Snow Patrol - Wildness (2018)

Label: Polydor

1. Life on Earth (5:22)
  2. Don't Give In (3:59)
  3. Heal Me (4:01)
  4. Empress (4:29)
  5. A Dark Switch (4:18)
  6. What If This Is All the Love You Ever Get? (3:49)
  7. A Youth Written in Fire (4:08)
  8. Soon (4:20)
  9. Wild Horses (4:38)
  10. Life and Death (5:35)
  11. Life on Earth * (4:41)
  12. Don't Give In * (3:37)
  13. Heal Me * (4:33)
  14. What If This Is All the Love You Ever Get? * (4:16)
  15. Soon * (3:32)
avatar van blur8
Afgaande op de singles leek het al dat alle urgentie bij SnowPatrol verdwenen is. Er wordt keurig gespeeld, voorbeeldig gezongen, het is een verzorgde productie. maar waar is het gevoel. Pijnlijke eerste luisterbeurt dus, want vooroordeel lijkt helaas bevestigd.

Een nummer als A Dark Switch: poging om dans te maken. Maar dat kunnen ze niet, dus mislukken de goede bedoelingen.
A Youth Written in Fire: De eerste 2,5 minuten heb ik het gevoel dat dit m is waar ik op zit te wachten en dan komt de ontlading, met een lelijk klinkende syth. daar waar een snijdende gitaar de song had kunnen maken. Blijft een heel goede track maar er had zo veel meer ingezeten met de juiste instrumenten op zn plaats.

Waarom staan die alternatieve versies er eigenlijk. Heb niet het idee dat ze veel toevoegen. ze zijn net iets meer acoustic, dat origineel, maar voegen eigenlijk niets toe. want het origineel is ook al vrij rustig.

Life On Earth & Empress blijven de aardigste songs maar helaas ben ik daar min of meer al op uitgesluisterd. Beetje pijnlijk is het wel. Ga het voor de zekerheid nog een paar keer proberen. oordeel volgt.

avatar van Marco van Lochem
Het zevende album van de Noord-Ierse/Schotse band Snow Patrol kwam 25 mei 2018 uit en laat een geïnspireerde en gedreven band horen. De band rond zanger en componist Gary Lightbody heeft 7 jaar nodig gehad om de inspiratie te vinden voor een nieuw album. In 1998 verscheen het debuutalbum “SONGS FOR POLARBEARS” dat de gouden status in Engeland wist te bereiken. Het briljante “RUN” van het derde album “FINAL STRAW” was de eerste single die internationaal meer succes had dan de voorgaande singles, maar de echte doorbraak kwam met in 2006 met “CHASING CARS”, dat meerdere platina onderscheidingen kreeg. In 2009 scoorden ze in Nederland hun, tot dusver, enige nummer 1 hit met “JUST SAY YES”, afkomstig van de compilatie “UP TO NOW”. “WILDNESS” laat het bekende Snow Patrol geluid horen, mede door de stem van Lightbody, die een herkenbaar en karakteristiek klank heeft. DE 10 tracks klokken ruim 44 minuten en zijn sferisch, af en toe dansbaar, dan weer breekbaar en klein, maar ze vliegen nergens uit de bocht. Met veel gevoel en vakmanschap hebben de 5 heren onder leiding van producer Jacknife Lee een prachtig album geboetseerd dat zich kan meten met voorgaande platen, maar of het grote succes van de tweede helft van de zero’s terug zal keren is de vraag. Misschien is het te lang stil gebleven en zijn de mensen Snow Patrol vergeten, maar de kwaliteit van de songs vragen om een groot luisterpubliek, want het is weer een topper geworden.