Digitalism - Idealism (2007)

Duitsland
Dance / Rock
Label: Virgin

1. Magnets (3:50)
  2. Zdarlight (5:41)
  3. I Want I Want (3:29)
  4. Idealistic (4:11)
  5. Digitalism in Cairo (4:49)
  6. Departure from Cairo (0:54)
  7. Pogo (3:46)
  8. Moonlight (2:52)
  9. Anything New (4:59)
  10. The Pulse (4:19)
  11. Home Zone (2:09)
  12. Apollo-Gize (2:20)
  13. Jupiter Approach (1:13)
  14. Jupiter Room (5:02)
  15. Echoes (3:38)
  16. Apollo-Gize [Breakbot 'Hypnotoad' Mix] * (4:37)
  17. Home Zone [Proxy Remix] * (4:34)
  18. The Pulse [DerDieDas Rmx] * (4:32)
  19. Apollo-Gize [Fred Falke Edit] * (3:31)
  20. Zdarlight (Rewind) * (5:13)
avatar van Jakke0071
The Pulse , Jupiter Room , Pogo en Zdarlight echt wel af !!

avatar van bver
Als daft punk liefhebber (althans de eerste 2 albums) vol verwachting aan dit album begonnen en die verwachtingen worden op de openingstrack volledig ingelost, maar dan.....stopt het. De aandacht verdwijnt en moet me meermaals bedwingen niet op de skip-toets te drukken. Het is niet allemaal slecht, ik geef hier dan ook 2,5* voor, maar overtuigen doet het allerminst. Na enkele maanden blijft enkel "Magnets" op de ipod kamperen en das natuurlijk veel te weinig.
Ik heb ze ook live aan het werk gezien en daar komt dit album echter veel beter tot zijn recht. Het inkorten van bepaalde tracks en toevoegen van enkele effectjes doet het album echt goed. Alleen jammer dat diegene die de zang "verzorgt" er dikwijls serieus naast zit en eigenlijk niet zo'n goede zanger is....

avatar van nuf
nuf
ik heb het gecheckt omdat het op lowlands komt, en dit album doet me echt niks tot weinig. Af en toe werd het toch wel lekker maar betrapte ik mezelf erop dat ik in gedachten wegzonk en de muziek niet meer hoorde. Toen de stem werd ingelast werd het niet veel beter. Het zal mijn muziekstijl wel niet zijn.

Wat al eerder is gezegt trouwens, dat er geen emotie in de muziek is. Dat is wat muziek zo mooi maakt, achja.

Zeer goed album, het weet me de gehele tijd te boeien. Maar wat eeen opening heeft dit album ook! Magnets tot en met Pogo zijn alleen al geweldig! Dan moet de tweede helft met The Pulse, Jupiter Room en Echoes nog komen! Geweldig. Ben daarom ook erg benieuwd hoe ze op Lowlands uit de verf zullen komen!
Een halfje erbij naar 4,5*.

avatar van Carolaah
Grappig, de meningen zijn weer eens verdeeld..

Ik ging eerst de Myspace eens checken, aangezien ze op LL kwamen, op één of andere manier deed me dat toen niet zoveel..

Laatst zag ik bij toeval op TMF (:O) 'Idealistic' voorbij komen, zonder dat ik echt naar de TV keek sprak me dit wel aan, dus ik denk "Zo.. dit klinkt lekker, van wie is dit." Zie ik ineens 'Digitalism - Idealistic' staan..

Toch maar even in de herkansing.. Album staat momenteel op.. en ik moet zeggen.. WAT EEN HEERLIJKE PLAAT tot nu toe.. ben nog maar bij nummer 5.. maar als dit zo door blijft klinken kan ik wel eens hoge punten gaan geven..

Wat een lekkere beats zeg..

Update: hmm toch werd het op langer termijn wat minder.. Het begin van de cd is geniaal, maar naarmate de cd vordert, neemt het toch wat af.. wat minder spectaculaire beats en dat gezang stoort me op den duur ook een beetje..
Denk dat ik dan toch voorlopig even op een 3,5 blijf steken, wie weet ooit een 4

avatar van Mr. Digitalized
Carolaah schreef:
Grappig, de meningen zijn weer eens verdeeld..

Wat een lekkere beats zeg..

Beetje raar dit je dit nu pas ontdekt. Was toch één van de elektronische platen van 2007. Anyway, blij dat je het leuk vind.

avatar van Arrie
Digitalism is een leuke bandnaam, waarbij ik al meteen geïnteresseerd raak in de muziek. Digitalisme, wat zou dat zijn, dat de wereld steeds digitaler wordt? Idealisme ken ik dan wel, al is dit zeker niet de ideale muziek, wat niet wegneemt dat het wel erg leuke muziek is.

Idealism van Digitalism dus. Het album begint met Magnets, wat best een aardig nummer is, maar niet zo bijzonder, en bij vlagen best wel saai. Ook de tweede track, Zdarlight begint een beetje saai, met een iets te lange intro, maar gaat uiteindelijk wel los. Zdarlight is echter best wel een apart nummer, de ene keer vind ik hem van het begin tot het eind geweldig, en de andere keer vind ik hem juist weer hartstikke saai. En dat weet ik nooit van tevoren, dus het is altijd maar weer afwachten of ik hem leuk vind.

Bij I Want I Want komen de vocals wat meer op de voorgrond. En dat nummer is ook erg lekker, al zijn de vocals niet super, toch blijft het erg lekker om naar te luisteren, en zeker niet saai.
Maar het wordt steeds beter! Idealistic klinkt super, alleen al het begin, de vocals passen perfect bij het nummer, en als ie uiteindelijk helemaal los gaat, geweldig!
Dan komen we in Cairo terecht, waarbij je verwacht dat het Egyptisch gaat klinken, maar dit is niet het geval. Wat wel het geval is, is dat er een sample van The Cure wordt gebruikt (F-I-R-E-I-N-C-A-I-R-O, vandaar de titel ). Dit is erg goed in de muziek geïmplementeerd, maar het probleem met dit nummer is dat het nooit echt los gaat, terwijl je dat op een bepaald punt wel verwacht. Zonde, want voor de rest klinkt het nummer zeker niet verkeerd.
Vervolgens vertrekken we weer uit Cairo met een soort instrumentaal nummer om het zo maar te noemen... maar dan digitaal natuurlijk, niet met echte instrumenten. Niet zo bijzonder, maar wel aardig zo tussendoor. Het voegt echter weinig toe.

Pogo is zeker een van de hoogtepunten van het album, de track ratelt lekker door, zeg maar, en is voorbij voor je het weet, om hem daarna nog een keer te willen horen.
Moonlight is een beetje saai, niet veel bijzonders eigenlijk. Ook eentonig. Gelukkig duurt ie ook niet zo lang.
Anything New daarentegen begint al meteen goed maar is uiteindelijk ook niet heel bijzonder, maar toch wel leuk. The Pulse is dan weer echt een vet nummer! Goed gevolgd door Home Zone, die het niveau ook goed weet vast te houden. Zulke nummers zijn echt goede Dance muziek, met een lekker Digitalism-sausje. Als ze nou eens zoiets op schoolfeesten zouden draaien.

Met Apollo-Gize wordt het tempo een beetje omlaag gehaald, dat nummer is wat rustiger. Dit hoeft niet per se saai te zijn, maar hierdoor is ie wel een beetje saai. Maar gelukkig ook kort.
Waren we eerder al in Cairo, nu gaan we zelfs naar Jupiter! Met Jupiter Approach als best aardig introotje voor een best aardige track, Jupiter Room. Het album eindigt met Echoes wat helaas een beetje eentonig nummer is en geen waardige afsluiter voor dit leuke album.

Je hoort in Digitalism veel Daft Punk invloeden terug, maar weet zich in de Dance wereld van tegenwoordig prima staande te houden, waarbij ze een duidelijke eigen stijl hebben. Nog niet alle nummers zijn even sterk, en soms zijn de nummers een beetje aan de saaie kant, maar daarnaast hebben ze wel echte knallers zoals Pogo! Al bij al is het een erg lekker album wat van mij vier sterren krijgt!

Lost Highway
Ik vind dat Daft Punk gehalte nog meevallen hoor. Zelf ben ik niet zo een Daft Punk fan, vind dat ze nogal een holle lege sound hebben waardoor het snel ééntonig wordt ( hoewel die laatste live-plaat van hun wel goed is ). Dit scheurt veel meer, als er iets als elektropunk bestaat, dan valt Digitalism zeker in die categorie. De interludes en Air-golfjes tussen het scheurgedoe zorgen ervoor dat het album ook echt als album te beluisteren valt.

Een nogal veel gelezen commentaar over Digitalism is dat het zéér eenvoudig en een echte 'one trick pony' is. Goed, ergens hebben de critici daar misschien een punt, doch moeilijkheidsgraad en kwaliteit gaan niet ( altijd ) hand in hand. Bovendien is Punk op zich ook best eenvoudige muziek, en net die punky vibe gecombineerd met een pretentieloos karakter ( de zelfspot is niet ver weg in de teksten ) spreekt me wel aan. En Pogo Pogo is natuurlijk meer dan een knallertje.

Daft Punk, Daft Punk, Daft Punk en opeens was daar Digitalism.
Maar eens luisteren dan.... Wat heeft dit bandje uit Duitsland ons te bieden en kan het op tegen de live-plaat van Daft Punk, de band waar het zo mee vergeleken wordt?

Het begint, en goed ook. Wat een uiterst gewoonweg geile binnenkomer is Magnets! Lekkere opbouw, harde beats. Misschien wat simpel, maar geniaal verzonnen. Maar goed, na het eerste nummer zijn er vele platen de mist in gegaan. Gelukkig niet bij Idealism. Digitalism bewijst dit met het nog veel hippere Zdarlight. Simpel intro, langzaam versnellende opbouw die mij een enorme boost geeft om opeens te gaan dansen. Wat is dit voor een nummer? Hoe kan zo'n duo in een keer zo'n fenomenaal dansnummer maken? Ook op Lowlands was dit wel een enorme knaller. I Want I Want gaat op dezelfde voet verder, maar dan met vocalen erbij. Ideale digitale vocalen . Heerlijk zo'n iets sneller nummer met zo'n ijzeren basedrum.

Am I not alway be wanting this? .

I have an idea that you are here, I have the idea that you are near....

Hiermee begint Idealistic. Een nummer dat net iets anders aandoet dan de voorgaande nummers, maar geheel in de sfeer van de CD past. Digitalism in Cairo gaat verder in deze trend met

F-I-R-E-I-N-C-A-I-R-O.

Op Lowlands vergezeld van Egyptische visuals en een springende menigte om het feit dat dit sampletje niet opgenomen was, maar ter plekke werd ingeschreeuwd. Tot nu toe nog geen slecht nummer op de CD. Alhoewel we Departure from Cairo wel buiten beschouwing kunnen laten omdat dat gewoon een interlude is die een bruggetje vormt naar dé knaller van het album en van Digitalism in zijn geheel. Pogo is meesterlijk. Bij Pogo kan niemand stilstaan, bij Pogo gebeuren er rare dingen. Geweldig.
Jammerlijk is het dan eventjes gedaan met de genialiteit. Moonlight is iets saaier dan de voorgaande nummers. Ook vind ik de vocals in dit nummer wat irritant, terwijl dat in de andere nummers totaal niet stoort. Desondanks is dit ook wel voldoende bevonden.
Anything New brengt gelukkig weer wat leven in de brouwerij en knalt er weer lekker op los.
The Pulse beukt daarna lekker door. The Pulse is een lekker nummer wat het ook erg goed doet op de mixplaat van Digitalism.
Home-Zone scandeert dan iets over een groot feest. Om maar wéér even terug te komen op het optreden op Lowlands was het toch geweldig om te horen dat volgens hun:

Lowlands is the biggest party ever!!!.

Door de enorme afgifte van dopamine in mijn hersenen op het moment daar, weet je niet meer wat je doet. Enorm plezier werd beleefd.
Zeer jammer dat na deze herinnering Apollo-Gize weer wat roet in het eten strooit. Dat nummer zou rechtstreeks op de soundtrack voor een film met maanmannetjes geplaatst kunnen worden. Dat sfeertje heeft het in ieder geval. Rationeel denken zegt mij dat dat spacey sfeertje ook bedoeld zou zijn.
Jupiter Approach is dan de opmaat voor wederom een knaller. Jupiter Room. Die batst toch zo lekker overal tussendoor. Ik krijg allemaal visioenen van een komeet die instort op, juist, Jupiter. Geweldig
Eigenlijk valt er nu niet zoveel zinnigs meer te zeggen over Echoes behalve dat dit het beste nummer is van het tweede deel van deze CD. Het tweede wat minder goede deel....

Komt er uiteindelijk op neer dat ik dit een geweldige debuutplaat vind en hoop dat er nog velen van dit kaliber zullen volgen. Mijn favorieten van dit album zijn: Magnets, Zdarlight, I Want I Want en Pogo. Voor de rest zijn er eigenlijk maar twee wat mindere nummers te verzinnen: Moonlight en Apollo-Gize.
Kortom: 5,0* en in mijn top-10...... Bovendien: naar de hel met die vergelijking met Daft Punk, dit is veeeeel beter.

Lost Highway
Louis2703 schreef:

Bovendien leuke recensie

Ik moet nog maar zien dat Digitalism 10 maar mee gaat, net als Daft Punk...

herman schreef:
Ik moet nog maar zien dat Digitalism 10 maar mee gaat, net als Daft Punk...

Ik ben ze nu alweer bijna vergeten....

Louis2703 schreef:

Lowlands is the biggest party ever!!!.

Alsjeblieft zeg. Ik wist niet dat Diana Ross ook in Digitalism zat.

Thank you Rotterdam, you're the greatest audience I've ever had.

Thank you Las Vegas, you're the greatest audience I've ever had

Thank you Cleveland, you're the greatest audience I've ever had

Thank you Schubbekutveen, you're the greatest audience I've ever had

Freekje schreef:

Ik ben ze nu alweer bijna vergeten....

Dan zou ik Rollin' & Scratchin' maar eens terugluisteren. Justice en Digitalism in een notendop, maar dan 11 jaar geleden.

avatar van gemaster
Ik denk dat hij op Digitalism doelt en niet op Daft Punk.

gemaster schreef:

Alsjeblieft zeg. Ik wist niet dat Diana Ross ook in Digitalism zat.

Thank you Rotterdam, you're the greatest audience I've ever had.

Thank you Las Vegas, you're the greatest audience I've ever had

Thank you Cleveland, you're the greatest audience I've ever had

Thank you Schubbekutveen, you're the greatest audience I've ever had

Alsjeblieft zeg, alsjeblieft zeg. Op dat moment giert de dopamine door het lijf zoals ik beschrijf. Dan is het toch geweldig om te horen. Op dat moment ben ik even geen nuchtere Fries meer...
Maar goed, blijkbaar zit niet ieder mens zo in elkaar... Jammer zo'n cynische reactie... (no offence).

avatar van gemaster
Daar heb je inderdaad wel een punt. Bij het concert zelf begrijp ik wel dat de toeschouwers het mooi vinden.

In een berichtje op dit forum komt het bij mij echter niet over.

avatar van Suikerstroop
1,0
Oei.. Nee, dit is toch echt niet mijn ding.
In de opmerkingen over het gebrek aan emotie en diepgang kan ik me helemaal vinden. Dit klinkt zo geforceerd vrolijk dat ik er een naar gevoel van krijg.

avatar van Djarune
zeer fijn album. Vind dit stukken beter dan Justice

88Fabian
Er staan een aantal toffe nummers op.

Ravenous
Tijdje terug erg veel gedraaid, vind er nu eigenlijk geen ster meer aan, bijna vervelend om aan te horen zelfs.

avatar van Johanv4434
Enkel Zdarlight ken ik en dat vind ik nog steed een knaller van formaat. Een (lange) tijd terug eens stukjes gehoord aan een luisterpaal in de Fnac, maar ik vond er weinig aan. Te vroeg geordeeld en eens een échte kans geven of het enkel bij Zdarlight houden?

avatar van Fayarin
Waar is Jet Set gebleven?!

Leven deze mannen nog ? 2 jaar geleden werden ze nog in 1 adem met Justice, Boys Noize etc. genoemd. Maar ik heb inmiddels alweer 1 jaar niks van hun gehoord in vergelijking tot de eerder genoemde. Of zitten ze gewoon 1 jaar lang in de studio te werken aan een nieuw album ?

Ze hebben dit jaar nog in Paradiso gestaan, meen ik. En ze hebben Peaches nog geremixt, ook in 2009.

Zag deze naam vaak voorbij komen in Daft Punk topics. Ook maar eens uitgecheckt. Ik vind dat je het niet echt met Daft Punk kunt vergelijken, maar je merkt wel wat invloeden. Al met al een leuk album met leuke nummertjes als Jupiter Approach/Room, I want I want, Idealistic en mijn favoriete nummer van dit album Pogo. Leuk debuutalbum

avatar van Gajarigon
Een lekker wegluisterend dance plaatje. Hoewel de zang soms wat naar het irritante toeleunt is het toch over de hele lijn een sterk album. Er is niet veel diepgang te vinden, maar wel erg veel dikke pret met Digitalism in Cairo, Pogo en Homezone. Naar het einde toe wordt het album dan wat rustiger, met onder andere het schitterende Apollo-Gize. Conclusie: een uitermate plezante plaat om op de achtergrond te draaien, want met de hoofdtelefoon is het allemaal hopeloos slaapverwekkend.

The Pulse

Kadafi
Wat is dit een vervelende plaat. Dit gaat echt nergens heen. Het lijkt wel van die simpele minimal-house. Echt vreselijk. En ik vond Daft Punk al vreselijk. Het is niet alleen de sound die me tegenstaat: die ruis van al die blije synths door elkaar is een. Nummers gaan daarnaast nergens heen, er zit geen emotie in. Dit is gewoon simpel stampwerk voor in een lokale discotheek, en dan nog zou ik me doodirriteren aan de herrie.

Er staan gelukkig nog wat luisterbare tracks op. Zdarlight.

Ik maak hier bij het nummer 'Pogo' een vergelijking met 'Obstacle 1' van Interpol. Het meest vreselijke in Pogo is toch wel het voortdurende gebash van de zelfde akkoorden in het zelfde ritme, elke tel op de 4/4maat, met af en toe een goedkoop interval. Dat vind ik lelijk.

Wat al eerder is gezegd trouwens, dat er geen emotie in de muziek is. Dat is wat muziek zo mooi maakt, achja.

avatar van Poa
Poa
Simpel stampwerk, dan denk ik zelf eerder aan hardstyle en dergelijke. Vind dit ook nog wel een stukje subtieler en verfijnder dan electro-genregenoten (Justice, Boys Noize, SebastiAn etc).

Perceptieverschillen blijven trouwens apart. Tracks als Digitalism In Cairo en Echoes staan wat mij betreft bol van de emotie, zo'n gelukzalig geluid