Gorillaz - The Now Now (2018)

Electronic / Pop

9. Fire Flies (3:53)
  10. One Percent (2:16)
  11. Souk Eye (4:36)
avatar van niels94
Waar bij Humanz werd geklaagd dat het te veel gasten en stijlen bevatte, en te weinig Gorillaz, zo zou je hier weer kunnen zeggen dat het meer een soloproject van Damon Albarn is dan een Gorillaz-album.

Maar waar ik Humanz een matig, bij elkaar geraapt zooitje vind (met enkele hoogtepunten), word ik van The Now Now veel gelukkiger, na een aantal luisterbeurten.

Misschien komt het doordat ik de meeste tracks van tevoren al eens of meermaals had beluisterd - ik kan me voorstellen dat het album de eerste keer anders als een eenvormige brij klinkt. Of gewoon omdat ik een enorme zwak blijf houden voor de stem van Albarn, die hier op zijn zachts gezegd een hoofdrol speelt.

Het ene fijne nummer volgt het andere op. Met name van Hollywood kan ik al dagen geen genoeg krijgen, wat een héérlijk refrein. En dan die dancebeat die al vanaf het begin voorzichtig doorschemert om er aan het einde echt in te knallen. Ook Sorcererz en Fire Flies kunnen wat mij betreft mee met het beste werk van Gorillaz. Zwakke momenten kan ik niet ontdekken.

Wat mij betreft wordt de lome sound met voldoende regelmaat onderbroken. Het (min of meer) instrumentale Lake Zurich is met zijn sterke groove een mooi voorbeeld van een fijn breekmoment, waardoor het nummer in albumcontext nog beter tot zijn recht komt dan los.

avatar van waxs
Johnny Marr schreef:
Ooit gehoord van een album genaamd Plastic Beach?

Ik heb misschien niet wat jij wel hebt met Plastic Beach, maar het is absoluut geen slecht album. Eerste 2 albums hecht ik persoonlijk ook nog nostalgische waarde aan, dus mijn "mening" hoeft niet geheel objectief benaderd te worden

avatar van mattman
Pfff. Wat zijn Idaho en Magic City prachtige nummers. Heerlijk melancholisch. Kan er verder niet veel over zeggen.

Lol, wat is hier Hiphop aan? Door één verse van Snoop Dogg? C'mon..

avatar van Kos
Kos
This.

TheBuszz schreef:
Lol, wat is hier Hiphop aan? Door één verse van Snoop Dogg? C'mon..

panjoe (moderator)
Ik heb het aangepast hoor, TheBuszz. Je kan er zelf ook een correctie voor indienen he.

avatar van peterjames777
Ja, weer een heerlijk album van Albarn. Lijkt eigenlijk meer op een solo album van hem dan een Gorillaz project. Maar das niet erg. Gewoon weer een solide plaat. Dat hij hier meer in de spotlight staat bevalt me beter dan zijn bescheidenheid op Humanz.

Bij het intro van Humility merkt mijn vriendin op: "dit lijkt op de Jeugd van Tegewoordig!". Verrek, dat klopt best wel, dacht ik. Ook de synthesizertjes en geluidjes in Kansas hadden van JVT afkomstig kunnen zijn. Geinig.

avatar van Dance Lover
Klinkt allemaal toch weer erg mooi. Fijne zomerse sfeer op deze plaat met wat meer ingetogen nummers dan op Humanz, het beklijft absoluut omdat er meerdere lagen/effecten onder alle liedjes verscholen liggen.

avatar van jordidj1
De singles zijn leuk, maar voor de rest is dit best wel een snoozefest.

JVT
Magic City is zo ondertussen wel mijn favoriet van deze plaat, klonk live op het podium van werchter ook heel erg goed. Wat een fijn optreden was dat trouwens ?

avatar van Liz1978
JVT schreef:

Ik kan het alleen maar beamen. Magisch sprookjesachtig en betoverd. Magic city is ook mijn favoriet. Wat een waanzinnig mooi optreden in Werchter. Ik ga dit album nog grijs draaien.

Gorillaz gaan op the Now Now wat mij betreft weer richting hun oude songniveau. Er staan heel wat fraaie liedjes op dit album. Die wisselen af van meer rustig naar sneller, van electronic richting pop / hip-hop. De arrangementen zijn regelmatig fraai en de productie klinkt kraakhelder. Favoriete nummers voor mij zijn Humility met good old George Benson, (hip-hop) Hollywood met Snoop-Dogg, het sfeervolle Idaho, het vlotte/lekkere Lake Zurich en de fraaie afsluiter Souk Eye. Fijne plaat!

legian schreef:
Ik krijg bij deze hetzelfde gevoel als bij The Fall. Dat was zo'n nietszeggend tussendoortje en zo voelt The Now Now eigenlijk ook. Ik weet niet echt wat ik hiermee aan moet. Bij Humanz sprongen sommige nummers er tenminste nog echt uit, hier heb ik het idee 40 minuten naar hetzelfde te luisteren, alsof de radio aanstaat.
Ik zal er nog meer naar luisteren, Humility is bij mij ook gegroeid uiteindelijk. Dus wie weet wordt dit nog wat.

Ik blijf erbij, het voelt als een tussendoortje. Een prima zomerplaat die in de playlist niet misstaat. Maar een album om te beluisteren is het niet. Is het daarmee slecht? zeker niet, maar het mist de spanning en aantrekkingskracht die de eerste twee albums hadden (en in mindere mate nummer 3 en 5). Daarmee beland deze in dezelfde sloot als het 4de album, wat niet heel toevallig een tussendoortje was gemaakt tijdens een tour. Dit klinkt dan wel alsof er wat meer werk in zat, maar veel zal het niet geweest zijn.

Hoewel de nummers na een tijdje best blijven hangen moet ik nog maar zien of dit album volgend jaar met dit weer opnieuw tevoorschijn komt.

avatar van Linius
Er staan met Humility, Hollywood en Magic City echt een paar prijsnummers op dit album. Nummers die ook een mooie toevoeging zijn voor het live materiaal van de band. Maar als geheel is dit album mij toch te veel van het zelfde. Ben wel blij dat de zang lijntjes van Albarn weer meer op de voorgrond zijn, dat miste toch wel bij Humanz.

avatar van coldwarkids
Fire Flies uiteraard beste track! Ben benieuwd of het volgend album die waarschijnlijk volgend jaar komt iets beter is. Een Plastic Beach 2.0 zal een zege zijn!

JVT
We hebben al een hiphop achtige plaat gehad met Humanz, deze was meer dance, dus hopelijk hun volgende een meer gitaargerichte plaat ?

Plaat is al in de maak schijnbaar. Hoewel dat van die gitaar puur speculatie is van mijn kant ?

JVT schreef:

Gorillaz is een hip-hop/electronic project. Gitaar moet je bij Blur zijn of bij z'n andere project The Good, The Bad & The Queen. Die gaan trouwens weer beginnen met een reünie.

JVT
?? De beginplaten van gorillaz nooit beluisterd? Zou ik toch maar eens doen als jou was, want je mist wat. Die zijn echt top, en er zijn toch een hoop gitaren op te beluisteren. Gorillaz in zijn beginperiode was een mix van hiphop/rock en dance.
Ik raad je demon days en het self titled album aan! ?

JVT schreef:
Ik raad je demon days en het self titled album aan! ?

Haha ik ken bijna alles van muziek maar bedankt duidelijk in alle Gorillaz meer hiphop dan wat dan ook!

Maar toch ook gitaren? In hun eerste platen dan

Maar toch ook gitaren? In hun eerste platen dan

Ja dat klopt

JVT
Il zou het wel fijn vinden, een plaat vol met nummers als 5/4 , feel good inc, kids with guns AM/A1...

avatar van legian
Ik hoop met je mee JVT maar ik heb er een hard hoofd in dat ze daar naar terug gaan. Sinds het plastic eiland debacle heeft Hip hip de overhand en met deze komt daar een berg electropop bij. Volgens mij zijn de gitaren verdwenen onder het stof bij hun.

legian schreef:

Huh? Hiphop is altijd één van de belangrijkste genres (zo niet hét belangrijkste genre) geweest bij Gorillaz, en dan zeker op het eerste album. Daar was het hiphop, triphop en dub wat de klok sloeg. Geen wonder ook, aangezien Damon bij drie van de vijf albums een grote producer uit de hiphopscene aan zijn zijde had; Dan the Automator bij Gorillaz, Danger Mouse bij Demon Days, en The Twilite Tone bij Humanz.

Dit album heeft dan juist weer de minste hiphopinvloeden van al hun albums.

avatar van legian
Klopt, maar sinds plastic eiland zijn de rock invloeden volledig verdwenen terwijl die op de eerste twee platen nog duidelijk te horen waren. Toen was het nog een goeie mix van genre's daarna zijn ze steeds meer gecentreerd op hiphop, tot deze inderdaad hier is het voornamelijk electropop.

panjoe (moderator)
Zoals ik al zei, ze zijn zich zeker niet meer gaan concentreren over hiphop. If anything hebben hiphopinvloeden op de albums voor Plastic Beach meer de overhand. Maar volgens mij ben jij al redelijk bevooroordeeld tegenover hiphop, terwijl je niet echt weet wat die term betekent en hoe het genre klinkt, dus dan heeft deze discussie ook niet zo veel zin.

The Now Now vind ik een kleine stap voorwaarts ten opzichte van Humanz. Ik heb het idee dat Damon de kritieken op de voorganger - te rommelig, te veel gastartiesten, te weinig 2D, te veel en te divers - wat te serieus heeft genomen, waardoor dit album juist iets te beheerst en uniform klinkt. Het wordt daardoor eigenlijk een beetje een slappe versie van het laatste album van Blur. De positieve uitschieters vallen vaak een beetje weg tegenover de rest, omdat er te weinig contrast is tussen de nummers onderling. De singles Humility en zeker Hollywood zijn zeker wat dat betreft de prijsnummers.

Eigenlijk zou ik dit album graag eens live zien, want dat zorgde er bij Humanz voor dat ik het album een stuk meer ging waarderen.

avatar van Mr.Domestica
Tranz doet heel hard denken aan Ne Touche Pas van Vive La Fête.

panjoe schreef:

Mijn kennis betreffende hiphop gaat nauwelijks verder dan hetgeen wat tegenwoordig op de radio als hiphop verkocht wordt. En daar verdiep ik mij totaal niet in aangezien de radio voornamelijk 'lege pop' brengt waar ik vrij weinig mee kan. Dus qua kennis heb ik inderaad niet veel. De serie The Get Down en Hip-Hop Evolution heb ik trouwens ook gezien. De muziek van daar beviel daarentegen dan wel weer goed eigenlijk.
Daarnaast schaar ik hiphop en rap onder eenzelfde dak, zal wel niet zo zijn maar voor mij zit er eigenlijk geen verschil tussen. Ik heb wel eens geprobeerd me in hiphop te verdiepen, maar ik werd voornamelijk op de huidige radio muziek gewezen. En daar kan ik verrekte weinig mee. Met als resultaat dat ik voornamelijk dingen hoor die ik niet echt boeiend vind, vandaar de vooroordelen. Hoewel ik probeer zo min mogelijk bevooroordeeld te zijn.

Betreffende Gorillaz hoor ik in de eerste twee platen gewoon een duidelijke mix van genre's en invloeden van rock (mijn basis genre om het zo te noemen). Vanaf de derde hoor ik meer rap/ hiphop (wat voor mij als hiphop klinkt) en electronic, maar steeds minder rock. Vandaar dat ik aangeef dat ze vanaf toen steeds meer hiphop georiënteerd zijn, omdat het voor mij zo overkomt.

Als ik er volledig naast zit, prima, ik vertel alleen maar hoe het voor mij overkomt. Komt dat doordat ik weinig kennis betreffende hiphop bezit? vast en zeker. Die ik dat op een bevooroordeelde manier dan spijt me dat echt, ik probeer dat niet te doen. Ik sta echter open voor suggesties om het genre beter te leren kennen en een beetje de geschiedenis in te gaan. Dan zal ik oprecht proberen die vooroordelen opzij te zetten.

Ik ga hier wat off-topic maar wilde er toch nog even op reageren.

avatar van Arrie
legian schreef:

Hiphop is een muziekgenre (en vooral in de jaren ‘70/‘80 ook een bredere cultuur), rap is gewoon een manier van vocale uiting, net als zang (of specifiekere vormen als croonen/grunten). Je kunt ook rappen in muziek van een ander genre (2 Unlimited bijv, of al die poptracks van tegenwoordig met een rapfeaturing). Bovendien is er ook instrumentale hiphop.

(...)

Als je muziek op de radio als standaard neemt voor hiphop, snap ik wel dat je er inderdaad volledig naastzit. Er is een enorme rijkdom aan hiphopartiesten die de standaard vooroordelen compleet omverkegelen, en ik kan je wel wat dingen aanraden als je er echt interesse voor hebt. De gedoodverfde instapartiest voor rockers is, op MusicMeter tenminste, de groep Atmosphere. Van daaruit kom je al snel terecht bij artiesten als CYNE, The Roots, A Tribe Called Quest, Nujabes, etc. Of luister eens naar dit nummer van Sage Francis.

Grappig genoeg ben ikzelf mede dankzij Gorillaz de wereld van underground hiphop ingerold.