boygenius - EP (2018)

1. Bite the Hand (3:12)
  2. Me & My Dog (3:26)
  3. Souvenir (3:32)
  4. Stay Down (4:00)
  5. Salt in the Wound (4:11)
  6. Ketchum, ID (3:35)
avatar van E-Clect-Eddy
Leuke verrassing op Spotify bij Ontdekken in de "Releases Special voor Jou"-sectie.

Een samenwerking van Julien Baker, Phoebe Bridgers en Lucy Dacus - en meteen 3 nummers uit : Me & My Dog, Bite the Hand en Stay Down

Bite the Hand opent wat ingetogen singer-songwriter (lead zang van Lucy (of Julien?) maar bouwt meer en meer op, met licht bombastisch deel.

Me & My Dog met Phoebe die de lead zang doet en opent vergelijkbaar met de nummers van haar laatste album. Wanneer de andere dames bijspringen met vocalen gaat het wat de Americana kant op terwijl dat niet echt in de muziek zit.

Stay Down vermoedelijk Julien op lead vocal, vergelijkbaar met Bite the Hand maar met meer bombast naar het einde toe.

Allen prima nummers, zelf hou ik het meest van de wat melancholische stem van Phoebe dus die is bij de eerste beluistering meteen favoriet. Maar ze doen weinig voor elkaar onder. Hun stemmen passen goed bij elkaar. Pop zou ik het niet noemen, het is meer singer-songwriter met Alt. Rock / Folk elementen.

avatar van coldwarkids
Word hier zo blij van! Me & My Dog klonk gelijk herkenbaar als Phoebe Bridgers. Samen met dezelfde soort zangeres/gitariste Julien Baker. Heerlijk zo'n samenspel! Doe mij maar een heel album. Kippenvel!

Maartenn (crew)
Wat mij een beetje bevreemdt, is dat er al zoveel singles zijn van toch zo'n korte plaat en ze toch wachten tot 9 november. Waarom niet gewoon de hele EP nu alvast uitbrengen?

avatar van E-Clect-Eddy
Lijkt me een strategie... al dan niet opzet van het label. Zou me ook niets verbazen als dit eenmalig is.

Wel zo eerlijk voor de dames om 3 nummers tegelijk uit te brengen, ieder neemt een leadvocal voor haar rekening en zo kan je veel meer fans bereiken.

Maartenn (crew)
Ja, daar valt ook wat voor te zeggen. Maar als het doel is om een buzz te creëren, dan wachten ze wel toch wel erg lang met het uitbrengen van het volledige EP'tje in deze vluchtige tijden. Dan zou ik eerder een strategie verwachten van om de 3 weken 1 nummer en dan 3 weken later de volledige EP. Dan heb je continu aandacht.

Afijn, ik run het label niet

avatar van coldwarkids
Ach misschien begin volgend jaar al een compleet album erachter aan!

avatar van E-Clect-Eddy
Een enkele single kiezen is soms lastig als je nummers hebt waarbij telkens een andere dame de lead doet. Bovendien sommige acts (en labels) hebben geen enkel idee bij wat zou kunnen aanslaan. Bij Pop en Rock is het gemakkelijk, kies het meest catchy nummer. Maar bij andere genre ligt dat anders, wat is het 'meest warme' nummer of meest 'emotionele' nummer ligt aan wie het hoort en wanneer (onder welke omstandigheden).

Maar ook ik zou om de 2 a 3 weken een single hebben uitgebracht en dan een dobbelsteen laten bepalen welke als eerste verschijnt.

Het houdt ons wel bezig... dus hun doel lijkt bereikt

E-Clect-Eddy schreef:

Precies mijn gedachte! Me & My Dog was het eerste nummer wat ik als eerste hoorde van dit drietal en sloeg gelijk in als een bom! Inderdaad de melancholische sound van de gitaar (Julien Baker?) en de zang van Phoebe die al gelijk herkenbaar was zonder dat ik wist dat ze het daadwerkelijk was. Lucy Dacis kon ik nog niet maar vind ik qua eigen materiaal het minste van de drie.

E-Clect-Eddy schreef:
Het houdt ons wel bezig... dus hun doel lijkt bereikt

Tja, dat moeten we ze dan ook nageven inderdaad. Een frisse strategie die weer stof doet opwaaien

avatar van E-Clect-Eddy
Salt in the Wound is ook een heerlijk nummer waar de gitaren vrij spel hebben om wat bombast te genereren. Met afwisselend vocale bijdrages van de drie zangeres maar met een iets grotere rol voor Phoebe Bridgers. Haar stem is voor mij ook duidelijker herkenbaar in de nummers dan die van Lucy en Julien (waar ik ook minder naar geluisterd heb).

De wat ingetogen afsluiter Ketchum, ID neigt meer naar Americana / Roots en wijkt hierdoor af van de meer Folk Rock / Singer-Songwriter stijl van de overige nummers. Eigenlijk vind ik Pop als genre, zoals het nu staat, niet passen bij dit album.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Boygenius - EP - dekrentenuitdepop.blogspot.com

1+1+1 is in de muziek lang niet altijd 3, maar Julien Baker, Phoebe Bridgers en Lucy Dacus maken er 4 of 5 van
Julien Baker en Phoebe Bridgers maakten voor mij de beste twee platen van 2017, terwijl Lucy Dacus dit jaar zeker gaat meedoen in mijn jaarlijstje over 2018 met het fraaie Historian. Als Boygenius bundelen de drie de krachten en combineren ze op fraaie wijze hun bijzondere stemmen, veelkleurige gitaarspel en songwriting skills. De zes songs op Boygenius beginnen bij de individuele talenten van de drie, maar de talenten grijpen al snel in elkaar en tillen de songs op EP vervolgens naar een hoger plan. Ik nu al uit naar de nieuwe platen van de drie, maar ook deze samenwerking smaakt naar veel meer.

Julien Baker en Phoebe Bridgers bereikten vorig jaar de eerste twee posities van mijn jaarlijstje met hun albums Turn Out The Lights en Stranger In The Alps. Lucy Dacus leverde eerder dit jaar met Historian een van de betere platen van 2018 af.

Hoe mooi zou het zijn als deze drie dames hun krachten zouden bundelen en dat is precies wat Julien Baker, Phoebe Bridgers en Lucy Dacus hebben gedaan. Als Boygenius zijn ze al een tijdje aan het toeren en nu ligt er dan ook een EP, die wat eerder opduikt dan eerder werd aangekondigd.

De EP die voor het gemak de titel EP heeft gekregen bevat zes songs en 21 minuten muziek. Het is een EP die gezien de voorgeschiedenis alleen maar prachtig kan zijn en dat is hij dan ook.

De jonge muzikanten (Phoebe Bridgers is 24, Julien Baker en Lucy Dacus zijn 23) nemen afwisselend het voortouw en drukken voorzichtig hun eigen stempel op de songs waarin de eigen rol net wat groter is. Phoebe Bridgers excelleert in akoestische songs vol melancholie, Julie Baker kan fluisterzachte zang in een paar noten laten uitbarsten in een passionele schreeuw en Lucy Dacus combineert haar prachtige stem bij voorkeur met een licht explosieve en veelkleurige instrumentatie.

De drie leden van Boygenius beschikken alle drie over een stem waar ik van hou, maar het zijn ook nog eens stemmen die prachtig bij elkaar kleuren en die elkaar weten te versterken wanneer wordt gekozen voor harmonieën, wat op EP met enige regelmaat zorgt voor kippenvel.

Julien Baker, Phoebe Bridgers en Lucy Dacus zijn niet alleen zangeressen die me raken, maar het zijn ook prima gitaristen. Phoebe Bridgers strooit op EP met bezwerende gitaarlijnen, Julien Baker zorgt voor de ruimte en de dynamiek, terwijl Lucy Dacus vooral prachtig buiten de lijntjes kleurt.

In vocaal en muzikaal opzicht overtuigt de eerste EP van Boygenius vrij makkelijk, maar ook de songs van het drietal vallen zeker niet tegen. In vocaal en muzikaal opzicht vloeien de talenten van Julien Baker, Phoebe Bridgers en Lucy Dacus prachtig samen en dat doen ze ook in de songs, al hoor je goed wie het voortouw neemt en is niet moeilijk om te bepalen welke songs hadden gepast op Turn Out The Lights, welke op Stranger In The Alps en welke op Historian.

Zeker wanneer de drie kiezen voor fraaie harmonieën, schuift Boygenius voorzichtig op richting de Amerikaanse rootsmuziek, wat de rocksongs van het drietal van nog wat extra diepte voorziet en de muziek van Boygenius nog wat extra meerwaarde geeft. 21 minuten zijn snel om wanneer muziek je zo weet te raken als de muziek van Boygenius doet, maar de songs zijn zo goed dat je de EP best twee of drie keer na elkaar kunt beluisteren.

Op voorhand hoopte ik natuurlijk dat Boygenius het beste van de drie platen die ik zo koester zou verenigen, maar 1+1+1 is in de muziek lang niet altijd 3. EP van Boygenius begon bij mij echter direct bij ruim 3, maar de 4 of zelfs de 5 zijn inmiddels binnen handbereik. Natuurlijk moeten Julien Baker, Phoebe Bridgers en Lucy Dacus hun eigen platen blijven maken, maar dat Boygenius levensvatbaar is lijkt me duidelijk. Laat maar snel komen dat volwaardige debuut. Erwin Zijleman

avatar van koosknook
Ik heb mijn stem weer toegevoegd. Met dank aan CHIEP, om me er op te attenderen!

avatar van Grizzly Bear
Ik ben fan van Julien Baker, en zo uitgekomen bij deze groep. Al veel beluisterd, en nu ook mijn stem uitgebracht. Wat een prachtig album is het geworden en wat een mooie introductie van Lucy Dacus en Phoebe Bridgers. En via de laatste ook het album van Better Oblivion Community Center ontdekt. Alleen maar goed nieuws

Bij vlagen hemelse samenzang en lekkere gitaartjes, helaas word ik altijd een beetje kregel van vrouwen die zingen alsof ze kleine meisjes zijn dus stay down is een kleine letdown. Verder een heerlijk plaatje.

avatar van Johnny Marr
Heerlijk dit, dat er maar vlug een full-length album volgt

Arbeidsdeskundige
Hemelse samenzang en dito instrumentatie maken dit een hele speciale beleving.

avatar van popstranger
Het bewijs dat de som der delen vaak nog beter is. Het afzonderlijke werk van de dames kan me wel bekoren maar niet altijd en alle individuele songs. Hier is elk nummer gewoonweg goed. Voordeel is natuurlijk dat het maar om 6 songs gaat dus de kans op een misser is kleiner. Hopelijk een full-album om te bevestigen...

avatar van Cor
Cor
Stem en muziekstijl gaan een prachtig verbond aan en schept hoge verwachtingen voor het officiële debuutalbum dat eind deze maand zal verschijnen. Looking forward