Buddy Guy - The Blues Is Alive and Well (2018)

Blues
Label: RCA

1. A Few Good Years (4:47)
  2. Guilty as Charged (3:20)
  3. Cognac (5:22)

met Jeff Beck en Keith Richards

4. The Blues Is Alive and Well (5:13)
  5. Bad Day (3:48)
  6. Blue No More (3:39)

met James Bay

7. Whiskey for Sale (4:02)
  8. You Did the Crime (6:53)

met Mick Jagger

9. Old Fashioned (3:57)
  10. When My Day Comes (4:38)
  11. Nine Below Zero (6:19)
  12. Ooh Daddy (3:17)
  13. Somebody Up There (4:27)
  14. End of the Line (3:25)
  15. Milking Muther for Ya (0:57)
avatar van Hendrik68
Plaat is alweer een paar weekjes oud, maar niemand heeft nog de moeite genomen om aandacht te besteden aan deze blues gigant aan wie toch ook best wel veel mensen die niet direct bluesfan zijn wel eens aandacht schonken. In zekere zin kun je zeggen dat de artiest dit niet verdiend heeft. Zo ongeveer de allerlaatste der Mohikanen van de oude stempel is nog altijd letterlijk Alive and Well. Als je echter naar de plaat luistert dan is het ook wel weer begrijpelijk dat er nog weinig woorden vuil zijn gemaakt aan dit album.
Het is al snel duidelijk dat de kwaliteit als vanouds weer goed is, superprofessioneel en musici die weten waar ze de mosterd vandaan hebben. Ook wordt vrij snel duidelijk dat de echte flow van Sweat Tea en Living Proof mist en waarschijnlijk ook niet meer terugkomt. 1 nummer steekt er met kop en schouders boven uit: You did the crime, waaraan Mick Jagger een bijdrage levert. De rest is gewoon goed en verveelt nergens, maar doet je ook nergens opveren. Maar Buddy Guy leeft nog en heeft er nog heel veel plezier in en dat dat te horen is, maakt het uiteindelijk toch wel weer een verplichte aanschaf.

avatar van Joey Ramone
Ik hoorde deze bij Velvet in Breda en wilde hem gelijk meenemen, maar...…..ze konden hem niet vinden....Dus vandaag maar gekocht bij de Waterput in Bergen op Zoom en op de terugweg in de auto lekker hard gezet. Man man man Buddy Guy kan er wat van. Het spettert alle kanten op.

Wat een plaat heeft Buddy Guy weer afgeleverd en dit keer gemaakt op een leeftijd van 81 jaar! Respect voor deze wel heel ouwe knar. Keith & Mick van the Rolling Stones zijn ineens jonkies vergeleken met deze blueslegend. Opvallend is dat hij natuurlijk een geweldige tweede carriere heeft sinds begin jaren '90 vanaf Buddy Guy - Damn Right I´ve Got the Blues (1991) Daarna volgde vele hoogtepunten, vooral Buddy Guy - Sweet Tea (2001), maar deze The Blues is Alive and Well mag er ook wezen hoor.

Natuurlijk wordt er weer geweldig gespeeld op dit album en dus ook op deze leeftijd. Zijn stem heeft een lichte sleet, maar dat klinkt ook wel weer mooi. Verder staan er veel goede songs op en een paar ijzersterke. Daaronder You Did The Crime met Mick Jagger, opener A Few Good Years, heerlijk uptempo nummer Guilty As Charged, Cognac met Jeff Beck & Keith Richard, titelsong The Blues is Alive and Well & Bad Day: echt geweldig fijne nummers. Het complete eerste deel van dit album dus. En verderop staat ook nog allerlei fraais. Zoals When My Day Comes met briljante gitaar en fantastisch orgeltje.
Ik ga voor dit album als mijn plaat van 2018. Buddy Guy is Alive and Well!

avatar van spinout
Alle clichés worden zowel muzikaal als tekstueel boven gehaald. Dit album kon Guy 10 of 15 jaar geleden ook gemaakt hebben. Guy staat stil; mag ook wel als zo oud bent als de man is, maar voor mij is dit album overbodig.