Nakhane - You Will Not Die (2018)

Zuid-Afrika
Label: BMG

1. Violent Measures (4:11)
  2. Clairvoyant (3:06)
  3. Interloper (4:09)
  4. You Will Not Die (3:52)
  5. Presbyteria (4:34)
  6. The Dead (4:06)
  7. Star Red (4:08)
  8. Fog (4:08)
  9. By the Gullet (4:34)
  10. All Along (3:09)
  11. Teen Prayer (4:17)
  12. Clairvoyant [Radio Mix] * (3:00)
  13. New Brighton *

met ANOHNI

14. Sweet Thing *
  15. Age of Consent *
  16. Medicine *
  17. Hey, Lover *
  18. New Brighton [DJ Maphorisa Version] *
Er komt eind deze maand een deluxe versie uit met daarop wat nummers van de Clairvoyant EP: de Bowie cover Sweet Thing en het prachtige Hey, Lover.

Ook nieuwe tracks waaronder New Brighton met niemand minder dan ANOHNI.

Madonna, ANOHNI, het kan niet op!

Vandaag heb ik de deluxe versie cd binnengekregen. Voorlopig alleen te bestellen in Frankrijk, omdat hij bij een Frans label een contract heeft. De rest van Europa volgt in januari.

New Brighton is een nummer met ANOHNI. Dat werd live al gespeeld en is nu dus ook verkrijgbaar in een studioversie. Ongelooflijk swingend en grijpt terug naar zijn debuut. Voor mij live telkens een hoogtepunt, maar ook als nummer van hem nu al gaan behoren tot mijn favorieten van Nakhane.

Sweet Thing is een cover van David Bowie (te vinden op diens Diamond Dogs). Deze was al te horen op de EP Clairvoyant. Het is een wat zwoele, soulversie geworden. Hij doet dit niet onverdienstelijk.

Ik kende zijn versie van New Order's Age of Consent ook al (onder zijn naam Nakhane Touré). Blij dat het nu op deze deluxe versie is terecht gekomen. Vocaal trekt Nakhane alle registers open (hij heeft daar dit jaar live enorme indruk mee gemaakt bij menigeen). Deze versie wijkt totaal af van de uptempo versie van New Order. Dit is traag, gruizig en stroperig. Zeer geslaagd wat mij betreft, omdat Nakhane het nummer hier een heel eigen twist meegeeft.

Medicine is het enige nummer dat ik totaal nog niet kende. Hier draait het vooral om zijn stem en piano met wat toevoegende geluidseffecten. Het is een prachtige soul-ballade in de stijl van zijn grote held Marvin Gaye. Hij gebruikt hier zijn falsetto stem en toont daarmee aan dat hij vocaal veel aan kan. Prachtig nummer, dat helaas niet op het album terecht is gekomen wat ik wel begrijp omdat het er ergens niet goed tussen past. Als bonustrack voldoet het uitstekend.

Hey Lover staat ook op de EP Clairvoyant, maar dit is een heel andere versie. Veel kaler en in stijl met zijn EP Abraham en de EP Just Music Sessions. Alleen op zijn gitaar. Ik geef sterk de voorkeur aan de andere versie die ik warmer vind. Bovendien is Nakhane gewoon niet een heel erg sterke gitarist. Maar die stem..... die stem maakt alles goed, Die schittert weer als een briljant op dit nummer.

En dan eindigen de bonustracks met de zogenaamde DJ Maphoria Version van New Brighton. Nee, dit is geen dance mix of zo. Het is een versie zonder ANOHNI en heeft een iets ander arrangement gekregen, maar ook niet heel schokkend anders dan de versie met ANOHNI. Ook in deze variant een heerlijk nummer, maar het kan niet tippen aan die andere. De power die ANOHNI het meegeeft mis ik hier een beetje. Maar swingen doet het nog steeds!

Ja, Nakhane mag gerust mijn meest favoriete 'nieuwe' artiest genoemd worden. Ik hoop dat we nog veel van hem gaan horen in de toekomst.

avatar van swoon
Pitchfork review nu online. Ook al is Pitchfork verwaarloosbaar als opinie, dit zal het bereik wel substantieel verhogen

swoon schreef:

Nu ook uitgebracht in de VS met ander artwork (en deluxe versie) dus dat bereik gaat sowieso al omhoog, plus dat Madonna fans hem ook ontdekken.

avatar van swoon
aERodynamIC schreef:

ah was ik me niet van bewust. Good for him!! Nieuwe cover is zeker meer US friendly hihi

swoon schreef:

Hij is bevriend geraakt met haar. En dat pikken fans gelijk op. Altijd goed voor de naamsbekendheid. Hij moest wel lachen om die Pitchfork review (had het erover met hem). Inhoudelijk best prima, beoordeling zuinig vond hij. Ach. Denk niet dat het heel grote invloed heeft verder. Hij is goed bezig zichzelf te promoten.