Isaac Hayes - Hot Buttered Soul (1969)

Soul / Funk
Label: Enterprise

1. Walk on By (12:03)
  2. Hyperbolicsyllabicsesquedalymistic (9:38)
  3. One Woman (5:10)
  4. By the Time I Get to Phoenix (18:42)
  5. Walk on By [Single Edit] * (4:25)
  6. By the Time I Get to Phoenix [Single Edit] * (6:46)
avatar van MJ_DA_MAN
Toch wel een hele goede CD. En als je ziet dat de eerste 2 nummers, ook meteen de beste van de CD, maar liefst vier keer zijn gesampled.
Walk on By:
Wu-Tang Clan & Isaac zelf - I Can't Go To Sleep
Notorious B.I.G. - Warning

Hyperbolicsyllabicsesquedalymistic:
Public Enemy - Black Steel in the Hour of Chaos
Ice Cube - I Gotta Say What Up

Maargoed, fijne CD dus, 4*. Ik denk dat ik wat vaker naar Hayes ga luisteren, Shaft heb ik ondertussen ook al binnen. Suggesties?

avatar van ariedirk
walk on by is ook gesampled door the cooper temple clause in het nummer who needs enemies van het album see this through and leave

avatar van Zjapp
Compton's Most Wanted sampelde ook Walk On By voor Hood Took Me Under.

avatar van Osiris Apis
MF DOOM ook in Dead Bent.

avatar van judgepaddy
Waar zou de wereld zijn zonder Burt Bacharach, lol

eazyfan
Eerst en vooraal een grote 'Dank U' naar MJ_DA_MAN voor het aanzetten tot luisteren
Dit album is geweldig, De Chef van South Park die zingt Met een stel fantastische beats die achteraf zoveel keer gesampled zijn, echt te gek voor woorden als je dan het origineel hoort. Walk On By blijft een van de beste Soul-tracks die ik ken, ik ben echt fan aan het worden van Soul/Funk en Isaac Hayes hoort echt bij de top

Geweldige stem die een ongelooflijk kippenvel-sfeer brengt met van die echt goede teksten, in combinatie met die beats is dit verplichte kost voor elke fan van: Stevie Wonder, Curtis Mayfield, etc...

Ik weet dat dit richting 4,5* zal gaan, (al dan niet 5*), gewoon morgen eens gaan aankopen en veel luisteren

avatar van Herr Meijer
eazyfan schreef:

Heej Eazyfan,
zo ben ik ook begonnen!

Ik heb deze topper op mooi, oud vinyl en als schitterende cd. Uitstekend.

Wel leuk dat er enkele samples worden genoemd, ik denk dat er nog een tienvoud aan samples gevonden kunnen worden van deze plaat.

eazyfan
Werkelijk fantastische Cd, morgen ga ik proberen dit te kopen en dan nog véél luisteren .

Isaac heeft een adembenemend goede/mooie stem die zorgt voor kippenvelmomenten met die prachtige beats erbij, het hele onderwerp van het album is Liefde maar het wordt elke keer zo goed gebracht dat het toch niet verveelt.

Dit is bij verre een van de beste Soul-albums die ik ken, dit komt miss nog in mijn top10 eigenlijk, ben daar nog niet zo zeker van, 5* dikke sterren kan ik dit album alvast geven want die verdient dit gewoon: Classic!

Walk On By en Hyperbolicsyllabicsesquedalymistic kies ik als 2 favorieten, One Woman en By The Time I Get To Phoenix zijn ook prachtig gewoon, héél deze Cd.

Elk liedje van deze Cd is wel gecoverd/gesampled dacht ik, Walk On By is origineel een pop-nummer door Burt Bacharach dacht ik.

*****

avatar van PaulieWalnuts
Dit is zo'n geweldig soul album... Wat een nummers! Vier supergoede.

Hyperbolicsyllabicsesquedalymistic zat in de film Zodiac (2007)

EVANSHEWSON
PaulieWalnuts schreef:
Dit is zo'n geweldig soul album... Wat een nummers! Vier supergoede.

Hyperbolicsyllabicsesquedalymistic zat in de film Zodiac (2007)

Het is gewoon de waarheid, niets dan de pure waarheid, zo helpe mij...

eazyfan
Er zijn maar een paar Soul-tracks die me echt kippenvel bezorgen keer op keer: Walk On By blijft een wondermooi nummer! Fantastisch gezongen en instrumenteel een van de geniaalste dingen in de muziekindustrie. Heel dit album is en blijft zo geweldig, One Woman dat meestal wordt gezien als het minste nummer vind ik eigenlijk ook gewoon briljant. Eigenlijk verdient dit album gewoon méér stemmen vind ik . (33 nu dus)...

***** blijven mooi staan gewoon

LocoHermano
Hij maakt op dit moment het eerste rondje in mijn cd-playert, maar alleen al dat eerste nummer is 5 sterren waard. Ouch! Woof! Brotha Isaac heerst.

Heb een tijdje geleden de LP aangeschaft.
Kende alleen de reputatie van de plaat. Nooit gehoord (schande natuurlijk) Maar..... Wat is ie goed!!!

Massive Attack gebruikte op Mezzanine ook een sample van Hayes.

Walk on by vind ik een heel erg goed nummer, dus heb ik dit album gekocht. En het album bevalt me goed, alleen is het normaal dat deze cd enorm zacht afgemixt is?

avatar van ariedirk
Ataronchronon schreef:
Massive Attack gebruikte op Mezzanine ook een sample van Hayes.

ja op het nummer exchange, maar die komt van het nummer our day will come van het album to be continued die hierna kwam

avatar van Steez
Dat stukje piano op ongeveer 7:30 van Hyperbolicsyllabicsesquedalymistic wordt ook in een nummer van The Game gebruikt

Album moet ik nog wat vaker luisteren om te oordelen. Staat nu voor het eerst op

avatar van Reijersen
Hét absolute meesterwerk van Isaac Hayes. Vier geweldige en interessante composities. Groovend, soulvol en bovenal bijzonder muzikaal. Ook vocaal is Isaac Hayes een topper, mede door zijn herkenbare bariton-achtige stijl. Geweldige plaat!

Dit is echt grensverleggende soul/funk, Isaac Hayes was in 1969 toen hij dit album maakte ver zn tijd vooruit. Vooral op Hyperbolicsyllabicsesquedalymistic(vette titel trouwens), hoor je dat goed. Wat een dik en hard funk nummer is dat man. In dat nummer maakt Hayes trouwens ongeveer 25 jaar voordat Dre ermee aan de haal ging G-funk(als die piano riff erin komt). Walk on By vind ik een van de mooiste, gevoeligste nummers ooit gemaakt. Dit album mag trouwens wel eens opnieuw gemasterd en opgepoetst worden dat verdient hij zekers wel, want de sound op de CD die ik heb is echt bedroevend slecht..

avatar van MJ_DA_MAN
Volgens mij is de geremasterde versie al uitgebracht, hoor.

Ik heb eens rondgekeken op internet, en er schijnt inderdaad een SACD versie te zijn maar die is moelijk te krijgen. De versie die ik heb is in 1987 uitgebracht, en die klinkt niet echt geremasterd..

avatar van Osiris Apis
Een geremasterde versie hoeft toch niet per se een SACD te zijn?
Bij Cosmox is de versie uit 2006 maar € 5.

avatar van JLjuju
Wat is Walk On By toch een verschrikkelijk mooi nummer..
Hij duurt 12 minuten en hij gaat geen 1 moment vervelen, en dat is echt zo.

avatar van Freddielotje
Prachtplaat! R.I.P. Isaac

R.I.P. Isaac

Hoe wrang ook zijn dit soort momenten toch aanleiding om een album weer eens uit het stof te halen.
In lang vervlogen tijden was ik veel meer met soul/funk bezig (ooit Prince-fan weet u wel). Een hele stoet artiesten ben ik toen gaan beluisteren alleen bleef Isaac Hayes eigenlijk alleen maar beperkt tot dit album. Het heeft me nooit zo weten te overdonderen als een hoop andere artiesten dat wel deden.
Nu dus dit album weer beluisterd en moeten concluderen dat 3* wel erg magertjes is en daarom een halfje erbij, en wie weet beland ik weer eens in een soul/funk periode en gaat dit album meerdere draaibeurten krijgen. Wie weet wat dat verder nog gaat opleveren

avatar van ewalk
Een geweldig album waarin isaac experimenteel flink uithaalt. In ieder geval voer voor Public Enemy geweest.
Rest in peace Isaac!

avatar van Pooiertje
oja, just blaze heeft walk on by ook gesampled voor het nummer p.s.a. remix van Jay-Z

Kijk voor samples en originelen vooral op de - in mijn ogen en oren - geweldige site:
Natuurlijk is er voor Isaac Hayes ook een mooie afdeling bij.

Geniet hoe Black Eyed Peas' "Don't Phunk With My Heart" een letterlijke rip-off van een Bollywood nummer is.