Isaac Hayes - Hot Buttered Soul (1969)

Soul / Funk
Label: Stax

1. Walk on By (12:03)
  2. Hyperbolicsyllabicsesquedalymistic (9:38)
  3. One Woman (5:10)
  4. By the Time I Get to Phoenix (18:42)
  5. Walk on By [Single Edit] * (4:25)
  6. By the Time I Get to Phoenix [Single Edit] * (6:46)
avatar van beaster1256
alhoewel ik met dit soort muziek niet zo veel gemeen heb moet ik toch wel zeggen dat dit album wel heel goed is !

avatar van Rhythm & Poetry
Als hiphop liefhebber kan ik weinig anders dan respect hebben voor Isaac Hayes én dit album. Veel goede samples zijn hier uit voort gekomen. Heb deze plaat de laatste dagen vaak opgezet en ben met name razend enthousiast over de instrumentale begeleiding (of het nou de blazers zijn of de piano alles klinkt mooi vol ). Isaac Hayes heeft een fijne stem om naar te luisteren maar is niet de type zanger die me ook daadwerkelijk kan raken (het straalt niet 100% soul uit voor mij). Daarnaast vind By the Time I Get to Phoenix op sommige stukken wat minder. Isaac Hayes (met alle respect) is geen Gil Scott-Heron die wel een track op kan vullen met praten. Ik verlies bij Isaac op sommige punten mijn aandacht.

Echter mag dit niet de pret drukken, want er staat veel meer op waar ik wel van kan genieten. Met name de eerste twee nummers vind ik geweldig, deze gaan dan ook echt richting de perfectie. Alles bij elkaar kom ik op een mooie beoordeling uit die richting de 4,5* gaat maar het voorlopig nog net niet haalt.

avatar van thelion
4 Nummers 1 Plaat van ruim 45 minuten veel meer kon hij er niet op proppen zonder er een dubbel album van te maken.........
45 Minuten puur genieten van voor die tijd zeer grens verlegende en vernieuwende muziek.

Het album staat bol van de perfectie benaderende aragementen die zeer invloedrijk zijn gebleken voor de verdere ontwikkeling van de Soul / Funk..........
Het album is een geweldige trip door de krochten van de muzikaliteit en experimenteel gepuzzel dat zijn weerga niet kent......
Alles klopt op dit album het sluit allemaal naadloos op elkaar aan en is zeer uitgebalanceerd........

Na herbeluistering naar het maximaal aantal * verhoogd 5***** dubbel en dwars waard.

Samen met Curtis Mayfield waren zij de genen die Funk bij een breeder publiek bekend hebben gemaakt........ Hulde daar voor heren.
Beiden zijn er helaas niet meer en dat is een groot gemis........ Gelukkig is hun nalatenschap nog lang niet verloren zodat ze nog lang een inspiratie bron voor velen kunnen en zullen zijn........

avatar van James Douglas
Mijn instap in het funkgenre en wellicht in dezelfde mate voor het soulgenre. Erg lekker om s'avonds door de speakers fluisteren als je met andere zaken bezig bent. Dit verdient meer luisteraandacht door mij.

avatar van ewalk
Meesterlijke plaat!!!

Hyperbolicsyllabicsesquedalymistic!!!

avatar van kemm
Vooral de eerste 2 nummers zijn grandioos, en behoren tot het beste wat ooit in dit genre is gemaakt. Ook de B-kant is dik oké hoor, maar staat toch een beetje in de schaduw daarvan.

Er is inmiddels een nieuwe geremasterde versie van dit album uit. Met twee single edits erbij van Walk on By en By the Time I Get to Phoenix

avatar van principal2000
Mooi album van de man met de zware stem. Lekkere muziek om bij weg te dromen of jezelf juist te verliezen in het ontdekken van weer nieuwe, voorheen nog niet ontdekte lagen. De lange speelduur leidt niet tot verveling, wat op zich al een prestatie is. Jammer van die lange praat-intro op By The Time I Get To Phoenix (ik heb nog de oude versie van het album).

|Joël|
Voornamelijk de A-kant van deze plaat is van enorme klasse.
Hyperbolicsyllabicsesquedalymistic! 5,0*

avatar van josbosvos
Prachtige muziek, de eerste drie nummers zijn fenomenaal met name de eerste natuurlijk. By the time I get to phoenix kan me niet zo erg boeien, hoewel de tweede helft van het nummer nog best lekker luistert. 4 sterren, By the time I get to phoenix weerhoudt me ervan een 4,5 te geven.

avatar van Outblasty
Bij vlagen een prachtig album. Isaac zn stem past perfect bij deze muziek en de instrumentatie zit zo nu en dan echt perfect in elkaar. Toch kan ik niet het hele album mn aandacht er goed bij houden, vooral vanwege het laatste nummer (By the time I get to Phoenix) met die veels te lange intro. Ik moet zeker wat meer Soul/Funk gaan luisteren om dit goed te kunnen plaatsen maar mijn voorlopige stem van 4* is puur gebaseerd op dit album zonder dit te plaatsen in zijn genre.

Zorin
Invloedrijke en goeie plaat. Zelf vind ik de nummers iets té eentonig om daar gemiddeld een minuut of 10 naar te luisteren en dat maakt dat ik 'm zelf niet heb. Voorbeelden waarbij mijn aandacht ook wat verflauwt zijn bijv. het ongeveer 5 minuten durende 'eindrefrein' bij Walk On By, het wat /iets te lange Hyper....en het te lange eindnummer incl. het tamelijk lange 'praatintro wat voor mij zeker niet had gehoeven. Heel goed op zich qua muziek, maar toch voor mijzelf : net niet.

avatar van iemand74
Bijzondere plaat. De meest oprechte, rijke en hartverscheurende soulplaat die ik ken. Isaac vertelt verhalen, met zo'n overtuigende, beeldende ziel en diepte dat dit voor mij eigenlijk bijna een film is. De instrumentatie is perfect.

Ga ik binnenkort eens mooie review over schrijven

By the Time I Get to Phoenix hoort bij dat handjevol van mijn meest dierbare nummers. Erg bijzonder hoeveel Isaac met alleen geluid, tekst en soul los kan maken...

avatar van Outblasty
Bij vlagen een geniaal album, al snap ik het nut van dat lange laatste nummer niet zo goed.

avatar van Poeha
iemand74 schreef:

Ga ik binnenkort eens mooie review over schrijven

Ben benieuwd of die er nog komt

avatar van Metalhead99
Mooi funk album waarbij vooral de zang uitspringt. Isaac Hayes heeft een erg mooie, zware stem en dat past echt geweldig bij deze muziek. Een echte aanrader.

avatar van Stijn_Slayer
Klassieker in het genre. Heerlijke plaat waar ik al een tijdje vaak naar teruggrijp. De soul heeft een bepaalde (soms funky) vibe die steeds lekker lang gerekt wordt zonder te gaan vervelen. Hayes had ook iets in zijn stem dat ervoor zorgt dat je aan z'n lippen blijft hangen.

Naast deze ken ik natuurlijk Shaft. Voorlopig kan ik daar nog wel even mee vooruit, maar wat zou ik in de toekomst nog meer van Hayes moeten horen?

avatar van thelion
Stijn_Slayer schreef:

The Isaac Hayes Movement en Black Mozes zijn ook aanraaders.

De verzamelaar Ultimate Isaac Hayes, Can You Dig It is een zeer goed overzicht van 's mans carriere op 3 cd's

avatar van Flemming
Heb hem eindelijk op vinyl..........wat een geweldige plaat.......hij klopt gewoon.....SOUL

avatar van FlyLo
FlyLo (moderator)
Geen idee waarom ik deze op 2.5* had staan.. Gewoon een prachtige klassieker.

avatar van scott
Het begin,,,, prachtig als je de naald op het vinyl legt en de eerste minuten hoort. De emotie in het gitaar spel en de teleurstelling die ze muzikaal weten te brengen. De dynamiek in de plaat is heel goed, van muist stil tot oorverdovend en daarom moet je de plaat wel op hoog volume draaien om hem echt goed te beleven. Pieken en dalen dat voel ik in deze plaat, emotionele dieptepunten met muzikale hoogtes gecombineerd maken dit tot een unieke plaat die ik zelden draai maar wel met aandacht luister en me elke keer weer diep in mijn ziel weten te raken.

avatar van scott
De hoes, hoe kom je er op? Het neerkijken op Isaac Hayes ontbloot maar met dikke gouden ketting en zonnebril! De titel van het 2e nummer, hoe kom je erop? Dat verhaal zou ik graag eens horen.
En na het eerste nummer heb je gewoon zin in een portie oprechte liefdes verdriet!

Ik kwam dit Hot Buttered Soul tegen in een tweede hands bak, het vinyl in een hele goede staat. Toen ik de plaat oplegde, wist ik niet wat ik hoorde. Een prachtig nummer: Walk On By, met een fantastisch orkest, schitterende blazers (the Bar-Keys!) en de mooie donkere stem van Isaac Hayes. En op het moment dat je denkt: beter kan het niet worden, volgt het briljante Hyperbolicsyllabicsesquedalymistic, wat aan het einde ook nog eens een sublieme pianosolo tevoorschijn tovert.
One Woman is 'gewoon' een erg mooi liedje, maar de emotie komt weer vol terug, met alle dynamiek die daarbij hoort, op het fraaie By the Time I Get to Phoenix. Op mijn oude Stax plaat uit 1969 staat nog het lange 'praat-intro', maar ook als je dat over zou slaan dan nog heb je weer zo'n lang mooi Isaac Hayes nummer.
Op deze plaat weet Isaac Hayes ook een prachtige fusion van Soul, Funk en zelfs klassieke (film-)muziek te maken. In deze review heb ik voor Hot Buttered Soul woorden als prachtig, fantastisch, schitterend en briljant gebruikt. Niet zomaar: ik zet deze sublieme plaat in mijn top 10.

avatar van waxs
Een plaat die je van begin tot eind in zijn greep houdt. Vrij ongebruikelijke duur van de nummers maar niet zonder reden. Fantastische solo's en muzikale uitspanning volgen gedurende het zwoele stemgeluid van Hayes. De mix tussen funk en soul komt uitstekend tot zijn recht op nummers als Hyperbolicsyllabicsesquedalymistic, mijn andere grote favoriet is zonder twijfel "Walk on By". Door het toegankelijke geluid een aanrader voor iedereen die zich verder in dit genre wil gaan verdiepen.

Van één van mijn favoriete soul/funk platen ooit, leek er alleen een echt goede remaster te zijn uit 2003 van Mofi. Alleen: die zijn nu peperduur. Echter tot mijn zeer aangename verrassing blijkt er een Stax 24-bit remastering te zijn uit 2009 die werkelijk geweldig is. Deze remaster laat ook de originele hard- zacht contrasten van de LP uit 1969 (die ik heb) volledig in tact. Alleen nu klinkt het echt als een klok. Een absolute aanrader:
Isaac Hayes - Hot Buttered Soul (CD, Album) at Discogs
In ieder geval relatief goedkoop te vinden op amazon.de

Misschien wel een goed idee. Mijn lp kraakt nogal

Ik heb 'm nu op de koptelefoon: echt geweldig!

Als bonustracks staan de single versies erop. En nu hoor ik op Walk On By dat het geluid wel 'compressed' was. Dat haalt de dynamiek er behoorlijk uit. En ik maar denken dat die 'greatest hits' compilations zo matig gemastered waren, zelfs op lp. Het lag dus aan de single versies.

avatar van Broem
west schreef:
Isaac Hayes - Hot Buttered Soul (CD, Album) at Discogs
In ieder geval relatief goedkoop te vinden op amazon.de

Jou een avondje volgen kost wel veel geld Nog zo'n album die op mijn lijstje staat. Nokken nu

Zeg beste Broem, deze vond ik ook nog, kost nog veel meer geld, maar is wel errug mooi hoor:
Isaac Hayes Hot Buttered Soul LP Translucent Gold Vinyl NEW NC EXCLUSIVE 500 PCS | eBay