Neil Young - Roxy: Tonight's the Night Live (2018)

Canada
Folk / Rock
Label: Reprise

1. Tonight's the Night (6:48)
  2. Mellow My Mind (3:10)
  3. World on a String (2:43)
  4. Speakin' Out (6:37)
  5. Albuquerque (3:51)
  6. New Mama (2:29)
  7. Roll Another Number (For the Road) (4:40)
  8. Tired Eyes (7:02)
  9. Tonight's the Night (6:37)
  10. Walk On (3:38)
avatar van pmac
Kijk, weer eens een cd waar je je op kan verheugen.

avatar van harm1985
Zeker, waar de studio albums tegenvallen de laatste jaren zijn er uit de archieven enkele pareltjes opgedoken, zoals A Treasure, Bluenote Cafe, Hitchhiker en nu dus Roxy Tonight's the Night Live.

Is al enige tijd geleden dat ik de bootleg heb beluisterd maar als ik de website van Warner Bros Canada mag geloven staan hier ook diverse 'raps' op (dronkemanspraat) die enorm bijdragen aan de sfeer.

avatar van Joshua68
iTunes Canada maakt idd ook melding van deze ‘raps’:
Roxy: Tonight's the Night Live by Neil Young on iTunes - itunes.apple.com

''Welcome to Miami Beach, everything is cheaper than it looks!''

Hier kijk ik enorm naar uit: een van Neils meest intense tours op een moment dat Neils creativiteit geen grenzen leek te kennen. Er zijn natuurlijk al wel bootlegs van, maar die klinken hooguit verstaanbaar en kunnen dan eindelijk de kliko in.

avatar van henk01
Als je zo begint haha

avatar van Bas_G
Hopelijk ook beschikbaar op Apple Music en Spotify, hij is in ieder geval nog niet beschikbaar als pre-release.

avatar van Rogyros
Hier ben ik toch wel benieuwd naar. Ik vind Tonight's The Night erg onprettig om naar te luisteren. De zang'prestatie' van Neil vind ik daar echt vreselijk, pijn aan mijn oren. Terwijl de muziek wel mooi is en de intensiteit natuurlijk volledig duidelijk. Ik hoop dat hij bij deze registratie qua stem iets beter voor de dag komt.

Fingers crossed!

avatar van Ducoz
Rogyros schreef:

Fingers crossed!

Vocaal is hij hier net zo off als op het album Maar dat vind ik juist wat hebben.

avatar van harm1985
Helaas nog niet op Spotify. Begin inmiddels erg benieuwd te raken na diverse positieve recensies.

Never mind. Staat op Spotify inmiddels

avatar van henk01
Ik wist niet dat Rosamunde van Neil was.

avatar van Rogyros
Ducoz schreef:

Hmmmm... Ik vrees inmiddels het ergste...

avatar van harm1985
Inmiddels een paar keer beluisterd. Ik vind het lastig deze live cd te beoordelen. Aan de ene kant klinkt het als een beter gerepeteerde versie van het studio album, al swingt het wat meer her en der. De zang is vergelijkbaar qua niveau met dat van het album. Out of key, but still in tune.

Aan de andere kant verwacht je van een live album dat het wat meer afwijkt vande studio versie. Maar dat is wellicht inherent aan het opname proces van het origineel.

Per saldo denk ik dat dit live album qua sfeer dichter ligt bij wat de bedoeling was van het originele album, mede door de raps tussendoor. Lookout Joe, uit eind 72 met de Stray Gators en Come on Baby Let's Go Downtown met Crazy Horse uit 1970 waren toch een beetje de vreemde eend in de bijt op het studio album.

Al met al raak ik hoe langer ik er over nadenk overtugd dat dit 5 sterren waard is. Geweldig live document en wat mij betreft ook beter dan het studio album. Meer dan 'the sum of its parts'.

avatar van CWTAB
De tracklist hierboven klopt niet, er staan nog 8 "tracks" bij (allez ja een intro & outro en een paar stukjes waarin Neil wat praat), uitermate bizar dat er op de cd versie een pregap zit van 10 seconden stilte...

avatar van pmac
Het valt gelijk op dat hier strakker en steviger gespeeld wordt dan op de versie die we al 43 jaar in de kast hebben staan. Nils Lofgren speelt fantastisch. De eerste indruk levert gelijk 4.5 ster op. Echt weer een fraai document uit de archieven die iets toevoegd. En ps het geluid is kraakhelder.

Stijn_Slayer
Kan me wel vinden in de mening van Harm. Ik had misschien iets meer improvisaties en raps verwacht, maar deze alternatieve versie van TTN is minstens zo goed als het studio-album. Het is allicht vloeiender en meer een geheel. Je hoort op de studioplaat wel dat er her en der wat geknipt en geschoven is met nummers uit andere sessies. En Neil die als een sketchy figuur met wat woorden van wijsheid naar voren treedt, voegt wel degelijk wat toe aan de ervaring. Fijn ook om Ben Keith weer eens te horen.

avatar van harm1985
En verder wat Pmac zegt. Lofgren is lekker op dreef en voegt met zijn ad-libs veel sfeer toe.

avatar van pmac
Verhoogd naar 5. Het voelt bijna als heiligschennis om deze beter te vinden dan de oorspronkelijke lp maar dit is dan ook een bovengemiddeld live document. De ritmesectie van Crazy horse laat hier ook vooral horen dat ze een geweldige backing vormen. En uitgerekend deze samenstelling met Lofgren maar minus wijlen Ben Keith gaat weer touren.

avatar van Ducoz
Hij speelt hier alleen niet met Crazy Horse, maar met the Santa Monica flyers. Op de studioplaat spleet hij met CH op Lets Go Downtown.

Maar dat is de ritmesectie van CH.. nevermind.

We bedoelen hetzelfde?

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Neil Young - Roxy: Tonight's The Night Live - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Neil Young bracht een week of twee geleden met zijn huidige band Promise Of The Real een nieuwe plaat uit. Paradox is een filmsoundtrack met af en toe aardige momenten, maar ik heb heel wat veel betere platen van Neil Young gehoord.

Op Record Store Day dook Neil Young wederom op en dit keer met Roxy: Tonight's The Night Live. Ik heb heel wat live-platen van Neil Young in de kast staan, maar er zijn er niet veel zo goed of bijzonder als Roxy: Tonight's The Night Live.

De plaat werd eind september 1973 opgenomen in de openingsweek van de Roxy club in Los Angeles, die later zou uitgroeien tot een roemrucht concertpodium.

De concerten in de Roxy volgden op de opnames van Tonight’s The Night; de Neil Young klassieker die overigens pas in 1975 zou verschijnen omdat de platenmaatschappij er geen brood in zag. Neil Young had in de jaren voor de opnames te maken gekregen met de dood van Crazy Horse gitarist Danny Whitten en een roadie van de band en voelde zich verantwoordelijk voor de dood van beide vrienden (die allebei aan een overdosis overleden).

Hij formeerde daarom een nieuwe band, The Santa Monica Flyers, bestaande uit Ben Keith (pedal steel en slide gitaar), Nils Lofgren (piano, gitaar) en de Crazy Horse ritmesectie bestaande uit Billy Talbot (bas) en Ralph Molina (drums). De band kwam net uit de opname sessies van de latere Neil Young klassieker en besloot om de nieuwe plaat integraal te spelen in de nieuwe club aan de Sunset Boulevard.

Het is goed te horen dat Neil Young wat beneveld op het podium staat. Niet eens vanwege de vele verwijzingen naar Miami Beach, waar hij duizenden kilometers van was verwijderd maar die refereerden aan het wat kitscherige podium, maar vooral vanwege de wat onvaste zang; overigens ook het handelsmerk van de Canadese muzikant. De band speelt lekker los, maar het klinkt allemaal fantastisch. Met name Nils Lofgren en Ben Keith spelen fantastisch, maar Neil Young kan er zelf natuurlijk ook wat van. Overigens rammelt het ook aan alle kanten, maar dat heeft dit keer alleen maar zijn charme.

Roxy: Tonight's The Night Live is een prachtig document dat je mee terug neemt naar de beste jaren van Neil Young en naar vervlogen tijden. Tonight’s The Night is een van mijn favoriete Neil Young platen en deze bijzondere live-registratie voegt absoluut een dimensie toe aan de songs die bijna twee jaar na de optredens in de Roxy op de plaat zouden verschijnen.

Natuurlijk is de zang af en toe beroerd, maar het hoort wat mij betreft bij Neil Young en het voorziet de songs op deze live-registratie van een bijzondere intensiteit, net als de vele verhalen die een zeer spraakzame Neil Young vertelt tussen de songs. Helaas ontbreken de eindeloze gitaarsolo's, maar daarvoor heb ik nog wat andere Neil Young live-platen in de kast staan.

Ik heb heel wat live-platen van Neil Young in de kast staan, maar ik weet zeker dat ik Roxy: Tonight's The Night Live nog vaak ga beluisteren, al is het maar omdat het een van de weinige Neil Young live-platen is die ik op vinyl heb. Erwin Zijleman

avatar van Cor
Cor
Tja, wat valt er nog te zeggen over deze geweldenaar? Als de Archives-deksels worden gelicht en de Performance Series weer worden aangevuld met een parel uit de jaren '70, dan kun je alleen maar stil worden en een diepe buiging maken.
Hier speelt Young samen met The Santa Monica Flyers - Crazy Horse ritmesectie Billy Talbot en Ralph Molina, steelguitar-grootheid Ben Keith en een fantastische Nils Lofgren op piano - in 1973 live de nummers die pas in 1975 op plaat zouden verschijnen in de vorm van de rouwverwerkingsplaat Tonight's The Night. Waar dat album vooral intens verdriet ademt om het verlies van vrienden (CH-guitarist Danny Whitten en roady Bruce Berry waren ten onder gegaan aan drugs) in een sessie waarbij de tequila rijkelijk vloeide, combineren de mannen hier een gevoel van weemoedige melancholie met pure mannen-onder-elkaar-in-de-kroeg-plezier. Een feestje tijdens de begrafenis. En het werkt ook nog. Ondanks de losse sfeer, spelen de heren de nummers een potje strak weg, zodat de kracht van de songs volledig tot hun recht komt.
Benieuwd wat voor moois ons nog te wachten staat. Uit de Archives Performance Series kennen we nu de nummers 00, 01, 02, 02,5, 03, 05 (dit album dus), 09, 11 en 12. Om Johan te citeren: "Anyone Got a Clue?"

avatar van pmac
4 zal wel een andere registratie vanTime fades away kunnen worden. Een liveregistratie van Life zou ook fijn zijn. Ik heb een bootleg maar die opnames worden iets te snel afgespeeld.

avatar van WoNa
'Tonight's The Night' is met 'Berlin' van Lou Reed waarschijnlijk hem meest onbeluisterbare, geweldige album dat er bestaat. (Allebei uit 1973.) Zij storten zoveel pijn en ellende over me heen, dat ik er niet naar kan luisteren. Ik stond dan ook niet vooraan op het moment dat ik las dat deze liveshow uitgegeven ging worden. Het is echter ome Neil, dus ik zal altijd luisteren, ook al is het maar één keer.

Meteen in het eerste nummer, 'Tonight's The Night' zelf, viel me op hoe goed het nummer kan zijn. Doordat de intensiteit wegvalt, blijft er ruimte over om emoties werkelijk te tonen en die komen dus ook te voorschijn. De ruimtes die de compositie in zich heeft, worden hier echt benut, waardoor de song tot leven komt en tot volle bloei.

Daarna meteen een mysterie. Op de plaat staat een nummer dat 'Roll Out The Barrel' heet, maar dat wij als 'Rosamunde' kennen. Beide nummers blijken gebaseerd op een Tsjechische polka. Dank Wikipedia.

In het vervolg van het album spelen de muzikanten soms te los. Vooral Young is niet altijd in topvorm waar het zijn zang betreft. Dit compenseert de band als geheel echter meer dan voldoende, zodat de kwaliteit van het gebodene alleen maar verder stijgt.

Ik ben er nooit een geweest die alle bootlegs moest hebben, dus ken ze ook gewoon niet. Nu Neil Young optredens legaal uitbrengt, zet ik Spotify geregeld aan om er eens voor te gaan zitten. Ook deze show in het Roxy theater in september 1973 verdient het volkomen om zo te horen te zijn. Met een carrière van zovele jaren kunnen we nog jaren, na Neils en mijn dood, voort.

Het hele verhaal staat op WoNoBlog:

WoNoBloG: Roxy: Tonight's The Night Live. Neil Young - wonomagazine.blogspot.nl

avatar van Twinpeaks
Gekregen van mijn lief . Ze haat het studioalbum . Toen ze dus voor mijn verjaardag ons gebruikelijk weekendje weg weggaf ,zat er dus ook deze bij met het verzoek deze vooral te draaien als zij de gemeente uit is .Ik heb haar zelfs niet weten te vermurwen deze versie te omarmen. Hier hoor je dat ondanks de ellende de band hecht is en hier tot grootste daden komt. Een mooi inkijkje in de ziel van een geknakte band. Tijd geleden dat ik een 5 uitdeelde aan iets van Ome Nelis . Nu kan ik echter niet anders . 5 glimmers

Stijn_Slayer
Ach, vrouwen komen en gaan.. Als ze NY niet waarderen, gaan ze meestal.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Vandaag aangeschaft en ik ben blij verrast. Was het origineel al een geweldig document, deze live plaat doet hier nauwelijks voor onder. Was overigens niet op de hoogte dat Whitten & Berry al ruim voor 1975 overleden waren en de platenmaatschappij niet echt genegen was dit album uit te brengen.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Prachtig live document hoewel het originele album net wat meer indruk op mij maakt. Het rammelt weer aan alle kanten en Neil zingt op sommige momenten zo vals als een kraai, de band speelt prima met vooral Lofgren in een glansrol. Neil, wellicht onder invloed van wat geestverruimende middelen, zelden zo spraakzaam meegemaakt.

avatar van blaauwtje
lang mee gewacht om te kopen , afgelopen vrijdag was ik bij de platenshop om Homegrown aan te schaffen, deze was niet verkrijgbaar , die dus besteld en om toch niet met lege handen naar huis te gaan deze meegenomen.

Het origineel was inmiddels grijs gedraaid, maar dit is een hoogwaardig alternatief, helemaal in de stijl van het origineel, een rommelige, soms jolige Young, wankel in zijn stemgeluid , maar ozo indrukwekkend. Bijgestaan door oa een briljante Lofgren.

Net als mw Twinpeaks kan ik mw Blaauw(tje) niet blij maken met deze schijf , dat mag mijn pret niet drukken , alleen spijt dat ik hem niet eerder heb gekocht.

avatar van Timk
Erg leuk om te luisteren en krijgt ook een dikke voldoende van mij. Best opmerkelijk vond ik hoe spraakzaam Young was tijdens deze show. Ik weet nog een show waar ik met me vader was, en dat was bijna letterlijk "Hai" twee uur spelen "bye" en het licht ging aan. maar hoe dan ook erg blij deze toegevoegd te hebben aan mijn collectie en voor nu 4!