Villagers - The Art of Pretending to Swim (2018)

Ierland
Folk / Rock
Label: Domino

1. Again (4:28)
  2. A Trick of the Light (4:08)
  3. Sweet Saviour (4:36)
  4. Long Time Waiting (5:09)
  5. Fool (3:18)
  6. Love Came with All That It Brings (5:29)
  7. Real Go-Getter (3:25)
  8. Hold Me Down (4:38)
  9. Ada (6:10)
avatar van AstroStart
Een gezapig album, O'Brien heeft ook een nogal matige stem (vaak hetzelfde trucje). A Trick of the Light en Sweet Saviour zijn goed verteerbaar, maar een nummer als Again werkt op mijn zenuwen. De rest van het album kabbelt een beetje voort. Gelukkig komt met Ada dan wel een warme broeierige afsluiter.

avatar van iHateDolphins
Ik vind het toch een verrassend hoog cijfer. Niet slecht, maar het boeit me totaal niet. Echt een aantal keer geprobeerd maar vind het nergens echt spannend worden. Een krappe voldoende met het voordeel van de twijfel.

avatar van Mausie
Gezapig? Niet spannend? Er gebeurt zo ontzettend veel op dit album. Erg gelaagd, zoveel subtiele details. Electronica en folk lopen vloeiend door elkaar heen, als een organisch geheel.

Dat hij een matige zanger is zou best kunnen, maar dat vind ik niet zo interessant. Het gaat mij erom hoe je die stem gebruikt. Zoveel zangers en zangeressen met een gigantisch bereik, die vervallen in een showcase van hun bereik en daarbij voorbij gaan aan het maken van een mooi nummer.

avatar van henrico
Ik vond het debuutalbum destijds heel mooi. Ontroerend mooi. Ook live gezien toen, in Tivoli de Helling - met zo'n 75 anderen. Daarna heeft Villagers me eigenlijk nooit echt meer kunnen boeien. Ook dit album doet me weinig, helaas. Het is zeker niet slecht, maar het verrast niet.

avatar van esteban
Bij deze moet ik eerlijk bekennen dat het bestaan van deze band en hun hele oeuvre op de één of andere manier volledig aan mij voorbij gegaan is. Omdat deze hier al een tijdje bovenaan de rotatielijst staat, ben ik eens beginnen checken, niets mooiers dan nieuwe muziek ontdekken. De eerste drie nummers vallen best wel in de smaak. Het doet me nog 't meest aan ouder werk van Sioen denken, ook qua stemgeluid. De rest heb ik eens zitten 'scannen' en ik kreeg al snel het gevoel dat het vooral veel van hetzelfde was. Maar goed, dat is niet de manier waarop je muziek moet beluisteren natuurlijk. Ik zet hem tussen mijn "try-out" nummers.

avatar van JVT
JVT
Blijft toch boeien deze plaat, een halfje erbij gedaan en mss zo stillaan wel een kanshebber op album v/h jaar Ik zet hem nog maar eens op.

Eén keer de revue laten passeren en heb al heel veel fraais voorbij horen komen.
Wat een talent toch. Frivool en arty.
Zal 'm binnenkort beoordelen.

avatar van Alicia
Lorre (niet zijn echte naam) kwinkeleert en fluit mee en ik betrap mijzelf erop dat de voetjes 'op en neer' gaan tijdens het lezen. Dat is een goed teken! Er staan weliswaar een paar liedjes op The Art of Pretending to Swim waar ik op dit moment (nog) niet helemaal blij van word, toch mag dit album van mij alvast de platenkast in!
Met goedkeuring van mijn geelgroenblauw gevederde huisgenoot. Uiteraard!

The Art of Pretending to Sing, Lorre?

avatar van WoNa
Ik geef het op. Dit album komt maar niet tot leven, ondanks enkele aardige stukken. Daarom laat ik het nu voor wat het is.

avatar van DjFrankie
Ik ben ook geen fan van dit album, vooral Long Time Waiting vind ik zelf erg irritant. Ada daarentegen is het topnummer hier.

avatar van thetinderstick
Topplaat van Conor O´Brien. In het begin was ik nog niet heel erg onder de indruk, maar de nummers op The Art of Pretending To Swim kruipen echt onder je huid. Een groeiplaat dus, waarop de vertrouwde folk is verweven met electronische invloeden (zoals op Awayland ook al gebeurde, maar The Art.. klinkt toch meer als een coherent geheel). De experimentelere nummers hadden wat meer tijd nodig om te landen, maar na hem live aan het werk gezien te hebben, waarbij de hele plaat gespeeld werd, maakten juist deze nummers de meeste indruk. Soms hoor ik er zelfs wat Radiohead in terug ("Long Time Waiting", "Real Go Getter"). De muziek is wat minder songgeorienteerd en wat meer gericht op ritme, grooves en samples. Bijzonder hoe hij dit weet te verwerken in meer traditionele songstructuren.

"A Trick of the Light", "Fool" zijn de geheide singles, maar "Saviour" en vooral "Love Came With All That It Brings" zijn zeer geslaagd. Die laatste is wat mij betreft zelfs veruit het beste nummer van de plaat.

Villagers maakt op deze gedurfde plaat een grote stap voorwaarts. Het is niet makkelijk om na 3 geslaagde albums met vooral folkliedjes een experimentele(re) plaat te maken die misschien een deel je je publiek zal vervreemden. Maar het is hem gelukt en hij levert hier wellicht zijn beste plaat tot nu toe af.

Dim
Na ettelijke luisterbeurten schaar ik dit toch bijna op dezelfde hoogte als Awayland.

Wat speelde Villagers werkelijk een droomconcert gisteren in Belfort Brugge. Met zo'n kwaliteit verdien je wereldfaam..geluklig is musicmeter wel mee!