Ben Howard - Noonday Dream (2018)

Folk / Pop
Label: Island

1. Nica Libres at Dusk (6:34)
  2. Towing the Line (3:55)
  3. A Boat to an Island on the Wall (7:10)
  4. What the Moon Does (5:20)
  5. Someone in the Doorway (4:56)
  6. All Down the Mines [Interlude] (0:46)
  7. The Defeat (5:53)
  8. A Boat to an Island, Pt. 2 / Agatha's Song (4:53)
  9. There's Your Man (4:38)
  10. Murmurations (6:15)
Cye
Hier een groot fan van Every Kingdom. Ik moest dan ook heel erg wennen aan dit album, wat ik ook al had bij I Forget Where You Where, maar inmiddels begint de waardering te komen. Ben Howard is inderdaad nog minder toegankelijk geworden, maar zijn stem en het feit dat je iedere keer weer nieuwe geluiden ontdekt in zijn nummers maken zoveel goed. Een unieke artiest, en ik kan niet wachten tot ik naar zijn concert mag op 7 juli in AFAS. Overigens heb ik heb nog een kaartje over voor dat concert. Nog gegadigden?

Cye schreef:

Ik heb ook 2 kaarten over, maar ik mag ze niet op Ticketswap zetten. Een telefoontje naar Ticketmaster later en ik ben erachter dat op verzoek van meneer Howard de kaarten allemaal op naam staan en niet doorverkocht mogen worden. Ik snap de gedachte erachter (doorverkoop zwarte markt tegengaan), maar een beetje lullig dat mensen die niet kunnen hun geld kwijt zijn (zoals ik). Of wordt er niet streng opgelet bij AFAS en kan je de kaarten gewoon doorverkopen?

Cye
Mausie schreef:

De persoon die op de kaarten staat zal inderdaad ook daadwerkelijk aanwezig moeten zijn. Dus je kunt 1 of 2 kaarten wel verkopen of weggeven, maar de persoon op de kaarten moet ook mee naar binnen.

avatar van the crook
Axeqlusive schreef:
Ondanks dat dit niets zegt over de kwaliteit, moet ik gniffelen als ik denk aan de mensen die naar zijn aanstaande optredens gaan denkende dat ze de artiest van 'nummers als' Keep Your Head Up gaan aanschouwen. Ik vrees dat dat de mensen zijn die behoorlijk veel bij de bar te vinden zijn. Maar goed, dat biedt de liefhebber de ruimte natuurlijk.

Daar moest ik inderdaad van de week ook aan denken. Anyway, ik neem mijn dochter van elf mee, die doorgaans een hele andere muzieksmaak heeft dan ik, maar hoort bij de opvoeding in mijn ogen.

Noonday Dream begint hier langzaamaan in te dalen en ik kom, als velen, tot de conclusie dat het inderdaad het niveau van I Forget Where We Were niet haalt, maar nog steeds een bovengemiddeld goed album is.

Hoogtepunten zijn nu Nica Libres at Dusk, Someone in the Doorway en The Defeat. Maar het eerder wat vervreemdende Murmurations begint nu zelfs ook te beklijven!

Cye schreef:

Absoluut, ik heb vrijdag een kaartje voor zijn extra concert op 18 november aangeschaft. Wil hem enorm graag 7 juli al zien! Wil één van jullie er een PM voor sturen?

Het overbrengen van veel gevoel/emotie in een subtiele rustige manier vind ik heerlijk aan dit en zijn voorgaande album. Zijn geweldige stem en de luchtige instrumentatie complimenteren elkaar briljant. Albums om bij weg te dromen. Kunstwerken

Dim
Hoppa! Howard overtreft zichzelf en daarmee voorganger End of the affair.

avatar van Mausie
Zijn vorige albums vond ik goed, maar niet top (beiden 3,5*). Ben Howard was een beetje hit and miss voor mij. Prachtige songs afgewisseld door liedjes die mij niks doen. Maar het potentieel was duidelijk hoorbaar. En wat mij betreft lost hij de verwachtingen met zijn 3e album volledig in. Prachtige sfeeralbum!

avatar van Urrim
Mausie schreef:

Vond je zijn vorige twee albums ongeveer even goed? Ik vond I Forgot Where We Were namelijk een stuk beter dan zijn debuutalbum, en heb het gevoel dat hij de trend die hij toen inzette, nu doorzet.

Urrim schreef:

Qua songmateriaal vond ik ze elkaar niet veel ontlopen, maar de sfeer van het 2e album lag mij wel beter (2e album schat ik daardoor ietsje hoger in, maar niet genoeg voor 4*). Ik ben ook blij dat hij daarop is gaan voortborduren.

avatar van Cannabooze
Voor de derde kant van dit album gebruik ik toch regelmatig de repeat functie van mijn platenspeler. Ik vindt het zo'n magistraal stukje muziek, dat deze plaatkant het meest zal slijten; zover is zeker.

Het is de kant met (6t/m8) de grootste Radiohead invloeden. A Moon Shaped Pool werd al eerder genoemd en daar kan ik mij prima in vinden. De kant die Ben Howard is ingeslagen, slaat hier ook in. De "Keep Your Head Up" popartiest mag zich ondertussen schalen met de grote der alternatieve artiesten. Ik hoor een vleugje Sigur Rós, een mespuntje Massive Attack; bij de voorganger ook nog een grote plak Fink. En hier weer het eerder genoemde Radiohead. Maar bovenal hoor ik Howard.

Hij doet niet meer mee aan het poppy segment (sorry 538 luisteraar). Howard behoort al lang en breed tot de muziekliefhebber met diepgang.
Bevalt deze je niet? Vanaf 06.00 gaat Edwin Evers je met alle plezier wegwijs maken in de toegankelijkheid van de hedendaagse 'popkneiters'.

Addendum: Mocht mijn 4,5 nog wijzigen, kan het alleen nog een halfje hoger worden.

avatar van UnknownPleasure
Ik kan zijn stem niet zo goed verdragen, maar dat blijkt bij dit album wel mee te vallen eigenlijk. Klinkt beter dan verwacht.

avatar van Mastroianni
Nu ik me een tijdje heb ondergedompeld blijkt ook dit een fantastisch album, dat misschien zelfs kan wedijveren met zijn fenomenale voorganger.

Ben een groot Ben Howard fan, maar ging toch wel twijfelen na de eerste single gehoord te hebben (A boat to an island). De rumoer op de achtergrond, de net-niet lelijke distortion op de gitaar, tuurlijk hoorde ik ook mooie dingen, maar het was een moeilijke. Toch had ik het moeten weten. Deze man heeft het in zich. Hoe vaker ik 'm luister, hoe beter 'ie wordt. Verslavend. Wéér een goede plaat, en misschien nog wel beter dan zijn voorganger.

Ik vind 'm vooral beter qua balans. Songs zijn nog minder voorspelbaar, en de volgorde klopt. Nu staat Ben Howard erom bekend dat hij sterke openers heeft, maar met een intro als Nice Libres at Dusk, denk je, dit valt toch niet te toppen op de rest van het album? Maar hoe een geweldig nummer als The Defeat overloopt in A Boat Pt.2/Agatha's Song, dát is echt magie, the calm after the storm, heerlijk. Murmurations is ook gaan groeien, en blijkt een waardige afsluiter. Ook Someone in the Doorway is een echte topper. Ik kan nog wel even doorgaan.

Ik ben dan ook heel benieuwd om te horen hoe hij dit zaterdag live gaat brengen. De transparante vinyl ligt ook alweer in de kast. Hij flikt het gewoon weer..

avatar van MDekens
Poeh, dit was even lastig na de eerste luisterbeurt. Het was even een zure appel maar deze is gaan rijpen en inmiddels uitgegroeid tot mijn favoriet van Howard. Ik ben zeer benieuwd hoe hij dit zaterdag live gaat neerzetten en hoe het publiek erop reageert. Wat we in ieder geval kunnen verwachten is dat hij het debuut album helemaal links laat liggen.

Voor de liefhebber, ik heb nog een kaartje over. Ze staan op naam dus gewenst is om met ons naar binnen te gaan.

avatar van Don Cappuccino
Ik staar naar het gemiddelde en vraag me echt af of ik een andere plaat hoor of een diepere laag mis. Wat ik in ieder geval concludeer is dat Noonday Dream voor mij een teleurstelling is na meerdere luisterbeurten.

Ben Howard duikt nog wat meer het diepe in op deze plaat en dat is mooi. De songs hebben meer ambient-achtige lagen, maar de dynamiek van de algehele plaat breekt de boel soms behoorlijk op. Howard's stem is zeer monotoon op deze plaat, bijna op het mompelende af. De onderhuidse spanning hoor ik niet en de plaat biedt een mellow luisterervaring die na een nummer of zes lamlendig wordt. Voor iemand die naar belachelijk trage muziek als funeraldoom luistert is dat geen goed teken.

Ik hou van experiment, maar Noonday Dream voelt als een reis waar de richting nergens echt duidelijk wordt op een laag tempo. Benieuwd of Howard op plaat vier hier meer scherpte en focus in gaat brengen. Zeker niet slecht, maar na I Forget Where We Were had ik meer verwacht.

avatar van MDekens
Oke, even terugkomend op mijn eigen bericht; verhoogd naar de volle mep. Na het zien van zijn show afgelopen zaterdag in AFAS is elk nummer raak.

avatar van the crook
MDekens schreef:

Show was inderdaad top, de nummers van Noonday Dream kregen live nog een extra laag, wat de spanning zeker ten goede kwam! There's your Man was ronduit slecht (maar die verteer ik op de plaat ook al wat minder) en Someone in the Doorway viel me helaas ook wat tegen. De rest van de show was magistraal, met als uitschieter What the Moon Does! Wat een baas!!!!

avatar van Screenager
Don Cappuccino schreef:

Dit lijkt ook mijn mening te gaan worden. Een aantal mooie songs, maar af en toe toch wat té voortkabbelend.
Een moedige keuze om dit soort album te maken, maar dan had I Forgot Where We Were toch een pak meer om het lijf.

avatar van Kos
Kos
Snap niet echt wat hier zo bijzonder aan is.
My loss waarschijnlijk. Oh well.

Voor mij het mooiste optreden van Rock Werchter. Ben Howard, petje af. Dit album is fantastisch en het vierde nummer komt echt binnen.

avatar van vinylbeleving
Saai ding deze plaat. Heb Noonday Dream eindeloos geluisterd met het idee dat het vervolg op Ben Howards prachtige voorlaatste album nog wel zou gaan groeien. Helaas is dit niet het geval. Hoewel Noonday Dreams prachtig opent met Nica Libres at Dusk, zakt de plaat daarna teveel weg in reverb en mompel zang. Het is te prijzen dat Ben Howard het experiment opzoekt alleen het probleem is dat ik de melodieën niet boeiend genoeg vind en daardoor eigenlijk steeds halverwege de plaat denk: hoe lang nog? Zodoende staat het het aangeschafte transparante vinyl hier in de kast en heb ik eigenlijk spijt van die aankoop. Gokje genomen, en helaas misgeschoten.

avatar van blur8
Openingstrack is veelbelovend, maar 50 minuten later blijkt track1 het hoogtepunt van het album.
Heus zeer oprecht en kwalitatief allemaal, maar ik voel geen emotie en kan er weinig mee.
2 tracks met groeipotentie: Someone in the Doorway & The Defeat (4+6), Dat dan weer wel.

avatar van jakkepoes
Met twee voorgangers eens. Dat neuzelige gezang gaat vreselijk irriteren op den duur. O wat mis ik Ronnie James Dio.

jakkepoes schreef:
O wat mis ik Ronnie James Dio.

Grappig.
Als ik metal luister denk ik ook altijd 'O wat mis ik Prince'.

avatar van jakkepoes
[quote]Cannabooze schreef:

Grappig.
Als ik metal luister denk ik ook altijd 'O wat mis ik Prince'.[/quote

Had ook Prince kunnen zijn inderdaad. Was maar een voorbeeld.Of David Bowie. Ben Howard zingt vind ik althans op een vervelende ongeïnspireerde manier.
Als je U2 op 1 hebt staan weet je waar ik het over heb hoop ik. Bono is ook een lichtend voorbeeld.
Hopelijk blijft hij nog lang onder ons.

jakkepoes schreef:

Ik begrijp het benoemen van een stijlicoon als Dio niet bij deze muziek. Vocalen zijn per genre verschillend. (Overigens deel ik je mening over Bono.)

avatar van Noere
Don Cappuccino schreef:

Precies dit ja. Hetzelfde gevoel heb ik trouwens bij het hier ook zo geprezen 'the war on drugs'. Bak delay over de gitaar en flirten met soundscapes en echo maar eigenlijk gebeurt er maar weinig interessants vind ik.

avatar van Booyo
vinylbeleving schreef:

Hoeveel wil je er voor hebben?

avatar van vinylbeleving
20 euro Booyo