Gorillaz - The Now Now (2018)

Electronic / Pop

9. Fire Flies (3:53)
  10. One Percent (2:16)
  11. Souk Eye (4:36)
avatar van blur8
Heerlijk om weer te constateren dat GorillaZ onder aanvoering van Damon & Jamie niet is een specifiek hokje te proppen zijn. The Now Now gaat duidelijk de muzikale dialoog aan met HumanZ. Een groter verschil kan bijna niet; evenwichtige luistersongs tegen gierende synths met schreeuwende gastzangers. Wij mogen vrolijk kiezen wat beter bij het moment van de dag past.

Ik ben in ieder geval al zeer gecharmeerd van Fire Flies & Souk Eye. Met een veelvoud aan subtiele melodieën en ritmes. Weer aangetoond: een eerste oppervlakkige luisterbeurt opent niet direct de aanwezige parel-tracks. Waardering gaat nog stijgen, let maar op.

Gorillaz gaan op the Now Now wat mij betreft weer richting hun oude songniveau. Er staan heel wat fraaie liedjes op dit album. Die wisselen af van meer rustig naar sneller, van electronic richting pop / hip-hop. De arrangementen zijn regelmatig fraai en de productie klinkt kraakhelder. Favoriete nummers voor mij zijn Humility met good old George Benson, (hip-hop) Hollywood met Snoop-Dogg, het sfeervolle Idaho, het vlotte/lekkere Lake Zurich en de fraaie afsluiter Souk Eye. Fijne plaat!

avatar van legian
legian schreef:
Ik krijg bij deze hetzelfde gevoel als bij The Fall. Dat was zo'n nietszeggend tussendoortje en zo voelt The Now Now eigenlijk ook. Ik weet niet echt wat ik hiermee aan moet. Bij Humanz sprongen sommige nummers er tenminste nog echt uit, hier heb ik het idee 40 minuten naar hetzelfde te luisteren, alsof de radio aanstaat.
Ik zal er nog meer naar luisteren, Humility is bij mij ook gegroeid uiteindelijk. Dus wie weet wordt dit nog wat.

Ik blijf erbij, het voelt als een tussendoortje. Een prima zomerplaat die in de playlist niet misstaat. Maar een album om te beluisteren is het niet. Is het daarmee slecht? zeker niet, maar het mist de spanning en aantrekkingskracht die de eerste twee albums hadden (en in mindere mate nummer 3 en 5). Daarmee beland deze in dezelfde sloot als het 4de album, wat niet heel toevallig een tussendoortje was gemaakt tijdens een tour. Dit klinkt dan wel alsof er wat meer werk in zat, maar veel zal het niet geweest zijn.

Hoewel de nummers na een tijdje best blijven hangen moet ik nog maar zien of dit album volgend jaar met dit weer opnieuw tevoorschijn komt.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Zoals ik al zei, ze zijn zich zeker niet meer gaan concentreren over hiphop. If anything hebben hiphopinvloeden op de albums voor Plastic Beach meer de overhand. Maar volgens mij ben jij al redelijk bevooroordeeld tegenover hiphop, terwijl je niet echt weet wat die term betekent en hoe het genre klinkt, dus dan heeft deze discussie ook niet zo veel zin.

The Now Now vind ik een kleine stap voorwaarts ten opzichte van Humanz. Ik heb het idee dat Damon de kritieken op de voorganger - te rommelig, te veel gastartiesten, te weinig 2D, te veel en te divers - wat te serieus heeft genomen, waardoor dit album juist iets te beheerst en uniform klinkt. Het wordt daardoor eigenlijk een beetje een slappe versie van het laatste album van Blur. De positieve uitschieters vallen vaak een beetje weg tegenover de rest, omdat er te weinig contrast is tussen de nummers onderling. De singles Humility en zeker Hollywood zijn zeker wat dat betreft de prijsnummers.

Eigenlijk zou ik dit album graag eens live zien, want dat zorgde er bij Humanz voor dat ik het album een stuk meer ging waarderen.

avatar van Reijersen
Sinds de release van de geweldige single Clint Eastwood ben ik the Gorillaz blijven volgen. Naar mijn idee maken ze met wisselend muziek dat voor mij geschikt is. Deze The Now Wow is mij wat te saai. Er zijn te weinig songs die echt kunnen beklijven. Uitzonderingen zijn dan toch het lekker luie Magic City en het gedreven Trans.