Isaac Hayes - Hot Buttered Soul (1969)

Soul / Funk
Label: Stax

1. Walk on By (12:03)
  2. Hyperbolicsyllabicsesquedalymistic (9:38)
  3. One Woman (5:10)
  4. By the Time I Get to Phoenix (18:42)
  5. Walk on By [Single Edit] * (4:25)
  6. By the Time I Get to Phoenix [Single Edit] * (6:46)
avatar van thelion
4 Nummers 1 Plaat van ruim 45 minuten veel meer kon hij er niet op proppen zonder er een dubbel album van te maken.........
45 Minuten puur genieten van voor die tijd zeer grens verlegende en vernieuwende muziek.

Het album staat bol van de perfectie benaderende aragementen die zeer invloedrijk zijn gebleken voor de verdere ontwikkeling van de Soul / Funk..........
Het album is een geweldige trip door de krochten van de muzikaliteit en experimenteel gepuzzel dat zijn weerga niet kent......
Alles klopt op dit album het sluit allemaal naadloos op elkaar aan en is zeer uitgebalanceerd........

Na herbeluistering naar het maximaal aantal * verhoogd 5***** dubbel en dwars waard.

Samen met Curtis Mayfield waren zij de genen die Funk bij een breeder publiek bekend hebben gemaakt........ Hulde daar voor heren.
Beiden zijn er helaas niet meer en dat is een groot gemis........ Gelukkig is hun nalatenschap nog lang niet verloren zodat ze nog lang een inspiratie bron voor velen kunnen en zullen zijn........

Ik kwam dit Hot Buttered Soul tegen in een tweede hands bak, het vinyl in een hele goede staat. Toen ik de plaat oplegde, wist ik niet wat ik hoorde. Een prachtig nummer: Walk On By, met een fantastisch orkest, schitterende blazers (the Bar-Keys!) en de mooie donkere stem van Isaac Hayes. En op het moment dat je denkt: beter kan het niet worden, volgt het briljante Hyperbolicsyllabicsesquedalymistic, wat aan het einde ook nog eens een sublieme pianosolo tevoorschijn tovert.
One Woman is 'gewoon' een erg mooi liedje, maar de emotie komt weer vol terug, met alle dynamiek die daarbij hoort, op het fraaie By the Time I Get to Phoenix. Op mijn oude Stax plaat uit 1969 staat nog het lange 'praat-intro', maar ook als je dat over zou slaan dan nog heb je weer zo'n lang mooi Isaac Hayes nummer.
Op deze plaat weet Isaac Hayes ook een prachtige fusion van Soul, Funk en zelfs klassieke (film-)muziek te maken. In deze review heb ik voor Hot Buttered Soul woorden als prachtig, fantastisch, schitterend en briljant gebruikt. Niet zomaar: ik zet deze sublieme plaat in mijn top 10.

In een periode aangekomen dat het oudere soul/funk meer en meer mij interesse heeft gewekt.
Toendertijd werd dat nog met veel passie en muzikale vernuftheid gebracht.
En wat een grote jongens toen zeg.
Sly, Curtis en Isaac Hayes.
Dit album is een belangrijk hoofdstuk uit het soul/funk tijdperk van de eind 60's/ begin 70's.
Nooit bewust vermeden, maar kennelijk nog niet klaar voor dit genre is dan mijn excuus.
Maar nooit te laat om te ontdekken natuurlijk.
God damn! Wat heeft dit album een heerlijke warme deken.
De zwoele en perfect gearrangeerde strings, de bronsige stem van Hayes en de superswing, die koninglijk heerst over het hele album.
Erotisch eigenlijk ook. Het is pure sex, maar dan in een muzikale vorm - de titel van de plaat dekt de lading volledig.
De uitsmeerderij van de songs is dan helemaal niet bezwaarlijk, mits in een bepaalde mood.
Ramen lappen, of de administratie doen is volstrekt misplaatst bij een plaat als deze,
Nee, dit is een plaat die op zwoele avonden perfect dienst doet en met een drankje en voedsel - net wat de voorkeur heeft ( oesters misschien?) Een partner is wel wenselijk dunkt mij.
Maar ik wil dit zeker niet af doen als een Barry White album of zo.
Hot Buttered Soul heeft genoeg muzikaliteit te bieden.
Het valt wellicht niet zo op, omdat alles heel organisch klinkt.
Ook alles op de goede plek en geraffineerd is vastgelegd.
Niet typisch een 1969 album.
Best tijdloos, waar het geheel het sterke punt vornt.
Wat een baas die Hayes en wat een mooi album.
Blij dat ik 'm ontdekt heb.

avatar van Reijersen
Een meer dan legendarisch soulalbum dat maar vier nummers bevat, maar toch ruim drie kwartier duurt. Een bijzonder album met uitgesponnen, psychedelische en funky soulnummers. De baritonstem van de legendarische Isaac Hayes wordt daaraan toegevoegd en door de jaren heen heb je een cultstatus te pakken.
1. Walk on By – niet vaker hoorde ik nummers zo goed opgebouwd als deze versie van de bekende Burt Bacharach song. Lang duurt het zeker, maar dat heb je tijdens het luisteren eigenlijk nooit echt door omdat je bij elke luisterbeurt opnieuw andere dingen hoort.
2. Hyperbolicsyllablecsequedalymistic – een schier onmogelijk uitspreekbare titel brengt wat meer funk en jazz in dit album. Een stuk korter dan de opener, maar nog steeds dik negen minuten genieten van muzikale vindingrijkheden
3. One Woman – hier gaat Isaac Hayes wat meer op de romantische tour. Een warm nummer door de mooie strijkers, maar ook door zijn bronzige stem. Wederom een plaatje zoals het opgebouwd is.
4. By the Time I get to Phoenix – in eerste instantie praat Isaac ons door het nummer heen. Na ruim acht minuten begint hij met zingen en dan is het nummer ook echt los. Prachtig nummer.

avatar van jordidj1
Sinds kort staat South Park op Netflix, waar ik met stomme verbazing erachter kwam dat Isaac Hayes de man is die de stem van Chef doet. Geen wonder dat Chocolate Salty Balls zo'n wereldberoemd nummer is geworden! Dat was echter vorige week, daarvoor had ik allang al dit album beluisterd. Toen was het al erg lekker en zit ik hier mezelf voor de kop te slaan: waarom wist je niet dat dit Chef is én hoezo ontdek je deze sixties-klassieker nu pas?

Vanaf seconde één is het de voetjes van de vloer en constant losgaan. De nummers zijn erg goed opgebouwd en Hayes' stem is een en al seks, jammer dat het tempo er ruim acht minuten uit ligt tijdens By the Time I get to Phoenix, wat toch een smetje is op het geheel. Desondanks: feest!