Nakhane - You Will Not Die (2018)

Zuid-Afrika
Label: BMG

1. Violent Measures (4:11)
  2. Clairvoyant (3:06)
  3. Interloper (4:09)
  4. You Will Not Die (3:52)
  5. Presbyteria (4:34)
  6. The Dead (4:06)
  7. Star Red (4:08)
  8. Fog (4:08)
  9. By the Gullet (4:34)
  10. All Along (3:09)
  11. Teen Prayer (4:17)
  12. Clairvoyant [Radio Mix] * (3:00)
  13. New Brighton *

met ANOHNI

14. Sweet Thing *
  15. Age of Consent *
  16. Medicine *
  17. Hey, Lover *
  18. New Brighton [DJ Maphorisa Version] *
Het album waar ik dit jaar het meest naar uitkijk. Debuut Brave Confusion sloeg bij mij in als een bom en daarna best wat contact met hem gehad tot nu aan toe (af en toe een update van zijn avonturen als schrijver en zijn debuut hoofdrol in de film The Wound die nu namens Zuid-Afrika naar de Oscars gaat).
Een beetje vergelijkbaar met de vriendschap die ik met REVERE opbouwde en wat langzaam ontstond. Opvallend genoeg keek ik toen ook naar hun tweede album uit om dezelfde redenen en gek genoeg ook bij dat tweede album een nummer dat blijkbaar terugkeert. Hier staat Fog, dat ook op Brave Confusion staat. Of het een bewerking is, hetzelfde nummer of toch een ander heb ik inmiddels maar eens nagevraagd

Maar al dit soort leuke extra's maken het uitkijken naar You Will Not Die nog leuker.

Fog is inderdaad een remake. Meer nadruk op piano.

Nakhane - Fog (Official Audio) - YouTube

De nieuwe single is Presbyteria: Nakhane - Presbyteria (Official Audio) - YouTube

Kaartjes voor Brussel op 29 april zijn in de pocket

avatar van muziekobsessie
Tot nu toe waren de singles allemaal wel leuk maar interloper en presbytheria blazen mij eindelijk omver zoals the dead dat deed op zijn debuut cd. Die staat overigens hier ook weer op. Interloper kwam net op tijd om mij over te halen 34 euro vr n extra dagkaart vr motel mozaique te kopen. Hopelijk is hij daar nu met band

In augustus 2014 werd ik getipt eens te gaan luisteren naar Nakhane Touré want dat zou wat voor mij kunnen zijn. Dat was het zeer zeker! Die heerlijke composities, en vooral die ietwat hese, sensuele stem waren het helemaal voor mij. Dat hij ook nog eens openlijk gay was maakte het voor mij alleen maar mooier, alleen al vanwege de herkenbaarheid.
Helaas was het lastig om aan een fysiek exemplaar (cd) te komen want Brave Confusion was alleen in Zuid-Afrika uitgebracht en was toen al weer een jaar oud.

Groot was mijn vreugde toen bleek dat hij begin september dat zelfde jaar in de kleine zaal van Paradiso zou optreden. Kaartjes zaten snel in the pocket, en wat mede-muziekliefhebbers van deze site waren makkelijk opgetrommeld.
Al snel ontdekte ik dat er verschillende aanvangstijden werden genoemd op diverse sites en toen trok ik de stoute schoenen aan en benaderde Nakhane via zijn Facebook account om te vragen hoe het nu precies zat met die tijden. Snel kreeg ik een vriendelijk antwoord met de mededeling van de echte tijd.
Het concert werd door weinig mensen bezocht, maar was geweldig. Na afloop kon ik de cd kopen en Nakhane herkende me gelijk van het korte Facebook contact. Verder dan de bekende beleefdheidspraatjes tussen fan en artiest na een concert kwamen we niet.

Toch bleef er contact via Instagram en Facebook. We bleken het prima met elkaar te kunnen vinden online en we hadden bijna exact eenzelfde muzieksmaak. Hierdoor werd ik op de hoogte gehouden van het schrijven aan zijn roman en zijn debuut hoofdrol in de film The Wound (Inxeba), die momenteel in de filmhuizen draait.
En uiteraard ook het harde werk aan de opvolger. Het ging ineens snel toen Ben Christophers aan boord kwam en de productie op zich nam. Het zorgde voor een hoop schaafwerk maar nu, vijf jaar na het debuut, is de opvolger You Will Not Die een feit.

En hoe! BMG France bood hem een contract en dat heeft een enorme impact op de muzikale carrière van deze sympathieke artiest. De metro in Parijs hangt momenteel vol grote posters waarin reclame wordt gemaakt voor dit ‘debuut’. Het is natuurlijk zijn tweede, maar hier in Europa is het voor velen de kennismaking. Ook de rest van de wereld kan Nakhane nu leren kennen, want het gaat om een wereldwijde release.

Er zitten trouwens optredens aan te komen. Voor twee daarvan heb ik kaartjes. Rotterdam (Motel Mozaique) en Botanique in Brussel (Les Nuits). Ik kan Nakhane deze keer op geheel andere wijze ontmoeten na afloop. We hebben nu immers een paar jaar aardig wat ‘contact’ gehad. Het was de bedoeling om onder het genot van koffie en wijn te gaan luisteren naar onze favoriete platen. Ik vrees dat dat er op die manier niet in zal zitten. De man begint snel bekendheid op te bouwen waardoor alles minder vrijblijvend is. Maar zeg nooit nooit natuurlijk.

You Will Not Die is het album waarop ik hoopte. Clairvoyant was de eerste single en sloot nog enigszins aan op Brave Confusion. Dansbare elektronische pop waar het moeilijk stilzitten is.
Toen werd Fog vrijgegeven. Een herbewerking van een nummer dat op het debuut te horen is. In een persoonlijk gesprek zei hij tegen me dat dit nummer meer drama nodig had en dat heeft het zeker gekregen op deze manier. Het was al een prachtig nummer en dat is het nog steeds in deze nieuwe versie.

Daarna volgde Presbyteria. ‘Black and white never looked so good’, een referentie naar de kerk waar Nakhane bij hoorde. Het geloof was lange tijd een ding voor de jonge Nakhane, die worstelde met zijn gevoelens, herkenbaar voor iedere homo die zichzelf moet leren kennen. Hij brak met z'n geloof en werd door zijn kunst een soort actievoerder voor de LGBT-beweging. Iets wat in Zuid-Afrika nog best moeilijk ligt ook al is daar het huwelijk opengesteld en zijn er gelijke rechten. De bedreigingen na zijn rol in The Wound waren afschuwelijk. Doodsbedreigingen waren ineens orde van de dag en geloof maar dat er gekken rondlopen die rare dingen kunnen doen. Nare tijden voor Nakhane. Alle succes van die film werd daar wel door overschaduwd. Het zet ook de toon voor dit album waar Nakhane ons onverbloemd laat zien hoe de mensheid op dit moment bezig is, maar hij blijft ook optimistisch en is vergevingsgezind.

Interloper werd als volgende nummer vrijgegeven, inclusief een sensuele videoclip. Een heerlijke track met een gospel-feel.
En toen werd het tijd voor de resterende nummers. Bonustrack Clairvoyant in een remixversie was ook al bekend en heeft net een wat hoger dansbaar gehalte, maar voegt in wezen niet heel veel toe aan het origineel. Terecht een bonustrack welke te vinden is op de cd en mp3-versie.

Opener Violent Measures zet gelijk al een mysterieuze toon voor dit album: broeierig en zweterig. Antony zou het zo ook gezongen kunnen hebben. 'Drama all over' en in dat opzicht mag een naam als Benjamin Clementine ook wel genoemd worden.
Naast de elektronische stamper Clairvoyant kunnen ook By the Gullet en Star Red genoemd worden. Een lichte jaren ’80 vibe valt hier zeker te ontwaren. Denk aan bijvoorbeeld Pet Shop Boys. Ik snap onze gezamenlijke muziekvoorkeuren heel goed als ik deze nummers hoor. Star Red kent net als een aantal nummers op Brave Confusion wat lichte Afrikaanse invloeden, op dit album overigens een stuk minder als op het debuut.

Ook opvallend is de nieuwe versie van The Dead. Dit nummer kent een nog grondiger verbouwing dan Fog. Donkerder en duisterder.

Titelsong You Will Not Die is een emotioneel piano-nummer en door de puurheid ervan kan Nakhane zijn talenten goed laten horen. Ook All Along ademt een emotionele sfeer en heeft wat weg van Twin Peaks mystiek. Wederom die link naar de jaren ’80, maar dan wel helemaal in het nu.

Lp-afsluiter Teen Prayer vind ik een hoogtepunt op dit album. Wederom met gospel-invloeden en kritiek op het koloniale verleden dat het katholicisme met zich meebracht als nare vorm van import. ‘When I woke up the room was dark’.

Geloof en homoseksualiteit gaan hand in hand op You Will Not Die. Nakhane heeft zich duidelijk weten te ontwikkelen t.o.v. het debuut, mede dankzij de invloed van Ben Christophers. Met dit album lukt het hem om zich op het niveau van artiesten als Antony, Perfume Genius en Benjamin Clementine te begeven. Een album dat me raakt, dat me optilt en wegsmijt, en dat me net als bij het debuut weer vol vuur en passie kan laten opgaan in wat muziek zo mooi maakt.
Natuurlijk is het moeilijk oordelen als het allemaal wat persoonlijker gaat worden, maar zelfs zonder dat aspect zal dit album heel goed moeten kunnen bevallen bij veel mede-muziekvrienden hier.

aERodynamIC schreef:

Mijn nieuwsgierigheid is alvast gewekt ; momenteel wat nummers van hem aan het beluisteren op YouTube; o.a. een cover van Just Like Heaven; wat een stem zeg! ; ga dit album ook maar gelijk bestellen bij standaard boekhandel.

brajoapau schreef:
wat een stem zeg!

En hij staat in Botanique eind april he

Ja, die stem is echt te gek.

Just Like Heaven: Nakhane - Just Like Heaven (Just Music Sessions LIVE) - YouTube

Staat ook op deze EP's: Nakhane Touré - Abraham (2012) en Nakhane Touré - Just Music Sessions (2013)

Dank voor je tip aero.

Heb eea geluisterd en moest qua stem aan ttd denken.
Zijn nummers wekken zeker interesse op.

Ga me er eens in verdiepen.

avatar van MusicFreak
Aero tipte me al even en na het geweldige voorproefje in de vorm van de Clairvoyant EP nu een volledig nieuw album. Gewoon gaan luisteren, zijn stem blijft echt fantastisch! Dit moet toch wel wat aandacht kunnen krijgen hier op de site!

avatar van Poles Apart
Gaat zeker beluisterd worden dit weekend, "Brave Confusion" was een puik debuut.

Is er trouwens een reden waarom 'ie z'n achternaam gedropt heeft?

Kan me voorstellen dat bepaalde mensen misschien de link met wereldmuziek (wat blijft dat toch een stupide benaming!) leggen...

lennon schreef:
Heb eea geluisterd en moest qua stem aan ttd denken.

Ja, die link leg ik soms ook.

Poles Apart schreef:
Is er trouwens een reden waarom 'ie z'n achternaam gedropt heeft?

Touré was een eerbetoon als artiest zijnde aan Ali Farka Toure (Toure is niet zijn echte achternaam). Hij wilde nu puur onder zijn eigen voornaam verder gaan.

Ja, dat zou mensen kunnen tegenhouden, terwijl wereldmuziek hier totaal niet van toepassing is. Producer Ben Christophers, ook werkzaam bij Bat for Lashes, zorgt juist voor een alternatief randje.

Nakhane's muzieksmaak is ook heel breed: Nick Cave, Marvin Gaye, David Bowie het gaat alle kanten op en dat hoor je in zijn eigen muziek terug.

Hij heeft in een interview over Interloper het volgende gezegd: “I spent about 3 years writing ‘Interloper’. It first started out as a Pornography-era The Cure homage. Then it morphed into a slow, acoustic Iron & Wine thing. Ben Christophers (producer) and I decided to make it a stomp and a romp. Something that one could spin around to. Even though it’s a song about irrational jealousy and anonymous sex.”

Zijn ontmoeting met Ben heeft de boel wel flink veranderd. Ik weet nog goed dat hij daar heel enthousiast over was en vertelde dat hij wilde dat Christophers zijn album zou gaan produceren. Van daar af ging het ineens een stuk sneller.

En om dan toch maar een link te leggen naar REVERE: Ben Christophers, producer van dit album, doet ook mee op REVERE's My Mirror / Your Target. Het kan bijna geen toeval meer zijn

Hallo,

Het spijt ons, maar we kunnen je bestelling niet op tijd aan je bezorgen. Die was gepland om morgen in de winkel klaar te liggen.

Je hoort zo snel mogelijk van ons wanneer je je bestelling mag verwachten.

Bekijk het positief. Je hoort het tenminste;)

brajoapau (sitemanager)
Met dank aan een hulpvaardig persoon (you know who you are) net de eerste luisterbeurt erop zitten; dit is echt een juweeltje van een album hoor; van begin tot eind boeiend en meeslepend, en het beluisteren via een hoofdtelefoon maakt dat het allemaal nog duidelijker binnenkomt bij de luisteraar; inmiddels heb ook ik mijn kaartje besteld voor zijn optreden in de Botanique te Brussel eind volgende maand, en ook daar kijk ik enorm naar uit!

avatar van muziekobsessie
Ben Christopher als producer is een goeie keus geweest. Dit album is veel consistenter dan voorgaande die ik iets te afwisselend vond. Veel meer ruimte voor de zang en de afrikaanse invloeden meer gedoseerd. De gitaar is ingewisseld voor een piano. Blijft toch het originele "the dead" van het debuut on overtrefbaar. Maar het idee van nummers in 'n ander jasje steken is wel erg geslaagd. Het zijn totaal andere nummers. Mickey Newbury deed dat eind jaren 60 ook waarbij ik beide versies ook nog steeds prachtig vind. Hemelse koortjes en krachtige zang zijn wel zijn paradepaardjes. Maw een prachtalbum! Waar ik nog lang van ga genieten met uitzicht op 'n optreden op Motel Mozaique waar ik nu echt enorm naar uitkijk. Zeker met het paradiso optreden in 2014 nog in het geheugen.

muziekobsessie schreef:
Blijft toch het originele "the dead" van het debuut on overtrefbaar.

Gek genoeg heb ik dat ook wel een beetje met Fog, maar ik kan het voor beide nummers wel verklaren: het debuut is voor mij tot mijn persoonlijke favorieten gaan behoren en deze nummers waren daar al zo sterk. Die zitten zo in je muzikale systeem dat deze versies daar toch een beetje tegenop moeten vechten terwijl ze compleet anders zijn en wederom heel sterk. Toch blijven die oude versies altijd op de achtergrond meewerken.
Maw een prachtalbum!

Dat is het zeker. Wel eentje die niet voor iedereen zal zijn weggelegd. De torenhoge scores van nu zullen dan zeker ook nog gaan zakken, maar alleen al het feit dat het al snel opgepikt wordt is goed. Qua p.r. pakken ze het ook heel goed aan. Enorme reclame campagnes (billboards, tv-optredens) werpen z'n vruchten af. In België, Frankrijk en Zwitserland doet het album het in het release-weekend goed in de verkoop (ongetwijfeld de invloed van BMG France) en ook in Duitsland en Oostenrijk slaat het aan. Waar blijft Nederland?!

Dat Paradiso optreden was toen inderdaad heel sterk maar ook bijzonder door de intimiteit ervan (weinig publiek waardoor ze tafeltjes neergezet hadden waar je aan kon zitten). Nu doet Nakhane eerst allerlei festivals aan, wat heel slim is om bekendheid op te bouwen. Ik denk dat we voor eigen optredens dus zullen moeten wachten tot het najaar of zo, afhankelijk van het succes dat wel of niet gaat komen met dit album of met de festival optredens. In elk geval gun ik het deze sympathieke kerel wel. Verbazingwekkend hoe toegankelijk hij nog steeds is, terwijl de schijnwerpers van alle kanten op hem gericht zijn. Ik hoop dat ook deze site wakker wordt en dat mensen die gek zijn op al eerder genoemde voorbeelden dit album gaan ontdekken. En vergeet ook de film The Wound niet die momenteel in diverse filmhuizen draait.

aERodynamIC schreef:

Nou, ik ben wakker! En erbij op 20 april. Nu maar hopen dat er geen overlap zal zijn met Alela Diane...

Renoir schreef:

Leuk! Net als in Paradiso zal er dus een MusicMeter club aanwezig zijn

Tijdschema is nog niet bekend toch?

Leuk! Net als in Paradiso zal er dus een MusicMeter club aanwezig zijn

Tijdschema is nog niet bekend toch?

Nee, er is nog geen tijdschema. Ik weet alleen dat Alela Diane in de Arminiuskerk zal staan. Haar concert is dus verplaatst van zaterdag naar vrijdag.

Renoir schreef:

Dan mag ik hopen dat Nakhane niet verschoven gaat worden want ik heb een dagkaart voor vrijdag. Dat zou dan wel heel lullig zijn.

aERodynamIC schreef:

Ik had eerst een kaart voor alleen de zaterdag, en kreeg een keurig mailtje over de verplaatsing van Alela Diane en een mooi aanbod voor een tweedaags passe-partout. Op de site staat Alela nu op de vrijdag en Nakhane ook.

Ik wil Kele ook wel zien die vrijdag. Afwachten hoe het schema eruit gaat zien. Zou ook zomaar kunnen dat Nakhane nog wat tijd heeft en in dat geval mis ik ook wat optredens. Ach.... het is allemaal leuk.

avatar van Renoir
Het hoort een beetje bij festivals, hè? Het KYD-gevoel...

avatar van Edgar18
Voorlopig een 4,0, maar eigenlijk vind ik het lastig er na twee luisterbeurten al een cijfer op te plakken.

Edgar18 schreef:

Ik geef niet heel vaak een album zomaar 5 sterren hoor , maar na een luisterbeurt of vijftien wel gerechtvaardigd en wat een verslavend album is dit ook zeg.

Edgar18 schreef:

Jouw kritische oor kennend vind ik dat dan al behoorlijk hoog. Positief teken.

brajoapau (sitemanager)
Met elke luisterbeurt beter en beter, en zijn album heeft alvast bij mij een plaats veroverd in mijn top 10; momenteel op 3, maar zie het mettertijd nog op de eerste plaats eindigen hoor.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Nakhane - You Will Not Die - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Op de website MusicMeter, waarop muziekliefhebbers hun al dan niet gezouten mening over een album kunnen geven, las ik een paar dagen geleden bijzonder enthousiaste verhalen over You Will Not Die van de uit Zuid-Afrika afkomstige Nakhane.

Direct bij eerste beluistering begreep ik de positieve of zelfs opgewonden verhalen over de plaat van deze Nakhane, die zich in het verleden kort bediende van de achternaam Touré (als eerbetoon aan de Afrikaanse muzikant Ali Farka Touré) en sinds deze eerste beluistering ben ik alleen maar meer onder de indruk geraakt van de muziek van de Zuid-Afrikaanse muzikant.

You Will Not Die opent met prachtige, rijk georkestreerde en bijna filmische klanken, die direct beelden van weidse Afrikaanse vlakten op het netvlies toveren. Het zijn klanken die worden gecombineerd met de mooie en zeer krachtige stem van Nakhane, die op het eerste gehoor wel wat doet denken aan die van Benjamin Clementine.

Waar ik de muziek van Benjamin Clementine en zijn stem vaak net wat te pretentieus vind, had Nakhane me met de groots klinkende openingstrack, waaraan ook nog avontuurlijke elektronica en fraaie pianoklanken zijn toegevoegd, direct te pakken. De stemmige openingstrack legt de lat direct bijzonder hoog voor de rest van het album, maar Nakhane kan hier mee overweg, door op imponerende wijze zijn veelzijdigheid te tonen.

De van stuwende elektronica en springerige ritmes voorziene tweede track schiet meteen een heel andere kant op en doet me in eerste instantie wel wat denken aan de platen waarop David Bowie flirtte met moderne dansmuziek. Op buitengewoon subtiele wijze voegt Nakhane echter ook invloeden uit de Afrikaanse muziek toe aan het al zo rijke en veelzijdige geluid, bijvoorbeeld door de zo karakteristieke gitaarlijnen uit de Afrikaanse muziek of Afrikaans aandoende koortjes toe te voegen.

Wanneer de ritmesectie kiest voor een wat zwaarder aangezet geluid en de gitaren opeens hoekiger klinken, zijn associaties met de beste platen van Peter Gabriel niet te onderdrukken en zo verrast You Will Not Die steeds weer met verrassende wendingen en briljante vondsten.

De stem van Nakhane maakt hierbij diepe indruk. Het bijzondere van deze stem is dat Nakhane het pretentieuze van Benjamin Clementine en het ongrijpbare van Antony weet te combineren met de allure van Bowie en de soul van bijvoorbeeld Terence Trent d’Arby.

Nakhane kan hierdoor uit de voeten in mysterieus en atmosferisch klinkende pianosongs, maar blijft ook overeind wanneer een hele batterij elektronica om hem heen losbarst. De Zuid-Afrikaanse muzikant beschikt over een stem die kwetsbaar maar ook strijdbaar kan klinken, wat deels zal zijn veroorzaakt door het verleden van Nakhane als homoseksueel in een sterk homofobe omgeving.

Het is zeker niet alleen de stem van Nakhane die van You Will Not Die zo’n bijzondere plaat maakt. Ook het zeer rijke en veelzijdige instrumentarium, dat zowel bloedmooi als avontuurlijk klinkt, en de werkelijk prachtige productie van Ben Cristophers, die zelf ook een aantal prachtige soloplaten maakte (met het uit 1999 stammende My Beautiful Demon als hoogtepunt), dragen nadrukkelijk bij aan het fascinerende eindresultaat.

Hetzelfde geldt voor de veelheid aan invloeden op de plaat, want niets is Nakhane te gek, waardoor You Will Not Die kris kras door een aantal decennia popmuziek schiet en bijna achteloos schakelt tussen 80s synthpop, Afrikaanse muziek en pastoraal klinkende pianosongs, om slechts drie van de vele uitersten te noemen.

Ik vond You Will Not Die direct een prachtplaat, maar inmiddels ken ik magische krachten toe aan een plaat die maar blijft verrassen met hemeltergend mooie passages en een impact om bang van te worden. Ik lees nog verrassend weinig over de nieuwe plaat van Nakhane, maar man wat is dit goed! Erwin Zijleman

avatar van ohmusica
Recensie: You Will Not Die' van Nakhane: rauw als een verse wonde | muziek | De Morgen - demorgen.be

Fog vind ik na een eerste beluistering erg mooi, dit nummer trok me over de streep.