The National - Boxer Live in Brussels (2018)

Label: 4AD

1. Fake Empire (3:21)
  2. Mistaken for Strangers (3:28)
  3. Brainy (3:49)
  4. Squalor Victoria (5:10)
  5. Green Gloves (3:55)
  6. Slow Show (4:48)
  7. Apartment Story (3:36)
  8. Start a War (3:41)
  9. Guest Room (3:47)
  10. Racing Like a Pro (4:09)
  11. Ada (4:35)
  12. Gospel (4:25)
avatar van Edgar18
Live albums een stem geven, altijd lastig. De plaat klinkt op zich prima maar ik hoor geen meerwaarde t.o.v. 'de gewone' Boxer. Ik zou het denk ik een 4* geven maar voor een eerlijke stem vind ik twee luisterbeurten niet voldoende.

avatar van chevy93
Iets meer achtergrondinfo:
The National have announced a new live album: Boxer (Live in Brussels) is out on Record Store Day 2018 (Saturday, April 21) via 4AD. The RSD exclusive release is limited to 4,000 vinyl copies. As the title suggests, it’s a live recording of the band’s seminal 2007 record Boxer. It was captured on November 9, 2017 at Forest National in Brussels, Belgium. Check out the Boxer (Live in Brussels) cover art below. Last year, the National reissued Boxer for its 10th anniversary.

avatar van 1980Joost
Slechts 4000 exemplaren wereldwijd. Gelukkig één kunnen bemachtigen op RSD.

Positieve uitschieters vind ik de uitvoeringen van Squalor Victoria en Slow Show wat op zich niet mijn favoriete nummers van de originele Boxer zijn maar zo zie je maar weer dat studioplaten en live platen totaal verschillende dingen zijn. Zeker bij The National.

Ik vind het een prima toevoeging aan het nu al indrukwekkende oeuvre. 4*

avatar van blur8
Inmiddels gewoon ook op Spotify. De rauwere live uitvoering is mij meer waard dan de versies uit de studio.
Jammer nu van dat domme geklap bij elke tempowisseling. Meest storend in Ada.
Maar weet het zeker dat voor diegene die hier echt bij geweest zijn,het een geweldig document is.

De podium sound anno nu verraad 10 jaar live ervaring, waardoor het beter klinkt dan ooit. Voorbeelden:
Het spetterende koper in Fake Empire.
Drums in Squalor Victoria.
Gitaren in Guest Room.
Zang in Gospel.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Een knappe liveregistratie van een monumentaal album.

Daar waar Matt Berninger nog weleens de neiging heeft om zichzelf te overschreeuwen, zingt hij tijdens deze korte registratie geheel in dienst van het album. Juist omdat hij en de overige bandleden zo dicht bij de oorspronkelijke opname blijven, is het geheel ontzetten fijn om naar te luisteren. Het kleine rauwe randje wat hoort bij live spelen voegt een mooie extra glans toe aan de nummers.

Toch is alleen het album spelen te weinig voor een echt memorabel livealbum. Daarvoor had het moeten worden aangevuld met recentere nummers.

avatar van Mr.Domestica
Ik was er bij toen dit werd opgenomen. Dat was alvast een zeer memorabele avond. Ik ben aangenaam verrast door de kwaliteit van de opname. Heel wat beter dan dat andere live-album van onlangs.
Squaler Victoria steekt er voorlopig het meest bovenuit. Aan de ene kant jammer dat de rest van het optreden niet mee is uitgebracht, maar dan is het uiteraard niet enkel Boxer live...

Ik hoopte dit nog ergens op vinyl op de kop te kunnen tikken, maar dat lijkt me nogal onwaarschijnlijk.

avatar van Johnny Marr
Mr.Domestica schreef:
Ik was er bij toen dit werd opgenomen.

Jonasv heeft 'm. En hij was er ook bij die bewuste avond, net als Gretz.

Johnny Marr schreef:

Jonasv heeft 'm. En hij was er ook bij die bewuste avond, net als Gretz.

Helemaal correct. Deze gaat ondertussen op The National - Boxer (Live In Brussels) (Vinyl, USA, Canada & Europe, 2018) For Sale | Discogs voor redelijk wat geld

avatar van Johnny Marr
Jonasv schreef:

klik

avatar van Mr.Domestica
Effe minstens €92 betalen. Dat gaat em niet worden.

avatar van steve harris
Dan maar op cd toch ?

avatar van VDB79
Schitterende opname, zeer zeker een toegevoegde waarde ten opzichte van de studioversie. Vinyl klinkt indrukwekkend. Blij met de aanschaf, hoewel ik het mezelf kwalijk neem hem niet zelf op RSD gekocht te hebben voor aanzienlijk minder, maarja.