Villagers - The Art of Pretending to Swim (2018)

Ierland
Folk / Rock
Label: Domino

1. Again (4:28)
  2. A Trick of the Light (4:08)
  3. Sweet Saviour (4:36)
  4. Long Time Waiting (5:09)
  5. Fool (3:18)
  6. Love Came with All That It Brings (5:29)
  7. Real Go-Getter (3:25)
  8. Hold Me Down (4:38)
  9. Ada (6:10)
avatar van AstroStart
Een gezapig album, O'Brien heeft ook een nogal matige stem (vaak hetzelfde trucje). A Trick of the Light en Sweet Saviour zijn goed verteerbaar, maar een nummer als Again werkt op mijn zenuwen. De rest van het album kabbelt een beetje voort. Gelukkig komt met Ada dan wel een warme broeierige afsluiter.

avatar van iHateDolphins
Ik vind het toch een verrassend hoog cijfer. Niet slecht, maar het boeit me totaal niet. Echt een aantal keer geprobeerd maar vind het nergens echt spannend worden. Een krappe voldoende met het voordeel van de twijfel.

avatar van Mausie
Gezapig? Niet spannend? Er gebeurt zo ontzettend veel op dit album. Erg gelaagd, zoveel subtiele details. Electronica en folk lopen vloeiend door elkaar heen, als een organisch geheel.

Dat hij een matige zanger is zou best kunnen, maar dat vind ik niet zo interessant. Het gaat mij erom hoe je die stem gebruikt. Zoveel zangers en zangeressen met een gigantisch bereik, die vervallen in een showcase van hun bereik en daarbij voorbij gaan aan het maken van een mooi nummer.

avatar van henrico
Ik vond het debuutalbum destijds heel mooi. Ontroerend mooi. Ook live gezien toen, in Tivoli de Helling - met zo'n 75 anderen. Daarna heeft Villagers me eigenlijk nooit echt meer kunnen boeien. Ook dit album doet me weinig, helaas. Het is zeker niet slecht, maar het verrast niet.

avatar van esteban
Bij deze moet ik eerlijk bekennen dat het bestaan van deze band en hun hele oeuvre op de één of andere manier volledig aan mij voorbij gegaan is. Omdat deze hier al een tijdje bovenaan de rotatielijst staat, ben ik eens beginnen checken, niets mooiers dan nieuwe muziek ontdekken. De eerste drie nummers vallen best wel in de smaak. Het doet me nog 't meest aan ouder werk van Sioen denken, ook qua stemgeluid. De rest heb ik eens zitten 'scannen' en ik kreeg al snel het gevoel dat het vooral veel van hetzelfde was. Maar goed, dat is niet de manier waarop je muziek moet beluisteren natuurlijk. Ik zet hem tussen mijn "try-out" nummers.

avatar van JVT
JVT
Blijft toch boeien deze plaat, een halfje erbij gedaan en mss zo stillaan wel een kanshebber op album v/h jaar Ik zet hem nog maar eens op.

Eén keer de revue laten passeren en heb al heel veel fraais voorbij horen komen.
Wat een talent toch. Frivool en arty.
Zal 'm binnenkort beoordelen.

avatar van Alicia
Lorre (niet zijn echte naam) kwinkeleert en fluit mee en ik betrap mijzelf erop dat de voetjes 'op en neer' gaan tijdens het lezen. Dat is een goed teken! Er staan weliswaar een paar liedjes op The Art of Pretending to Swim waar ik op dit moment (nog) niet helemaal blij van word, toch mag dit album van mij alvast de platenkast in!
Met goedkeuring van mijn geelgroenblauw gevederde huisgenoot. Uiteraard!

The Art of Pretending to Sing, Lorre?

avatar van WoNa
Ik geef het op. Dit album komt maar niet tot leven, ondanks enkele aardige stukken. Daarom laat ik het nu voor wat het is.