Digitalism - Idealism (2007)

Duitsland
Dance / Rock
Label: Virgin

1. Magnets (3:50)
  2. Zdarlight (5:41)
  3. I Want I Want (3:29)
  4. Idealistic (4:11)
  5. Digitalism in Cairo (4:49)
  6. Departure from Cairo (0:54)
  7. Pogo (3:46)
  8. Moonlight (2:52)
  9. Anything New (4:59)
  10. The Pulse (4:19)
  11. Home Zone (2:09)
  12. Apollo-Gize (2:20)
  13. Jupiter Approach (1:13)
  14. Jupiter Room (5:02)
  15. Echoes (3:38)
  16. Apollo-Gize [Breakbot 'Hypnotoad' Mix] * (4:37)
  17. Home Zone [Proxy Remix] * (4:34)
  18. The Pulse [DerDieDas Rmx] * (4:32)
  19. Apollo-Gize [Fred Falke Edit] * (3:31)
  20. Zdarlight (Rewind) * (5:13)
Ik twijfel een beetje tussen 4* en 4,5* bij deze plaat. Het klinkt allemaal fantastisch, maar toch ook wat oppervlakkig soms. Ben benieuwd waar het uiteindelijk op uitkomt.

Zdarlight blijft na anderhalf jaar nog steeds een schandalig vet nummer.

En ook grappig die bewerking van The Cure bij Digitalism in Cairo. Normalitair word ik er altijd een beetje moe van als favoriete dance-producers (Boratto, Trentemoller) laten doorschemeren dat ze fan zijn van dit bandje, maar Digitalism komt daar wel mee weg.

Iemand trouwens enig idee wie de gastvocalisten zijn op dit album? Ik denk een paar keer Tom Vek te horen, o.a. op Pogo.

avatar van Arno
Ok, na heel wat luisterbeurten wordt het tijd om hier ook maar eens iets te gaan posten.
Digitalism leerde ik vorige zomer kennen op de festivals, met name Dour en Pukkelpop. Vooral op Dour vond ik ze enorm goed.
Maar pas enkele weken geleden ben ik het album gaan halen in de bib, vooral omdat ik in maart opnieuw naar Digitalism ga, in de AB in Brussel.
Ik was zeer aangenaam verrast door Idealism. Het album weet mij over de hele lijn te boeien, en er staan naar mijn mening geen echt mindere nummers op. Vooral de eerste helft vind ik ronduit fantastisch. Het tweede deel is (met uitzondering van mijn favoriet The Pulse) zonder meer zeer goed.
Een van mijn favorieten uit 2007, 4,5*

Daft Punk, Daft Punk, Daft Punk en opeens was daar Digitalism.
Maar eens luisteren dan.... Wat heeft dit bandje uit Duitsland ons te bieden en kan het op tegen de live-plaat van Daft Punk, de band waar het zo mee vergeleken wordt?

Het begint, en goed ook. Wat een uiterst gewoonweg geile binnenkomer is Magnets! Lekkere opbouw, harde beats. Misschien wat simpel, maar geniaal verzonnen. Maar goed, na het eerste nummer zijn er vele platen de mist in gegaan. Gelukkig niet bij Idealism. Digitalism bewijst dit met het nog veel hippere Zdarlight. Simpel intro, langzaam versnellende opbouw die mij een enorme boost geeft om opeens te gaan dansen. Wat is dit voor een nummer? Hoe kan zo'n duo in een keer zo'n fenomenaal dansnummer maken? Ook op Lowlands was dit wel een enorme knaller. I Want I Want gaat op dezelfde voet verder, maar dan met vocalen erbij. Ideale digitale vocalen . Heerlijk zo'n iets sneller nummer met zo'n ijzeren basedrum.

Am I not alway be wanting this? .

I have an idea that you are here, I have the idea that you are near....

Hiermee begint Idealistic. Een nummer dat net iets anders aandoet dan de voorgaande nummers, maar geheel in de sfeer van de CD past. Digitalism in Cairo gaat verder in deze trend met

F-I-R-E-I-N-C-A-I-R-O.

Op Lowlands vergezeld van Egyptische visuals en een springende menigte om het feit dat dit sampletje niet opgenomen was, maar ter plekke werd ingeschreeuwd. Tot nu toe nog geen slecht nummer op de CD. Alhoewel we Departure from Cairo wel buiten beschouwing kunnen laten omdat dat gewoon een interlude is die een bruggetje vormt naar dé knaller van het album en van Digitalism in zijn geheel. Pogo is meesterlijk. Bij Pogo kan niemand stilstaan, bij Pogo gebeuren er rare dingen. Geweldig.
Jammerlijk is het dan eventjes gedaan met de genialiteit. Moonlight is iets saaier dan de voorgaande nummers. Ook vind ik de vocals in dit nummer wat irritant, terwijl dat in de andere nummers totaal niet stoort. Desondanks is dit ook wel voldoende bevonden.
Anything New brengt gelukkig weer wat leven in de brouwerij en knalt er weer lekker op los.
The Pulse beukt daarna lekker door. The Pulse is een lekker nummer wat het ook erg goed doet op de mixplaat van Digitalism.
Home-Zone scandeert dan iets over een groot feest. Om maar wéér even terug te komen op het optreden op Lowlands was het toch geweldig om te horen dat volgens hun:

Lowlands is the biggest party ever!!!.

Door de enorme afgifte van dopamine in mijn hersenen op het moment daar, weet je niet meer wat je doet. Enorm plezier werd beleefd.
Zeer jammer dat na deze herinnering Apollo-Gize weer wat roet in het eten strooit. Dat nummer zou rechtstreeks op de soundtrack voor een film met maanmannetjes geplaatst kunnen worden. Dat sfeertje heeft het in ieder geval. Rationeel denken zegt mij dat dat spacey sfeertje ook bedoeld zou zijn.
Jupiter Approach is dan de opmaat voor wederom een knaller. Jupiter Room. Die batst toch zo lekker overal tussendoor. Ik krijg allemaal visioenen van een komeet die instort op, juist, Jupiter. Geweldig
Eigenlijk valt er nu niet zoveel zinnigs meer te zeggen over Echoes behalve dat dit het beste nummer is van het tweede deel van deze CD. Het tweede wat minder goede deel....

Komt er uiteindelijk op neer dat ik dit een geweldige debuutplaat vind en hoop dat er nog velen van dit kaliber zullen volgen. Mijn favorieten van dit album zijn: Magnets, Zdarlight, I Want I Want en Pogo. Voor de rest zijn er eigenlijk maar twee wat mindere nummers te verzinnen: Moonlight en Apollo-Gize.
Kortom: 5,0* en in mijn top-10...... Bovendien: naar de hel met die vergelijking met Daft Punk, dit is veeeeel beter.

avatar van Gajarigon
Een lekker wegluisterend dance plaatje. Hoewel de zang soms wat naar het irritante toeleunt is het toch over de hele lijn een sterk album. Er is niet veel diepgang te vinden, maar wel erg veel dikke pret met Digitalism in Cairo, Pogo en Homezone. Naar het einde toe wordt het album dan wat rustiger, met onder andere het schitterende Apollo-Gize. Conclusie: een uitermate plezante plaat om op de achtergrond te draaien, want met de hoofdtelefoon is het allemaal hopeloos slaapverwekkend.