Israel Nash - Lifted (2018)

Folk / Rock
Label: Desert Folklore

1. Rolling On [Intro] (1:05)
  2. Rolling On (4:33)
  3. Looking Glass (5:11)
  4. Lucky Ones (3:55)
  5. Sweet Springs [Intro] (0:23)
  6. Sweet Springs (3:52)
  7. SpiritFalls (4:25)
  8. Northwest Stars (Out of Tacoma) (4:17)
  9. Hillsides (4:53)
  10. The Widow (4:16)
  11. Strong Was the Night (4:53)
  12. Golden Fleeces (3:33)
avatar van harm1985
Eindelijk weer een nieuw album van Israel Nash Gripka. Ben benieuwd welke kant het deze keer op gaat, verder zoals Silver Season of weer meer zoals Barn Doors. Zolang de geluidskwaliteit maar beter is dan de vorige keer, daar zat waar téveel ruis doorheen.

avatar van Joshua68
Denk het eerste.. ondertitel is “File under Hippie Spiritual”.. ?
Hier wat meer info: Israel Nash - Rough Trade

Hendrik68
Ben er bang voor. Van de top in de eredivisie naar de grauwe kelder van de Jupiler League. Dat is het verhaal Gripka van de laatste jaren kort samengevat. Als ik het artikel lees stemt het mij alweer weinig hoopvol. Ik zal het eerste nummer aanhoren als het beschikbaar komt en als dat niet bevalt dan laat ik hem maar helemaal zitten. Het drama Silver Seasons hoef ik geen 2e keer mee te maken. Zoveel uitgeblustheid op 1 schijfje, ja dat is bijna kunst.

Stijn_Slayer
Meer zoals Silver Season (zijn beste plaat i.m.o.) of het inslaan van een nieuwe weg zie ik wel zitten! Helemaal niets mis met Barn Doors, maar om dat nou weer te herhalen. Dat was de eerste keer al een herhaling van een herhaling van een herhaling (ook al was 't wel een goede).

En ik wil ook nog wel een lans breken voor zijn stem: hij gaat steeds beter zingen.

Hendrik68
Even Israel's naam op YouTube ingetikt en daar hebben we de eerste video al van het nummer Rolling On. Niet heel goed, maar minder slecht dan verwacht. Naar het einde toe wordt het iets beter, maar die bombast is zo jammer. Allemaal tierelantijntjes, zo overbodig. Zijn stem verzuipt wederom finaal in de klankenderrie die over ons heen gestort wordt. Laat youtube voor de gein eens doorlopen en dan hoor je een live optreden in KEXP. Zo zie je dat hij inderdaad de goeie zanger is die je op plaat helaas niet te horen krijgt.
Israel Nash - "Rolling On" (Official Audio) - YouTube

Stijn_Slayer
Een beetje tam en zoetjes is mijn eerste indruk. Stem is oké, maar het liedje is een beetje als een fleecedekentje: wel lekker zacht, maar het heeft niet veel om handen. Misschien werkt het beter in de context van het album.

avatar van heicro
Er zijn nu twee liedjes bekend nog vóór de release. Ik was er al bang voor, maar net als zijn vorige album 'Silver Season' voldoen niet ze aan mijn verwachtingen. Ben een beetje klaar met Israel Nash.

Hendrik68
Ha, ha heicro, die avatar is sinds deze week zeer actueel voor mij. Nee ik ben helaas niet in de States geweest, maar langs de N34 staan sinds deze week exact zulke borden, maar dan met de naam Hunebed Highway er op. Best wel grappig. Maar goed, even ter zake:

Nou, ik had al helemaal geen verwachtingen meer, maar ondertussen zijn er 3 nummers bekend en ik ben toch positief verrast eigenlijk. Ben nog niet overtuigd van de songs maar Rolling On begint steeds beter te bevallen en Spirit Falls en Lucky Ones vallen direct goed. Stonden de vorige 2 albums puur in het teken van het psychedelische trucje, nu staan de songs weer centraal en dat is al een hele winst. Een nieuwe Barn doors hoeft echt niet, maar een lekkere plaat met goede songs mag ook wel een keer weer en daar lijkt het voorlopig aardig op.

avatar van Ducoz
Iets wat ik niet wil zeggen, na twee draaibeurten.. Maar de eerste indruk is teleurstellend. Ik moet daar bij zeggen dat ik niet goed weet wat ik precies verwachte.

Waar de voorganger mij naar meer deed verlangen, maar dan beter uitgebalanceerd, krijg ik nu een beetje het idee dat het té uitgebalanceerd is en daarmee een beetje 'dood' of plat is. Ik vind het weinig inventief en Nash verschuilt zich een beetje onder een productionele deken van 'net geen' psychedelica. Ik weet het allemaal nog niet. De LP staat in ieder geval klaar om te worden beluisterd in een meer huiselijke setting.

Hendrik68
Ja moeilijk om albums van Nash in perspectief te zien. Verwacht je een Barn Doors dan is al snel duidelijk dat die tijd vermoedelijk voorgoed verdwenen is. Zet je het af tegen Silver Season dan is het al snel beter. Dat is deze plaat dan ook, zo wordt al snel duidelijk, maar dat is natuurlijk totaal geen verdienste. Hij is gedeeltelijk onder die psychedelische deken vandaan gekomen en alleen dat al werkt bevrijdend. Vergelijkbaar met het weer dat we nu hebben. Deze plaat voelt in die zin als het bevrijdende buitje waar we al weken op wachten. De eerste 3 bekende nummers stemden mij redelijk positief. Maar helaas is het bevrijdende buitje een korte dat nauwelijks water aanbrengt. Positief punt is dat de laatste 2 nummers weer enigszins aan de tijden van weleer doen denken. Ook Northwest Stars is een flinke stap in de goede richting. Maar helaas blijft het daar bij en zelfs die nummers zijn nog mijlenver van een Baltimore of Goodbye Ghost verwijderd, verwacht dat niveau absoluut niet, want dan heb je helemaal niks meer om je op te verheugen. Nog altijd wordt vrijwel elk nummer ontsierd door het zelfde lome tempo. Veelal gezochte instrumentatie. Intro's, outro's en intermezzo's in vrijwel elk nummer die compleet nergens over gaan. Eigenlijk blijft alleen die deels afgeworpen psychedelica als pluspunt over, plus een paar redelijker songs dan in het verleden. Nee, Nash heeft nog een lange weg te gaan om in het rechterrijtje van de singer songwriters terug te keren. Israel, pak een gitaar, ga op een kruk zitten en ga spelen. Je kunt het zo allemachtig goed, maar hou nou eindelijk eens op met dat geneuzel. Dan doe ik het ook.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Israel Nash - Lifted - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Israel Nash Gripka maakte het afgelopen decennium een aantal prima rootsplaten, waarvan het in 2011 verschenen Barn Doors And Concrete Floors de beste was.

Sinds 2014 brengt de Amerikaanse muzikant zijn platen uit onder de naam Israel Nash en waar er in zijn naam een schepje af ging, kwam er in muzikaal opzicht een flinke schep bij.

De nog puur aandoende rootsmuziek uit de beginjaren werd verrijkt met extra invloeden, een vol klinkende instrumentatie en arrangementen vol versiersels en tierelantijntjes. Dat levert zeker niet alleen positieve reacties op, maar ik was persoonlijk erg onder de indruk van Rain Plains uit 2013 en Silver Season uit 2015.

Op Lifted kiest de in de Ozark Mountains in Missouri geboren muzikant voor een nog wat voller geluid. Het is een geluid waarin invloeden uit de jaren 60 en 70 domineren en binnen de invloeden uit dit decennium bestrijkt Israel Nash een opvallend breed palet.

Lifted opent met Beach Boys achtige koortjes, raakt net als zijn voorgangers meerdere keren aan het werk van Neil Young, maar maakt ook geen geheim van een voorliefde voor radiovriendelijke soft-rock, muziek uit de Laurel Canyon en zweverige psychedelica. Voor liefhebbers van pure Amerikaanse rootsmuziek valt er weer wat minder te halen op Lifted, maar iedereen die de huidige zomerse temperaturen wil voorzien van een geschikte soundtrack is bij Israel Nash aan het juiste adres.

Voor de arrangementen deed de Amerikaanse singer-songwriter dit keer een beroep op de onder andere van Mercury Rev bekende Jesse Chandler, die de plaat heeft voorzien van een geluid vol versiersels van onder andere strijkers en blazers en hier en daar zorg draagt voor sprookjesachtige sferen. Het combineert fraai met de pedal steel, die altijd een voorname rol heeft gespeeld in de muziek van Israel Nash en dat gelukkig nog steeds doet.

Bij de arrangementen van Jesse Chandler ligt overdaad altijd op de loer, maar Lifted blijft wat mij betreft altijd aan de juiste kant van de streep. Israel Nash heeft een plaat gemaakt vol lome en zwoele popliedjes. Het zijn popliedjes die net zo makkelijk in de jaren 60 of 70 gemaakt hadden kunnen zijn en die zich dit keer meer hebben laten inspireren door Brian Wilson dan door Neil Young.

Lifted is een plaat die zich makkelijk opdringt, zeker zolang de zon zo overdadig schijnt, maar het is ook een plaat die aan kracht wint wanneer je je best doet om het volle geluid volledig te ontrafelen. Wanneer je dit probeert hoor je hoe hecht de band van de Amerikaan speelt, hoe mooi de accenten van Jesse Chandler zijn en hoe aangenaam de zang van Israel Nash klinkt (van de uithalen moet je houden).

Lifted is een tijdloos klinkende plaat, maar Israel Nash past wat mij betreft niet in het hokje retro. Lifted combineert hiervoor teveel invloeden en klinkt op een of andere manier en ondanks alle invloeden uit het verleden ook te eigentijds. Zeker zolang de zomer aanhoudt is Lifted van Israel Nash een graag geziene gast in de cd speler, maar ik sluit zeker niet uit dat deze plaat ook mijn herfst- en wintermaanden gaat verwarmen. Erwin Zijleman

avatar van Bartjeking
Ik ben ook positief gestemd. Smaken verschillen dus wel degelijk. Rolling On had ook zomaar een track van Father John Misty kunnen zijn trouwens. Die heb ik hoog zitten, dus het album begint al aardig. Er ligt wel steeds het gevaar op de loer dat het album wat teveel de hoogte in gaat qua zweverigheid (net zoals deze zin). Zou ik ook willen dat hij weer een plaat maakt zoals zijn debuut? jazeker! Maar ook op deze weg blijf ik hem getrouw volgen.
Een optreden van hem in een klein Nederweerts kroegje een aantal jaren terug heeft me volledig ingepakt, dus die roze bril zit wel op mijn hoofd als het dhr. Nash (Gripka) aangaat.

avatar van harm1985
Eerste indruk is positief, luistert makkelijker weg dan de voorganger.

avatar van Tubanti
Recensie ROAR E-zine:
Israel Nash – Lifted | ROAR E-Zine - roarezine.nl

Ook zijn vijfde studioalbum brengt Israel Nash uit zonder zijn laatste naam Gripka. Bovendien vallen er nauwelijks grote veranderingen te bespeuren: met Lifted levert de Amerikaan opnieuw degelijk vakwerk.

Na een kort intro begint Israel Nash het opgewekte ‘Rolling On’ al neuriënd meteen met het refrein. Het rijke arrangement aan gitaren en synths in combinatie met de eenvoudige liedstructuur zorgen voor een makkelijk in het gehoor liggend openingsnummer. De fijne gitaarsolo die Nash er op het eind nog uitgooit geeft het net het extraatje dat het nodig heeft en typeert tegelijkertijd het album: een solide rockplaat die makkelijk wegluistert en weinig verrassingen kent.

Lifted is geen bestemming in de zoektocht naar spannende en experimentele platen, maar een album dat sterk is in zijn eenvoud en nergens verslapt. Nash haalt drie kwartier lang een constant niveau op een plaat die bestaat uit twee delen die licht van elkaar verschillen. Het eerste deel wordt gevormd door opgewekte popliedjes met een vleugje country en een hoger ritme dan de nummers op de tweede helft van de plaat. De rijke instrumentatie – vooral veel gitaren en synths en af en toe wat blazers en piano – en de volle productie zorgen ervoor dat de vaart er hier goed in zit.

‘Spiritfalls’ voldoet aan al deze kenmerken tot het outro zich aandient: Nash’ stem wordt nog maar minimaal begeleid, waarna het nummer door een combinatie van strijkers en natuurgeluiden op een serene wijze eindigt. Hiermee zet Nash het tweede deel van het album in gang, waar het tempo wat omlaag gaat en de country en folk wat meer van zich doen spreken. Toch is ook dit deel weer rijk aan instrumentatie en worden de composities nergens complex. Na ‘Golden Fleeces’, dat weer een vleugje soul in zich heeft, zitten de drie kwartier luisterplezier er verrassend snel op.

Stijn_Slayer
Een aantal keer gedraaid en de eerste indruk is ook hier positief. Lichtvoetiger en toegankelijker dan zijn voorganger, maar de liedjes zijn catchy en blijven hangen. Voor mijn gevoel zakt het tegen het einde alleen wat in. Heeft waarschijnlijk wel minder eeuwigheidswaarde dan Rain Plans en Silver Season.