T. Rex - Electric Warrior (1971)

Label: Fly

1. Mambo Sun (3:36)
  2. Cosmic Dancer (4:26)
  3. Jeepster (4:07)
  4. Monolith (3:45)
  5. Lean Woman Blues (2:59)
  6. Get It On (4:22)
  7. Planet Queen (3:10)
  8. Girl (2:29)
  9. The Motivator (3:56)
  10. Life's a Gas (2:23)
  11. Rip Off (3:49)
  12. There Was a Time / Raw Ramp * (5:14)
  13. Hot Love * (4:55)
  14. The King of the Mountain Cometh * (2:26)
  15. Woodland Rock * (3:53)
  16. Rip Off (Work in Progress) * (2:30)
  17. Mambo Sun (Work in Progress) * (3:57)
  18. Cosmic Dancer (Work in Progress) * (5:15)
  19. Monolith (Work in Progress) * (4:47)
  20. Get It On (Work in Progress) * (4:43)
  21. Planet Queen (Work in Progress) * (0:56)
  22. The Motivator (Work in Progress) * (4:19)
  23. Life's a Gas (Work in Progress) * (3:14)
  24. Electric Warrior Poem [US Radio Promo] * (0:21)
  25. Mambo Sun [Instrumental Edit] * (3:49)
  26. Cosmic Dancer [Single Vocal Mix] * (4:26)
  27. Jeepster [Single Vocal Mix] * (4:18)
  28. Monolith [Working Version] * (2:23)
  29. Lean Woman Blues [Working Version] * (3:05)
  30. Get It On [Full Length Version] * (5:48)
  31. Planet Queen [Working Version] * (2:56)
  32. Girl (Alternate Master) * (2:29)
  33. The Motivator [Working Version] * (3:57)
  34. Life's a Gas [Working Version] * (3:32)
  35. Rip Off [Instrumental] * (3:18)
  36. Raw Ramp [Working Version] * (2:21)
  37. Electric Boogie [Working Version] * (2:06)
  38. Untitled Instrumental Aka a Lot of Rubbish [Studio Out-Take] * (1:35)
  39. Honey Don't [Studio Out-Take] * (3:23)
  40. Planet Queen [Electric Home Demo] * (2:25)
  41. Girl [Acoustic Home Demo] * (0:38)
  42. Jeepster [Electric Home Demo] * (2:34)
  43. Get It On [Acoustic Home Demo] * (3:15)
  44. Electric Warrior Poem and Radio Advert [US Radio Promo] * (0:55)
  45. Planet Queen [Acoustic Version] * (3:00)
  46. The T. Rex Electric Warrior Interview * (19:35)
avatar van Johnny Marr
Verborgen parel: "Life's A Gas". Wordt (bijna) niet genoemd hier?
Enkel het openingstrio vind ik nog beter op dit album, dat trouwens prachtig is. Enkel Rip Off hoefde niet zo nodig voor mij, "Life's A Gas" ging de ideale afsluiter geweest zijn.

avatar van Vinck
“I could have loved you girl
Like a planet
I could have chained your heart
To a star
But it really doesn’t matter at all
No it really doesn’t matter at all
Life’s a gas,
I hope it’s gonna last”

Jammer genoeg bleef het niet duren, want op 16 september 1977, twee weken voor zijn 30ste verjaardag, overleed Marc Bolan in een auto-ongeluk. Zelf reed hij niet, omdat hij daar te bang voor was. Hoe bitter.

Maar voor zijn dood schonk de god van de Glamrock ons nog enkele ijzersterke platen, waaronder deze mijlpaal uit de muziekgeschiedenis. ‘Electric Warrior’ wordt door velen als het eerste Glamrock album beschouwd en ik ben ook die mening toegedaan. De sound van de gitaar, het warme en sfeervolle geluid, de achtergrondkoortjes…alles aan deze plaat ademt de sfeer van Glamrock uit. David Bowie zou een jaar later zijn ‘Ziggy Stardust’-album op de wereld loslaten, maar als we het hem nog zouden kunnen vragen, zou ook hij zijn bewondering voor Marc Bolan niet onder stoelen of banken steken.

Typisch voor de liedjes van Bolan zijn de absurde, maar vrolijke en vaak ook grappige teksten. Vele nummers hebben een hoog ‘feestgehalte’, maar zijn allesbehalve oppervlakkig. Integendeel: dit album zit bomvol emotie.

“Beneath the bebop moon
I want to croon with you
Beneath the Mambo Sun
I got to be the one with you”

‘Mambo Sun’ opent het album met een heerlijk ritme en de kenmerkende zwoele zang van Bolan. Ik raad jullie aan om de teksten er toch eens bij te nemen tijdens jullie luistersessies. Op het eerste zicht lijken ze nergens op te slaan, maar de schoonheid ervan openbaart zich vrij snel. Ik ben dol op de gitaar in dit nummer, en tegen het einde is er ook nog plaats voor een coole solo. Kort samengevat is dit gewoon een sensueel, geil nummer om mee te beginnen.

‘Cosmic Dancer’ neemt meteen een beetje gas terug. Een akoestisch gitaartje en emotionele vocals zijn te horen.

“Is it wrong to understand
The fear that dwells inside a man”

Tekstfragmenten zoals deze geven reeds subtiele hints dat Marc Bolan geen onbezorgde ziel was, ook al zou men dat uit de feestelijk klinkende muziek niet meteen besluiten. Drugproblematiek en andere persoonlijke problemen doorspekten zijn korte leven, en op Pitchfork schreef een recensent het volgende, wat voor mij de essentie van zijn muziek samenvat: ‘This is not simply a man who plays party songs because he wants to: This is a man who plays party songs to fend off darkness.’ Hiervoor dient ‘Electric Warrior’ dus, en wat mij betreft kan dit doorgetrokken worden naar alle muziek: we gebruiken het om de duisternis af te weren.

‘Jeepster’ was een single en je begrijpt meteen waarom: wat is dit een aanstekelijk, catchy nummer. Meeslepend ritme en wederom erg coole lyrics. Mijn mening is dat Bolan op geen enkel nummer een overbodige zin neerpent. Elk woord is van belang hier.

“Just like a car
You’re pleasing to behold
I’ll call you Jaguar
If I may be so bold”

Autometaforen gebruiken om over vrouwen te spreken is iets wat Bolan geregeld deed, en ook dat is best wel geinig.

Bij ‘Monolith’ gaan we weer de rustigere toer op, wat zeker niet slecht is. Op het juiste toestel en met goede boxen zal dit nummer, net als het hele album, erg goed klinken. De productie van Tony Visconti is wat mij betreft dan ook zeer goed geslaagd. Zonder hem had ‘Electric Warrior’ nooit zo ‘glammy’ geklonken. ‘Monolith’ klinkt voor mij als het nemen van een warm bad. De tekst is mysterieus en gewoon erg goed. Je zal merken dat de liedjes van T. Rex ook erg ‘quotable’ zijn, simpelweg door de genialiteit ervan.

‘Lean Woman Blues’ klinkt exact zoals de titel aangeeft: bluesy, en een beetje klagerig. Toch zeker geen valse noot op het album, het hoort er allemaal bij. Opmerkelijk vind ik het enthousiasme en de passie die op elk nummer te horen zijn.

Wat daarna volgt is een wereldhit van formaat. Normaal moet iedereen het nummer ‘Get It On (Bang A Gong)’ ooit al eens gehoord hebben. Weeral een ideaal feestnummer en niet zonder reden een #1 single in vele landen. De gitaarriff…daar kan ik weinig meer over zeggen dan dat het machtig is. Zulke riffs zijn tegenwoordig dun gezaaid.

“You’re built like a car
You got a hubcap
Diamond star halo
You’re built like a car
Oh yeah”

‘Planet Queen’: groovy, cool en uiterst meezingbaar. Ook verbazingwekkend hoe Bolan de vreemde (maar goed klinkende) woordcombinaties uit zijn goochelaarshoed blijft toveren.

‘Girl’ klinkt vrij simpel maar is voor mij weer erg betoverend, dit is de kunst van songwriting volgens mij. Uiteraard zijn er genres die zich hier niet toe lenen, maar in de Glamrock kan dit dus absoluut wel. Geen gecompliceerde arrangementen, gewoon liedjes die met wat improvisatie aan het kampvuur kunnen gezongen worden, of waarmee je een feestzaal plat kan doen gaan.

‘The Motivator’ volgt hetzelfde patroon, en wat ik over de vorige nummers schreef is dus ook perfect van toepassing op dit nummer. Deze muziek is ook niet gemaakt om urenlang geanalyseerd te worden: zet je oren goed open en probeer gewoon de emotie die uit de muziek en de tekst spreekt op te vangen, dan heb je meer dan genoeg gedaan.

Het citaat waarmee ik deze tekst ingeleid heb komt uit het nummer ‘Life’s A Gas’. Geweldige, volle sound en een tekst die me altijd raakt. Ik kan niet verklaren waarom.

Een heel klein puntje van kritiek is dat ik misschien voor een andere afsluiter had gekozen dan het abrupte ‘Rip-Off’. Maar dit is niet zo erg, en wellicht zal er wel een bedoeling achter gezeten hebben. Ik wens jullie enorm veel plezier met deze klassieker en ben benieuwd naar jullie luisterervaringen.

Deze recensie, een tijdje geleden neergeschreven en niet bijzonder diepgaand, is afkomstig van mijn muziekblog Pop-Pourri

avatar van johan de witt
Erg leuk om te lezen! Dank.
Veel te laag stemgemiddelde deze.

avatar van Lee Malone
Eindelijk ook terug volledig beschikbaar op Spotify!