Kanye West - ye (2018)

Label: GOOD

1. I Thought About Killing You (4:34)
  2. Yikes (3:08)

In welke zin?

UnknownPleasure
Arrie schreef:

In welke zin?

deze : "Een groeier is het. Heeft even geduurd, maar het kwartje is gevallen. Niet zijn beste werk, maar weer zeer degelijk en "

Rudi1984
Als in: je houdt ruimte over in je iTunes-bibliotheek.

Johnny Marr schreef:
Beter dan TLOP, klaar.

Of toch zeker even goed. Hier staat geen enkele stinkerd op. TLOP had een paar, hoewel zeer weinig, mindere momenten.

avatar van Silky & Smooth
Het enige wat ik op dit album kan aanmerken is dat het niet zo explosief is als Daytona, waardoor de korte speelduur echt te kort is. Zeker als de eerste track grotendeels spoken word. Voor de rest heerlijk album hoor. Strak geproduceerd met veel soul, prima gastartiesten (zoals altijd) en in tegenstelling tot velen vind ik Kanye juist erg sterk en helder rappen. Het voelt aan als een mix van al zijn albums plus weer wat nieuws door het toevoegen van o.a. 070 Shake en Def Loaf inclusief bijpassende producties.

avatar van jordidj1
Johnny Marr schreef:
Beter dan TLOP, klaar.

Echt niet. De stinkerds worden daar ruimschoots gecompenseerd door keiharde bangers als No More Parties in LA, Real Friends en Wolves. Ghost Town zou hier de uitblinker zijn, maar Kid Cudi klinkt echt niet lekker op die track. Met name op de chorus produceert 'ie een geluid waar menig pornofilm nog een puntje aan kunnen zuigen...

avatar van Johnny Marr
Oeehh nee, ik heb geen probleem met Kid Cudi op die track. Totaal niet zelfs. Dat het maar rap vrijdag is!

avatar van juvefc_robin
‘Ye’ klinkt lekker, maar ik heb niet het gevoel wat ik normaal gesproken bij een Kanye West album heb. In elk album heeft hij wel een aantal experimenten en hier hoor ik vooral ‘bekend Kanye’.

Ik heb gewoon geen flauw idee hoe ik dit album moet beoordelen. Daytona kwam zo binnen dat je na 21 minuten echt dacht:”zooo, dat was lekker!”
En na deze 23 minuten denk ik:”uuuh niet slecht, maar is dit nou een goed album te noemen?!”

‘I thought about killing you’ vind ik ergens wel geniaal. Lekker de hak nemen met jezelf en je ‘super hero power’. Intro is soms even te lang en daardoor wordt de track net te kort.

’Yikes’ is een ouderwetse Kanye track. Fijne en goede beat.

‘All mine’ klinkt ook lekker, maar doet me erg denken aan vorig werk. Daarnaast is de beat nogal tam en komt het nergens echt los.

‘Wouldnt leave’ is Kanye’s liefdesverklaring richting Kim. Wel grappig, wel aanstekelijk en een persoonlijke Ye.

‘No mistake’ gaat verder in Ye’s liefdesverklaring. Kort nummer, maar wederom aanstekelijk.

‘Ghost town’ is voor mij dan weer een nieuw hoogtepuntje. Ik heb Cudi altijd weten te waarderen en idd, hier klinkt hij soms een beetje tè, maar van Cudi kan ik het hebben. Kanye vind ik hier wel een beetje tam.

In ‘violent crimes’ heeft Kanye een vernieuwd respect gevonden voor vrouwen omdat hij nu dochters heeft. Opzich aanstekelijk, maar weer zo ontzettend tam. En een beetje tegenstrijdig met eerdere teksten op het album (of is dat zijn bipolaire stoornis...?!?!).

En dan is het over! Nergens wordt het vervelend, maar jeetje wat tam en veilig. Het album valt nergens heel erg de diepte in, maar is gewoon niet sterk genoeg om na 7 nummers een onuitwisbare indruk achter te laten.
Laat ik het maar op 3,5 houden want het gaat niet vervelen, maar hoger zie ik het niet worden.

Even ter vergelijking, de overgang naar Santaria in Daytona. Dat zijn lekkere momenten. Ik mis dat gewoon in Kanye’s nieuwe werk.
Daarentegen, qua producties en werk doet hij het natuurlijk zeer goed. Elke week even een album eruit gooien is ontzettend knap.

avatar van Arrie
En de eerste aanpassing aan het album is alweer gemaakt: hij heeft een regel toegevoegd aan I Thought About Killing You. Wat een figuur is het toch ook.

avatar van Lasers
Het album Kids See Ghost klinkt erg lekker de eerste keer. Het lijkt of Kanye meer tijd aan dat project heeft besteedt.

avatar van Rene1979
Ik ben juizt wel overtuigd van dit inderdaad te korte album.
Heerlijk kort plaatje... Ga er steeds meer van genieten.

Vaak heb ik met hiphop albums het omgekeerde, maar deze wordt steeds iets beter naarmate ik hem vaker opzet.

Kanye is inmiddels zo waanzinnig goed, dat ik dit 'album/ep'tje' nog niet eens geluisterd heb.

west schreef:

Zit in de familie zeker

Paar stukken gehoord via zoonlief.
Niet echt mijn genre, maar klinkt best goed.

bikkel2 schreef:

avatar van Silky & Smooth
mjk87 schreef:
Silky & Smooth, Rene1979

Ik zie wel een vinyl op zijn site staan: KANYE WEST - shop.kanyewest.com

Nice! Kids See Ghosts ook al!

avatar van Timo710
Serieus, ik denk dat er geen betere plaat had kunnen droppen vanuit Kanye op dit moment. Al beginnende bij de albumcover. Ik heb altijd artiesten hoog zitten die zich zo erg durven te uiten over hun persoonlijke struggles en kwalen en hoe dit album bijna een soort coming out over bi-polair zijn. En dan, de gospel invloeden. De teksten waarin kanye verteld over zelfmoordneigingen en zijn geniale vertaling naar de productie van deze nummers.

In 7 tracks echt een timestamp van waar kanye nu staat. Een time stamp waar hij ook echt het meeste uitperst.

Je verwoordt het soms echt op de allerdomste manieren, maar ik geloof echt dat je je hart op de juiste plek hebt en je hebt hiphopcultuur en consious rap zo gigantisch veel verder geholpen dat ik alleen maar kan juichen voor team YE.

avatar van jordidj1
KIDS SEE GHOSTS even een paar keer gedraaid en heb nu deze weer opstaan. Potverdorie, het is wel een groeiertje hoor. Hij komt opeens drie keer zo hard binnen, ofzo. Blijft een maffe kerel, die Kanye West.

avatar van woutorrmusic
Arrie schreef:

Bedoel je 'figuur' positief of negatief? Deze post-release ingrijpen kunnen goed de toekomst van muziek zijn, toch? Dynamische afspeellijsten in plaats van statische albums.

avatar van Marciano Coffie
Een album met meer controle dan TLOP, maar ik mis impact. Het lijk net alsof de beats niet geheel tot zijn recht komt terwijl het niet all over the place is.

Of mijn zin de boel verduidelijkt, weet ik niet maar het is voldoende, niet goed. 3 sterren

Album wordt telkens beter. Vooral Wouldn't Leave begin ik telkens beter te vinden, wat een prachtig nummer! No Mistakes, Ghost Town, Violent Crimes, Yikes zijn allemaal geweldig. Vindt alleen All Mine ietsjes minder en het begin van I Thought About Killing You iets te lang, voor de rest is het gewoon een heerlijk album!

avatar van Cor
Cor
Zo spectaculair als MBDTF of Y of (bij vlagen) TLOP is 'ie niet, maar toch best een lekkere feel en vibe op dit album. Blijft toch allemaal wel lekker smooth bij Ye.

woutorrmusic schreef:

Ik bedoel het niet positief of negatief. Ik vind het ook juist een interessante ontwikkeling! Ik vind Kanye gewoon een intrigerend persoon.

(verwijderd)
Na het album 30 keer geluisterd te hebben sinds de release is mijn mening.... niet veranderd. Geweldige, persoonlijke, goed geproduceerde plaat met vindingrijke lyrics. I Thought About Killing You is in mijn mening een fantastische opener van het album, verassend en direct. Yikes is een lekkere track, zelfde geval voor All Mine (alleen begin je daar te hopen dat het album niet zo plat blijft als track 2 en 3), hierop volgt Wouldn't Leave, een geweldig mooi nummer met prachtige instrumentals en een warme betekenisvolle tekst (eindelijk waar ik op zat te wachten), hierna een kort nummer (No Mistakes) dat een trip back is naar Kanye's oude stijl gevolg door de beste track van de plaat, namelijk Ghost Town. Ghost Town is een meesterwerk. De melodie is slim, de samples, de lyrics, 070 haar stukje en Cudi's fantastische zangskills (lol). Violent Crimes (mijn persoonlijke favoriet) is een fantastisch einde, emotioneel en oprecht. Het doet voor mij wat 00000 Million op 22, a million van Bon Iver weet te doen. Het album is kort, maar alles is inbegrepen. 10/10

avatar van Obscure Thing
Die eerste twee tracks leggen de lat zo ontzettend hoog, jammer dat dat niveau totaal niet wordt vastgehouden. Alleen Ghost Town haalt nog het niveau van die eerste twee nummers.

avatar van Willis
Ik had dit album na 3x luisteren eigenlijk al afgeschreven, ik vond Kanye alleen op Yikes in ouderwetse topvorm. Toch groeit dit album inderdaad wel degelijk. Voorlopig 3*, maar dat kan nog hoger worden.

avatar van Raul
Het is niet te geloven maar Kanye heeft het weer geflikt. Neergesabeld door de critici dit album maar ik vind 'm gewoon toch weer tof. Op de één of andere manier krijgt die gast dat toch telkens weer voor elkaar bij mij. Het is niet briljant, het niet zijn beste plaat, maar het is gewoon weer een vet album.

Had eerst ook m'n bedenkingen bij Yeezus en The Life of Pablo maar beide bleke groeiers die ik nog steeds geregeld eens draai.

Merk dat ik deze vaker opzet dan Kids See Ghosts.

Begin met 4 sterren.

avatar van Raul
Ye haalt het overigens niet bij DAYTONA (maar dat hoeft ook niet)

avatar van Mastroianni
Eigenlijk vind ik dit best een lekker plaatje.

avatar van ArthurDZ
Bericht over nieuwe plaat verplaatst naar Kanye West

avatar van overmars89
Ye, nog is opgezet vlak voordat zijn nieuwe album uitkomt. Ye bevalt me eigenlijk een stuk beter dan ik eigenlijk dacht. Er hangt best wel een dope uniek sfeertje. Kanye rapt openhartig en zijn content spreekt me niet altijd aan, maar het klinkt eigenlijk best dope.

Nu erg benieuwd naar Jesus Is King..