The Field - From Here We Go Sublime (2007)

Zweden
Dance / Electronic
Label: Kompakt

1. Over the Ice (6:57)
  2. A Paw in My Face (5:25)
  3. Good Things End (6:09)
  4. The Little Heart Beats So Fast (5:26)
  5. Everday (7:01)
  6. Silent (7:37)
  7. The Deal (10:06)
  8. Sun and Ice (6:36)
  9. Mobilia (6:30)
  10. From Here We Go Sublime (4:11)
Ik ben o.a. door deze recensie wel heel erg benieuwd geworden naar deze plaat.

The Field

Ik heb wel 's langere berichten van jou gezien, Sietse.

Sietse
kut...ik had hier dus daadwerkelijk een lange tekst staan...hoe kan dit nou weer.

Kort samengevat wat ik al eerder zei, maar er dus niet staat:

The Field live gezien in Duitsland (en eindelijk naar al die jaren Axel Wilner via internet te hebben gekend hem ook ontmoet, hij is ook wel bekend als Lars Blek en Cordouan). Zelden zo intenst staan dansen, en zo uit man dak gegaan als tijdens dat optreden.

Over het album:
Leuke techno plaat van Axel Wilner met sommige erg vette tracks zoals Over the Ice, Sun & Ice en A Pawn in My Face (tevens alleen op de Sun & Ice EP). Grote ontbrekende tracks zijn voor mij de 2 tracks van "things keep falling down": Love vs. Distance en Thought vs Action.
Net zoals in zijn andere projecten, Cordouan en Lars Blek, maakt Axel Wilner bij The field gebruik van een soort knip en plak werk met stuiterende geluiden. Hij neemt geluiden en die worden op een melodische manier in stukjes geknipt. Waar dit bij zijn andere, oude projecten, werd gemengd met gitaar drones vergelijkbaar met Stars of the Lid, combineert hij deze hier met beats zoals wel bekend zijn van trance en techno. Echter waar trance en techno nogal oppervlakkig zijn gaat dit veel dieper. Subtiele bewerkingen van vocalen, muziek samples enz. maken van dit alles een zeer fijne luisterervaring die het zeker niet mis doet op de dansvloer.

Waar de EP's van mij beide een 4,5 zouden krijgen krijgt deze cd 4 sterren.

Voetjes van de vloer mensen

zo, nu is ie wel gelukt

avatar van Zwammer
Hé hij staat er eindelijk op

Ik heb hem pas een keertje of drie beluisterd, maar ik hoor al wel de klasse van deze plaat. Het is inderdaad allemaal erg subtiel en dat zorgt voor een lekker lounge sfeertje. Erg dansbaar vind ik de plaat niet, maar daarvoor hebben we natuurlijk de nieuwe Gus Gus al .

Ik begin met 4*.

Fijne plaat, met voorlopig Every Day als hoogtepunt.

Artikel bij de subs.

Erg mooie plaat, neigt inmiddels naar de 4,5*

Doet me ook een beetje denken aan sommige Basic Channel-dingen, vooral door het ambientesque karakter van sommige nummers.

avatar van KampF
Benieuwd! Zag dat pitchcorkmedia ook al een mooi cijfer gaf.

Dat einde van A Paw In My Face, dat is toch gewoon van een of ander liedje uit de jaren 80? Typisch Arbeidsvitaminenspul.

Die recensie van Pitchfork heeft wel een mooie intro, maar daarna verliezen ze zichzelf weer in te wollig taalgebruik...

avatar van KampF
Ah ja PF kan eindeloos overdrijven. Met cijfers kunnen ze ook mooi aandikken. Maar stiekem mag ik dat wel.

Goed, ik heb het hele album geluisterd en ik dacht dat we het wel gehad hadden met de electro releases van 2007. Maar oh wat zat ik er weer naast. Het is trouwens geen goed idee om dit electro te noemen. Wat je hier hoor is een mix van enorm veel stijlen. Laat ik KindaMuzik maar eens quoten:

Wat Michael Phelps meesterlijk doet op het WK zwemmen in verschillende disciplines, doet The Field met From Here We Go Sublime: goud halen in de genres house, techno, minimal, ambient en trance.

Eigenlijk ben ik geen enkele negatieve review tegengekomen!?

Begin van het album is erg dansbaar, eind is meer voor als je met je bezweete lijf van de dansvloer komt en lekker wil chillen in de loungehoek. Diep. Intens.

ps. herman, volgensmij zijn we best op elkaar afgesteld qua elektro (2007 vooral).

Ja, ik houd je post/stemmen maar in de gaten.

Misschien vind je Stephan Bodzin's nieuwe plaat ook wel wat.

Weet iemand welke hit er wordt gesampled in Everyday? Ik kan het niet zo 1-2-3 terugvinden. Heb inmiddels wel ontdekt dat Kate Bush, Lionel Richie (met Hello ) en The Flamingos (doo wopgroep uit de jaren '50) gesampled worden.

avatar van Safri
Ja, Kate Bush haar drummetje in Good things end of niet?

Lijkt me een goeie plaat. Heb er tot nu toe twee nummers van gehoord en die maakten diepe indruk.

4* na volledige luisterbeurt.

avatar van SilverGun
Kan iemand me een track aanraden om een goede indruk te krijgen of is dat wel erg lastig?

De eerste of Everyday.

Over the Ice, Sun & Ice en A Pawn in My Face

avatar van Safri
Ja, over the ice is wel de topper denk ik.

avatar van Onderhond
Erg mooi album.

Fijne melodische minimal techno die het zonnetje doet schijnen. Al is het wel goed dat ik bovenstaande berichten niet eerst gelezen heb, anders had ik wellicht wat meer verwacht.

Zo radicaal is de plaat niet. 't Is eigenlijk een redelijk simpele uitloper van Orbital zonder de donkere kant. De eclectische mix van stijlen die sommigen er in zien vind ik maar magertjes.

Dansbaar is het verder ook niet meteen. Je kan er uiteraard wel op dansen, maar vind dit veeleer een plaatje om op een mooi zomerdag met de ramen wagenwijd open lichtvoetig trippelend je kamer op te ruimen. Erg had ga ik niet zweten van deze muziek.

En als laatste zie ik niet in waar dit dieper gaat dan techno en/of trance. Zelfde straatje, al is dit wel een hapje toegankelijker voor hen die niet van de kille electronische klanken houden.

Heel fijne plaat, eentje die ik zeker nog ga opzetten, al wacht ik misschien wel iets liever op beter weer.

Verdiende 4*

avatar van SilverGun
De eerste track klinkt lekker, hij scoort behoorlijk goed op Metacritic en OH vindt 'm ook mooi. Morgen maar even halen

[edit] Overal lange wachttijden of hoge prijzen op internet. Bij Plato hebben ze 'm momenteel ook niet. Iemand een tip waar ie voor een schappelijke prijs te bestellen is en vrij snel geleverd wordt?

Sietse
bestellen weet ik niet, maar bij Get Records in amsterdam ligt ie in de schappen voor een mooie prijs.

thedude1975
Ondanks de eindeloze repetitie verveelt deze plaat gewoon niet. Erg knap. Herinnert me aan Jam & Spoon's 'Stella' op sommige momenten.

avatar van Rayaccos
ik heb From Here We Go Sublime nu een aantal keer beluisterd maar weet nog niet of het wel wat voor mij is. Het lijkt allemaal net iets te licht, blijft niet hangen. Over The Ice vind ik er tot nu toe bovenuit steken, maar ik zal ook de rest van het album voorlopig zeker blijven luisteren. 3*

avatar van dan k
From Here We Go To Sublime.
Alleen de titel al nodigde mij uit om het plaatje direct via slsk te downloaden en wat ik ervan vind na een aantal draaibeurten weet ik nog steeds niet helemaal. Wel veel kleine details in de plaatjes die na iedere draaibeurt weer in een zeer klein aantal toeneemt. Mijn favoriete trance/minimal/techno hit voor deze zomer is uitgerekend het langste nummer van de plaat, The Deal. Lekker stoned dan wel trippend de zonsondergang bekijken en dit op je i-pod, ja zo zal mijn zomer eruit zien in 2007.
Overigens staat het label Kompakt wel redelijk garant voor goede techno/electronica en komt er op dat gebied veel geniale stuff uit Duitsland. Luister ook maar eens naar de laatste van Pole en de mannen van Mouse On Mars weten er ook heel goed raad mee. Om maar eens snel twee namen te noemen. Overigens ook zeer de moeite waard zijn de plaatjes van Ellen Allien, zeker Berlinette en Orchestra Of Bubbles ( samen met Apparat) zijn stand-outs.
Oh ja, From Here We Go To Sublime. Mooi meegenomen dat ik deze zomer de grote hoogte ga opzoeken met veel uitzicht, dat wordt dan een extra voorraadje meenemen.

avatar van andré
Onderhond schreef:
Fijne melodische minimal techno die het zonnetje doet schijnen.

Zeer treffende omschrijving. Voor mij weer een prachtige ontdekking dit jaar, dit is electronische muziek zoals ik het graag heb. De plaat doet me trouwens ook af en toe denken aan Ulrich Schnauss, maar dan minder zweverig en met meer beats.

avatar van jurado
herman schreef:

Hello van Lionel Richie ?? Toch??

avatar van SilverGun
Klopt. Als je goed luistert kun je ook horen dan alles daaruit gesampled is

Toch wel 2007's finest.

Good Things End daarbij het beste nummer. Dit nummer heeft zo'n warme sfeer. Het doet me denken aan een dansvloer vol zwoel gedans, waarbij de rookmachines op volle toeren staan.

avatar van jurado
ja op die manier

Geen zwak nummer op deze plaat te vinden. Sfeervol, dansbaar, soms complexe electronica. Voor mij tot nu toe bij de beste 3 platen van dit jaar (de andere 2 zijn Wilco en Josh Rouse). Verhoogd naar 4,5*