Janelle Monáe - Dirty Computer (2018)

R&B / Pop
Label: Bad Boy

1. Dirty Computer (1:59)

met Brian Wilson

2. Crazy, Classic, Life (4:46)
  3. Take a Byte (4:07)
  4. Jane’s Dream (0:18)
  5. Screwed (5:02)

met Zoë Kravitz

6. Django Jane (3:10)
  7. Pynk (4:00)

met Grimes

8. Make Me Feel (3:14)
  9. I Got the Juice (3:46)

met Pharrell Williams

10. I Like That (3:20)
  11. Don’t Judge Me (6:00)
  12. Stevie’s Dream (0:46)
  13. So Afraid (4:03)
  14. Americans (4:06)
avatar van Choconas
Janelle Monaé bovenaan de Eindlijst 2018 van OOR, dat had ik ook niet zien aankomen! Ik was aangenaam verrast. Wat mij betreft is Dirty Computer zeker jaarlijstjesmateriaal, maar eerlijk is eerlijk, de plaat haalt bij mij het podium niet, laat staan de hoogste trede. Neemt niet weg dat ik het een erg mooi popalbum vind, waar ik het afgelopen jaar enorm van heb genoten. Na het weergaloze optreden van Janelle in Paradiso afgelopen september is mijn waardering voor de artiest én het album alleen nog maar gegroeid!

avatar van Sandokan-veld
Ik moet me hier toch wel enigszins bij west aansluiten, behalve dat ik weinig uitschieters of inzakmomenten kan tellen op deze plaat. Het is allemaal vrij goed, prima in elkaar gedraaid, relevant voor deze tijd, conceptueel samenhangend, en het doet me geen zak, eerlijk gezegd.

Het is een probleem dat ik vaker ervaar met moderne soul/ R & B, dus dat zal ongetwijfeld ook aan mij liggen. Ik ervoer een paar jaar geleden een zelfde soort apathie bij de prima laatste plaat van Solange, en ook in ruimere zin bij het werk van Prince, van wie Monáe een protegé was, heb ik begrepen. Het is naar mijn smaak allemaal gewoon wat te gladjes, wat te gekunsteld, zonder dat ik nou echt iets kan aanwijzen wat ik er slecht aan vind.

Omvergeblazen op DTRH

avatar van Bobbejaantje
Leuke, funky, kabbelende muziek. Zeker. Qua album art zie ik wel elke hoes bulken van zwaar aangezette occulte symboliek. Moeten we veronderstellen dat dit de persoonlijke keuze is van deze dame? In my opinion she's just a puppet on a string, one of many.

avatar van aerobag
Volgens deze compilatie van eindejaarslijstjes was Dirty Computer de critical darling van 2018. Voor mij voelt dit album juist als een stapje achterwaarts voor Janelle. Het album kent zeker memorabele momenten, maar het album lijdt onder een iets te enthousiaste productie waardoor de persoonlijke touches van Janelle wat verloren lijken te gaan. Je moet er van houden en dit slaat bij mij niet zo aan.Tekstueel zijn de nuances van haar voorgaande albums de deur uit gegooid. Een pop album hoeft niet per se hoogstaand te zijn, maar het niveau stoort mij hier wel af en toe. Het zijn net seksueel getinte kinderliedjes en die twee zaken moet je gescheiden houden. Album bevat prima, goed in het gehoor liggende nummers, maar als album in zijn geheel schiet het toch wat te kort.

avatar van Film Pegasus
Een leuk popalbum dat doet vermoeden dat Janelle op een podium nog beter is. Het is best wel genieten, klinkt fris en vrolijk. Maar het kent maar enkele uitschieters. Maar kom, het is toch een genre dat me iets minder ligt en ik ben ook niet het doelpubliek van de nieuwe jonge muziekhypes. En toch sprak de muziek me tussen al die popartiesten aan. Niet slecht van Janelle.