop/rock van hobbyband de Wilburys is natuurlijk geheel wat anders dan TP &TH

Beetje typisch dat veel mensen de muziek van TP en de TW bij elkaar plaatsen alsof dat logisch is. Willen jullie zo vriendelijk zijn om, naast Into the great wide open, ook eens kennis te maken met ander werk van TP&TH svp?

avatar van bikkel2
1 van de betere Petty platen ondanks de soms wat overheersende Jeff Lynne produktie.
Het songnivo is hoog. Daarbij heb ik Tom Petty wel hoog zitten.
Het is een altijd lekker relaxt stijltje wat hij hanteert en die lekkere dreinerige sfeer en stem doet het altijd heel aardig.
Free Fallin' , IWon't Back Down en A Face In The Crowd , zijn magistraal .
Jammer van de wat korte speelduur.

avatar van papsie
Ik heb de plaat indertijd gekocht voor het nummer " Zombie Zoo " waarin Roy Orbison en de overige Travellin Wilbury's meezingen. Heb op deze manier Tom Petty leren apprecieren. " I won't back down " is voor mij ook een geweldig nummer.

avatar van devel-hunt
Schitterende plaat van deze ster die in Europa nooit ECHT is doorgebroken, waardoor hij helaas nooit concerten geeft in de buurt, gemiste kans. Free Fallin, I won't back down en a face in the crowd zijn misschien de krenten in deze smakelijke pap, waar de Wilbury invloeden uiteraard vanaf druipt. Waar sommige wat kritiek hebben op de productie van Lynne, vind ik het juist een extra kracht geven aan de nummers.

Stijn_Slayer
Degelijk album, zoals je die mag verwachten van Tom Petty. Nooit de beste zanger, songwriter of gitarist geweest, maar falen heb ik hem tot nu toe nog niet zien doen. Jammer van de Jeff Lynne productie. Ik kan me soms echt kwaad op hem maken, maar gelukkig valt het op Full Moon Fever wel mee.

Korte speelduur lees ik hier. Dat vind ik niet, 40 minuten is toch niet kort? Dat is precies goed.

En ik ben het met Hans eens, dat gelul over de Traveling Wilburys hoort hier niet. Ik kan ook wel van die mooie verhaaltjes verzinnen, dit is gewoon een echt Tom Petty album.

Stijn_Slayer schreef:

Zo'n gelul, zoals jij dat noemt, over de Wilbury's vind ik het niet. Deze CD ligt gezien het geluid en productie heel dicht tegen de Wilbury's aan. Als je de platen van Tom Petty hoort van voor Full moon fever hoort kan je hier onmogelijk omheen. Het is een geheel andere geluid geworden die veel dichter tegen de Wilbury's aanzit als tegen zijn platen met The Heartbreakers.

avatar van musician
Full moon fever ligt muzikaal gezien geheel in het verlengde van het eerdere werk van Tom Petty.

Niet in de laatste plaats door de aanwezigheid van Heartbreaker/co-producer/gitarist Mike Campbell.

Mocht Petty al neigingen hebben tot kopieëren van de TW (waarom zou hij dat overigens willen) dan houdt Campbell hem wel op het rechte pad.

En Tom Petty is (met of gedeeltelijk zonder Heartbreakers) beduidend luidruchtiger dan de juist wat luchtige, uit de losse pols gemaakte muziek van de TW, gebaseerd op R&R en wat country in de verte.

Wat TP normaal speelt aan lead-gitaar zul bij de TW niet aantreffen.
Had hij helemaal niet gezongen bij de TW, was er al sowieso geen vergelijk meer gemaakt, daarvoor ligt het te ver uit elkaar.

avatar van devel-hunt
Een plaat als southern accent van TP ligt vele malen verder af van full moon fever als zijn werk met de Wilburys, de productie niet in de laatste plaats, die gedaan is door Jeff Lynne, de producent van...juist!! Een nummer als It won't back down of a face in the crowd had op geen Wilbury plaat misstaan, de sound en het gevoel zijn identiek en staan verder af van eerder Tom Petty werk. Dan heb ik het nog niet eens over Yer so bad, dan had zo een left over van een Wilbury sessie kunnen zijn.

avatar van glenn53
Love is long road begint een beetje als 'when the lady smiles' dacht ik zo

avatar van ArthurDZ
Fijn album met het ene lekkere deuntje na het andere. Een plezier om naar te luisteren!

avatar van Stoneman
Nog zo'n topalbum van TP.
Wanneer komt ie nou weer eens in Nederland????

avatar van musiquenonstop
Anders dan menigeen denkt was Full Moon Fever al opgenomen voor de Wilburys Vol. 1. Tom Petty was dusdanig onder de indruk van George Harrison's Cloud Nine dat hij Jeff Lynne vroeg om zijn medewerking voor een soortgelijke plaat voor hem.

In eerste instantie wilde de platenmaatschappij het album niet uitbrengen, door de sound en richting die zoveel anders was dan wat mensen van hem gewoon waren. Ze waren ervan overtuigd dat het een flop zou worden. Uiteindelijk is dit zijn grootste kassucses geworden, met niet alleen dit album, maar ook met zijn singel hiervan Free Fallin'.

avatar van Heer Hendrik
Erg goed album! het is voorbij zonder dat je het in de gaten hebt!

Running down the dream heeft ook een leuke clip, check hem maar eens op you tube

avatar van kaztor
Vandaag aan een goede luisterbeurt onderworpen, deze eerste solo-plaat van Petty.

De Jeff Lynne-productie is hier niet overheersend, er kan inderdaad gesproken worden van een album hoe je het van Tom Petty kan verwachten (tenminste, die indruk heb ik). Dan is daar de heerlijk constante kwaliteit:
Songmatig is het scherp geschreven en samengesteld, geen overbodige noot te bekennen.

En dan is daar als afmaker natuurlijk Petty's nasale, wat rauwe stem met die typische sneer erin.
Een song als Free Fallin' bevat alleen (semi-)acoustische gitaren, maar door z'n stem krijgt het een rock 'n roll-gevoel mee. Ik vind zoiets een bijzondere gave.

Greatest Hits uit 1993 vind ik al fantastisch, nu dit weekeinde Wildflowers doornemen en daarna wellicht wat vroege albums bestellen. Heerlijke muziek, dit!

Traveling Wilburys heb ik niks mee.
Soort van vriendenclubje die gezamelijk een album opnemen; het succes is mede te danken aan de comeback van Orbison, en zijn onverwachtte dood.
Dit is gewoon een goed Tom Petty album.

Eigenlijk bijna een perfecte plaat tijdloos

avatar van musiquenonstop
deric raven schreef:
Traveling Wilburys heb ik niks mee.
Dit is gewoon een goed Tom Petty album.

Ff ter correctie, roy's comeback was mede te danken aan het sucses van de wilburys. You Got It van Roy kwam maanden na vol. 1 uit. Er wordt wel eens gezegd dat Roy zijn comeback kwam na zijn dood, en ook dat is niet waar, hij heeft gelukkig beide sucsessen mee mogen maken.

Met de laatste zin ben ik het zeker eens !

avatar van iggy
Prima Plaat van Petty. Voor mij zo'n beetje een hernieuwde kennismaking met de beste man. Want ik was hem een beetje uit het oog verloren in die tijd. Maar met deze bestormde Tom zelfs de nederlandse hitlijsen weer eens. En dat was al een hele tijd niet meer gebeurd als ik me niet vergis.

Full Moon Fever kent vrijwel geen zwakke momenten. Toch vaak een euvel bij heel wat Petty platen. Maar hier blijft het nivo lekker hoog en vooral constant. Hij rockt,swingt en neemt af en toe wat gas terug. Op de een of andere manier weet hij me ook qua tekst vaak te raken. Kortom een plaat waar weinig over te zeiken valt.Teminste wat mij betreft.