Nakhane - You Will Not Die (2018)

Zuid-Afrika
Label: BMG

1. Violent Measures (4:11)
  2. Clairvoyant (3:06)
  3. Interloper (4:09)
  4. You Will Not Die (3:52)
  5. Presbyteria (4:34)
  6. The Dead (4:06)
  7. Star Red (4:08)
  8. Fog (4:08)
  9. By the Gullet (4:34)
  10. All Along (3:09)
  11. Teen Prayer (4:17)
  12. Clairvoyant [Radio Mix] * (3:00)
  13. New Brighton *

met ANOHNI

14. Sweet Thing *
  15. Age of Consent *
  16. Medicine *
  17. Hey, Lover *
  18. New Brighton [DJ Maphorisa Version] *
avatar van Rudi1984
Staan inderdaad een paar geweldige nummers op. Helaas worden die afgewisseld met de nodige vullers, waardoor het een wat moeizame zit is. Maar mijn interesse heeft hij zeker gewekt. Met een nog net iets scherpere pen kan het de volgende keer zomaar raak zijn.

avatar van Broem
Ook hier vanuit de enthousiaste posts een paar luisterbeurten geprobeerd. Opener is erg mooi maar het zakt daarna behoorlijk weg. Heb moeite het album tot het einde uit te luisteren. Hoor er de geprezen schoonheid niet aan af, laat staan magische krachten

avatar van brajoapau
brajoapau (crew)
Broem schreef:

Fair enough ; ik blijf het een pracht van een album vinden die me vanaf de eerste luisterbeurt vrijwel meteen beviel.

ohmusica schreef:
Fog vind ik na een eerste beluistering erg mooi, dit nummer trok me over de streep om het ook mooi te vinden.

Ken je de versie van het debuut? Ben wel benieuwd hoe je die vindt.

avatar van Lambchop
Te bombastisch, beetje Clemente gevoel krijg ik erbij. Snap wel dat mensen dit mooi vinden maar nie voor mij.

avatar van Maestro B
Amaai, lang geleden dat ik zo van mijn sokken ben geblazen door een album en in het bijzonder door een aantal topnummers.
Veel te te laat ontdekt maar het kippenvel bij deze superkrent uit de pop (merci E.Z)
maakt het uitgesteld plezier des te groter. En hem vergelijken met B.C (één van de revelaties van de laatste jaren voor mij) is zeker geen smet op beide heren hun blazoen.

Maestro B schreef:
Veel te te laat ontdekt

Valt toch wel mee? Het album is vrijdag pas uitgekomen. Of doel je nu op zijn debuut?

En dank erwinz voor het oppikken (jouw overtuigingskracht en zeker reikwijdte is heel wat groter dan de mijne dus ik ben er blij mee).

avatar van Lura
Nog bedankt voor de tip, aERodynamIC, maar helaas niet mijn kopje thee.

Lura schreef:
Nog bedankt voor de tip, aERodynamIC, maar helaas niet mijn kopje thee.

Daar ging ik al wel een beetje vanuit, maar het zou zonde zijn als ik er naast zat. Soms is mijn promo voor favoriete muziek net wat fanatieker zoals nu en dan moeten er 'risico's' worden genomen bij users wiens smaak ik altijd wel kan volgen

Nu al meer stemmen dan voor het debuut, dus dat vind ik al helemaal top. En dit is toch vrij expliciete muziek waar je van moet houden.

avatar van brajoapau
brajoapau (crew)
aERodynamIC schreef:
En dit is toch vrij expliciete muziek waar je van moet houden.

Precies, en het is ook nog eens een enorm verslavend album; denk dat ik het album al een twintig tal keer beluisterd heb tot nu toe.

brajoapau schreef:

Hier ook, alleen weet ik niet of dat nu komt omdat ik een iets andere band heb met de zanger en er zo naar toe leefde of dat het echt zo verslavend is dat ik telkens opnieuw wil. Dat lijkt er wel op. Ik luister het doorlopend.

Ik denk trouwens wel iets toegankelijker dan Antony, Perfume Genius of Benjamin Clementine en misschien zou dit wel eens de kracht van het album kunnen blijken te zijn. Het debuut bevat meer Afrikaanse invloeden en is swingender, maar daardoor ook een stuk karakteristieker wat voor nog minder mensen is weggelegd dan hier.
Overigens is Brave Confusion ook altijd hoge rotatie geweest in huize aERo en dat zal wel nooit veranderen

avatar van muziekobsessie
Nakhane nu nog n vrij onbekende naam. Maar durft te wedden dat over pakweg 2 jaar niemand er meer omheen kan. Dit album bezorgt hem 'n plek tusssen de groten onder ons. Het gaat als 'n lopend vuurtje door heel europa nu! Pijlsnel in de alternatieve top 10's. Clementine moet plaats maken....Nakhane is beter!

avatar van Broem
muziekobsessie schreef:
Nakhane nu nog n vrij onbekende naam. Maar durft te wedden dat over pakweg 2 jaar niemand er meer omheen kan. r

Waar wedden we om? Geloof er niks van.

volgende keer moet ie wel zijn scheermesje wat scherper gebruiken voor de foto...

lennon schreef:

Deed Prince ook nooit

Deed Prince ook nooit

Maar dat was 30 jaar geleden

Staat weer op, mijn bim gaat er niet harder van bammelen. Vind 't eerder in de regio kan geen kwaad om op te hebben staan dan categorie must have, apsoluut niet te missen. Begeleiding contrasteert te weinig met vrij lichte stem - legde al de link met Youssou N'dour, maar die heeft meer drama in zijn vocale register - en dat zorgt ervoor dat alles keurig binnen de lijntjes past. Eerlijk gezegd: beetje braaf, ideale schoonzonenmuziek.

avatar van Mausie
Dit album nooit leren kennen zonder de promo-activiteiten van aERodynamIC, dus alvast bedankt daarvoor! Vorig jaar werd ik aangenaam verrast door het album van Perfume Genius, een stijl die toch wel vrij ver buiten mijn straatje ligt. Dit album van Nakhane schaar ik onder dezelfde noemer, al is dit wat ingetogener. Ik heb dit album nog niet vaak genoeg geluisterd voor een oordeel, maar ik kan wel al zeggen dat er veel te genieten valt. Veel zwaks staat er ook niet op, dus een dikke 4* ligt in het verschiet! Meest opvallende tracks tot nu toe (in positieve zin): Interloper en Star Red.

Ik heb nu een aantal luisterbeurten erop zitten. Conclusie: het is zeker anders en speciaal, maar het grijpt me niet. Het houdt me niet vast en dus verdwijnt het weer uit mijn systeem.

Nee, ik ben niet lyrisch, maar wel respect voor 's mans werk.

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
Berichten verplaatst naar Nakhane Touré

avatar van Fathead
Eens met lennon. Sympathiek plaatje, niet heel erg bijzonder. De vergelijking met Perfume Genius ontgaat me eerlijk gezegd een beetje, die is (volgens deze fanboy )toch wel even een paar klassen intenser en beter.

avatar van swoon
Toch nog halfje verlaagd. Vind dit een beetje té dertien-in-een-dozijn.

ANOHNI maakt vandaag reclame voor Nakhane op zijn Facebook pagina: "Nakhane, your voice is a lake of deep soulfulness. It is humbling to hear such courage, generosity and open-heartedness. You have given me a gift." - Anohni Tja, als zelfs zo'n geweldige muziek dit (wel) erkent als zijnde geweldig..... daar hecht ik waarde aan

avatar van muziekobsessie
Na 100x draaien gaat dit album mijn top 10 allertijden in om er nooit meer uit te gaan! Zeker na zo'n weergaloos optreden!!!

muziekobsessie schreef:

Ik moet echt nog steeds van mijn wolkje komen geloof ik. Jammer dat het een festival optreden was en daardoor maar 45 minuten (en geen nummers van het debuut), maar wat was ie op dreef en alles klopte: zijn pak, de kerk, het publiek, het mooie weer, de toevallige ontmoeting op het terras, het lange chatgesprek laat op de avond... echt alles was mooi en goed en daardoor ook voor mij om nooit meer te vergeten. Zelfs het geluid was eens sterk in de Paradijskerk.

Ik vond Brave Confusion echt weergaloos en dat vind ik nog steeds. Dit album is misschien wat volwassener.

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
Berichten verplaatst naar Nakhane Touré

Elton John is fan geworden door dit album en draait zijn muziek in zijn radioshow. Er is nu ook een online interview met hem waar Elton nogal lovend is en Nakhane zelf vergelijkt met Marvin Gaye, een opmerking waar Nakhane (groot Marvin-fan) echt even van moest bijkomen. Of het zo is lijkt me wat overdreven, maar het is wel een enorm mooi compliment natuurlijk.

De hoes is niet 'zomaar een pose voor een albumhoes'. Het is een eerbetoon aan Ren Hang, wiens foto de inspiratie vormde voor het artwork van You Will Not Die. Komende zaterdag staat ie op Lowlands.

avatar van Bill Evans
aERodynamIC schreef:

Nou, dan had 'ie die plukken shag wel eens mogen wegscheren.

Nakhane is inmiddels bevriend geraakt met Madonna en ook al ontkent hij het: een samenwerking lijkt niet heel vreemd meer (er gaan geruchten over de tracklist van haar nieuwe album en zijn naam wordt daar genoemd). Dat zou een enorme boost zijn voor de carrière van Madonna

Er komt eind deze maand een deluxe versie uit met daarop wat nummers van de Clairvoyant EP: de Bowie cover Sweet Thing en het prachtige Hey, Lover.

Ook nieuwe tracks waaronder New Brighton met niemand minder dan ANOHNI.

Madonna, ANOHNI, het kan niet op!

Vandaag heb ik de deluxe versie cd binnengekregen. Voorlopig alleen te bestellen in Frankrijk, omdat hij bij een Frans label een contract heeft. De rest van Europa volgt in januari.

New Brighton is een nummer met ANOHNI. Dat werd live al gespeeld en is nu dus ook verkrijgbaar in een studioversie. Ongelooflijk swingend en grijpt terug naar zijn debuut. Voor mij live telkens een hoogtepunt, maar ook als nummer van hem nu al gaan behoren tot mijn favorieten van Nakhane.

Sweet Thing is een cover van David Bowie (te vinden op diens Diamond Dogs). Deze was al te horen op de EP Clairvoyant. Het is een wat zwoele, soulversie geworden. Hij doet dit niet onverdienstelijk.

Ik kende zijn versie van New Order's Age of Consent ook al (onder zijn naam Nakhane Touré). Blij dat het nu op deze deluxe versie is terecht gekomen. Vocaal trekt Nakhane alle registers open (hij heeft daar dit jaar live enorme indruk mee gemaakt bij menigeen). Deze versie wijkt totaal af van de uptempo versie van New Order. Dit is traag, gruizig en stroperig. Zeer geslaagd wat mij betreft, omdat Nakhane het nummer hier een heel eigen twist meegeeft.

Medicine is het enige nummer dat ik totaal nog niet kende. Hier draait het vooral om zijn stem en piano met wat toevoegende geluidseffecten. Het is een prachtige soul-ballade in de stijl van zijn grote held Marvin Gaye. Hij gebruikt hier zijn falsetto stem en toont daarmee aan dat hij vocaal veel aan kan. Prachtig nummer, dat helaas niet op het album terecht is gekomen wat ik wel begrijp omdat het er ergens niet goed tussen past. Als bonustrack voldoet het uitstekend.

Hey Lover staat ook op de EP Clairvoyant, maar dit is een heel andere versie. Veel kaler en in stijl met zijn EP Abraham en de EP Just Music Sessions. Alleen op zijn gitaar. Ik geef sterk de voorkeur aan de andere versie die ik warmer vind. Bovendien is Nakhane gewoon niet een heel erg sterke gitarist. Maar die stem..... die stem maakt alles goed, Die schittert weer als een briljant op dit nummer.

En dan eindigen de bonustracks met de zogenaamde DJ Maphoria Version van New Brighton. Nee, dit is geen dance mix of zo. Het is een versie zonder ANOHNI en heeft een iets ander arrangement gekregen, maar ook niet heel schokkend anders dan de versie met ANOHNI. Ook in deze variant een heerlijk nummer, maar het kan niet tippen aan die andere. De power die ANOHNI het meegeeft mis ik hier een beetje. Maar swingen doet het nog steeds!

Ja, Nakhane mag gerust mijn meest favoriete 'nieuwe' artiest genoemd worden. Ik hoop dat we nog veel van hem gaan horen in de toekomst.