The Field - From Here We Go Sublime (2007)

Zweden
Dance / Electronic
Label: Kompakt

1. Over the Ice (6:57)
  2. A Paw in My Face (5:25)
  3. Good Things End (6:09)
  4. The Little Heart Beats So Fast (5:26)
  5. Everday (7:01)
  6. Silent (7:37)
  7. The Deal (10:06)
  8. Sun and Ice (6:36)
  9. Mobilia (6:30)
  10. From Here We Go Sublime (4:11)
avatar van jurado
halfje er af......toch maar

avatar van levenvergeten
Zweverig, maar toch met beide benen op de grond. Knap dat je zoiets een heel album vol kan houden. Soms zweeft het iets te veel, maar meestal is het toch heerlijk.

avatar van MJ_DA_MAN
Wat voor album is dit? Cordouan doet het namelijk altijd goed bij mij.

dans muziek

avatar van MJ_DA_MAN
Van emotionele ambient naar dance/dansbare electronic ?

avatar van Gyzzz
Mwa, als je het hoort is het ook weer niet zó'n grote omslag hoor. Het is beide vrij dromerig, alleen is het nu met beats.

avatar van MJ_DA_MAN
Ok . Bij deze staat ie in mijn ''wachtrij''.

Sietse
Toen Axel Wilner nog bezig was met Cordouan maakte hij ook al dans muziek hoor. Daar zijn toen alleen geen releases van uitgekomen. Naast The Field werkte hij toen ook aan een project genaamd Speedwax (of speedranch, ik weet het niet precies meer) waarvan wel enkele dingen over het internet rondslingeren, maar ook geen officiële releases van zijn.
Maar goed, dat is allemaal al weer een hele tijd terug.
Tegenwoordig is het alleen nog maar The Field en verder helemaal niets anders.

Was dat Speedwax ook al zo mooi, Sietse? Op Discogs kan ik alleen deze verzamelaar terug vinden (met ook nog een nummer als Lars Blek).

Sietse
Ik vond speedwax zelf niet zo bijzonder...wel aardig maar mij te electro.

Precies iets voor mij dit. Ik krijg hier een heel gelukkig gevoel van. Dit soort muziek gaat mij nooit vervelen!

avatar van Onderhond
Speedranch is de man die met Snares "Making Orange Things" maakte, en vooral met luidruchtige noize bezig is

Vind dit toch wel een serieuze stap van Cordouan weg. Qua zweverigheid is dit een heel pak opgewekter en vrolijker.

Sietse
Natuurlijk, speedranch is idd wat anders, dus is het speedwax.

Je hebt ook gelijk over de meer vrolijkheid van dit in vergelijking met Cordouan. Maar de werkwijze heeft heel veel raakvlakken met die bij Cordouan.

avatar van Safri
Pfoeh, mobilia is een goeie track zeg. Die viel me bij de eerste luisterbeurt helemaal niet op.

avatar van T.O.
Ik hoorde het grootste gedeelte van deze plaat bij een vriend van mij en ik moet zeggen: erg fijn.

Soms snap ik alleen niet waarom een plaat als deze wél bekend wordt bij een groter publiek en andere minimal/techno/Kompakt-platen niet. Of is het bij deze meer beperkt tot MuMe?

Sietse
redelijk beperkt tot MuMe volgens mij.

Al heeft deze in de pers ook gewoon wel goede recensies gekregen...vaak beter dan andere dingen op kompakt, waar ik mij wel iets bij kan voorstellen, want veel op kompakt laat toch wel wat te wensen over...

Dat laatste ben ik wel met je eens, maar dit album heeft zowat net zoveel stemmen als de rest van de Kompakt-catalogus op MuMe bij elkaar. En zoveel beter dan de laatste Thomas Fehlmann (2 stemmen) is deze nou ook weer niet.

Ben wel blij dat dit deze plaat veel geluisterd wordt, maar andere platen zouden ook wel wat meer aandacht mogen verdienen.

Sietse
heb je gelijk in...er zijn er een aantal op kompakt die ook zeer de moeite waard zijn, zoals Markus Günter met 1981 en de Dettinger releases om eens wat te noemen.

avatar van KampF
Maar als redelijke muzieliefhebber en 'internetter' moet je deze toch wel tegen zijn gekomen. Op metacritic staat ie op nummer 1. En niet voor niets lijkt me. Nog steeds de allerbeste plaat uit 2007. En dat gaat niet veranderen voor mij.

Woutt
Deze toch maar eens beluisterd. Hele fijne plaat die zowel lekker dansbaar is als lekker dromerig/relaxed.

_2M
Wat is dit fijne en warme muziek. Vaak betrekkelijk simpel, maar zó effectief. Knap. Niet alles is even geslaagd, maar de uitschieters maken dat meer dan goed. Ik twijfel tussen 4* en 4,5*. (Voorlopig) houd ik het op dat laatste. Tot nu toe is dit voor mij het beste uit 2007.

Hiervoor had ik trouwens nog niet eerder van Kompakt gehoord, daar zal zeker verandering in komen.

djeffibrelich
oke , duidelijk.
had em vandaag nog gepindakaast en het is de beste plaat van 2007die ik gehoord heb , hands down.
een andere ervaring dan cordouan inderdaad, meer dans-muziek, sneller, opgewekter.

die rush die je krijgt van everyday!
en die subtiele bas die in dat liedje is verwerkt...
erg oke plaatje.
ik zet in met een 4*

_2M
Wat een subliem album is dit toch, nummer 4 is momenteel het enige dat me weerhoud van een maximale score. Heb deze trouwens na lang twijfelen een plekje in mijn top10 gegeven.

avatar van KampF
Ik heb juist problemen met die laatste 2 nummers, anders een vijf.

_2M
De afsluiter behoort samen met de eerste 2 nummers en The Deal juist tot mijn favorieten. Altijd kippenvel.

avatar van KampF
Dit gaat mijn persoonlijke referentiekader worden bij de volgende releases die The Field gaat uitbrengen.

Het woord 'subliem' vind ik nu -na een jaar- toch terecht gedefinieerd bij een album als deze. Zelden heeft een elektronische plaat mij zó lang weten te boeien. Nog steeds overigens. Axel Willner maakt verslavend geluid, en From Here We Go Sublime is samen met Love (Cordouan) een waar meesterwerk.

Laat ik KindaMuzik.net nog maar eens quoten:

Wat Michael Phelps meesterlijk doet op het WK zwemmen in verschillende disciplines, doet The Field met From Here We Go Sublime: goud halen in de genres house, techno, minimal, ambient en trance.

Amen.

Verhoogd naar 5 sterren.

avatar van luc011190
Naast Untrue van Burial nog een album dat ik tot wanhoop van mijzelf maar niet kan snappen. Bij Burial hoorde ik er wel ' iets' in, een hoop zelfs, maar echt waarderen kon ik het niet, ik zag het meer als mijn eigen fout.
Maar hier ben ik toch niet fout? Het moet gewoon wat voor mij zijn. Luc, wil je graag een nieuwe innovatieve techno-plaat? Graag. En als er creatief gebruik is gemaakt van samples? Nog liever. En als hij uitgebracht is op Mayer's label Kompakt? Kom maar op met die plaat! En dan krijg je plaat die maar wat voortkabbeld, nooit echt spannend wordt, met doodnormale beats en kitscherige trancy-vocalen.

Misschien snap ik het ooit nog, voor nu: 3*

_2M
Ik begrijp en herken je frustratie. Dat ene album die ogenschijnlijk precies bij je past, maar waar de klik maar niet bij komt. Smaak is en blijft een van de meest onverklaarbare zaken die ik ken. Om Gui Boratto - Chromophobia er als voorbeeld maar even bij te pakken, die plaat vind ík dan weer kazig, simpel en saai. Gezien jouw cijfer ben je het daar totaal niet mee eens.

Er zijn in mijn ogen amper house/techno/minimal/trance albums die ook maar in de buurt komen van deze From Here We Go Sublime. Tja, smaak...

avatar van DryroasTed
Het is toch wel vrij veel van hetzelfde op dit album.

Knippen en plakken van een loopje, echo filter over het loopje... drums toevoegen, klaar... Na 3 nummers ken je het truukje wel.

2,5 sterren voor dit album... na 2 x luisteren. Wellicht een groei album?

avatar van berghti
Ik ga in eerste instantie voor 3,5* Kan ook zo nog maar eens een halve bij op komen. Wat soms eentonig klinkt, is later weer erg verrassend en diepgaand. Een welkome naam in de technowereld derhalve.