Young Gun Silver Fox - AM Waves (2018)

Label: Monty

1. Midnight in Richmond (4:13)
  2. Lenny (4:02)
  3. Take It or Leave It (4:02)
  4. Underdog (4:40)
  5. Mojo Rising (3:33)
  6. Just a Man (3:48)
  7. Love Guarantee (4:20)
  8. Caroline (4:00)
  9. Kingston Boogie (5:06)
  10. Lolita (4:36)
avatar van E-Clect-Eddy
De single Lolita is al ruim een jaar uit en Lenny circa 8 maanden en Midnight in Richmond al weer 5 maanden. Ze hebben de tijd genomen. Mogelijk dat het werkschema van zanger Andy Platts te vol zit met verplichtingen met zijn andere band Mamas Gun. Die is beduidend minder populair en speelde in februari nog in de Sugar Factory in Amsterdam terwijl Young Gun Silver Fox al in grote zaal van de Paradiso stond 6 maanden geleden.

Een paar dagen na de release staat ze alweer op podia in Amsterdam en Brussel, daar had best wel een paar weken tussen mogen zitten. Hopelijk is het album wel al te koop op de avond zelf.

Wel opmerkelijk dat You Gotta Smile de 'b-kant' van de single Lolita hier niet op staat, staat nog wel op Spotify maar niet (meer?) op Bandcamp.

Ik verwacht meer soulvolle West Coast Pop Rock / Soft Rock

avatar van Dirruk
Verrassend dat Lolita er op staat. You Gotta Smile kan ik best missen op dit project. Heb best hoge verwachtingen. Heerlijk dat Midnight in Richmond de opener is.

avatar van musician
En welke nieuwe track gaat het uitbrengen van dit album nu ondersteunen?

avatar van E-Clect-Eddy
Ik vermoed dat Take It or Leave It de volgende single zou kunnen zijn, die werd al live gespeeld een half jaar terug.

Alhoewel een titel als Kingston Boogie wel nieuwsgierig maakt hoe dat klinkt. Reggae is niet direct iets wat ik logisch vind om te combineren met Westcoast Soul / Soft Rock.

avatar van Dirruk
Er is al een snippet van Kingston Boogie. Te vinden op hun FB pagina.

avatar van E-Clect-Eddy
De eerste beluistering valt goed, het is wat ik verwachtte Westcoast / Soft Rock / Soul en hebben ze wat geleend inspiratie van andere acts en genres van eind 70s tot begin 80s.

Love Guarantee klinkt als geïnspireerd door de Jazz Rockers van Chicago alleen ik meen dat de blazers hier uit een synth of ander kastje komen.

Caroline heeft wat weg van een Funky cover van The Beach Boys...

Kingston Boogie niks Reggae, eerder licht Funky zoals van Lipps, Inc en misschien zelfs wat Funky Latin Rock a la Foxy,

Midnight in Richmond en Lolita zijn de aandachtstrekkers van dit album maar er zijn er zat die nog wel verder kunnen groeien in waardering zoals Lenny, Just a Man en Kingston Boogie

Prachtige nieuw album, met uitschieters Caroline en Underdog

avatar van Reijersen
Via een opmerking van E-Clect-Eddy bij een album van Mamas Gun hier terecht gekomen. Lekker, onbezorgd plaatje dit.

avatar van Zwaagje
Ik moet altijd denken aan "The little river band" als ik deze muziek hoor, maar dat heb ik al eens eerder gezegd geloof ik. Ik kan de muziek wel waarderen. Lekkere zonnige niets aan de hand muziek. Heerlijk op zijn tijd. Prachtige samenzang en het staat er allemaal glas helder op. Laat maar komen die zomer.?

avatar van jerome988
Storend hoeveel er bij anderen afgekeken lijkt te zijn. Zou Underdog op een Stevie Wonder-plaat gestaan hebben, dan zou het onopgemerkt aan me voorbij zijn gegaan dat het een andere artiest is. Daarnaast heel veel Billy Joel- en Eagles-invloeden. Knap hoe dicht ze qua geluid bij deze artiesten in de buurt kunnen komen, maar dat neemt het luisterplezier wel totaal weg.

avatar van E-Clect-Eddy
Ik denk dat je de gedachte / bedoelingen van Andy Platts (Young Gun) en Shawn Lee (Silver Fox) niet kent.

Zij zijn grote liefhebbers van de zgn Westcoast -sound, ca 1965-1979 - Folk Rock / Soft Rock met Country invloeden en strakke harmonieën. Samen maken ze muziek die daar in het verlengde van zit en dat slaat aardig aan hier in Nederland, meer zelfs dan in hun eigen Engeland. In plaats van slechts een covers-act te zijn werken ze aan eigen materiaal, maar live spelen ze vaak wel 1 of 2 covers van hits uit die periode. Kort samengevat, een act met een retro-sound / stijl uit die periode.

Zo zijn er wel duizenden andere acts die dat doen met andere stijlen. Het verschil is dat Punk / Post-Punk / Rock / Post-Rock etc continu worden gekopieerd en eigenlijk niemand het meer echt opvalt. Van deze Westcoast-sound ken ik eigenlijk geen andere acts die nu actief zijn die dit ook doen.

avatar van Lambchop
Leuk maar wel erg veel van het zelfde, vorige plaat was mooier.

avatar van guido schrager
Heerlijke plaat, alles wel bij elkaar gejat maar dat mag voor mij de pret niet drukken. Beter goed gejat dan slecht bedacht.

avatar van gaucho
E-Clect-Eddy schreef:

Ken je deze? Opereren in hetzelfde straatje, maar klinkt naar mijn smaak net iets sterieler. Maar ze kregen wel Michael McDonald zo ver om een deuntje mee te zingen. Wat wil je nog meer? Hun laatste plaat dateert alweer van een paar jaar geleden, al is er onlangs wel een nieuwe single uitgekomen.

Voor het overige ben ik het met je eens: er zijn nauwelijks groepen die zich hieraan wagen. Al was dit natuurlijk een leuke eenmalige poging.

Het debuut van Young Gun Silver Fox heb ik gekocht omdat het retro-aspect me bijzonder aansprak. Ik heb hier een paar nummers van gehoord, maar weet het nog niet zo. Misschien ook omdat het verrassingseffect een beetje weg is.

avatar van E-Clect-Eddy
gaucho misschien moet je dan zanger Andy Platts andere bandje eens een keer luisteren Mamas Gun - Golden Days (2017) muzikaal iets meer gevarieerd, iets minder glad maar de liefde voor Soulvolle muziek uit de 70s zit ook in hun geluid.

Ik zal de meest recente nummers van die State Cows eens luisteren.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Young Gun Silver Fox - AM Waves - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Young Gun Silver Fox is de samenwerking tussen de Britse muzikant Andy Platts (mogelijk bekend als voorman van de Britse band Mamas Gun) en de Amerikaanse muzikant en producer Shawn Lee (met name bekend als producer van onder andere Jeff Buckley en Lana Del Rey of als de maker van muziek bij games en films).

Als Young Gun Silver Fox keren ze in een tijdmachine terug naar de jaren 70 en maken ze daar soulvolle softrock, die direct associaties zal oproepen met de muziek van onder andere Chicago, The Doobie Brothers, Kenny Loggins & Jim Messina en America.

Het zijn de namen die bij mij als eerste opkwamen bij beluistering van AM Waves, maar inmiddels hoor ik minstens net zoveel van de Bee Gees, The Eagles, Boz Scaggs, Steely Dan en zeker ook Hall & Oates.

Het is muziek waar ik in het verleden niet zo gek op was, waardoor het genre ondervertegenwoordigd is in mijn platenkast, maar met name de laatste jaren kan ik de zwoele en zonnige klanken uit de softrock wel waarderen, zeker als ik even niets hoef of moet.

Het gemis in de platenkast wordt volledig opgevangen door het album van Young Gun Silver Fox (dat hetzelfde kunstje overigens al eerder liet horen op haar debuut West End Coast), dat klinkt als een verzamelaar van de beste songs van alle bovengenoemde bands, duo’s en muzikanten.

Muziekliefhebbers met een allergie voor zoete en gepolijste klanken moeten hier niet eens aan beginnen, want de muziek die Andy Platts en Shawn Lee als Young Gun Silver Fox maken is suikerzoet en zo glad als een net gevangen aal. Het is aan de andere kant muziek die de zon laat schijnen en die je in een keer meevoert naar het California uit de jaren 70.

In muzikaal opzicht zit het allemaal geweldig in elkaar, waarbij de klanken die de temperatuur minstens een paar graden doen stijgen worden gecombineerd met flink wat muzikale hoogstandjes en een flinke dosis galm.

Hierop mogen de heren hun vocale kunstje doen en ook op dit vlak leveren Andy Platts en Shawn Lee een topprestatie. De zang doet af en toe denken aan die van Don Henley, maar herinnert ook nadrukkelijk aan Steely Dan en kan ook nog eens met falsetstemmen richting The Doobie Brothers of de Bee Gees schieten.

AM Waves had probleemloos in de jaren 70 gemaakt kunnen zijn, wat betekent dat de Brit en de Amerikaan een knap staaltje retro hebben afgeleverd. Hiermee doe je Young Gun Silver Fox ook flink tekort, want wanneer AM Waves in de jaren 70 was verschenen had de plaat absoluut met de besten meegekund. Young Gun Silver Fox komt immers met een geweldige serie songs op de proppen en het zijn songs waaraan ik na een keer horen verslaafd was.

Grote kans dat ik uiteindelijk toch de oeuvres van alle hierboven genoemde artiesten ga uitpluizen, maar voorlopig heb ik genoeg aan het geweldige AM Waves van Young Gun Silver Fox. Erwin Zijleman

avatar van Marco van Lochem
Andy Platt (Mamas Gun) en Shawn Lee (Ping Pong Orchestra) vormen samen Young Gun Silver Fox en brengen met “AM WAVES hun tweede album uit. Net zoals het debuutalbum “WEST END COAST”, dat in 2015 verscheen, ademt dit album de Amerikaanse westcoast pop. Bands als America, The Doobie Brothers (de Michael McDonald periode) , Steely Dan en Seals & Crofts lieten deze muziek in de jaren ’70 al horen en Young Gun Silver Fox sluit daar gemakkelijk bij aan. Lekkere koortjes, prima in het gehoor liggende melodieën en muziek die raakvlakken heeft met soft jazz en soft rock. Songs als “LENNY”, met een lekker refrein en “LOLITA” met een aanstekelijk tempo zijn voorbeelden van klassieke westcoast muziek. “TAKE IT OR LEAVE IT” zou van de Doobie Brothers kunnen zijn, het begin heeft erg veel weg van het begin van “WHAT A FOOL BELIEVES”, “MOJO RISING” is daarentegen een typisch Steely Dan song, “LOVE GUARENTEE” heeft een echte Chicago feel en “KINGSTON BOOGIE” heeft niets met reggae uit Jamaica te maken, maar is een jaren ’70 soul/funk/disco track. Door dit alles zou je zeggen dat Young Gun Silver Fox geen eigen geluid heeft, maar niets is minder waar. Ze stoppen genoeg van zichzelf in dit album en de liefde voor deze muziek spat uit je speakers. Dit past niet alleen op de AM, maar zeker ook op de FM. “Cuisin’ Down The Highway, Cartop Down And The Radio On”…heerlijk!

avatar van Dirruk
Heerlijk album. Niet heel spannend maar toch wel mijn favoriet van het jaar tot nu toe. De beste 2 nummers veranderd bij mij ook met de week. Inderdaad wordt er veel van dit werk vergeleken met het werk van andere bands uit de jaren 70.

Take It Or Leave It is inderdaad een beetje What a Fool Believes in een nieuw jasje. Bij het refrein van Midnight in Richmond hoor ik eigenlijk ook wel een beetje America's Ventura Highway. In de gitaarsolo van dat nummer moet ik gelijk denken aan de solo van Reelin In The Years van Steely Dan. Love Guarantee lijkt vooral in het begin gezongen te worden door George Michael (oke geen jaren 70) . Om maar even een paar dingen op te noemen.

Uiteraard is dit persoonlijk, maar ik vind het juist wel leuk dat die vergelijkingen er zijn. Of het ook zo door Young Gun Silver Fox bedoeld was...

avatar van Zwaagje
Ik merk dat ik de plaat veel op zet; met een halfje verhoogd. De singles zijn vaak op radio 2 te horen trouwens.

avatar van musician
Niet zo gek, buitengewoon radio vriendelijk en gemaakt met een echte feel voor muziek.

Wederom een hoog Steely Dan gehalte, hoewel de band van Becker en Fagen wat steviger was bij aanvang van hun carriere.
Maar wie niet zo scherp oordeelt en graag nog eens naar ware vervangers van dit duo wil luisteren, Young Gun Silver Fox is het antwoord.

Heb mij ook bij dit album geen minuut verveeld, ze klinken ook buitengewoon vertrouwd en professioneel. Ze moeten wel op blijven letten dat er nog af en toe nog wat te verrassen moet blijven voor de luisteraars.

avatar van reptile71
Iemand wees me erop hier eens naar te luisteren. Dus deed ik dat. Paar (stukjes van) liedjes vanaf youtube gedraaid. Allereerst ben ik enorm verbaasd dat dit uit de UK komt. Dit klinkt zó Amerikaans. Wat mij betreft gelikte Amerikaanse pop/rock. Ik kan daar gewoon niks mee. Ik voel het niet en vind het oersaai. Wat genoot ik van de stilte toen ik dit uitzette. Ongekend fijn, dat effect. Dat was het positieve ervan. Elk nadeel heeft zijn voordeel.

avatar van bas2204
Op de een of andere manier kan ik dit album een heel stuk beter waarderen dan het eerste album van deze heren. Misschien dat dan ook maar een keer terug gaan luisteren. Dit is een heerlijk album voor met dit heerlijke zomerweer. Netjes gemaakt, maar inderdaad wel erg gelikt.

avatar van MoKnows
Inmiddels zwaar verslaafd aan dit album. 15 november live te zien in een uitverkocht 013 (Jupiler stage)!!

avatar van bas2204
Of een dag later in het nog niet uitverkochte Grenswerk.

avatar van jellecomicgek72
Bij sommige van deze nummers krijg ik een sterk Guardians Of The Galaxy gevoel bij.

avatar van rr66
Dooby Brothers, Steely Dan...
Heerlijke muziek!

avatar van Minneapolis
Net voor de 2e keer geluisterd, en hier word ik erg blij van! Ik zet graag mijn naam onder eerder gemaakte opmerkingen over 70's, Doobies, Steely Dan en Hall en Oates etc. Geen vervelend rijtje..

Grappig, want ik heb net nog ergens geschreven dat ik steeds minder snel enthousiast word, omdat ik niet meer zo vaak verrast word. Nou, dat is dat hier totaal geen probleem! Wat fijn dat dit nog gemaakt wordt. Ik voel de lente er ineens aankomen.

avatar van Jonestown
Als we dan toch bezig zijn, zet dan gelijk ook de LP's van Full Moon / Larsen Feiten Band op ...

avatar van principal2000
Dit is mijn ogen het beste album van Young Gun Silver Fox. Geen enkel nummer vind ik slecht en hoewel de nummers qua stijl niet heel veel uiteenlopen, vind ik dit in dit geval juist een voordeel. Een album wat je door de donkere dagen heen kan helpen. Somberheid en neerslachtigheid zullen snel verdwijnen.